Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Dennenboom »

QBuzz lijn 13 Drachten - Surhuisterveen - Leeuwarden heeft behoorlijke pech. Door een aanvaring van een binnenvaartschip met de brug in Kootstertille mogen er over desbetreffende brug geen bussen meer rijden. Daardoor is de lijn nu in tweeën gesplitst. Lijn 713 Rijdt Kootstertille - Quatrebras met aldaar aansluiting op de bussen naar Drachten en Leeuwarden. Lijn 13 rijdt vanuit Drachten naar Drogeham om vervolgens weer bijna helemaal terug te rijden tot Drachten om via de Waldwei (N31) naar Leeuwarden te rijden. Duurt waarschijnlijk tot maart.

http://www.qbuzz.nl/Friesland/plan-mijn ... -gestremd/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Z2N »

Dat is me toch de betere omleiding zo! :shock:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door ov'tje »

klopt, maar geloof het of niet de vertrek en aankomsttijden in Leeuwarden blijven hetzelfde.

Grootste probleem is dat de enkele kilometers westelijker gelegen brug ook in zeer slechte staat verkeert en eigenlijk geen zwaar verkeer meer aan kan. Nadat de brug in Kootstertille gerepareerd is zal op die brug dan ook een forse beperking van de aslast gaan gelden. Het is waarschijnlijk in combinatie met de smalle toegangswegen tot die brug de reden dat lijn 13 zover om moet rijden.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Roelof88 »

Lijn 13 wordt vanaf 5 januari 2014 ook opgesplitst in Noordwolde. Zou dit ook om deze reden zijn?
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Soortvanhenk »

Zou ook gewoon de nieuwe dienstregeling kunnen zijn, die van Noordoost-Friesland verandert ook op 5 januari.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Ronald »

Z2N schreef:Dat is me toch de betere omleiding zo! :shock:
Voor de meeste dorpen valt het eigenlijk nog wel mee. Het is alleen een beetje flauw als je net van het dorp aan de ene kant van de brug naar het dorp aan de andere kant moet...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Kevster »

Het is mij dan weer niet helemaal duidelijk hoe je nu van de ene naar de andere kant van de brug komt? Omreizen via Leeuwarden (met die blauwe lijn en 713)?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Suus »

De brug is veilig voor voetgangers, fietsen en auto's.

Het lijnnummer 13 is natuurlijk wel vragen om problemen (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door JeePee »

Je kan inderdaad over de brug lopen. Voor mensen vanuit Drachten naar Kootstertille en Kootstermolen is reizen met lijn 19/20 naar Quatrebras en daar overstappen op de pendelbus handiger. Zijn weinig andere mogelijkheden (anders dan verbindingen die 15-20 minuten per rit omrijden betekenen).
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Dennenboom »

Met betrekking tot de lijnvoering lijn 13 : als het eindpunt Noordwolde wordt, welke lijn gaat dan Noordwolde - Steenwijk rijden? Terwijl op het GD-gedeelte van Qbuzz allerlei info over de nieuwe dienstregeling in januari staat, kun je in Fryslan alleen door wat in de dienstregelingen te neuzen achterhalen wat er verandert. Of heb ik iets gemist?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door BrengMe »

Op de website van Qbuzz zie ik niks over wijzigingen per januari, zowel in Friesland als GD.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Dennenboom »

:oops: Sorry, had me vergist. De info van GD had ik uit de memo van het OV-bureau.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door CamilleKreemers »

De GD-thread van Qbuzz kon gevuld worden vanuit informatie uit ov nieuws in groningen resp. drenthe.
Tot dusver kloppen die wijzigingen wel die daar genoemd werden.

Fryslan en GD heeft volgens de Qbuzz tot nu toe niet bekend gemaakt wat de wijzigingen worden.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Roelof88 »

Soortvanhenk schreef:Zou ook gewoon de nieuwe dienstregeling kunnen zijn, die van Noordoost-Friesland verandert ook op 5 januari.
Ja dat weet ik, alleen ik vroeg me af wat de reden van de opsplitsing was, aangezien je nu volgens mij veel matritten krijgt.
Dennenboom schreef:Met betrekking tot de lijnvoering lijn 13 : als het eindpunt Noordwolde wordt, welke lijn gaat dan Noordwolde - Steenwijk rijden? Terwijl op het GD-gedeelte van Qbuzz allerlei info over de nieuwe dienstregeling in januari staat, kun je in Fryslan alleen door wat in de dienstregelingen te neuzen achterhalen wat er verandert. Of heb ik iets gemist?
Er komen twee lijn 13's. Als je op de Qbuzz site / Regio Fryslan en dan onder dienstregeling "13" intikt, krijg je 2 suggesties. 13: Leeuwarden - Drachten - Steenwijk en 13: Noordwolde -Steenwijk (publ. 13). De laatste geeft nog een foutmelding. Bij de eerste link is al te zien dat die lijn 13 vanaf 5 januari tot Noordwolde rijdt.

De wijzigingen voor Friesland zijn nu wel op de Qbuzz site te lezen: http://www.qbuzz.nl/Friesland/plan-mijn ... ling-2014/. Ze waren al eerder op de wiki te lezen. Wijzigingen_concessie_Zuidoost-Friesland_2014. Deze komen van een mail die verstuurd is naar de buschauffeurs.
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door EHH »

Lijn 13 wordt geknipt in Noordwolde, omdat het systeem van de OV chipkaart maar 100 haltes kan verwerken per lijn. En lijn 13 heeft er nog al wat meer. Intern wordt het deel Noordwolde - Steenwijk lijn 113, maar voor de passagiers blijft het lijn 13 is mij verteld. Maar dat zou nog kunnen veranderen, daar waren ze nog niet helemaal over uit.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door webguy »

Als dat de echte reden is, is dat best suf - 100 is ook zo'n getal waarvan je weet dat de beperking het geen technische reden kan hebben maar enkel een bedrijfseconomische...
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door EHH »

webguy schreef:Als dat de echte reden is, is dat best suf - 100 is ook zo'n getal waarvan je weet dat de beperking het geen technische reden kan hebben maar enkel een bedrijfseconomische...
Dat zeiden wij als chauffeurs ook al, en het gaat al drie jaar goed :P . Hij valt heel af en toe weg, even resetten en weer door.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Skinkie »

webguy schreef:Als dat de echte reden is, is dat best suf - 100 is ook zo'n getal waarvan je weet dat de beperking het geen technische reden kan hebben maar enkel een bedrijfseconomische...
Ik zeg niets ;)
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Roelof88 »

Tja en dan te bedenken: Lijn 13 heeft 96 haltes en lijn 19 heeft 98 haltes.

Ik zou lijn 13 eerder opsplitsen in Drachten. Dus bijvoorbeeld lijn 13 Leeuwarden-Drachten en lijn 12 Drachten-Steenwijk, waarbij de huidige doorgaande ritten aan elkaar gekoppeld worden. De stadslijn 12 had dan lijn 10 kunnen worden :idea:.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Dennenboom »

Moet dan iedereen bij het nieuwe "eindpunt" uitchecken (evt. uitstappen en instappen) en weer opnieuw inchecken, zelfs al rijdt de bus gewoon door (gekoppelde lijnvoering)?
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door EHH »

Roelof88 schreef:Tja en dan te bedenken: Lijn 13 heeft 96 haltes en lijn 19 heeft 98 haltes.
Ook de Zoneregels in de chipkaartsysteen telt ie mee dan kom je in de honderd. Ik snap het verder ook niet, heb er zelf nog nooit last van gehad.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Qbuzz Lijn 13 heeft pech

Bericht door Hainje »

Dennenboom schreef:Moet dan iedereen bij het nieuwe "eindpunt" uitchecken (evt. uitstappen en instappen) en weer opnieuw inchecken, zelfs al rijdt de bus gewoon door (gekoppelde lijnvoering)?
Nee, je hoeft pas uit te checken als je uitstapt. Koppeling van lijn maakt niets uit. Heb dit mijn passagiers in Eindhoven vaak zat laten doen en is naar mijn weten altijd goed gegaan. Ook in Tilburg heb ik zelf als passagier dergelijke situaties gehad en is ook altijd goed gegaan.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten