‘Foute trein eerder laten stoppen’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

‘Foute trein eerder laten stoppen’

Bericht door Geert »

‘Foute trein eerder laten stoppen’
dinsdag 03 juni 2008
Door HARRIE VAN OPSTAL


HARMELEN - Een trein die door rood rijdt, moet eerder door het spoorbeveiligings-systeem worden stopgezet. Dat advies geeft tenminste de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
afbeelding vergroten FOTO ANP
De landelijke dienst heeft onderzoek gedaan naar de bijna-treinramp bij Harmelen op 29 maart 2007.

Een goederen- en een dubbeldeks passagierstrein dreigden op hetzelfde spoor terecht te komen. Dankzij hard remmen kwamen zij niet met elkaar in botsing en vielen geen gewonden.

Begin maart concludeerde het Openbaar Ministerie al in deze krant dat de passagierstrein een geel waarschuwingssein had genegeerd. De automatische beveiliging trad bovendien niet in werking.

De trein uit Leiden passeerde bij de fly-over van Harmelen een langzamer rijdende goederentrein met wagons met kolen uit Gouda. De dubbeldekker had vertraging opgelopen. Bovendien had de 52-jarige machinist uit Leiden tijdens de rit enkele storingsmeldingen gehad.

Tijdens het rijden keek hij daarom of hij z’n vertraging al had ingelopen en welke storingsmeldingen waren geregistreerd. Op dat moment miste hij het gele sein, het waarschuwingssignaal om van 130 naar 40 km/uur vaart te minderen.

Iets verderop zag hij een groen sein en dacht dus te kunnen doorrijden en voorrang te hebben op de goederentrein. Pas op korte afstand ontdekte hij dat het groene sein voor een ander spoor gold en hij een rood sein had gekregen.

Op dat moment ging de machinist vol in de remmen, maar de trein reed toen nog zo’n 100 km/uur. Uiteindelijk kwam de dubbeldekker vrijwel òp de wissel tot stilstand waar ook de goederentrein overheen moest rijden. De machinist van die trein was er al niet gerust op of het allemaal goed zou gaan en was ook hard aan het remmen gegaan. Deze trein kwam ruimschoots voor de wissel tot stilstand.

Volgens de inspectie is de bijna-botsing deels te wijten aan onvoldoende alertheid van de machinist. Maar ook over de inrichting van dit baanvak heeft de inspectie opmerkingen. Zo moet NS Reizigers onderzoeken of al eerder, bijvoorbeeld bij geel sein, de automatische beveiliging de trein tot stoppen kan dwingen. De bewuste wissel is bovendien een gevaarlijk punt. Dat wordt opgelost in 2010, zodra de spoorverdubbeling is voltooid.

Bron: Algemeen Dagblad
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ‘Foute trein eerder laten stoppen’

Bericht door Wubbo »

Overdrijven is ook een vak. Hier het nieuwsbericht van IVW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten