Meer en snellere treinen richting Zwolle
Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle
Ik zou het rapport dan maar even lezen daarover.
Komt wel goed schatje.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle
Welk rapport waarover?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle
Zwolle - Herfte, rijksoverheid.nl
Komt wel goed schatje.
Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle
Volgens dat rapport (een linkje is wel zo fijn) gebeurt er dit:
- een uitbreiding van het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte van twee naar vier sporen inclusief aanleg van een vrije kruising voor deze sporen zodat de treinen van Zwolle richting Leeuwarden/Groningen en van Zwolle richting Emmen geen hinder van elkaar ondervinden.
- aanpassingen aan de oostzijde van het emplacement bij Zwolle zodat ook de treinen richting Enschede en Deventer tegelijk met de trein naar Leeuwarden/Groningen kunnen vertrekken (zogenaamde gelijktijdigheden).
Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle
En er staat wat in over de snelheidsverhoging van de boog bij Hoogeveen wat echter al langer een plan was. Die gaat naar 130 km/h.
We kunnen verder gaan maar dan blijft echter staan dat het stuk Zwolle-Groningen toch heel wat aardig krappe bogen kent. De enige stukken waar redelijk binnen het bestaande tracé de snelheid kan verhogen zijn de volgende stukken:
Interessant is om een integrale verhoging van daarvoor geschikte stukken naar 160 km/h (plan A) te vergelijken met het stuk Hoogeveen-Assen geschikt maken voor 200 km/h en de rest op 140 km/h houden (plan B).
Waarschijnlijk is het stuk Assen-Hoogeveen naar 200 km/h brengen goedkoper dan compleet Zwolle-Groningen naar 160 km/h brengen terwijl de rijtijdwinst in dezelfde orde van grootte zal liggen. Het grote voordeel van plan B is dat er veel minder overwegen hoeven te worden vervangen door tunnels, viaducten en parallelwegen en dat er veel minder bovenleiding vervangen hoeft te worden. Het nadeel is dat station Beilen twee zijsporen zal moeten krijgen en dat 200 km/h op een stukje van 28 kilometer met de Nederlandse IC-lengtes bij drukte alleen goed mogelijk is met 3 kV of 25 kV op de bovenleiding.
We kunnen verder gaan maar dan blijft echter staan dat het stuk Zwolle-Groningen toch heel wat aardig krappe bogen kent. De enige stukken waar redelijk binnen het bestaande tracé de snelheid kan verhogen zijn de volgende stukken:
- Herfte-Staphorst
- Meppel A32-Boog Hoogeveen
- Boog Hoogeveen-Assen
- Assen Noord-Haren
Interessant is om een integrale verhoging van daarvoor geschikte stukken naar 160 km/h (plan A) te vergelijken met het stuk Hoogeveen-Assen geschikt maken voor 200 km/h en de rest op 140 km/h houden (plan B).
Waarschijnlijk is het stuk Assen-Hoogeveen naar 200 km/h brengen goedkoper dan compleet Zwolle-Groningen naar 160 km/h brengen terwijl de rijtijdwinst in dezelfde orde van grootte zal liggen. Het grote voordeel van plan B is dat er veel minder overwegen hoeven te worden vervangen door tunnels, viaducten en parallelwegen en dat er veel minder bovenleiding vervangen hoeft te worden. Het nadeel is dat station Beilen twee zijsporen zal moeten krijgen en dat 200 km/h op een stukje van 28 kilometer met de Nederlandse IC-lengtes bij drukte alleen goed mogelijk is met 3 kV of 25 kV op de bovenleiding.
Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle
Die extra sprinters tussen Groningen en Assen zoals Ineke van Gendt noemt in de OP stonden al enige tijd ingepland. De reden voor het rijden van die treinen is de ombouw van de zuidelijke ringweg in Groningen, waardoor daar de capaciteit sterk beperkt wordt en men ten tijde van de werkzaamheden minder auto's op de weg wil hebben.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten