Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Mojito schreef:Voor de simpelste optie voor een station Sixhaven, namelijk een eilandperron op de plaats van het nu gebouwde opstelspoor in het midden, is geen vergroting van het bestaande bouwdok nodig. De kosten hiervoor waren -in 2004- begroot op 9 miljoen euro. Het grote nadeel: realisatie van dat simpele station Sixhaven maakt de optie voor een groter overstapstation voor een lijn naar Zaanstad bijna onmogelijk, het eilandperron ligt dan erg onhandig in de weg. De totale vertraging voor de gehele lijn zou wederom een jaar zijn.
Voor Station Sixhaven én een aftakking naar Zaandam moest geloof ik 1 spoor onderlangs, maar daar is wel rekening mee gehouden. Ik probeer het artikel terug te vinden op hierzijnwij.nu maar dat lukt niet helemaal. Hier staat iig wel een bouwtekening:
Hier lijkt gewoon een Station Sixhaven zichtbaar te zijn als overstapstation voor richting respectievelijk Noord en Zaandam, dus het lijkt mogelijk i.p.v. onmogelijk.
Pooh schreef: Het niet aanleggen van Sixhaven was een enorm domme fout.
Met de kennis van nu is dat een populaire opvatting. Toch is de keuze heel goed te begrijpen als we terug gaan in de tijd. Ik kan zelf een aardige poging doen maar het is handiger om even de hoofdpunten van een Paroolartikel uit oktober 2014 ("Een gepasseerd station" door Elisa Hermanides, 18-10-2014) te
recapituleren:
- Wethouder Duco Stadig (PvdA) schrapte om bovenstaande redenen het station in oktober 2003, B&W en gemeenteraad gingen daar zonder al te veel discussie mee akkoord.
- Daarnaast was de algehele tendens rond de eeuwwisseling ook nog dat Noord "slechts Noord" was.
Het besluit uit 2003 was misschien logisch. Maar toen in 2009 en later in 2014 de discussie weer oplaaide, hadden ze er toen voor kunnen kiezen om hem versneld aan te leggen, en waren ze voor de oplevering klaar geweest. Nu betekent het hoogstwaarschijnlijk dat de NZL grote tijd enorme overlast gaat krijgen, of zelfs onbruikbaar gaat zijn.
In 1995 heb ik, samen met mijn medestudenten aan de opleiding Planologie van de UvA, al een studieopdracht uitgevoerd naar de ontwikkelmogelijkheden van de Sixhaven en het gebied daaromheen. Toen al (1995!!) was duidelijk dat er enorme ontwikkelpotentie in dit gebied aanwezig was. Kortom, het besluit om station Sixhaven in 2003 te schrappen was kortzichtig en dom (maar waarschijnlijk ingegeven uit de noodzaak de toen al gierend uit de hand lopende kosten enigzins in te dammen).
Wat ik compleet onbegrijpelijk vind is hoe de gemeente akkoord heeft kunnen geven om een 110-meter hoog congresgebouw neer te laten plempen op de noordoever met daarnaast een hele woonwijk zonder echt antwoord op hoe al die mensen over het water vervoerd moeten worden. Er lijkt nu soort van paniekvoetbal te zijn ontstaan omdat die pontjes "plotseling" ramvol zitten. Wat verwachtten ze dat er ging gebeuren?
n-evo schreef:Wat ik compleet onbegrijpelijk vind is hoe de gemeente akkoord heeft kunnen geven om een 110-meter hoog congresgebouw neer te laten plempen op de noordoever met daarnaast een hele woonwijk zonder echt antwoord op hoe al die mensen over het water vervoerd moeten worden.
Dat is inderdaad het gekke. Aan de ene kant pas je bestemmingsplannen aan, en moedig je de ontwikkeling van de noordelijke ij-oevers aan, en aan de andere kant neem je besluiten over een metro-lijn, zonder die 2 met elkaar in verband te brengen. Laat zulke ontwikkelingen gewoon meebetalen aan de infrastructuur, en neem zulke besluiten als 1 geheel. Maar nee, dan wordt er met prognoses gewerkt uit de tijd dat shell er nog zat.
En dan heb je halverwege de mogelijkheid om bij te sturen, maar dan is het enige argument 'hij moet en zal af, we hebben al vertraging genoeg'. Terwijl je dan al ziet dat je tegen een enorme muur op gaat rijden, en je nu nog eromheen kunt. Terwijl het alternatief heel duidelijk is: tot 2020 niks, dan in 2020 besluiten we dat het station er alsnog moet komen, en dan van 2021 tot 2025 zit je met overlast. Alsof dat beter is dan een halfjaar later opleveren?
Er wordt vanaf meet af haast volledig ingezet op die metro, maar het gebied dat daarmee gedekt wordt is een lachertje: puur een noord naar zuidverbinding terwijl dat stadsdeel vooral in de breedte loopt. Behalve hypothetische 2 fietsbruggen heb ik nog geen concrete plannen voorbij zien komen hoe het vervoer op de IJ-oevers verbeterd gaat worden. Kijk naar het bestemmingsplan van NDSM waar nu ook weer 2 woontorens van 100-123 meter voorzien zijn en Houthavens waar de Pontsteiger wordt neergezet. Moeten die grootstedelijke wijken het met pontjes en een buslijntje blijven doen? Alle besluitvorming rondom nieuwe tramlijnen, metro-uitbreidingen, stations, etc. wordt op de lange baan geschoven. Nergens knopen doorgehakt. Wanneer gaat er eens een belletje rinkelen dat ze deze luxe niet meer hebben met de huidige bouwwoede en toenemende drukte?
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 11 jan 2017, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
In dat geval zou het namelijk een optie kunnen zijn om de tram een stukje door te trekken zodat die uitkomt bij deze brug. Dan kunnen mensen vanuit noord gemakkelijk naar de tramhalte fietsen, parkeren ( of gewoon lopen) en verder gaan met de tram.
n-evo schreef:Heb je op de link geklikt? Dan zie je namelijk een kaartje met waar de brug komt.
Ja, dus? Tram gaat nu naar Azartplein, Oostveer vertrekt van daar. Dus als je een brug aanlegt in het verlengde van de Jan Schaefferbrug, zou het logisch zijn om de tram over de Sumatrakade door te trekken tot aan de brug? Of beter nog, gewoon de brug over met de tram *O*
Tram over de brug is nog wel een idee, maar een verlenging tot de brug vind ik vrij onzinnig. Ik heb nog nooit iemand zien overstappen naar een brug. Als je toch al op de brug fietst kun je prima doorfietsen.
Erg benieuwd hoe die tram dan die brug over gaat. Als het aan het rijk ligt (en die gaan daarover) zal dat toch wel rijnvaarthoogte moeten worden. Nou kan je voor fietsers nog wel een paar fraaie krullen bedenken om op hoogte te komen, maar of ze dat nou met die tram gaan doen?
Ik zie, áls er een tram over een brug naàr Noord komt, liever een tram over de al bestaande Zuiderzee rug , vanaf Amstelstation, Amsterdamse rug, Zuiderzee rug en zo door Noord . Lijkt me onzinnig om daarvoor een nieuwe brug te bouwen .
Op zich is het wel een interessant idee om de tram over die brug door te trekken naar een eindpunt bij metrostation Noorderpark. De omgeving waar de brug moet gaan aanlanden in Noord heeft natuurlijk potentie genoeg. Alleen de Sumatrakade is niet echt geschikt voor een trambaan.
En ook een tramverbinding tussen Noord en Oost via het Zeeburgereiland is een interessante gedachte, zeker als het eerste gedeelte over de Amsterdamsebrug er gaat komen.
trolly schreef:Erg benieuwd hoe die tram dan die brug over gaat. Als het aan het rijk ligt (en die gaan daarover) zal dat toch wel rijnvaarthoogte moeten worden. Nou kan je voor fietsers nog wel een paar fraaie krullen bedenken om op hoogte te komen, maar of ze dat nou met die tram gaan doen?
Het wordt een beweegbare brug. In die zin zie ik het dan nog wel zitten om op die brug alleen trams toe te laten, dan kan als de tram niet rijdt de brug geopend zijn voor de scheepvaart. Voor fietsers is het behoorlijk oncomfortabel om er rekening mee te moeten houden dat de brug best vaak een minuut of vijf tot tien open moet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
pedaalemmerzak schreef:Ik zie, áls er een tram over een brug naàr Noord komt, liever een tram over de al bestaande Zuiderzee rug , vanaf Amstelstation, Amsterdamse rug, Zuiderzee rug en zo door Noord . Lijkt me onzinnig om daarvoor een nieuwe brug te bouwen .
Nou ben ik het warempel toch met je eens, vooropgesteld dat je waar "rug" staat brug probeert te schrijven.
Vinny schreef:Het wordt een beweegbare brug. In die zin zie ik het dan nog wel zitten om op die brug alleen trams toe te laten, dan kan als de tram niet rijdt de brug geopend zijn voor de scheepvaart. Voor fietsers is het behoorlijk oncomfortabel om er rekening mee te moeten houden dat de brug best vaak een minuut of vijf tot tien open moet.
Het wordt een beweegbare brug, maar op rijnvaarthoogte. Niet omdat ik dat leuk vind, maar omdat Rijkswaterstaat anders njet zegt. Dus een behoorlijke helling, maar openingen voornamelijk 's nachts. Wel jammer als je denkt dat je met je dronken kop niet op het pontje hoeft te wachten :')
Leuk, maar dat gaat niet. Er mist ruimte voor een aanloop. Je moet wel de brug op 9,10 boven het kanaalpeil leggen (dat is de Rijnvaarthoogte). Ter illustratie, dat zijn dus 3 verdiepingen
Aan de Amsterdamse- en Schellingwouderbrug kun je zien wat voor aanbruggen je daarvoor nodig hebt. En die laatste gaat ook overdag nog regelmatig open...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ah, je begint 'm in de gaten te krijgen. Ik vrees dat er weinig andere mogelijkheden zijn, en dat maakt me dus nieuwsgierig naar de eerste Amsterdamse tandradtram.
Een lage brug kan dus voor trams ook. Een tram gaat maar eens per vijf minuten, dus dan kun je de brug vijf minuten openhouden en dan dichtdoen, en de twee trams passeren en dan weer open doen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website