EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Vinny » Do 30 Jan 2014, 21:46

Ik heb de champagne ontkurkt: Eindelijk worden de gevestigde belangen eens een beetje aangepakt. Dat zou eens tijd worden. Monopolisme is niet meer van deze tijd en de rechter ziet dat nu ook in. :D

http://www.nu.nl/ondernemen/3689005/evt ... lling.html
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Meltrain » Do 30 Jan 2014, 23:00

Rederij Doeksen toonde zich donderdag teleurgesteld. ''En niet in de laatste plaats voor de eilanders, die recht hebben op een stabiele, continue veerverbinding met de wal."

Ik denk dat de eilanders alleen maar blij zijn met meerdere verbindingen. :')
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Freek » Do 30 Jan 2014, 23:18

Of juist minder omdat alleen het hoogseizoen interessant is. Daar worden eilanders dan weer niet vrolijk van.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor JWM » Do 30 Jan 2014, 23:31

Ik heb de champagne ontkurkt: Eindelijk worden de gevestigde belangen eens een beetje aangepakt. Dat zou eens tijd worden. Monopolisme is niet meer van deze tijd en de rechter ziet dat nu ook in. :D


Niet mee eens. Voor het eiland is een regelmatige veerverbinding in het laagseizoen ook van levensbelang. Als de rederij die verliezen nu dekt met het lucratieve hoogseizoen dan is dat een prima manier om dat te financieren. Een ander bedrijf wat alleen op de lucratieve momenten vaart past daar niet bij. Concessie uitgegeven door een overheid geen betere optie wellicht?

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Ronaldussen » Do 30 Jan 2014, 23:33

Is er een keer echt sprake van concurrentie in het OV, gaat men zeuren omdat de ander er "last" van heeft... :')
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor JWM » Do 30 Jan 2014, 23:40

Omdat er geen sprake is van een eerlijke concurrentie omdat EVT alleen op de rendabele tijden vaart. Men kan ook de veerdienst staken in het laagseizoen maar dat is toch ook geen sprong voorwaarts?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Geert » Do 30 Jan 2014, 23:56

Ik vroeg me na het nieuws vanavond al af of er nu een concessie was voor het waddenvervoer, en die blijken er dus ook gewoon te zijn (onderhands gegund): http://www.centrumpp.nl/projecten/alle_ ... veren.aspx

Er is een concessie West (gegund aan Doeksen, Vlieland en Terschelling) en een concessie Oost (gegund aan Wagenborg, voor Ameland en Schiermonnikoog). Op de gelinkte pagina staan de gunningen en de PvE's. Wat ik zo lees is vooral de situatie zoals die al bestond overgenomen als minimumeis, al viel het me wel op dat beide rederijen informatie aan het NDOV (databank) moeten leveren en dat doen ze op dit moment niet.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Suus » Vr 31 Jan 2014, 01:11

Een aantal inwoners op Terschelling wil duidelijk naar een situatie zoals op Texel, waar men een eigen rederij heeft waarvan de aandelen in bezit zijn van de eilandbewoners. Niet geheel ontoevallig is de TESO ook ontstaan als concurrent van een andere rederij waarvan de inwoners van Texel vonden dat de dienstregeling slecht was en de prijzen te hoog. Blijkbaar had de andere rederij geen zin in concurrentie want die hebben volgens mij al heel snel de handdoek in de ring gegooid.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Geert » Vr 31 Jan 2014, 08:26

Ja, 100 jaar geleden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijk ... nderneming

Wat ik niet snap is waarom de Terschellingers vier jaar geleden niet hun invloed hebben uitgeoefend toen de onderhandse gunning werd voorbereid. Waarom toen niet inspraak gedaan op het PvE?

Jorn
Berichten: 51
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 15:37

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Jorn » Vr 31 Jan 2014, 16:56

Wat naar dit. Stel je voor dat Doeksen ook al haar schepen nu tot maart uit de vaart haalt 'voor onderhoud', wat gebeurt er dan?

Sommige stukjes ov zijn echt niet geschikt voor marktwerking..

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Geert » Vr 31 Jan 2014, 18:21

Doeksen kan dat niet zomaar doen, die hebben een contractuele verplichting voor een minimale dienstregeling. EVT heeft dat niet.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor timtrein » Vr 31 Jan 2014, 23:11

Ziehier hetzelfde probleem als het aanbesteden van sommige stoptreinen op IC-lijnen: die worden gefinancierd door de rendabele IC's. Ik moet nog zien of het er in dit geval op termijn beter van wordt met twee rederijen.

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor ov'tje » Vr 31 Jan 2014, 23:56

timtrein schreef:Ziehier hetzelfde probleem als het aanbesteden van sommige stoptreinen op IC-lijnen: die worden gefinancierd door de rendabele IC's. Ik moet nog zien of het er in dit geval op termijn beter van wordt met twee rederijen.

Mijn antwoord is daar kort maar krachtig op: Nee.

Was het alleen om Terschelling gegaan dan was concurrentie een prima optie geweest, maar Doeksen heeft ook nog de plicht om naar het veel kleinere Vlieland te varen. Een deel van de inkomsten die op het varen naar Terschelling worden behaald worden gebruikt om de verliezen van de dienst naar Vlieland te compenseren. Die laatste is alleen in het hoogseizoen rendabel, maar ook in de wintermaanden moet het eiland fatsoenlijk bediend worden.

EVT vaart alleen op Terschelling en heeft dat probleem niet. Doeksen ziet de inkomsten teruglopen en komt door de bediening van de twee eilanden in de problemen. EVT slokt de ruimte op die gebruikt had kunnen worden voor investeringen, maar door de lage tarieven maakt ook de EVT zelf geen winst.

Zit er dan geen enkele positieve kant aan de EVT? Jazeker wel, want ze dwingen Doeksen tot het verlenen van betere service en iets te doen aan de prijzen, dingen die absoluut beter konden.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor deadlock » Za 01 Feb 2014, 12:04

Ronaldussen schreef:Is er een keer echt sprake van concurrentie in het OV, gaat men zeuren omdat de ander er "last" van heeft... :')

Ja, omdat dit concurrentie op ipv concurrentie om is. DatditkaninNederland.

Maar euh, vanochtend een sloot eilanders gesproken en die zijn er stuk voor stuk blij mee en snappen de gemeente ook niet zo goed.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Frans F » Za 01 Feb 2014, 16:37

Een van de grote ergernissen met Doeksen is dat ze toeristen volledig kaal plukken om het vervoer voor de eilanders vrijwel gratis te houden. Toeristen betalen voor een zelfde overtocht bijv. tot 40x zoveel als een scholier van het eiland. Dan zijn de verhoudingen zoek en is er gewoon sprake van misbruik van een monopoliepositie. Waarom kunnen de eilanders niet gewoon dezelfde prijs betalen die bewoners op de wal moeten betalen voor een busritje over dezelfde afstand?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3738
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Z2N » Za 01 Feb 2014, 18:06

Je zal maar iedere dag heen en weer moeten, dan wil je niet iedere keer kaalgeplukt worden. Dan het systeem dat er nu is: zij die ervoor kiezen betalen meer dan zij die de keuze niet hebben.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Frans F » Za 01 Feb 2014, 18:11

Z2N schreef:Je zal maar iedere dag heen en weer moeten, dan wil je niet iedere keer kaalgeplukt worden.

Dat geldt ook voor mensen die iedere dag met bus of trein naar werk of school moeten. Waarom kunnen eilanders niet evenveel betalen als buspassagiers over dezelfde afstand?
Laatst gewijzigd door Frans F op Za 01 Feb 2014, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Karl
Berichten: 3646
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Karl » Za 01 Feb 2014, 18:12

Het is wel een interessante verdelingsvraag. Het aantasten van de kosten van een kaartje van een overvaart tast personen die van/naar het eiland varen gelijk aan in de weerstand om een reis te maken (geld, tijd, moeite); indien personen die overvaart niet meer kunnen maken en toch woonachtig zijn op het eiland ontstaat direct vervoersarmoede. Het deelnemen aan sociale en economische activiteiten wordt daarmee negatief beïnvloed. De vraag is hoe je daarmee omgaat. Je ziet dat een dergelijke vraag ook speelt als het gaat om het bedienen van plattelandskernen met OV. Wel interessant hoe geografische gesteldheid van een gebied blijkbaar een soort exponent speelt in het veroorzaken van mogelijke vervoersarmoede.

Hoe gaat men eigenlijk om met vervoersdiensten naar eilanden in andere Europese landen? En dan bedoel ik eilanden met een omvang a la de Wadden; niet Groot-Brittannië of Ierland ofzo.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Hainje » Za 01 Feb 2014, 18:16

Karl schreef:Het is wel een interessante verdelingsvraag. Het aantasten van de kosten van een kaartje van een overvaart tast personen die van/naar het eiland varen gelijk aan in de weerstand om een reis te maken (geld, tijd, moeite); indien personen die overvaart niet meer kunnen maken en toch woonachtig zijn op het eiland ontstaat direct vervoersarmoede. Het deelnemen aan sociale en economische activiteiten wordt daarmee negatief beïnvloed. De vraag is hoe je daarmee omgaat. Je ziet dat een dergelijke vraag ook speelt als het gaat om het bedienen van plattelandskernen met OV. Wel interessant hoe geografische gesteldheid van een gebied blijkbaar een soort exponent speelt in het veroorzaken van mogelijke vervoersarmoede.

Op zich ook niet zo vreemd dat de geografische gesteldheid een exponent spelen. Het is nogal een verschil of je ergens een plattelandsdorpje hebt of een eiland. In het plattelandsdorp kun je nog met de auto/brommer/fiets naar een ander dorp waarop die kern is gericht, vanaf een eiland word het een stuk moeilijker om even de auto naar de overkant te nemen zonder boot.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Karl
Berichten: 3646
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Karl » Za 01 Feb 2014, 18:21

Maar de vraag is dus hoe je daar mee omgaat; behandel je dat soort gevallen anders dan andere? Bijvoorbeeld door een andere tariefstructuur in te voeren dan voor gebieden die over de weg bereikbaar zijn?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Frans F » Za 01 Feb 2014, 18:26

Ik vind dat er geen verschil is tussen mensen die op een eiland wonen of die in een afgelegen dorp wonen. Alleen is het nu zo dat de mensen in het afgelegen dorp voor hun bus moeten betalen en de mensen op het eiland vrijwel gratis mogen reizen. En dan praten we nog niet eens over mensen in dorpen waar helemaal geen bus komt, die zijn nog veel meer geld kwijt.

Bij de Duitse eilanden (Oostzee, Noordzee) zijn er ook reducties voor eilanders alleen niet zo extreem als op de Waddeneilanden. Dagelijkse pendelaars zijn er daar echter maar weinig, scholieren blijven meestal doordeweeks de hele week op de wal in een internaat, bij een gastgezin of bij familie.

Dat laatste was tot in de jaren 70 op de Wadden ook zo, aangezien de boot toen 's winters maar 1x per dag ging. De financiële problemen zijn begonnen toen Doeksen in de winter veel vaker ging varen. Je kunt je dus ook afvragen of 6x per dag naar Terschelling in de winter ook niet veel te veel van het goede is.
Laatst gewijzigd door Frans F op Za 01 Feb 2014, 19:11, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Suus » Za 01 Feb 2014, 19:01

Vlieland wordt in de winter ook slechts matig bediend hoor. Niet dat daar zoveel mensen wonen, maar er vertrekt daar, behalve op zondag, geen boot voor 12:00. Zelfs de veerdienst van Schiermonnikoog met minder inwoners is beter...
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Frans F » Za 01 Feb 2014, 19:07

??? Volgens de dienstregeling van Doeksen gaan de boten doordeweeks om 7.30, 12.00 en 17.00 uur van Vlieland naar Harlingen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Hainje » Za 01 Feb 2014, 19:14

Frans F schreef:??? Volgens de dienstregeling van Doeksen gaan de boten doordeweeks om 7.30, 12.00 en 17.00 uur van Vlieland naar Harlingen.

Kijk je wel naar de dienstregeling van het juiste eiland?
http://www.rederij-doeksen.nl/system/we ... 1_2014.pdf
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Frans F » Za 01 Feb 2014, 19:16

Je kijkt naar Vlieland-Terschelling i.p.v. Vlieland-Harlingen.
Je moet rechtsboven op de startpagina van de site zijn.
Laatst gewijzigd door Frans F op Za 01 Feb 2014, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten