EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5574
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Hainje » Za 01 Feb 2014, 19:19

Frans F schreef:Je kijkt naar Vlieland-Terschelling i.p.v. Vlieland-Harlingen.

Nee?
Ik zie in dat pdf-je toch echt staan
Terschelling - Harlingen
Harlingen - Terschelling
Vlieland - Harlingen
Harlingen - Vlieland.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Suus » Za 01 Feb 2014, 19:20

Ik kijk naar de dienstregeling van Vlieland naar Harlingen en zie geen boot om 7:00.
Afbeelding
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Frans F » Za 01 Feb 2014, 19:25

Tja, als je naar startpagina van de Doeksen-site gaat en rechtsboven de juiste verbinding selecteert krijg je toch echt 3 afvaarten. Inconsistente informatie dus.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Wubbo » Za 01 Feb 2014, 19:34

De vraag is of je deze veerpont kan vergelijken met een bus. Voor een busritje is altijd een alternatief (fietsen, je op laten halen, lopen, met de auto gaan, ...), voor de veerpont is geen enkel alternatief (ja, de traumahelikopter en een taxi voor 100 euro). Het is de enige manier om het eiland te verlaten.

Overigens hebben volgens mij ook Ameland en Schiermonnikoog tarieven voor eilanders. Ik weet niet hoe dat financieel geregeld is, maar ik kan me voorstellen dat de gemeente ook subsidieert. Sowieso bestaat een deel van het bootkaartje uit toeristenbelasting, dat betalen bewoners niet.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Frans F » Za 01 Feb 2014, 19:38

Wubbo schreef:De vraag is of je deze veerpont kan vergelijken met een bus. Voor een busritje is altijd een alternatief (fietsen, je op laten halen, lopen, met de auto gaan, ...), voor de veerpont is geen enkel alternatief (ja, de traumahelikopter en een taxi voor 100 euro). Het is de enige manier om het eiland te verlaten.

Ja, maar waarom kunnen mensen die dagelijks van Breskens naar
Vlissingen moeten dan wel het normale OV-tarief betalen? Hun enige alternatief is de tunnel en dat is gezien de enorme omweg en de tol nog veel duurder.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Wubbo » Za 01 Feb 2014, 19:51

Ik kan me voorstellen dat dat met het aandeel toeristen te maken heeft. Ik ken de cijfers niet maar kan me nauwelijks voorstellen dat het aandeel toeristen vs bewoners ergens zo scheef is als bij de veerdiensten naar de Wadden.

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor ov'tje » Zo 02 Feb 2014, 00:35

Frans F schreef:Tja, als je naar startpagina van de Doeksen-site gaat en rechtsboven de juiste verbinding selecteert krijg je toch echt 3 afvaarten. Inconsistente informatie dus.

klopt. Ze hadden het anders op moeten stellen. Die boot 's ochtends vroeg zal de sneldienst zijn die vanaf Vlieland via Terschelling naar Harlingen vaart.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Statler Rail » Zo 02 Feb 2014, 21:50

Geert schreef:Ik vroeg me na het nieuws vanavond al af of er nu een concessie was voor het waddenvervoer, en die blijken er dus ook gewoon te zijn (onderhands gegund): http://www.centrumpp.nl/projecten/alle_ ... veren.aspx

Er is een concessie West (gegund aan Doeksen, Vlieland en Terschelling) en een concessie Oost (gegund aan Wagenborg, voor Ameland en Schiermonnikoog). Op de gelinkte pagina staan de gunningen en de PvE's. Wat ik zo lees is vooral de situatie zoals die al bestond overgenomen als minimumeis, al viel het me wel op dat beide rederijen informatie aan het NDOV (databank) moeten leveren en dat doen ze op dit moment niet.
De concessie Wadveren-West is nog niet in werking getreden omdat er nog een beroepsprocedure loopt. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) is voor deze zaak de hoogste rechter en heeft pré-judiciële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Kern van de vraag is of de Waddenzee een binnenwater of zee is. Indien het zee is, is het vervoer van en naar de Waddeneilanden vrij.

Op zich is het juist dat EVT nu de krenten uit de pap pikt terwijl Doeksen ook op onrendabele tijden vaart, maar dat is maar de helft van het verhaal. Doeksen heeft namelijk de concessie onderhands verkregen. EVT of andere rederijen mocht überhaupt niet meedingen, alléén Doeksen mocht een bod uitbrengen. En vergeet niet: Doeksen krijgt ook gewoon subsidie om op die onrendabele tijden te varen!

De concessieverlening is dus niet eerlijk verlopen. Slechts één privaat bedrijf mocht een bod uitbrengen. Andere bedrijven werden buitengesloten. Het zou eerlijk zijn geweest om een openbare aanbesteding uit te schrijven waarbij zowel Doeksen als EVT een bod hadden kunnen doen.

Maar de zaak waar de uitspraak van het Gerechtshof over gaat, is helemaal niet die van de concessie Waddenveren. Het gaat hier om zogenaamd "medegebruik" onder het "Openbaar Diensten Contract" (ODC) waarop Doeksen nu vaart. Doeksen heeft nu een contract met het Rijk, waarin Doeksen subsidie krijgt om het hele jaar tussen Vlieland, Terschelling en Harlingen te varen. Medegebruik van de havenfaciliteiten door derden moet worden toegestaan, zolang dit niet ten koste gaat met de ODC-veerdienst. Op grond van die regeling kon EVT óók tussen Terschelling en Harlingen varen. Staatssecretaris Mansveld had nu echter ineens besloten dat het medegebruik ten koste gaat van het ODC, en daarom werd het medegebruik door EVT opgezegd door de staatssecretaris.

EVT is daar nu met succes tegen in beroep gegaan. En terecht. Als je als staatssecretaris een veerdienst het varen onmogelijk maakt terwijl je überhaupt geen overleg hebt gehad met die veerdienst of de gelegenheid hebt geboden om alternatieven te zoeken, dan heb je als staatssecretaris een "onzorgvuldig voorbereid besluit" genomen. En dat leidt bij de rechter tot vernietiging van het besluit.

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Bjarte » Zo 02 Feb 2014, 22:05

En waarom wordt er in deze hele discussie nergens benoemd dat die mensen er zelf voor kiezen om op een eiland te wonen? Op een eiland wonen heeft grote voordelen, maar ook een aantal nadelen: en daar hoort wat mij betreft bij dat de plek slecht bereikbaar is. Je kunt toch niet verwachten dat je in de winter om de twee uur een afvaart naar het vaste land hebt? Ik zou al blij zijn met 6 keer per week.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Frans F » Zo 02 Feb 2014, 22:08

Statler Rail schreef:De concessieverlening is dus niet eerlijk verlopen. Slechts één privaat bedrijf mocht een bod uitbrengen. Andere bedrijven werden buitengesloten. Het zou eerlijk zijn geweest om een openbare aanbesteding uit te schrijven waarbij zowel Doeksen als EVT een bod hadden kunnen doen.
Doeksen speelt onder een hoedje met het eilandbestuur en vaart ook 's winters met absurde frequenties (6x per dag naar Terschelling) vrijwel gratis voor de eilanders en legt de rekening van die absurde winter-frequenties neer bij de toeristen. Als je openbaar zou aanbesteden bestaat het risico dat andere partijen bijv. 's winters maar 3x per dag zouden varen, hogere tarieven voor de eilanders zouden willen hanteren (die tarieven worden nu niet voor niets door Doeksen angstvallig geheim gehouden) en de tarieven voor toeristen fors zouden willen verlagen. Vandaar dat eiland, ministerie en Doeksen een openbare aanbesteding op alle mogelijke manieren proberen te verhinderen. Pottenkijkers zijn immers niet gewenst bij dit soort onderonsjes.
Laatst gewijzigd door Frans F op Zo 02 Feb 2014, 22:32, 5 keer totaal gewijzigd.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Frans F » Zo 02 Feb 2014, 22:10

Bjarte schreef:En waarom wordt er in deze hele discussie nergens benoemd dat die mensen er zelf voor kiezen om op een eiland te wonen? Op een eiland wonen heeft grote voordelen, maar ook een aantal nadelen: en daar hoort wat mij betreft bij dat de plek slecht bereikbaar is. Je kunt toch niet verwachten dat je in de winter om de twee uur een afvaart naar het vaste land hebt? Ik zou al blij zijn met 6 keer per week.

Goede vraag. Als je toch iedere dag naar de wal moet (want dat is de argumentatie voor de hoge winter-frequenties en het vrijwel gratis vervoer voor de eilanders) dan vraag ik me af waarom je überhaupt op dat eiland woont.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Statler Rail » Zo 02 Feb 2014, 22:17

:arrow: Voor de echte liefhebber, hierbij een link naar de volledige uitspraak van het Gerechtshof.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Geert » Zo 02 Feb 2014, 22:34

Frans F schreef:hogere tarieven voor de eilanders zouden willen hanteren (die tarieven worden nu niet voor niets door Doeksen angstvallig geheim gehouden)

Mwah: http://www.rederij-doeksen.nl/eilander/ ... ?locale=nl Toegegeven, je moet even zoeken, maar ik kan me voorstellen dat men toeristen niet wil verwarren.
Het prijsverschil is inderdaad erg fors: een toerist betaalt (exclusief toeristenbelasting) € 15,96 meer voor een retourticket. (Een eilander reist voor € 8,06 en een toerist voor € 25,32, inclusief € 1,30 toeristenbelasting.)

@Statler Rail, bedankt voor de aanvulling en toelichting.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Frans F » Zo 02 Feb 2014, 22:45

Het is nog erger, scholieren betaalden vorig jaar ongeveer €30 per maand voor gemiddeld 40 afvaarten, oftewel ongeveer €0.75 per keer.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Geert » Zo 02 Feb 2014, 22:48

Statler Rail schreef:De concessie Wadveren-West is nog niet in werking getreden omdat er nog een beroepsprocedure loopt. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) is voor deze zaak de hoogste rechter en heeft pré-judiciële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Kern van de vraag is of de Waddenzee een binnenwater of zee is. Indien het zee is, is het vervoer van en naar de Waddeneilanden vrij.

Is de concessie voor Schiermonnikoog en Ameland eigenlijk wel in werking getreden? Of is die nu ook 'on-hold'?

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten: 106
Lid geworden op: Di 05 Apr 2011, 17:43

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Skinkie » Ma 03 Feb 2014, 00:33

Kan iemand uitleggen waarom TESO zich heeft gevoegd bij de Staat der Nederlanden?

nvm... dat is Texels Eigen Stoomboot Onderneming...

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Wubbo » Ma 03 Feb 2014, 18:24

Bjarte schreef:En waarom wordt er in deze hele discussie nergens benoemd dat die mensen er zelf voor kiezen om op een eiland te wonen? Op een eiland wonen heeft grote voordelen, maar ook een aantal nadelen: en daar hoort wat mij betreft bij dat de plek slecht bereikbaar is. Je kunt toch niet verwachten dat je in de winter om de twee uur een afvaart naar het vaste land hebt? Ik zou al blij zijn met 6 keer per week.
Er spelen meerdere zaken mee in zo'n geval. De bereikbaarheid van het vasteland voor eilanders is er maar 1, de bereikbaarheid van het eiland voor niet-eilanders is er ook een. Je wil wel graag dat je een eiland kan bevoorraden (daarvoor heb je al snel 2 retourvaarten nodig), dat er post gehaald en gebracht kan worden, dat de krant er komt, etcetera. Daarnaast leven de wadden van de toeristen: als je 6x/week vaart (en dus een dag niet) kost dat je veel toeristen, ook in het laagseizoen. Ik heb in de eerste week van december een huisje gehuurd op een van de eilanden, en was daarbij toch verbaasd over hoeveel huisjes er al verhuurd waren. Ja, het is rustiger dan in de hoogzomer, maar het is niet zo dat er geen enkele toerist komt.

Overigens is het prijsverschil tussen eilanders en niet-eilanders op Terschelling wel erg groot, op Schiermonnikoog en Ameland is dat verschil volgens mij kleiner (maar ik kan de tarieven online niet vinden...)

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor flipje » Ma 03 Feb 2014, 19:42

Het prijsverschil ligt hem vooral in de afstand, de vaarroute Holwerd - Ameland (±10 kilometer) is korter dan Harlingen - Terschelling (± 40 kilometer) waardoor je als eilander van Terschelling meer zou moeten betalen dan een eilander van Ameland. Maar zoals in eerdere posts is aangehaald is de boot de enige mogelijkheid om de wal te bereiken. Dat er voor de eilanders een lager bedrag wordt gerekend dan voor de toerist lijkt mij niet meer dan logisch.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Vinny » Ma 03 Feb 2014, 21:30

Een retourtje Ameland was vroeger 20 euro meen ik me te herinneren. Terschelling is het enige waddeneiland waar ik nog nooit geweest ben. Omdat ik er nu wel tamelijk dichtbij woon is mijn plan om dit voorjaar/deze zomer er eens een kijkje te gaan nemen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Joshua » Di 04 Feb 2014, 12:13

Het enige eiland daar in het noorden waar ik ben geweest is Texel. Maar wat mij daar al meteen opviel was dat me Studenten OV kaart niet geldig is. Ik weet niet hoe dat is geregeld op de andere eilanden, maar wie er ook de bootjes vaart, ik vind dat Nationale vervoersbewijzen er gewoon geldig moeten zijn.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Gekko123 » Di 04 Feb 2014, 14:20

Op veel van de eilanden geldt dat de OV-chipkaart in zijn geheel niet geldig is.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor deadlock » Di 04 Feb 2014, 15:15

Joshua schreef:Het enige eiland daar in het noorden waar ik ben geweest is Texel. Maar wat mij daar al meteen opviel was dat me Studenten OV kaart niet geldig is. Ik weet niet hoe dat is geregeld op de andere eilanden, maar wie er ook de bootjes vaart, ik vind dat Nationale vervoersbewijzen er gewoon geldig moeten zijn.

De boot is niet echt OV toch?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor erjeebee » Di 04 Feb 2014, 15:35

Zo''n veerdienst is toch een voor iedereen toegankelijk vervoermiddel dat een vast traject aflegt op vooraf vastgestelde tijden (zgn dienstregeling)?

Of heb ik het weer eens verkeerd begrepen?
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor Kevster » Di 04 Feb 2014, 16:49

Een veerboot heeft geen OV-status volgens mij, zou betekenen dat de landelijke OV-bewijzen ook niet geaccepteerd hoeven te worden.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Berichtdoor isadora » Di 04 Feb 2014, 16:55

Maar ja, als het geen OV-status heeft, wat moet het dan in een OV-forum? :(


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast