Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 970
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor mijack1985 » Vr 12 Jan 2018, 14:32

In AD Premium reactie van Arriva over dit verlies.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Daniel » Vr 12 Jan 2018, 18:27

Quote daaruit...
Hettinga kijkt wel met enige jaloezie naar QBuzz. Het bedrijf is nu actief in Utrecht, Groningen en Drenthe. ,,Ik heb nul ervaring met QBuzz met haar nieuwe eigenaar. Maar ik ben benieuwd of ze hetzelfde niveau kunnen brengen als wij.


Dat laatste moet toch niet zo moeilijk zijn, om een niveau onder het nulpunt te overtreffen :lol:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 35308
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Suus » Vr 12 Jan 2018, 18:49

Eerlijk gezegd heb ik erg weinig op te merken over Arriva DAV. Ik heb er bijna een jaar regelmatig mee gereisd en het kwam over het algemeen professioneel georganiseerd, klantvriendelijk en verzorgd over.

Voor het vertrek van sommige vervoerders uit sommige gebieden zal ik geen traan laten, maar DAV is best zonde eerlijk gezegd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Daniel » Vr 12 Jan 2018, 20:15

Op de hoofdcorridors, zeg maar wat in de nieuwe concessie R-net zou moeten worden, kan ik daar met enige moeite nog wel wat bij voorstellen. Maar het meeste daarbuiten is volstrekt verwaarloosd of (zeker in het begin van de concessie) zo frequent gewijzigd dat nieuwe verbindingen nooit enige kans hebben gehad.

Hoewel op de toekomstige R-net corridors het mooie systeem uit het eerste jaar, met vaak vier reismogelijkheden per uur door een rechtstreekse lijn 2x/uur aangevuld met een goede overstap ook 2x/uur in de jaren ook verloren gegaan is. In het begin van de concessie waren de lijnen naar Zuidplein en Kralingse Zoom daarvoor mooi verknoopt in Ridderkerk.

En om een ander voorbeeldje erbij te pakken: de westkant van de Volgerlanden heeft in de jaren dat het vervoer daar nog in ontwikkeling was twee verschillende lijnen richting Rotterdam gehad (toen nog wel rechstreeks naar Dordrecht), gevolgd door de enigszins bizarre éénrichtingslijnen 11 en 12 toen het daar qua bebouwing een beetje af was (dus geen verbinding naar Rotterdam meer en een giga-omweg door Nederhoven op weg naar Dordrecht). Waarmee ondertussen de vervoervraag die er had kunnen zijn zodanig de grond in geboord is dat er alleen nog een taxibusje rijdt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

The Greyhound
Berichten: 181
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor The Greyhound » Vr 12 Jan 2018, 23:58

Daniel schreef:Quote daaruit...
Hettinga kijkt wel met enige jaloezie naar QBuzz. Het bedrijf is nu actief in Utrecht, Groningen en Drenthe. ,,Ik heb nul ervaring met QBuzz met haar nieuwe eigenaar. Maar ik ben benieuwd of ze hetzelfde niveau kunnen brengen als wij.


Dat laatste moet toch niet zo moeilijk zijn, om een niveau onder het nulpunt te overtreffen :lol:


Arriva heeft de afgelopen 15 jaar een mooi product neer gezet in het DAV gebied. Een frequente en zeer betrouwbare treindienst met gratis fietsverkeer. Eens per uur van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat een bus voor alle kernen in de Alblasserwaard. Twee mooie Qliner verbindingen, de eerste stad die volledig met hybride bussen reed, de prachtige Wright bussen.....

Ben benieuwd wat trenitaila hier gaat doen. Hun eerste uitdaging lijkt het machinisten diploma halen. We gaan het allemaal afwachten.

Hendrik
Berichten: 1831
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Hendrik » Za 13 Jan 2018, 00:20

"Prachtige Wright-bussen"... Dat bedoel je toch hopelijk wel cynisch hè?! :P

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 4351
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor dylanwild94 » Za 13 Jan 2018, 00:31

Die Wright commander 6200 serie waren als reiziger echt geweldig om in te zitten. Reed als een huis. Alleen jammer dat ze geen airco hadden. Maar het is de beste opbouw voor een ambassador chassis. *O*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 660
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor wilburg22 » Za 13 Jan 2018, 03:41

The Greyhound schreef:
Daniel schreef:Quote daaruit...
Hettinga kijkt wel met enige jaloezie naar QBuzz. Het bedrijf is nu actief in Utrecht, Groningen en Drenthe. ,,Ik heb nul ervaring met QBuzz met haar nieuwe eigenaar. Maar ik ben benieuwd of ze hetzelfde niveau kunnen brengen als wij.


Dat laatste moet toch niet zo moeilijk zijn, om een niveau onder het nulpunt te overtreffen :lol:


Arriva heeft de afgelopen 15 jaar een mooi product neer gezet in het DAV gebied. Een frequente en zeer betrouwbare treindienst met gratis fietsverkeer. Eens per uur van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat een bus voor alle kernen in de Alblasserwaard. Twee mooie Qliner verbindingen, de eerste stad die volledig met hybride bussen reed, de prachtige Wright bussen.....

Ben benieuwd wat trenitaila hier gaat doen. Hun eerste uitdaging lijkt het machinisten diploma halen. We gaan het allemaal afwachten.

*11 jaar
*Die verbindingen naar alle kernen was (En is nogsteeds) een concessie eis en heeft dus niks te maken met Arriva's specifieke prestaties
*Dordrecht heeft nooit compleet hybride gereden. De bussen in het centrum waren tot voorheen gewoon dieselbussen en sinds kort worden er zo nu en dan hybride bussen buiten Dordt gebruikt, wat bijna systematisch op z'n minst één dieselbus op de stadsbus oplevert. (En lijn 9 nu rijd ook weer gewoon met een dieselbus (Irisbusje) - De stadsdienst is nooit in zijn geheel hybride (of beter) geweest door lijn 10. En sinds de elektrificatie van lijn 10 rijd lijn 9 met een dieselbusje.
Lid van RODAV.
...Bezig met Buurtbus Dordrecht...

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 660
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor wilburg22 » Za 13 Jan 2018, 03:43

dylanwild94 schreef:Die Wright commander 6200 serie waren als reiziger echt geweldig om in te zitten. Reed als een huis. Alleen jammer dat ze geen airco hadden. Maar het is de beste opbouw voor een ambassador chassis. *O*

De Wrights waren zo slecht niet inderdaad, al waren ze hier in de regio veelal erg slecht onderhouden reden ze prima, en dat vonden chauffeurs (met uitzondering van kuren door slecht onderhoud) ook uit mijn ervaring. Wat je ook vind van de wrights, ze waren een bijzonder beeld hier in Nederland.

Sorry voor de dubbel-post, mijn telefoon wil de multi-quote niet pakken.
Lid van RODAV.
...Bezig met Buurtbus Dordrecht...

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3808
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor ArrivaBas » Za 13 Jan 2018, 08:39

Eventjes leren tellen, hoor. Arriva reed op de streek al sinds 2003. :wink: De Wrights waren niet de allerbeste bussen, maar wel karakteristiek en origineel in het Nederlandse OV.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 660
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor wilburg22 » Za 13 Jan 2018, 12:59

Concessie DAV is pas sinds 2007. - Daar doelde ik meer voor. Ja, arriva heeft dus langer gereden in een deel van de regio, maar niet in de hele regio.
Laatst gewijzigd door Wubbo op Zo 14 Jan 2018, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Lid van RODAV.
...Bezig met Buurtbus Dordrecht...

Gebruikersavatar
Robin2239
Berichten: 48
Lid geworden op: Zo 18 Jan 2009, 22:19

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Robin2239 » Za 13 Jan 2018, 14:16

wilburg22 schreef:
dylanwild94 schreef:Die Wright commander 6200 serie waren als reiziger echt geweldig om in te zitten. Reed als een huis. Alleen jammer dat ze geen airco hadden. Maar het is de beste opbouw voor een ambassador chassis. *O*

De Wrights waren zo slecht niet inderdaad, al waren ze hier in de regio veelal erg slecht onderhouden reden ze prima, en dat vonden chauffeurs (met uitzondering van kuren door slecht onderhoud) ook uit mijn ervaring. Wat je ook vind van de wrights, ze waren een bijzonder beeld hier in Nederland.

Sorry voor de dubbel-post, mijn telefoon wil de multi-quote niet pakken.


Erg slecht onderhouden? Waarop baseert u dat?
Wacht veranderingen niet af, veroorzaak ze zelf.

Mensen de auto in krijgen is makkelijker dan eruit. #promoothetov #stopdekaalslaginhetov

rooddolfijn
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 11 Jan 2018, 13:46

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor rooddolfijn » Za 13 Jan 2018, 15:08

Wanneer worden de plannen van Qbuzz bekend gemaakt?

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4348
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Milco » Za 13 Jan 2018, 15:10

Zeer waarschijnlijk nadat de bezwaartermijn verstreken is.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 18-01-2018
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 07-01-2018

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3808
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor ArrivaBas » Za 13 Jan 2018, 15:29

De diverse krantenartikelen die door de googelen op 'qbuzz dav' te vinden zijn zeggen inderdaad dat de plannen pas na de bezwaarperiode à 6 weken worden gepubliceerd.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

nvdw
Berichten: 1284
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor nvdw » Za 13 Jan 2018, 17:00

ArrivaBas schreef:Eventjes leren tellen, hoor. Arriva reed op de streek al sinds 2003. :wink:


Anne Hettinga was de periode 2003-2007 ook even vergeten hoor, no biggies ;)

Daniel schreef:Op de hoofdcorridors, zeg maar wat in de nieuwe concessie R-net zou moeten worden, kan ik daar met enige moeite nog wel wat bij voorstellen. Maar het meeste daarbuiten is volstrekt verwaarloosd of (zeker in het begin van de concessie) zo frequent gewijzigd dat nieuwe verbindingen nooit enige kans hebben gehad.

Hoewel op de toekomstige R-net corridors het mooie systeem uit het eerste jaar, met vaak vier reismogelijkheden per uur door een rechtstreekse lijn 2x/uur aangevuld met een goede overstap ook 2x/uur in de jaren ook verloren gegaan is. In het begin van de concessie waren de lijnen naar Zuidplein en Kralingse Zoom daarvoor mooi verknoopt in Ridderkerk.


De knoop bij de Sportlaan tussen 87/90 en 89/91 is er nog steeds en altijd geweest, ervan uitgaande dat je die bedoelt.

En wat is er precies verwaarloosd dan? De grootste verschraling in het busnet heeft toch plaatsgevonden waar de trein op hoge frequentie is gaan rijden. Dat heeft vooral de 77 de kop gekost, maar ook die rijdt in uitgedunde vorm nog steeds, en in mindere mate de 13, die weliswaar uitsluitend nog 1x/uur rijdt, maar nog wel zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.

Daniel schreef:En om een ander voorbeeldje erbij te pakken: de westkant van de Volgerlanden heeft in de jaren dat het vervoer daar nog in ontwikkeling was twee verschillende lijnen richting Rotterdam gehad (toen nog wel rechstreeks naar Dordrecht), gevolgd door de enigszins bizarre éénrichtingslijnen 11 en 12 toen het daar qua bebouwing een beetje af was (dus geen verbinding naar Rotterdam meer en een giga-omweg door Nederhoven op weg naar Dordrecht). Waarmee ondertussen de vervoervraag die er had kunnen zijn zodanig de grond in geboord is dat er alleen nog een taxibusje rijdt.


Als je in die wijk niet bereid bent om meer dan 200 meter naar een halte te lopen, dan kom je er inderdaad bekaaid vanaf. Ben je dat wel, dan heb je aan de oostkant een frequente snelle buslijn (88, Laan van Welhorst) en aan de westkant een buiten de spits iets minder frequente, maar met 2x/uur overdag ook geen karige buslijn (92, Krommeweg). Dat die laatste niet over de Sophialaan rijdt zorgt er bovendien voor dat de wijk waar voorheen de 192 reed ook nog op redelijke afstand een busverbinding met Dordrecht en Rotterdam houdt. En vind je dat alsnog te ver lopen, ja dan kun je mooi met dat taxibusje 21 mee.

Dat is simpelweg een keuze tussen hoogfrequente corridors of allesdekkende buslijnen die samen wel elke straathoek meepakken, maar elk 1x/uur rijden. Ik denk dat die best te verdedigen valt. En daarbij komt: als de gemeentes in die hoek dat niet hadden gewild, waarom dan wel geld, moeite en PR steken in HOV-Drechtsteden?
"Klagen bij de gemeente"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Daniel » Za 13 Jan 2018, 19:33

nvdw schreef:De knoop bij de Sportlaan tussen 87/90 en 89/91 is er nog steeds en altijd geweest, ervan uitgaande dat je die bedoelt.

Dat was inderdaad even een verkeerde herinnering uit de wijzigingshistorie. Al zie ik in de wiki wel dat er in 2014 nog forse aanpassingen zijn geweest in vertrektijden om de knoop ook weer 's avonds te bieden.

En wat is er precies verwaarloosd dan? De grootste verschraling in het busnet heeft toch plaatsgevonden waar de trein op hoge frequentie is gaan rijden. Dat heeft vooral de 77 de kop gekost, maar ook die rijdt in uitgedunde vorm nog steeds, en in mindere mate de 13, die weliswaar uitsluitend nog 1x/uur rijdt, maar nog wel zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.

Nou, die verwaarlozing begon echt al wel eerder dan de hoge frequentie van de trein. Allereerst hebben de 7x-lijnen eigenlijk nooit een fatsoenlijke kans gehad, want nog geen half jaar nadat ze met het ervoor bedoelde materieel gingen rijden werd de midibusinzet al beperkt tot de spitsen. Resultaat is dat het onherkenbaar werd dat er een bus reed (de taxibusjes vielen immers niet echt op als lijndienst), zo trek je nou niet echt nieuwe reizigers he. Nou was dat op zich natuurlijk ook niet vreemd, want de enige reden dat ze reden was dat bediening van alle kernen voorgeschreven was. Deels vervingen ze oude verbindingen die Arriva zelf in 2004 al opgeheven had.
En in dienstregeling 2009 bleek dus al het gevolg: toen werd zo'n beetje alles taxibus (wat op de 73 ook wel weer capaciteitsproblemen heeft gegeven, daar reden immers tot 2006 nog veel meer grote bussen).
Dat is wel deels gecompenseerd door de vaker rijdende trein wat zoals je al zegt vooral voor lijn 77 een alternatief was. Echter kan je nog best stellen dat Boven-Hardinxveld en Hardinxveld-Giessendam er toen op vooruit zijn gegaan, maar dan ook wel als enige twee kernen omdat ze toevallig langs de spoorlijn lagen. Het 7x-net is echter opmerkelijk genoeg nooit echt herzien om nog beter op de trein aan te takken, waarmee de kans op meer reizigers wel groter was geweest.

Verder zit er nog de nodige verwaarlozing in de Drechtsteden, waar ik het nog altijd knap vindt dat Arriva een dusdanige reizigersdaling heeft weten te veroorzaken in Dordrecht dat er lijnen in frequentie omlaag zijn gegaan. Voor 2007 groeide de bus naar Stadspolders met dubbele cijfers en zaten ze ook met de 10-minutendienst nog goed vol. Dat was aan het begin van de Arriva-tijd nog zo, maar is in de loop der jaren zo afgenomen dat ze het nu met een kwartiersdienst redden. En het is echt niet zo dat de fietsenstalling bij Dordrecht Stadspolders opeens overvol staat door reizigers die de trein zijn gaan nemen, wat voor een deel van de wijk (en als je naar het centrum wil) überhaupt geen beter alternatief is.
Die daling in reizigersaantallen is me trouwens op de gehele stadsdienst Dordrecht opgevallen, de bussen zijn er aanmerkelijk leger dan ze voor Arriva waren.

Verder zit er nog wat verwaarlozing in Zwijndrecht waar de stadslijnen al zwak waren, maar het natuurlijk ook niet echt helpt voor de bezetting om vanuit Heer Oudelands Ambacht een nog grotere omweg naar het station in te voeren zoals nu gebeurd.
Maar het grootste probleem met Arriva is nog wel dat ze een netwerk geen kans geven te stabiliseren, zodat reizigers vertrouwd raken met het aanbod. In plaats daarvan worden er elk jaar weer dingen omgegooid en verbindingen vervangen door andere verbindingen.
Neem bijvoorbeeld Leerdam: dat kent al jaren een succesvolle HOV-waardige as richting Utrecht. Die wordt op zich goed bediend, maar ook daar zie je het totaal ontbreken van stabiliteit. Sinds 2003 al is de wijze waarop de diverse wijken in Leerdam bediend worden zo ongeveer elke twee-drie jaar weer omgegooid. Heb even niet alle varianten naast elkaar gelegd, maar het zou me niks verbazen als er nu gereden wordt volgens een variant die een aantal jaren geleden ook al bestond bijvoorbeeld.

nvdw schreef:Als je in die wijk niet bereid bent om meer dan 200 meter naar een halte te lopen, dan kom je er inderdaad bekaaid vanaf. Ben je dat wel, dan heb je aan de oostkant een frequente snelle buslijn (88, Laan van Welhorst) en aan de westkant een buiten de spits iets minder frequente, maar met 2x/uur overdag ook geen karige buslijn (92, Krommeweg). Dat die laatste niet over de Sophialaan rijdt zorgt er bovendien voor dat de wijk waar voorheen de 192 reed ook nog op redelijke afstand een busverbinding met Dordrecht en Rotterdam houdt. En vind je dat alsnog te ver lopen, ja dan kun je mooi met dat taxibusje 21 mee.

Dat is simpelweg een keuze tussen hoogfrequente corridors of allesdekkende buslijnen die samen wel elke straathoek meepakken, maar elk 1x/uur rijden. Ik denk dat die best te verdedigen valt. En daarbij komt: als de gemeentes in die hoek dat niet hadden gewild, waarom dan wel geld, moeite en PR steken in HOV-Drechtsteden?

Het is juist een volstrekt merkwaardige situatie waar lijn 92 van de HOV-baan af is gehaald, want daar reed die lijn immers al sinds 2003 (al lag de busbaan er toen nog niet, de Laan van Welhorst wel). De 88 is er in 2007 als ontsluitende lijn bij gekomen, toen 11/12 er gingen rijden reden 88 en 92 beide over de HOV-baan. Toen 11/12 vervolgens 21 werd is 92 een flinke slinger gaan maken en dus juist eigenlijk geen HOV-lijn meer (terwijl het wel een van de hoofdassen door de Drechtsteden was en is). En wat te denken van "knooppunt" Cascade waar de 92 langs scheert maar niet komt, terwijl een goeie overstap juist met z'n huidige route wel nuttig zou zijn.
Als je H.I. Ambacht echt met HOV richting zowel Dordrecht als Rotterdam had willen ontsluiten zou juist de 92 vanaf station Zwijndrecht via de Beneluxlaan - Laan van Welhorst - Sophialaan - De Hil - Avelingen en vervolgens de bestaande route naar Rijsoord moeten laten rijden. Dan heb je twee frequente corridors door het dorp en wordt lijn 21 overbodig (of had die vanaf Ridderkerk op de HOV-corridor kunnen aantakken en zo richting het ziekenhuis in Zwijndrecht kunnen rijden).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

nvdw
Berichten: 1284
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor nvdw » Za 13 Jan 2018, 20:21

Daniel schreef:Allereerst hebben de 7x-lijnen eigenlijk nooit een fatsoenlijke kans gehad, want nog geen half jaar nadat ze met het ervoor bedoelde materieel gingen rijden werd de midibusinzet al beperkt tot de spitsen. Resultaat is dat het onherkenbaar werd dat er een bus reed (de taxibusjes vielen immers niet echt op als lijndienst), zo trek je nou niet echt nieuwe reizigers he. Nou was dat op zich natuurlijk ook niet vreemd, want de enige reden dat ze reden was dat bediening van alle kernen voorgeschreven was. Deels vervingen ze oude verbindingen die Arriva zelf in 2004 al opgeheven had.


Maar wel verbindingen die zes dagen per week eens per uur rijden. Die taxibussen rijden er niet vanwege de reizigersdrukte. Uiteindelijk zit op die lijnen de bulk in de scholierenspits. Dat is nooit anders geweest en ook nu er weer de hele dag midi's op rijden ook niet. Er is nu eenmaal niet zoveel vervoersvraag op een polderlijn die op snorfietstempo tussen provinciestadjes pendelt.

Daniel schreef:Die daling in reizigersaantallen is me trouwens op de gehele stadsdienst Dordrecht opgevallen, de bussen zijn er aanmerkelijk leger dan ze voor Arriva waren.


Het netwerk is in de basis niet veel anders dan in de SVD-tijd, dus daar ligt het niet aan, en Arriva heeft volgens de historie in het begin een rommeltje van de uitvoering gemaakt, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de invoering van de chipkaart (of afschaffing van de strippenkaart) hier een rol speelt. Nergens is de wagenverkoop zo hoog als in Dordrecht.

Daniel schreef:Neem bijvoorbeeld Leerdam: dat kent al jaren een succesvolle HOV-waardige as richting Utrecht. Die wordt op zich goed bediend, maar ook daar zie je het totaal ontbreken van stabiliteit. Sinds 2003 al is de wijze waarop de diverse wijken in Leerdam bediend worden zo ongeveer elke twee-drie jaar weer omgegooid. Heb even niet alle varianten naast elkaar gelegd, maar het zou me niks verbazen als er nu gereden wordt volgens een variant die een aantal jaren geleden ook al bestond bijvoorbeeld.


De variant die nu gereden wordt, lijkt nog het meest op de [wiki=Lijn 114 Leerdam Pauluskerk - Utrecht Centraal Station (2004 - 2006)]lijn 114[/wiki] zoals die ook voor Arriva werd gereden, met enig verschil dat de 85 afhankelijk van tijdstip en richting langs het station of Huis ter Leede komt. En 'omgooien' is niet de goede term, er is juist doorlopend gestroomlijnd. Het rijden van en naar de Lingepolikliniek was daarbij voortdurend het struikelpunt, omdat het veel extra rijtijd opleverde voor nauwelijks resultaat. Met de kennis van nu had je dat ook in 2007 kunnen bedenken zodat het vanaf toen al in één keer goed had kunnen zijn, maar zo werkt het natuurlijk niet. Nu ligt er een consequente lijnvoering, gelukkig maar.

Daniel schreef:Als je H.I. Ambacht echt met HOV richting zowel Dordrecht als Rotterdam had willen ontsluiten zou juist de 92 vanaf station Zwijndrecht via de Beneluxlaan - Laan van Welhorst - Sophialaan - De Hil - Avelingen en vervolgens de bestaande route naar Rijsoord moeten laten rijden. Dan heb je twee frequente corridors door het dorp en wordt lijn 21 overbodig (of had die vanaf Ridderkerk op de HOV-corridor kunnen aantakken en zo richting het ziekenhuis in Zwijndrecht kunnen rijden).


Die HOV-functie heeft de 88 al. Die heeft met de Kralingse Zoom ook een populairdere bestemming dan Zuidplein, uiteraard vanwege de universiteit maar ook omdat hij direct na Ambacht de snelweg op gaat en niet eerst via Rijsoord en IJsselmonde naar een metrostation hoeft te kuieren.

De keuze om het zo te doen, zal waarschijnlijk met het ziekenhuis in Zwijndrecht te maken hebben gehad. Verder is de ene route voor de ander grotendeels lood om oud ijzer. En ja, die halte Cascade. Gezien de lijnvoering van de 88 en 92 is het oude vertrouwde Banckertplein na al die jaren nog steeds het echte 'overstappunt', voor zover iemand van die functie gebruik zou maken...
"Klagen bij de gemeente"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Daniel » Za 13 Jan 2018, 21:03

nvdw schreef:Het netwerk is in de basis niet veel anders dan in de SVD-tijd, dus daar ligt het niet aan, en Arriva heeft volgens de historie in het begin een rommeltje van de uitvoering gemaakt, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de invoering van de chipkaart (of afschaffing van de strippenkaart) hier een rol speelt. Nergens is de wagenverkoop zo hoog als in Dordrecht.

Tja, precies. Zeker omdat er ook een verbetering in het netwerk zat (bereikbaarheid Dordtse Kil overdag) die blijkbaar in een behoefte voldoet want die rijdt al 10 jaar, had ik eerder groei dan krimp verwacht.
Het zou dan de impact van het rommeltje aan het begin moeten zijn, of de onderlinge aansluitingen die slechter geworden zijn omdat de rijtijden in de loop der jaren meer uiteen zijn gaan lopen.

De afschaffing van de strippenkaart verklaart in elk geval niet het hele verhaal, want de grote groei vanuit Sterrenburg en Stadspolders (waarvoor die wijken hun 10-minutendienst kregen ooit) was van na de herzonering en juist uit die wijken viel de prijsstijging met de OV-chipkaart daardoor wel mee. Immers was de rit met drie strippen om überhaupt de wijk uit te komen al relatief duur.
Vanuit Wielwijk/Crabbehof zou je dan meer impact moeten zien, die hadden bij gelijke afstand een veel groter voordeel in het zonesysteem, maar die is er veel minder. Maar voor korte ritjes helpt het natuurlijk niet dat Dordrecht als enige stad in Nederland een veel hoger kilometertarief op de stad heeft.

Overigens, die hoge wagenverkoop is er een van alle tijden. Dure wagenverkoopkaartjes sinds de chipkaart kunnen het bijna niet zijn: al ver terug de SVD-tijd in gingen in met name Krispijn (maar ook Crabbehof en Wielwijk) de 2-strippenkaartjes als warme broodjes over de toonbank. Die wijken kenden mensen die dagelijks een kaartje in de bus kochten in plaats van een 45-strippenkaart te kopen. Was altijd een goudmijntje voor de vervoerder. Heeft Arriva ook wel gemerkt trouwens: in de eerste weken moesten chauffeurs op lijn 3, 4 en 5 nog weleens een boekje spotgoedkope avondkaartjes van een collega op een rustiger lijn overkopen, omdat er gerust een heel blokje kaartjes per rit doorheen ging.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5606
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor regenmaker » Za 13 Jan 2018, 21:41

Zijn het dan vooral ouderen die in Dordrecht wonen gezien de hoge wagenverkoop?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Eerst volgende wijzigingen in de VRR in juni 2018.
Wijzigingen 7 januari 2018 zie deze pagina.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3808
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor ArrivaBas » Za 13 Jan 2018, 21:53

In Krispijn, Crabbehof en Wielwijk wonen vooral (buitenlandse) gezinnen met lagere inkomens, die waarschijnlijk geen raad weten met/geen geld hebben voor OV-Chipkaarten. In Crabbehof zit nog wel een verpleeghuis, maar dat zal ook geen trekker van wagenverkoop zijn.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12488
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Meltrain » Za 13 Jan 2018, 22:42

regenmaker schreef:Zijn het dan vooral ouderen die in Dordrecht wonen gezien de hoge wagenverkoop?

Ik vraag me af of hier überhaupt wel een verband tussen zit.
Dan is de verklaring van ArrivaBas (vanaf 9 december QbuzzBas?) waarschijnlijker.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Daniel » Za 13 Jan 2018, 22:45

De reden die ArrivaBas noemt is de reden ja, de ouderen wonen in Dubbeldam (althans, ze zijn de grootste vulling voor lijn 2) en die weten alleen andere dingen voor elkaar te krijgen. Zoals 12-meterbussen omdat er teveel stoeltjes achteruit of met opstapje in de midi's zaten die al ruim waren voor de 2 in de daluren.

Maar om maar eens naar de nieuwe concessie terug te gaan. Mocht iemand nou echt nog afvragen of Qbuzz werkelijk zelf met treinen gaat rijden: ze zijn dus gewoon al gecertificeerd als spoorvervoerder :)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5606
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor regenmaker » Za 13 Jan 2018, 23:10

Meltrain schreef:Ik vraag me af of hier überhaupt wel een verband tussen zit.


In Apeldoorn is het grootste gedeelte van de wagenverkoop aan ouderen. Maar dat komt denk ik ook door het +65 ticket dat we hier hebben.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Eerst volgende wijzigingen in de VRR in juni 2018.
Wijzigingen 7 januari 2018 zie deze pagina.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 4351
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor dylanwild94 » Za 13 Jan 2018, 23:33

Daniel schreef:De reden die ArrivaBas noemt is de reden ja, de ouderen wonen in Dubbeldam (althans, ze zijn de grootste vulling voor lijn 2) en die weten alleen andere dingen voor elkaar te krijgen. Zoals 12-meterbussen omdat er teveel stoeltjes achteruit of met opstapje in de midi's zaten die al ruim waren voor de 2 in de daluren.
is het dan geen zaak voor de vervoerder om in wijken voorlichting te geven over de ov chipkaart. Om daarmee de wagenverkoop terug te dringen en de veiligheid van de chauffeurs te vergroten.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten