Pagina 3 van 3

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Geplaatst: di 04 feb 2014, 17:00
door Soortvanhenk
Het is nog steeds....
erjeebee schreef: ... een voor iedereen toegankelijk vervoermiddel dat een vast traject aflegt op vooraf vastgestelde tijden.
En voor zover ik weet bestaat er geen Veerboot in Nederland Forum. ;-)

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Geplaatst: di 04 feb 2014, 17:44
door isadora
Soortvanhenk schreef:......
En voor zover ik weet bestaat er geen Veerboot in Nederland Forum. ;-)
Hebt u misschien een linkje?

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Geplaatst: di 04 feb 2014, 17:50
door Tochjo
Een linkje naar een forum dat niet bestaat?

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Geplaatst: di 04 feb 2014, 17:56
door deadlock
erjeebee schreef:Zo''n veerdienst is toch een voor iedereen toegankelijk vervoermiddel dat een vast traject aflegt op vooraf vastgestelde tijden (zgn dienstregeling)?

Of heb ik het weer eens verkeerd begrepen?
Luchtverkeer valt er ook niet onder.

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Geplaatst: di 04 feb 2014, 18:43
door Vinny
De grap is dat het volgens mij nog niet juridisch is vastgelegd. De wet personenvervoer doet niet duidelijke uitspraken over de situatie op het water. Wel is het zo dat de meeste landveerdiensten als concessie worden vergeven. Er zijn ook particuliere veerponten (zoals de veerboot tussen Amsterdam-Riekerpolder en het Amsterdamse Bos), veerdiensten die door recreatieschappen of staatsbosbeheer worden geëxploiteerd, en soms door de gemeente, provincie of Rijkswaterstaat. Sommige veerverbindingen zijn gratis (de veerboten over het IJ natuurlijk), sommige worden gesubsidieerd en sommige niet.

Gezellige puinhoop :lol:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Geplaatst: di 04 feb 2014, 19:13
door isadora
Tochjo schreef:Een linkje naar een forum dat niet bestaat?
Soort van dan hè? :twisted:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Geplaatst: di 04 feb 2014, 19:25
door Daniel
Het ligt er ook nog aan wat voor veerboot het is, want bv. de Waterbus is weer wel OV. Zal er ook wel een beetje in zitten dat die puur op passagiers gericht is (en niet op vervoer van auto's e.d.), al waren in het verleden op de FastFerry Dordrecht - Rotterdam juist weer niet alle NVB geldig.

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Geplaatst: di 04 feb 2014, 19:59
door Statler Rail
Vinny schreef:De grap is dat het volgens mij nog niet juridisch is vastgelegd. De wet personenvervoer doet niet duidelijke uitspraken over de situatie op het water.
Personenvervoer via het water is GEEN openbaar vervoer in de zin van de Wet Personenvervoer 2000 (artikel 1 sub h). Krachtens artikel 7 en 7a van het Besluit Personenvervoer 2000 zijn een groot aantal bepalingen van de WP2000 op veerdiensten van overeenkomstige toepassing verklaard.

Dus personenvervoer per boot is géén OV, maar de wettelijke regels voor OV gelden bijna allemaal wel. :idea:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 12:15
door Soortvanhenk
isadora schreef: Soort van dan hè? :twisted:
Die heb ik nog niet eerder gehoord...

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 21:53
door Karl
Daniel schreef:Het ligt er ook nog aan wat voor veerboot het is, want bv. de Waterbus is weer wel OV. Zal er ook wel een beetje in zitten dat die puur op passagiers gericht is (en niet op vervoer van auto's e.d.), al waren in het verleden op de FastFerry Dordrecht - Rotterdam juist weer niet alle NVB geldig.
Volgens mee heeft dat er mee te maken dat er horizontale en verticale verbindingen zijn (niet mijn terminologie). Een verticale verbinding is van de ene kant van een water naar de andere kant. Een horizontale verbinding is 'een rivier afzakken'. Dus dan is punt A en punt B bijvoorbeeld stroomop- of afwaarts van elkaar.

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Geplaatst: vr 07 feb 2014, 14:44
door sealynx
ov'tje schreef: Was het alleen om Terschelling gegaan dan was concurrentie een prima optie geweest, maar Doeksen heeft ook nog de plicht om naar het veel kleinere Vlieland te varen. Een deel van de inkomsten die op het varen naar Terschelling worden behaald worden gebruikt om de verliezen van de dienst naar Vlieland te compenseren. Die laatste is alleen in het hoogseizoen rendabel, maar ook in de wintermaanden moet het eiland fatsoenlijk bediend worden.
Doeksen zegt dat zelf ja, maar of het waar is, of een tactiek is maar de vraag. Ik heb het boek 'de veerbootoorlog' gelezen, over de situatie tussen Doeksen en EVT, en daarin wordt een onderzoek geciteerd dat aangeeft dat ook de diensten op Vlieland en Schiermonnikoog winst maken. Weliswaar minder dan de diensten op Ameland en Terschelling, maar daarvan werd juist gezegd dat de marges onbehoorlijk hoog waren (+25% gezien over het gehele jaar).