Pagina 2 van 2

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 14:10
door Thom91
Ik zou het rapport dan maar even lezen daarover.

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 14:16
door reisthijs
Welk rapport waarover?

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 14:18
door Thom91
Zwolle - Herfte, rijksoverheid.nl

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 18:48
door Wubbo
Volgens dat rapport (een linkje is wel zo fijn) gebeurt er dit:
  • een uitbreiding van het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte van twee naar vier sporen inclusief aanleg van een vrije kruising voor deze sporen zodat de treinen van Zwolle richting Leeuwarden/Groningen en van Zwolle richting Emmen geen hinder van elkaar ondervinden.
  • aanpassingen aan de oostzijde van het emplacement bij Zwolle zodat ook de treinen richting Enschede en Deventer tegelijk met de trein naar Leeuwarden/Groningen kunnen vertrekken (zogenaamde gelijktijdigheden).
Daar staat dus niks in over snelheidsverhoging, anders dan die je behaalt door stromen uit elkaar te halen.

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 19:17
door Klaasje
En er staat wat in over de snelheidsverhoging van de boog bij Hoogeveen wat echter al langer een plan was. Die gaat naar 130 km/h.

We kunnen verder gaan maar dan blijft echter staan dat het stuk Zwolle-Groningen toch heel wat aardig krappe bogen kent. De enige stukken waar redelijk binnen het bestaande tracé de snelheid kan verhogen zijn de volgende stukken:
  • Herfte-Staphorst
  • Meppel A32-Boog Hoogeveen
  • Boog Hoogeveen-Assen
  • Assen Noord-Haren
Helaas zijn de meeste stukken niet zo heel lang en het is dus lastig om ook echt veel rijtijdwinst te behalen. Wel moeten alle overwegen worden opgeruimd en de bovenleiding ophanging anders. Daarnaast is het nut van nieuwe versnellingen na de bestaande plannen beperkt: De huidige versnellingen zijn noodzakelijk om een ruime knoop op station Groningen te maken. Alles wat je verder versnelt merken de reizigers van/naar de regionale lijnen niet afgezien van een robuustere overstap en meer tijd om geld te spenderen in de AH to Go op het hoofdstation. (Wat uiteraard beiden in het belang van NS is).

Interessant is om een integrale verhoging van daarvoor geschikte stukken naar 160 km/h (plan A) te vergelijken met het stuk Hoogeveen-Assen geschikt maken voor 200 km/h en de rest op 140 km/h houden (plan B).

Waarschijnlijk is het stuk Assen-Hoogeveen naar 200 km/h brengen goedkoper dan compleet Zwolle-Groningen naar 160 km/h brengen terwijl de rijtijdwinst in dezelfde orde van grootte zal liggen. Het grote voordeel van plan B is dat er veel minder overwegen hoeven te worden vervangen door tunnels, viaducten en parallelwegen en dat er veel minder bovenleiding vervangen hoeft te worden. Het nadeel is dat station Beilen twee zijsporen zal moeten krijgen en dat 200 km/h op een stukje van 28 kilometer met de Nederlandse IC-lengtes bij drukte alleen goed mogelijk is met 3 kV of 25 kV op de bovenleiding.

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:41
door ov'tje
Die extra sprinters tussen Groningen en Assen zoals Ineke van Gendt noemt in de OP stonden al enige tijd ingepland. De reden voor het rijden van die treinen is de ombouw van de zuidelijke ringweg in Groningen, waardoor daar de capaciteit sterk beperkt wordt en men ten tijde van de werkzaamheden minder auto's op de weg wil hebben.