Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

In de huidige opzet rijdt lijn 85 geheel los van de 73. Ritten die niet met een andere lijn in Utrecht te verknopen zijn, worden allemaal als materiaalrit van Schelluinen naar Leerdam en v.v. gereden. Dat ging een tijdlang met die malle fictieve lijn 285 maar die is sinds kort de nek omgedraaid.

Hoe Alblasserdam in het plaatje paste is mij niet bekend, dat was voor mijn tijd. In de vijfenhalf jaar dat ik er nu werk is lijn 85 het domein van de stalling Schelluinen (en daarvoor de stallingen Gorinchem en Meerkerk) geweest.

Als er dan ritten door Alblasserdam zijn gereden, zal dat wel in combinatie met lijn 90 zijn geweest. Als je een enkele rit 90 en een slag 85 bij elkaar optelt, kom je overdag aan iets minder dan vier uur rijtijd, en dan kun je weer een pauze in Utrecht inlassen voordat de chauffeur met lijn 90 terug richting Rotterdam gaat. Door die lange rijtijd van een volledige rit Rotterdam Zuidplein - Utrecht CS (ruim twee uur) en de patroontijden kun je bijna geen dienst maken waarin je de 90 zonder pauze of aflossing onderweg geheel op en neer kunt rijden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Suus »

Tussen de McDonald's en de A27 heeft nooit een parkeerterrein gelegen, of het moet al ruim negen jaar weg zijn.

Er ligt wel een Carpoolterrein nabij de Tulip Inn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Als er dan ritten door Alblasserdam zijn gereden, zal dat wel in combinatie met lijn 90 zijn geweest.
Nee dat was het nog niet. Zal eens kijken of ik wat terug kan vinden ervan nog, maar er hebben werkelijk MAT-ritten uit Alblasserdam t.b.v. lijn 85 gereden, waarbij ik even niet herinner of die dus tot Gorinchem (en dan als 73 verder) of tot aan Leerdam zelf gingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Da's minimaal 35 minuten sturen... al heb ik nog wel gekkere materiaalritten gereden (Utrecht CS - Alblasserdam Rijnstraat, goedemorgen)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

Wat zou de reden zijn om van lijn 16 een snelBuzz (316) te maken i.p.v. R-NET? Dit lijkt me een heel ander soort lijn dan de langeafstandsbussen naar Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Via Twitter lekken wat plaatjes uit van de infobijeenkomst over de gunning, zo kom ik net het stadsnet Gorinchem tegen wat flink wijzigt en op diverse plekken méér OV biedt...

Afbeelding

Heb het kaartje even naast de huidige netkaart gelegd en kom dan tot de volgende opzet met heel wat aanpassingen:
  • lijn 387 gaat vanaf het station via Stationsweg en Arkelsedijk richting Laag Dalem rijden. Komt bij de Dominee G.H. Kerstenlaan de wijk in en rijdt vervolgens door het zuidelijk deel van de wijk. De lijn wordt daarbij ook een stukje doorgetrokken parallel aan de 47 tot aan het dorpje Dalem (gemeente Gorinchem)
  • lijn 1 (zover ik kan lezen) rijdt vanaf het station door het centrum naar Laag Dalem, vervolgens via Bachlaan / Kerstenlaan naar de Newtonweg en een stukje doorgetrokken bedrijventerrein Oost II op. Aan de andere kant van het station wordt eerst via de Banneweg gereden, vervolgens een geheel nieuwe route over de Dokter Hiemstralaan (nu nog busloos dat wijkje) en langs de noordkant van de Haarwijk naar De Hoefslag.
  • lijn 5 (ook weer zover leesbaar) rijdt een wat grotere rondje in de Lingewijk en gaat vanaf het station via de Banneweg en Vroedschapswijk een rondje rijden.
  • lijn 75 is binnen Gorinchem ongewijzigd
  • de lijn vanuit Arkel gaat na het Kerkeind het bedrijventerrein Papland over, rijdt via toekomstig station Gorinchem Noord naar De Hoefslag en dan langs de oostkant van de Haarwijk naar het station. Vanaf het station wordt verder gereden naar bedrijventerrein Avelingen.
  • In het totale plaatje vervallen haltes Arkelsedijk A15, Stenentrap en Griendweg in het geheel, alle andere haltes in Gorinchem blijven bediend maar vaak wel door andere lijnen. Hooguit het vervallen van halte Griendweg veroorzaakt iets langere loopafstanden voor een beperkt aantal reizigers, de lijn naar de Lingewijk lijkt een meer volwaardige buslijn te gaan worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:[*]lijn 387 gaat vanaf het station via Stationsweg en Arkelsedijk richting Laag Dalem rijden. Komt bij de Dominee G.H. Kerstenlaan de wijk in en rijdt vervolgens door het zuidelijk deel van de wijk. De lijn wordt daarbij ook een stukje doorgetrokken parallel aan de 47 tot aan het dorpje Dalem (gemeente Gorinchem)
Dalem als dorp is al een tijdje historie. Alles is bebouwde kom van Gorinchem.

De eindhalte is de Beatrixlaan. Die ligt precies tussen het oorspronkelijke dorp en een enorme nieuwbouwwijk in, en ligt precies bij een rotonde zodat keren direct mogelijk is.

Ook bij de oprit van de A27 zie ik een blipje voor een halte (voor Avelingen West/Damen Shipyards waarschijnlijk). Zelf had ik de oude halte Spijksedijk er gelijk maar bij getrokken; dan heb je die hoek van Gorinchem-Oost ook afgedekt. Het lijkt me zelfs nuttiger dan in Laag Dalem elke bestaande halte aan te doen, die liggen vrij kort op elkaar.

Ik ben wel benieuwd hoe Qbuzz die kleine stadslijntjes qua tijden en omlopen in gedachten heeft. Het zal wel zoveel mogelijk met die twee elektrische bussen gereden worden. Lijn 81 via de scholen, Haarsekade en de Banneweg sturen klinkt heel mooi, maar dat laatste stuk naar het station via de spoorwegovergang is al 25 jaar een enorme flessenhals waar je vooral in de middag zo een kwartier of meer vertraging oploopt. Ook de 387 krijgt nu een stuk ingebouwde onbetrouwbaarheid als hij vice versa over die ellendige Concordiabrug heen moet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Er zijn inderdaad precies twee stadslijnen, dus dan zou dat met de twee E-bussen moeten kunnen. Al lijkt die nieuwe lijn 1 me wel aan de lange kant om met 1 bus een halfuursdienst te handhaven, maargoed, of die blijft weten we sowieso nog niet natuurlijk. Op de nieuwe 5 zou dat nog wel moeten lukken door het ringlijndeel.
Het voordeel aan de nieuwe route van 81 (lijkt op de kaart 80 te worden) is wel dat reizigers die met de trein verder willen niet meer persé afhankelijk zijn van het stuk tot aan station Gorinchem. Lijkt me althans voor de hand liggend dat 'ie op Gorinchem Noord een aansluiting met de trein uit Geldermalsen biedt, dan heb je doordat de bus er langer over doet voor de reizigers uit de Haarwijk een aansluiting op de korte treindienst Gorinchem - Dordrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

Interessante lijnvoering in Gorinchem. :pos: Alles wordt nog steeds bediend en er ontstaan nieuwe rechtstreekse verbindingen, zoals vanuit Laag Dalem naar Utrecht. Nu moet wel gezegd worden dat deze lijnvoering op werkdagen overdag geldt, dus we weten nog niet hoe de lijnvoering op andere momenten wordt.
De halte Griendweg is zo te zien nu ook alleen nuttig voor Van Oord en de Evenementenhal, aangezien hij vanuit de wijk niet te bereiken is. Voor de Evenementenhal zal dan wel een nieuwe halte op de Franklinweg komen, zodat alleen reizigers naar Van Oord iets verder zullen lopen naar de halte Multatulistraat, Muzenlaan of de nieuwe halte op de Franklinweg.
Het zou trouwens best kunnen dat de huidige lijn 81/181 geknipt wordt in Arkel en dat het noordelijke deel overgaat naar de provincie Utrecht. :!:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Kan 'm zelf niet op twitter vinden :(

Mooi stadsnet! Zelfs als de streeklijnen niet rijden wordt Gorinchem nog prima bediend door de 387 en de stadslijnen.
Ik heb wel een beetje mijn twijfels over het door laten rijden van de 387 naar Laag Dalem gezien de 47 en de 1 hier ook rijden, maar misschien overtuigt deze route wel automobilisten uit deze wijken om de bus te nemen richting Utrecht.
Verder zie ik de 71, 73 en 74 niet op het kaartje.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door The Greyhound »

Lijn 80 gaat met een enorme omweg door Gorinchem naar het station rijden en krijgt te maken met de files op de Bannenweg. Ook verliest de lingewijk zo z’n verbinding met Utrecht via de haltes langs de Arkeldijk. Lijn 1 heeft denk ik wel 2 bussen nodig. Zou dat de enige echte stadslijn worden en de rest met kleine busjes gereden worden? Doorrijden naar de evenementenhal is leuk, maar alleen als er een evenement is, en dat is zeker niet iedere dag het geval. Of Gorinchem-Oost het erg kan waarderen als er met grote frequenties grote Qliners door de wijk gaan rijden vraag ik mij af.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door The Greyhound »

sirvinniei schreef:Kan 'm zelf niet op twitter vinden :(

Mooi stadsnet! Zelfs als de streeklijnen niet rijden wordt Gorinchem nog prima bediend door de 387 en de stadslijnen.
Ik heb wel een beetje mijn twijfels over het door laten rijden van de 387 naar Laag Dalem gezien de 47 en de 1 hier ook rijden, maar misschien overtuigt deze route wel automobilisten uit deze wijken om de bus te nemen richting Utrecht.
Verder zie ik de 71, 73 en 74 niet op het kaartje.
Helaas zit lijn 47 in een andere concessie. Deze lijn zou ook nu al op rustige tijden een belangrijke rol kunnen spelen bij het stadsvervoer in het oosten van de stad.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Het valt mij vooral op dat ALLE lijnen naar de westkant de stad uit verdwenen lijken te zijn op het kaartje, de 73 en de 47 (Al behoort die tot een andere concessie en tevens ook de lijnen naar brabant) staan er ook niet op, dus ik vraag me af of deze kaart bedoelt is om dekking te laten zien maar niet alle lijnen er op zet.

Edit: ook de buurtbussen staan er ook niet bij.
Ik blub in het Drecht.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Roeland »

Daniel schreef:@nvdw: Tja, maar Roeland heeft het zo te zien over de huidige situatie. Zitten er eigenlijk wel aflossingen in Leerdam nu? Want ookal is de bus niet dezelfde, via lijn 73 kan je natuurlijk ook een chauffeur uit Schelluinen in Leerdam krijgen :wink:
Nee, ik heb het over de exploiteerbaarheid van lijn 73. De route is (uit m'n hoofd) zo'n 35 minuten lang, dus die wil je niet als "eiland" bedienen. Gelet op het materieel is in Leerdam geen goede verknoping mogelijk, dus dan lijkt het mij het meest efficiënt, dat je hem in Gorinchem verknoopt.

Ik vermoed dat niet alle 387-ritten naar Dalem doorrijden, maar dat lijn 387 bijv. 2x/uur naar Dalem rijdt, en dat de rest van lijn 387 het station als eindpunt heeft?

Ik vraag me wel af, wat de functie van lijn 1 nou eigenlijk wordt. Als ik dat kaartje goed begrijp, loopt-ie grotendeels parallel aan de streeklijnen 47, 73, 74, 75 en 387.
Daniel schreef:Het voordeel aan de nieuwe route van 81 (lijkt op de kaart 80 te worden) is wel dat reizigers die met de trein verder willen niet meer persé afhankelijk zijn van het stuk tot aan station Gorinchem.
Die reizigers konden al op station Arkel overstappen.
Ik vermoed dat Qbuzz lijn 80 vooral vanwege de scholen bij de Hoefslag door de Haarwijk laat lopen. Dan hoeven scholieren uit Meerkerk niet meer via het station naar De Hoefslag te reizen, en ontlast je de ochtendspitsbussen Station - Hoefslag.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

sirvinniei schreef:Kan 'm zelf niet op twitter vinden
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar waar de plaatjes vandaan komen. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Roeland schreef:Ik vraag me wel af, wat de functie van lijn 1 nou eigenlijk wordt. Als ik dat kaartje goed begrijp, loopt-ie grotendeels parallel aan de streeklijnen 47, 73, 74, 75 en 387.
Houd er rekening mee dat de streeklijnen niet 's avonds en in de weekenden gaan rijden. Dit maakt de huidige lijnvoering juist ideaal.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef: Ik vraag me wel af, wat de functie van lijn 1 nou eigenlijk wordt. Als ik dat kaartje goed begrijp, loopt-ie grotendeels parallel aan de streeklijnen 47, 73, 74, 75 en 387.
Aan de lijnen 47 en 74 loopt deze lijn niet echt parallel, maar wordt een klein stukje hetzelfde traject gereden, waarna vrij snel andere bestemmingen worden bereikt. Dat is niet zo vreemd.
Lijn 75 biedt een snellere verbinding tussen het westelijke deel van de Haarwijk en het station dan lijn 1 doet, aangezien lijn 1 via Stalkaarsen gaat rijden. Dus de overlap is daar ook al vrij gering.
Lijn 387 bedient juist precies het andere deel van Laag Dalem dan lijn 1.
Alleen met lijn 73 is er in Laag Dalem een flinke overlap, maar het is ook maar de vraag of lijn 73 in zijn huidige vorm blijft bestaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door flipje »

Beetje creatief zoeken op Twitter en je komt een heel eind :wink:
Ik vond onder andere dit:
Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt er dus op dat Qbuzz Iveco Crossway's gaat laten rijden in DAV.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door dylanwild94 »

en Scania Higer's. Onderstaand type bus.
AfbeeldingEBS 3028 by Dylan Wildschut, on Flickr
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Plaatje is hier met betere kwaliteit te vinden
https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... M7J2QJ6Cs_

Ik hou overigens wel van de sobere huisstijl van Qbuzz
Laatst gewijzigd door sirvinniei op vr 23 feb 2018, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door flipje »

Ook opvallend, Qbuzz gaat de samenwerking aan met Hubbel (meer info over Hubbel). Dit zijn modulaire kantoortjes welke gebruikt kunnen worden als tijdelijke werkruimtes op belangrijke verkeerspunten/overstappunten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Houd er rekening mee dat de streeklijnen niet 's avonds en in de weekenden gaan rijden. Dit maakt de huidige lijnvoering juist ideaal.
Je bedoelt de stadslijnen i.p.v. streeklijnen neem ik aan?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Lange_Dre »

flipje schreef:Beetje creatief zoeken op Twitter en je komt een heel eind :wink:
Ik vond onder andere dit:
Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt er dus op dat Qbuzz Iveco Crossway's gaat laten rijden in DAV.
Ik kan de afbeeldingen helaas niet openen, zijn er meer mensen die hier last van hebben?


Edit: inmiddels een linkje gevonden. https://sliedrecht24.nl/qbuzz-definitie ... more-70639
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Chrysa »

Werkt prima hier. Het zijn gewoon directe links dus als je ze niet ziet ligt het aan je computer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten