EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Soortvanhenk »

Het is nog steeds....
erjeebee schreef: ... een voor iedereen toegankelijk vervoermiddel dat een vast traject aflegt op vooraf vastgestelde tijden.
En voor zover ik weet bestaat er geen Veerboot in Nederland Forum. ;-)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door isadora »

Soortvanhenk schreef:......
En voor zover ik weet bestaat er geen Veerboot in Nederland Forum. ;-)
Hebt u misschien een linkje?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Tochjo »

Een linkje naar een forum dat niet bestaat?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door deadlock »

erjeebee schreef:Zo''n veerdienst is toch een voor iedereen toegankelijk vervoermiddel dat een vast traject aflegt op vooraf vastgestelde tijden (zgn dienstregeling)?

Of heb ik het weer eens verkeerd begrepen?
Luchtverkeer valt er ook niet onder.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Vinny »

De grap is dat het volgens mij nog niet juridisch is vastgelegd. De wet personenvervoer doet niet duidelijke uitspraken over de situatie op het water. Wel is het zo dat de meeste landveerdiensten als concessie worden vergeven. Er zijn ook particuliere veerponten (zoals de veerboot tussen Amsterdam-Riekerpolder en het Amsterdamse Bos), veerdiensten die door recreatieschappen of staatsbosbeheer worden geëxploiteerd, en soms door de gemeente, provincie of Rijkswaterstaat. Sommige veerverbindingen zijn gratis (de veerboten over het IJ natuurlijk), sommige worden gesubsidieerd en sommige niet.

Gezellige puinhoop :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door isadora »

Tochjo schreef:Een linkje naar een forum dat niet bestaat?
Soort van dan hè? :twisted:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Daniel »

Het ligt er ook nog aan wat voor veerboot het is, want bv. de Waterbus is weer wel OV. Zal er ook wel een beetje in zitten dat die puur op passagiers gericht is (en niet op vervoer van auto's e.d.), al waren in het verleden op de FastFerry Dordrecht - Rotterdam juist weer niet alle NVB geldig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Statler Rail »

Vinny schreef:De grap is dat het volgens mij nog niet juridisch is vastgelegd. De wet personenvervoer doet niet duidelijke uitspraken over de situatie op het water.
Personenvervoer via het water is GEEN openbaar vervoer in de zin van de Wet Personenvervoer 2000 (artikel 1 sub h). Krachtens artikel 7 en 7a van het Besluit Personenvervoer 2000 zijn een groot aantal bepalingen van de WP2000 op veerdiensten van overeenkomstige toepassing verklaard.

Dus personenvervoer per boot is géén OV, maar de wettelijke regels voor OV gelden bijna allemaal wel. :idea:
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Soortvanhenk »

isadora schreef: Soort van dan hè? :twisted:
Die heb ik nog niet eerder gehoord...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Karl »

Daniel schreef:Het ligt er ook nog aan wat voor veerboot het is, want bv. de Waterbus is weer wel OV. Zal er ook wel een beetje in zitten dat die puur op passagiers gericht is (en niet op vervoer van auto's e.d.), al waren in het verleden op de FastFerry Dordrecht - Rotterdam juist weer niet alle NVB geldig.
Volgens mee heeft dat er mee te maken dat er horizontale en verticale verbindingen zijn (niet mijn terminologie). Een verticale verbinding is van de ene kant van een water naar de andere kant. Een horizontale verbinding is 'een rivier afzakken'. Dus dan is punt A en punt B bijvoorbeeld stroomop- of afwaarts van elkaar.
Het is een spectrum.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door sealynx »

ov'tje schreef: Was het alleen om Terschelling gegaan dan was concurrentie een prima optie geweest, maar Doeksen heeft ook nog de plicht om naar het veel kleinere Vlieland te varen. Een deel van de inkomsten die op het varen naar Terschelling worden behaald worden gebruikt om de verliezen van de dienst naar Vlieland te compenseren. Die laatste is alleen in het hoogseizoen rendabel, maar ook in de wintermaanden moet het eiland fatsoenlijk bediend worden.
Doeksen zegt dat zelf ja, maar of het waar is, of een tactiek is maar de vraag. Ik heb het boek 'de veerbootoorlog' gelezen, over de situatie tussen Doeksen en EVT, en daarin wordt een onderzoek geciteerd dat aangeeft dat ook de diensten op Vlieland en Schiermonnikoog winst maken. Weliswaar minder dan de diensten op Ameland en Terschelling, maar daarvan werd juist gezegd dat de marges onbehoorlijk hoog waren (+25% gezien over het gehele jaar).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten