Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Hainje »

Dit topic is er om vragen te stellen over hoe routes vroeger liepen in Noord-Nederland. Als je een discussie hebt met een mede-hobbyist of collega, maar ook als je gewoon zelf iets wil weten en je hebt de betreffende busboekjes niet in je bezit. Stel je vraag dan hier, wellicht dat anderen je vraag dan kunnen beantwoorden. Ook kan dit topic gebruikt worden om de Wiki-pagina's aan te vullen met nieuwe informatie. Samen kunnen we elkaar helpen meer te weten te komen over hoe het vroeger was! *O*
🍉
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Hainje »

Zoals in mijn sig hieronder te zien is, heb ik een aantal busboekjes in de aanbieding. Dit zijn dus oude busboekjes uit de NZH/CXX/FRAM (vooral Noord-Holland/Fryslân), Arriva/NoordNed, VEONN tijd, maar ook actuelere boekjes van Qbuzz zitten hier tussen.

Omdat ik een turbulente tijd in mijn leven aan het afsluiten ben heb ik besloten boekjes van gebieden waar ik geen binding mee heb weg te geven aan hen die het willen hebben. Dus heb je interesse in de boekjes van vervoerders zoals hierboven, stuur mij even een berichtje. Het is geen probleem om het nog een poosje te bewaren voor je als dat beter uit komt. Maar ik wil er uiteindelijk wel vanaf.

De boekjes die na 2 maart aanstaande niet geclaimd zijn doneer ik aan de ADV.
🍉
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door geert4OV »

ik weet niet door wie of wat je turbulente tijd is veroorzaakt (en daar dus respect voor hebbende) is het Noordelijk Busmuseum in Hoogezand niet een goede partij om als je de boekjes niet kunt kwijt kunt raken, aan te geven.

Ze hebben daar de afgelopen jaren hard aan gewerkt om er wat moois van te maken, en dat is een aardig eind op weg :pos:
hej*
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Etienne »

*blaast een hoop stof weg*

Wie kan duidelijkheid verschaffen of NoordNed in het begin van deze eeuw in Friesland volgens een concessie reed, of juist niet. Volgens wikipedia was er een concessie Noord-Friesland van 1999 t/m 2006 en een concessie Midden-Friesland, eveneens van 1999 t/m 2006. Beide gingen vanaf 10 december 2006 op in Noord- en Zuidwest-Friesland.

Wie weet meer?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Niek-2200
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 20:28

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Niek-2200 »

Dit is wat ik weet.
Noord-Friesland
Zuidwest-Friesland

Looptijd heb ik staan 30.05.1999 – 31.12.2006 weet ik zeker of dit klopt.
Later werden beide concessies samengevoegd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Etienne »

Zo staat het ook op wikipedia, maar ik kan vrijwel niets terugvinden om dat te bevestigen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Daniel »

Dat de concessies samengevoegd zijn klopt sowieso in ieder geval, toen zijn de NoordNed bussen in Arriva kleuren gespoten.
Nieuwe concessie per 1-1-2007 zou ook heel goed kunnen want per dezelfde datum zijn er een stel ex-NoordNed Amba's en Integro's overgekomen naar de toen nieuwe concessie DAV.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Etienne »

Voor de Noordelijke Nevenlijnen had NoordNed wel een concessie gekregen, dus het ligt voor de hand dat het busvervoer ook in een concessie ondergebracht was.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door regenmaker »

Gingen de eerste concessies niet pas rond 2002 in?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Hainje »

Destijds heb ik ook een hele bulk aan boekjes aan BrengMe gegeven, zou best kunnen dat er daar wat NoordNed-exemplaren tussen zaten. Anders zijn ze volgens mij naar 'Hoogezand' gegaan.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Daniel »

In busboekjes staat alleen over het algemeen niet hoe de concessie heette :wink:

@regenmaker: Sowieso zijn er begin 2001 al onderhandse concessies verleend, maar het hele aanbestedingscircus is wel ergens rond 2002 gestart ja.

Edit: ik ben eens gaan Googlen naar concessieposters. De oudste die ik zo snel tegenkwam was die per 1 januari 2014, daarop is Noord- en Zuidwest Fryslân aangegeven met "OV rijdt op basis van een tweede aanbesteding". De eerste aanbesteding was dus die aan Connexxion, de tweede de gunning aan Arriva in 2012. Dan zou NoordNed er dus nog niet onder een aanbestede concessie gereden hebben, maar hooguit een onderhands gegunde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door ov'tje »

Voor zover ik weet klopt dat ook. Het noorden was ingedeeld in VSN-2 en dat werd opgesplitst. Zoals Oostnet ontstond, kwam er ook NoordNed. Eerst met bussen en treinen in Fryslân en later kwam de treindienst in Groningen erbij. De overheden hadden de regie in handen en de uitvoering zou in handen komen van de NS, VEONN en Rederij Doeksen. Laatstgenoemde trok zich nog voor de start terug en uiteindelijk ging het project met een jaar vertraging in 1999 van start.

Arriva had ondertussen zowel VEONN als GADO ingelijfd en bezat hierdoor de helft van NoordNed. De bedoeling was dat het gehele Friese busvervoer in handen zou komen van NoordNed, maar dat is mede door de onvrede niet gebeurd. Hierdoor is uiteindelijk ZOF buiten de concessie gebleven. Stadsdienst Leeuwarden werd in eerste instantie door NoordNed uitgevoerd, maar is later via aanbesteding overgegaan naar Arriva. Uiteindelijk heeft Arriva in 2003 de aandelen van de NS en ABN Amro overgenomen en werd zodoende geheel eigenaar van NoordNed.

Het klopt dat er twee concessies waren: Noord-Fryslân en Midden- en ZuidWest-Fryslân. Er waren in die tijd meerdere busboekjes in omloop en dat leverde soms wat verwarring op, omdat niet alle lijnen in de boekjes stonden waar je verwachtte dat ze in stonden. Het materieel was een samenraapsel van allerlei oude meuk, terwijl bij de treinen de Wadlopers en buffels geleaset werden. Met name die Wadlopers gaven veel problemen door achterstallig onderhoud.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Daniel »

NoordNed heeft overigens ook nog wel nieuw materieel aangeschaft. De Ambassadors in de 61xx-reeks waren daarbij nog echt eigen materieel (voornamelijk in het interieur zichtbaar) terwijl de 80xx-Ambassadors al een gedeelte van een bestelling door Arriva waren en alleen maar aan de buitenkant de NoordNed kleuren hadden.
Aan Integro's reed er ook een exemplaar in Qliner-kleuren maar met NoordNed-logo's, maar de 6155 en 6156 waren NoordNed-groen. Die drie Integro's en in ieder geval een deel van de Ambassadors hebben nadat NoordNed opgehouden was te bestaan nog jaren in het DAV-gebied gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door MdJ »

Die 80xx ambassadors van Noordnet hadden toch ander interieur (blauw ipv groen)? Of is dat pas op een later moment gedaan?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Daniel »

In mijn herinnering hadden die een Arriva-interieur, maar 'tis al een tijd geleden dus kan me vergissen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Lijn 45 »

Zo lang geleden is het nu ook weer niet :P

Maar ze hadden inderdaad een Arriva-interieur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Daniel »

Maar die foto is van na de Arriva tijd, de discussie ging over of ze dat Arriva interieur ook al onder NoordNed hadden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door ov'tje »

Ik meen mij uit berichten uit het verleden te herinneren dat ze vanaf fabriek een ander interieur hadden dan de andere bussen uit de 8000-serie.
Niek-2200
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 20:28

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Niek-2200 »

De Amba's uit de 8000 serie die bij NoordNed hebben gereden hadden een ander interieur dan de 8000's van Arriva. De NoordNed 8000's hadden hetzelfde interieur als de 6100's
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Inderdaad, de hoge 8000s hadden blauwe stoelbekleding met gekleurde 'spikkeltjes', net als de 6100'en. De laatste jaren van GD reden ze in GD, en daar heb ik met name met de 8066 veel gereisd, die ook na zijn NoordNedperiode qua interieur dus echt afweek van de 'echte Groningse' Ambassadors (de lagere 8000'en).
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door Etienne »

Op basis van het laatste dienstregelingboek uit 2006 (per 11 december 2005) heb ik gegokt op een indeling voor Noord-Fryslân en Zuidwest-Fryslân.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door ov'tje »

Bij mijn weten hoorde de 22 nog bij het noordelijk deel.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Noord-Nederland

Bericht door cassie127 »

Etienne schreef:*blaast een hoop stof weg*

Wie kan duidelijkheid verschaffen of NoordNed in het begin van deze eeuw in Friesland volgens een concessie reed, of juist niet. Volgens wikipedia was er een concessie Noord-Friesland van 1999 t/m 2006 en een concessie Midden-Friesland, eveneens van 1999 t/m 2006. Beide gingen vanaf 10 december 2006 op in Noord- en Zuidwest-Friesland.

Wie weet meer?
Via het crow kan je concessiekaarten per jaar downloaden (na registratie)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten