Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Heb je voor de grap op de kaart gekeken hoe je dan rijdt en wat je ermee ontsluit? :P
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja het Haveneiland vanaf de Oostkant. Ik weet dat er tussen Diemen en het Haveneiland het vooralsnog niemandsland is, maar je ontsluit IJburg met een 2 railverbindingen, één richting het westen naar het Centrum en één ri. Oost.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Via die kant zou ik toch pleiten voor een aansluiting op de ringlijn bij Diemen Zuid.

Lijn 19 via dit tracé doortrekken is onlogisch. Als alternatief tussen IJburg en het centrum is het hartstikke om ten opzichte van lijn 26 (en een overstap op nu lijn 10 en straks lijn 7 op Rietlandpark).
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Ja het Haveneiland vanaf de Oostkant. Ik weet dat er tussen Diemen en het Haveneiland het vooralsnog niemandsland is, maar je ontsluit IJburg met een 2 railverbindingen, één richting het westen naar het Centrum en één ri. Oost.
Nee je ontsluit niet IJburg met 2 railverbindingen, je ontsluit maar een fractie van IJburg met twee railverbindingen. Samen met een tracé dat om is via een lege polder maakt het die 19 niet heel erg aantrekkelijk.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 19 feb 2018, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

De meeste IJburgers willen helemaal niet naar Diemen. Zij willen vaker richting Zuidas en Schiphol, vermoed ik. Tram 19 voegt dus bijna niets toe.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Op dit moment staat er een defecte metro op de Nieuwmarkt. Daardoor is het metroverkeer ontregeld: lijn 51 is ingekort Spaklerweg, lijn 53/54 zijn ingekort Weesperplein. Tussen Weesperplein en CS pendelt een metro. :shock:
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik had als omwonende al een paar informatiebrieven gekregen, maar nu staat het ook op website van gvb: ik ben vanaf volgende week maandag 26-02 twee maanden "mijn" tram 13 kwijt, vanwege werkzaamheden voor de Westtangent.

De 13 gaat dan bijna twee maandjes zijn oude route (d.w.z. die van voor september 1989) rijden, via de Burg. De Vlugtlaan. Geldt overigens ook voor de 14, die in zijn nadagen in West weer even op station Sloterdijk mag komen. De 7 rijdt tijdelijk ook door naar Geuzenveld. Ben benieuwd wat voor frequentie die pendelbus 313 krijgt.

Afbeelding

Het Burgemeester Röellcircuit is overigens niet de enige plek waar er gewerkt wordt. Het stuk trambaan vanaf de nachtbushalte Burg. v.d. Pollstraat tot voorbij metrostation Jan van Galenstraat is ook volledig overhoop gehaald. Alle aarde en gras is tussen de trambaan verwijderd (ik neem aan voor spoorvernieuwing) en de twee busstroken aan weerszijden van de trambaan zijn afgeschermd voor gebruik door werkverkeer.
足元にご注意下さい
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Mojito schreef:Ik had als omwonende al een paar informatiebrieven gekregen, maar nu staat het ook op website van gvb: ik ben vanaf volgende week maandag 26-02 twee maanden "mijn" tram 13 kwijt, vanwege werkzaamheden voor de Westtangent.
Maar je krijgt er wel tijdelijk een “R-net” lijn bij: lijn 313 :lol:
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

En lijn 14 gaat alvast niet meer naar Bos en Lommer. De actiegroep zal wel ziedend zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Lijn 313 rijdt:
Voor 7 uur: 4x/uur
Overdag: 6x/uur
Na 22:00: 4x/uur

Op zaterdag begint de tienminutendienst om 8:00, op zondag om 11:00.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wanneer moet de nieuwe 69 gaan rijden?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik had eind dit jaar in m'n hoofd zitten haha, maar 2020 dus pas.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Jij wil te snel, :D
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ja weet je hoe traag die 69 is nu. :P

Vooral bij Meer en Vaart en bij de Anderlechtlaan staat die bus muurvast. Sowieso nooit begrepen waarom die bussen in Osdorp allemaal over de rijbaan moeten als je een vrije trambaan hebt liggen. :')
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

330 miljoen euro voor openbaar vervoer Zeeburg en IJburg

Kijk, nu komen we ergens. Goed nieuws voor n-evo: over een kleine twee jaar kan hij de eerste in dubbeltractie rijdende Combino's (of zullen het 15G's worden?) gaan bewonderen op lijn 26. Op de langere termijn komt er een verlenging naar de nieuw op te spuiten ijlanden en moet er ook een tweede OV-verbinding bij gaan komen. Onzeker is nog of dat een tram of bus wordt. En o ja, je moet straks ook met de bus naar Weesp kunnen. Handig voor wie in Utrecht of Almere wil zijn ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Die trams blijven een goed idee maar de bereikbaarheid van Almere/Utrecht en Amersfoort en verder blijft behelpen met die bussen. Nu zou ik ook niet weten hoe je dat anders moet oplossen zonder meteen veel te veel geld uit te geven.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Kijk, nu komen we ergens. Goed nieuws voor n-evo: over een kleine twee jaar kan hij de eerste in dubbeltractie rijdende Combino's (of zullen het 15G's worden?) gaan bewonderen op lijn 26.
Feestje. 2020 wordt nu wel opeens hét jaar waarin het allemaal moet gaan gebeuren hè?

Ik moet een beetje huilen om het feit dat i.p.v. de tram doortrekken vanaf Flevopark ook een bus wordt overwogen. Welke van de twee zal het gaan worden? Rarara *bus*
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Ik heb vanochtend even naar de livestream van de gemeenteraad zitten luisteren. Pieter Litjens (betreffend wethouder voor degenen die hem niet kennen) zei dat daar nog geen definitief besluit over is, maar dat een tram veel waarschijnlijker is, voornamelijk omdat deze gewoon de binnenring op gestuurd kan worden.

Overigens, de verbinding van IJburg naar Amersfoort en Almere blijft wel bagger. Het dichtstbijzijnde station, Diemen, is niet goed bereikbaar, net als Weesp. Naar Almere is een overstap op Diemerknoop nog te doen, maar naar Amersfoort is de snelste verbinding via Centraal.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Een bus IJburg-Muiderpoort-Amstel is nu natuurlijk al in te leggen (het materieelgebrek daargelaten). Zou je op de kortere termijn al lijn 26 mee kunnen ontlasten - en lijn 37.

Ik zie ook voor de langere termijn wel wat in zo'n busverbinding. Je kunt ermee vanuit IJburg naar twee NS-stations: Muiderpoort en Amstel. Daar zijn goede aansluitingen met treinverbindingen naar andere delen van het land mogelijk, en op Amstel kun je aansluiting bieden op de metro. Nieuw tramspoor hoeft er niet voor aangelegd te worden. Zorg er dan wel voor dat die bus op IJburg ook van de trambaan gebruik kan maken.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Misschien de bittere realiteit inzien dat met - wat - 20.000 extra woningen op IJburg alleen al tram én bus nodig zijn? Ik zie niet in waarom het een het ander uitsluit. Komt de Sluisbuurt nog bij.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

De VRA is met GVB, EBS en CXX bezig met het opstellen van beheersplannen voor het Lijnennet Noord-Zuidlijn per 22 juli.

Het komt er op neer dat er beheersplannen/verstoringscenario’s opgesteld moeten worden door de verschillende vervoerders die in werking treden bij:

1. gedeeltelijke of gehele verstoring van de NZL
2. verstoringen bij de overige onderdelen van het nieuwe lijnennet (tram/bus/metro)

Hier e.e.a. te lezen: https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... =100069820

Hier de in bovenstaande brief genoemde bijlage 1: https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... =100069819
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Klaasje schreef:Die trams blijven een goed idee maar de bereikbaarheid van Almere/Utrecht en Amersfoort en verder blijft behelpen met die bussen. Nu zou ik ook niet weten hoe je dat anders moet oplossen zonder meteen veel te veel geld uit te geven.
Door die € 300 mln niet te verspillen aan kruimelwerk (zoals drie overvolle trammetjes 26 extra per uur) of het verstevigen van een bruggetje zodat een langzame stadstram nog een kilometertje kan doorboemelen over. En zeker niet aan een buslijntje waarmee je een wijk van 20.000 mensen - grotendeels forensen - gaat "verbinden" met stoptreinstation Weesp.

Maar besteed dat geld aan het doortrekken van de metrolijn (bovengronds, op palen) van Diemen-Zuid naar IJburg (zeg maar: fase 1 van de IJmeerlijn). Misschien kost dat iets meer dan € 300 mln, maar dan heb je ook een echt goed OV-product, waarmee IJburgers snel en massaal naar Diemen-Zuid, Madeweg (overstappen op Oostlijn), en naar station Zuid (overstappen naar Schiphol) kunnen.
En de minderheid die niet rond de Ringweg, maar in de buurt van de Dam moet zijn, kan dan vrolijk gebruikmaken van de (door de metro ontlaste) tram 26.
Hiervoor is nodig dat de metrojongens van de Metropoolregio stoppen met dagdromen over een doorgetrokken NZ-metro naar Schiphol (parallel aan het hoogstfrequente stukje spoor dat we nu al hebben), en gaan kijken naar welke uitbreiding nuttig, betaalbaar en makkelijk haalbaar is.
Met alleen een overvolle, langzame tram naar de Binnenstad en een buslijntje aar Bijlmer en naar Weesp wordt IJburg II een echte autowijk. Niet omdat die IJburgers zo graag autorijden, maar omdat ze geen hoogwaardig OV hebben (behalve dan wanneer ze naar CS of de Dam willen).

Deze metrolijn is nooit serieus onderzocht. Alleen maar als IJmeerlijn, waarbij deze metrolijn onrendabel werd gemaakt door een onrendabele (maar peperdure) uitbreiding tussen IJburg en Almere. Maar alleen solo het stukje Diemen-Zuid - IJburg II is volgens mij nooit serieus onderzocht.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Nou, bij de IJmeerlijnonderzoeken is ook onderzoek gedaan naar de aanleg naar IJburg als faseringsvariant. Het probleem is alleen dat de infrastructuurinvesteringen die je daarvoor moet doen al dermate hoog zijn dat het niet interessant is zolang het niet heel zeker is dat IJburg heel groot zal worden. Terwijl als je naar de ontsluiting van IJburg gaat kijken het een van de beste oplossingen is die je kan hebben omdat de verbinding met grote delen van Amsterdam fors verbetert.

De IJmeerverbinding scoort verder heel slecht omdat deze voor Almere Centrum-Zuidas met de IC concurreert die ondanks de omweg meer dan 10 minuten sneller is dan de IJmeerverbinding. Bij een 10-minuteninterval heb je dus geen goede doorgaande stroom in de metro zitten. Verder is hij nauwelijks sneller dan de sprinter naar Diemen zuid, Duivendrecht en Amsterdam Rai. Dat betekent dat de IJmeerverbinding het volledig moet hebben van reizigers van/naar IJburg en Almere Pampus. Dat is te weinig voor zo'n investering. Hij zou beter scoren als de reistijd Almere-Bijlmer fors zou afnemen maar om dat te bereiken moet je IJburg overslaan en een andere route nemen. Dan heeft Almere Pampus weer geen verbinding met de Ringlijn wat daar weer in de batenkant hakt. Kortom: Kansloos hoewel voor de ontwikkeling van IJburg en Almere Pampus cruciaal.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Zelfs bij een bovengrondse verbinding vallen de kosten van een verbinding Diemen Zuid-IJburg kennelijk hoog uit, omdat het Diemerpark gepasseerd wordt. Dat park is gebouwd op een zorgvuldig ingepakte gifbelt, waar je niet zomaar eventjes een paar heipalen in kan rossen. De grond zal waarschijnlijk ook wel niet stabiel genoeg zijn om een aarden baanlichaam te dragen. Er zal vast wel iets op bedacht kunnen worden, maar dat kost dan wel een beetje meer...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten