Pagina 6 van 7

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 11:06
door Cpt.Iglo
Ik geloof sowieso niet dat er een aantal nachtbussen verdwenen zijn vanwege het 'feit' dat de bezetting niet hoog genoeg is. De laatste bussen op donderdag, vrijdag- en zaterdagavond richting het centrum zijn altijd goed gevuld, waardoor ze nog best met een frequentie van één keer per uur door mogen rijden tot minstens een uur of twee. Het is toch raar dat ik, wanneer ik een drankje of een filmpje pak in de stad, de laatste bus al vertrekt rond half 1? Laat ze in ieder geval (elke dag inclusief zondag!) doorrijden tot een uur of twee, in een stad die 24/7 leeft zoals als Groningen hoort dat gewoon vind ik.

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 11:08
door marlies
Eerlijk gezegd vind ik het al een behoorlijke luxe dat Eelde überhaupt een nachtbus heeft? Hoe dronken moet je zijn als je dat eindje niet meer kan fietsen? :P

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 11:10
door Meltrain
Zelfs in Rotterdam rijden alleen in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag nachtbussen. Ook in Den Haag is dat zo.
De laatste reguliere trams, metro's en bussen vertrekken rond 00:30.

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 11:15
door Cpt.Iglo
Eindje? Ik woon in Hoornsemeer en vind dat al veel te ver bij het centrum vandaan om te fietsen.. Ware het niet dat ik een bloedhekel aan fietsen heb.. :P

@Meltrain: Maar dat is toch vreemd? Als je geen mogelijkheden creëert, dan komt er ook geen vraag..

Ik was afgelopen zomer in München (goed, met 1,3 miljoen inwoners zelfs nog bijna 500.000 meer inwoners dan Amsterdam), maar daar rijden de trams, bussen en metro's gewoon standaard (ook 's nachts!) elk kwartier. En het is er behoorlijk druk in het OV. In het stedelijke gebied van Rotterdam wonen niet veel minder mensen dan in München, dus ik begrijp niet waarom het daar wel kan en hier niet.. Laatste vertrektijden rond 00.30u is gewoon veel te vroeg.

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 11:19
door Meltrain
Tja, bezuinigingen. :(
Tot eind 2009 reed het nachtbusnet wel elke dag en was de dichtstbijzijnde nachtbushalte dezelfde halte als de dichtstbijzijnde bushalte. :P Daar heb ik nog vaak dankbaar gebruik van gemaakt.

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 11:46
door gebruiker77
Ik vind dat er wel een groot gat valt tussen 00:05 en 02:05. Mocht je de bus helaas net niet halen, dan kan je meteen 2 uur wachten op het Hoofdstation. En idd; als je om half 1 naar huis wilt, dan kan dat al niet. Meteen een gat van 1,5 uur overbruggen. Temeer omdat ook de verbinding lijn 50 - lijn 2 niet nog om half 1 rijdt... Beetje service mag ook wel.
Ik geloof dat het misschien juist wel beter is om lijn 2 een uurtje langer door te laten rijden, dan al met lijn 402 te beginnen. Lijn 2 rijdt nog het rondje naar het Centrum en kan meteen reizigers van andere plekken meenemen, zoals Korrewegwijk en De Wijert. En misschien zijn er ook nog wel stappers die pas later komen..

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 12:22
door Bjarte
Vooral in een studentenstad als Groningen is doorrijden tot een uur of 01:00 toch wel gewenst. Zeker op donderdagavond! Als je ziet hoe vol die bussen vanuit Eelde nog zitten rond een uur of 9 of 10, die mensen moeten ook weer terug op een of andere manier....

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 13:31
door The best
Maar goed, dat kost allemaal geld.

En eerder reden de laatste bussen rond kwart voor een/één uur. Dat is toen afgeschaft omdat er te weinig gebruik van werd gemaakt. Dus echt nuttig is het dan ook niet.

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 13:31
door Vinny
gebruiker77 schreef:Ik vind dat er wel een groot gat valt tussen 00:05 en 02:05. Mocht je de bus helaas net niet halen, dan kan je meteen 2 uur wachten op het Hoofdstation. En idd; als je om half 1 naar huis wilt, dan kan dat al niet. Meteen een gat van 1,5 uur overbruggen. Temeer omdat ook de verbinding lijn 50 - lijn 2 niet nog om half 1 rijdt... Beetje service mag ook wel.
Ik geloof dat het misschien juist wel beter is om lijn 2 een uurtje langer door te laten rijden, dan al met lijn 402 te beginnen. Lijn 2 rijdt nog het rondje naar het Centrum en kan meteen reizigers van andere plekken meenemen, zoals Korrewegwijk en De Wijert. En misschien zijn er ook nog wel stappers die pas later komen..
Ach toen ik op mijn 17e ofzo begon met stappen had je nog nachtbussen die eens of twee maal per nacht reden. Als je die miste zat er niets anders op dan je ouders uit bed te bellen :lol:

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 13:49
door Kevster
Nou ja goed, ik ken de exacte bezettingsgraad van lijn 402 niet, maar wat ik wel weet is dat zo'n nachtbus gewoon voor rekening komt van de betreffende gemeente (in dit geval Tynaarlo) wanneer die zichzelf niet kan bedruipen. Volgens mij geldt dit ook voor de gemeente Tynaarlo, alhoewel je dan de raadsstukken zou moeten zien om dit zeker te weten. Zo'n gemeente Tynaarlo wil niet meer subsidie aan zo'n buslijn kwijt zijn dan nodig, dus mocht blijken dat die rit om 1:05 uit Groningen gewoon niet loopt dan rijdt die rit niet. Het OV-bureau gaat dat niet betalen op eigen kosten (is ook helemaal niet verantwoord met de huidige tekorten) en de gemeente Tynaarlo kan het geld ook wel beter gebruiken, ondanks dat het een VVD-gemeente is (meer asfalt, meer auto's, meer bussen, meer treinen enz.) want daar gaat het politiek gezien niet zo geweldig (bestuurscrisis en geld tekort enzo).

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 14:02
door gebruiker77
Volgens mij betaalt de gemeente om 402 door te trekken naar Vries.

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 16:59
door Soortvanhenk
De 3217 laat op de onderste regels van het scherm met haltes de scrollende regel " +++ GORBA welcomes you to the Busworld Mumbai 2011 +++ " zien. Lijkt mij een beetje laat en op de verkeerde plek.

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 21:34
door gebruiker77
Over het verdwijnen van de nachtbus 402 - tijd 01:05 (Groningen - Corpus den Hoorn - Eelde - Vries) is hierboven al behoorlijk over geschreven.
Na het bekijken van de dienstregeling van diverse lijnen, valt op dat lijnen 3 en 4 zelfs om 1 uur nog vertrekken naar deze plaatsen. Zou het daarom niet mogelijk zijn om lijn 2 nog een keer te laten rijden op het tijdstip 01:05 naar De Punt (alleen op de zaterdag, evt. vrijdag)? Op die manier verdwijnt het gat in de dienstregeling. Ik begrijp dat zo'n lijn niet zomaar kan worden toegevoegd, daarom zou er eventueel voor kunnen worden gekozen om de lijn 2 00:35 die richting De Wijert, Zuiderflat gaat te schrappen.
Voordelen van deze wijziging zijn:
- De Punt, Eelde, Paterswolde, Eelderwolde behouden hun 'nachtlijn'. Deze lijn gaat daarnaast door heel Eelde.
- Aantrekkelijker om op de zaterdagavond de bus te pakken. Een verschil tussen 00:05 en 02:05 is behoorlijk.
- De Wijert is tot later in de avond/nacht bereikbaar.
- Vanaf Station Noord/Korrewegwijk kunnen mensen nog op een later tijdstip richting de Grote Markt.
Nadelen van deze wijziging zijn:
- mogelijk extra kosten vanwege een iets langer traject (qua Dienstregelinguren komt het traject De Wijert - De Punt er bij)
- 1 bus minder naar de Zuiderflat (kan worden opgevangen door lijn 8, deze lijn rijdt om 00:19 en 00:49 nog naar Zuiderflat)

Heeft het überhaupt zin om een dergelijk verzoek te doen aan het OVbureau/Qbuzz, of is zoiets bij voorbaat kansloos?

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 21:50
door Nelis
Ach zo ver is het niet naar Eelde, dat kun je makkelijk ook op de fiets doen als je niet anders kunt. 2 Uur is overbrugbaar, dan had je evt. ook eerder weg gekund als je zo graag de bus van 00:05 wilt. Wees nou realistisch, een bus naar twee dorpjes kun je niet 's nachts zo vaak bedienen.

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 21:58
door gebruiker77
3x per uur naar de Zuiderflat is wel noodzakelijk? De Wijert, PC Hooftlaan etc wordt dan ook tot later bediend

Niet iedereen heeft zin om té fietsen, of wil dat niet in de avond om welke reden dan ook

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: ma 17 feb 2014, 00:12
door Kevster
Ik denk niet dat het veel zin gaat hebben. Lijn 2 doortrekken tot na enen zie ik sowieso niet gebeuren, dan rijd je gewoon rond met een lege bus of met zo weinig passagiers dat je het met een taxibusje afkunt.

Het terugkeren van een rit op een nachtbuslijn zal ook niet gebeuren. De nachtbussen moeten kostendekkend zijn of de gemeenten waar de lijn doorheen rijdt moeten financieel bijspringen. De gemeente Tynaarlo heeft er meen ik voor gekozen minder bij te betalen waardoor de de laag bezette ritten niet meer rijden. En dat is eigenlijk ook niet raar. In de stad gaan mensen om 1:00 uur over het algemeen nog niet terug en de andere uitgaansgelegenheid langs de route, The History in Tynaarlo heeft de deuren open van 22 tot 4 uur. Die zijn rond half 2 echt nog niet klaar met feesten hoor...

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: ma 17 feb 2014, 13:39
door gebruiker77
Lijn 2 rijdt in de avond op de zaterdag echt niet leeg hoor! Er zijn stadslijnen die een lagere bezetting hebben.
Daarnaast is het maar het stukje De Wijert - Eelde (evt - De Punt extra). Dit zou je zelfs binnen de lijn wel kunnen dekken door lijn 2 in de avonden niet meer over het vliegveldterrein te laten rijden (geen vluchten in de avond/nacht). Hiermee bespaar je 1-2 minuten. Laatste 5 ritten niet meer langs airport. (5*2=10 minuten besparing per dag, dus 70 minuten besparing per week.) En dat zijn alleen de ritten naar De Punt, omgekeerd natuurlijk ook makkelijk te schrappen.

Daarnaast heb je door het verlies op 01:05 ook indirect verlies op de andere tijden, lijkt mij. Stel: theoretisch: je gaat naar de film. Die is om 10 voor 12 afgelopen. De kans is 70% dat je je bus haalt, dan ben je minder snel geneigd om het risico te lopen dat je de bus van 00:05 mist, als 01:05 er ook al niet is.

Maar goed, ik begrijp als ik het zo hoor dat dat er niet in zit. Ik moet zeggen dat ik ook niet van het OVbureau had verwacht dat dit nog zou veranderen, eigenlijk. Ik vind wel dat als je naar laag bezette ritten gaat kijken, er wel behoorlijk wat bussen rond rijden met een lage bezetting. Bijv: lijn 17 richting Hoogkerk, die rijdt in de middag vaak bijna leeg naar Hoogkerk. Al ken ik de verdere bezetting niet. Dus ik weet niet welke lijnen nog meer tegen hun onderkant aan lopen? Deze bussen zouden ook op 3, 4 en 5 kunnen worden ingezet. (de drukste lijnen?)

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: ma 17 feb 2014, 16:09
door Kevster
In de basis is geen enkele buslijn winstgevend, er moet eigenlijk altijd geld bij. Ik ken de bezetting op de bewuste rit niet maar weet wel dat er regelmatig reizigerstellingen worden gedaan, en als zo'n rit echt niet opweegt tegen de baten wordt de rit geschrapt. Daarnaast is het gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Een tijdje terug zijn meen ik alle laatste ritten vanaf het Hoofdstation geschrapt, zonder per rit te kijken wat de bezetting is, wellicht heeft dat er ook iets mee te maken.

Wat je zou kunnen doen om die rit terug te krijgen is gaan leuren bij lokale politieke partijen, het beste in Tynaarlo. Als ze met een groepje mensen/reizigers van die laatste rit een brief schrijft of handtekeningen inzamelt of iets dergelijks (brief werkt wel beter op zo'n kleine schaal denk ik) met ervaringen en die naar alle raadsfracties verstuurt zullen ze het wellicht behandelen in de gemeenteraadsvergadering en zal het college antwoord moeten geven, het college (wethouder verkeer en vervoer) is weer vertegenwoordigd in het OV-bureau. Want in de basis zijn de gemeenten de opdrachtgever en is het OV-bureau slechts een samenwerkingsverband van gemeenten en provincies.

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: ma 17 feb 2014, 17:55
door gebruiker77
Ik las ergens dat één dienstregeling uur 85 euro kost. Dat is natuurlijk vrij fors, maar bepaalde ritten in de ochtendspits compenseren dit voor lagere ritten.

Die tellingen worden (neem ik aan) toch gewoon via OVchipkaart gegevens gedaan? Alles op een rijtje. Telt er nog een paar procent bij voor kaartverkoop en er komt een percentage uit.

Bedankt voor je advies trouwens. ;-)

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: ma 17 feb 2014, 18:03
door Kevster
Tellingen zullen vast via de OV-chipkaart worden gedaan, maar het meest bekende systeem is dat een chauffeur per halte en tijd het aantal in- en uitstappers noteert op een voorgedrukt blad.

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: ma 17 feb 2014, 20:36
door timtrein
Er zijn meerdere gegevens / tellingen / registraties, die worden naast elkaar gelegd voor een goed beeld.

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 20:45
door Frans F
Kevster schreef:Tellingen zullen vast via de OV-chipkaart worden gedaan, maar het meest bekende systeem is dat een chauffeur per halte en tijd het aantal in- en uitstappers noteert op een voorgedrukt blad.
Dat laatste wordt bijna niet meer gedaan omdat sinds de invoering van de OV-chipkaart het donkerbruine vermoeden is gerezen dat er in sommige regio's (o.a. Groningen en Zuid-Limburg) door de chauffeurs uit angst voor bezuinigingen in het verleden met opzet veel hogere getallen werden opgegeven dan er dat daadwerkelijk mensen in de bus zaten.

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 21:12
door marcel.nl
Ik zag op busfoto de nieuwe dubbelgelede bussen voor Utrecht. Althans nieuwe; zelfde type volgens mij.
Zijn die oude(re) echt al aan vervanging toe? Leuk ze anders een beetje op en stuur ze naar Groningen om daar nog een poosje te bussen??? *bus*

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 21:16
door BrengMe
Ik denk dat wij ze hier in Nijmegen harder nodig hebben op de overvolle lijn 10. Maar ik denk niet dat ze noch naar Nijmegen, noch naar Groningen gaan, wegens millieueisen.

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... _Heyendaal

Re: Dienstregeling 2014 GD

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 22:01
door Suus
marcel.nl schreef:Ik zag op busfoto de nieuwe dubbelgelede bussen voor Utrecht. Althans nieuwe; zelfde type volgens mij.
Zijn die oude(re) echt al aan vervanging toe?
Die bussen hebben 12 jaar zware diensten gedraaid en zeker de laatste jaren matig onderhoud gehad. Dus ja, die waren wel aan vervanging toe.