Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 11209
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio

Berichtdoor Wubbo » Za 14 Apr 2018, 15:32

MRDH en de gemeente Den Haag hebben een verkenning (pdf) opgesteld voor de toekomst van het OV in de Haagse regio.

Belangrijkste punten:
* Verlengen van de tramtunnel en het samenlooptraject van de tramlijnen naar Leyenburg
* Aanleg van een tramtunnel tussen de Binckhorst en Madurodam
* Vervanging van de NS-Sprinters tussen Den Haag Centraal en Lansingerland-Zoetermeer door trams
* Versterken van de Oude Lijn door gerichte bebouwing rondom het traject

Hiermee zou een aantal problemen opgelost moeten worden:
* Doordat de gemiddelde snelheid van de trams omhoog gaat worden de exploitatiekosten lager
* De problemen op het samenlooptraject van Randstadrail worden opgelost doordat een deel van de trams via de Binckhorst gaat
* Betere bereikbaarheid van belangrijke (werkgelegenheids)bestemmingen in de Haagse regio
* Verminderen van het aantal autokilometers in de stad
* Oplossen van verwachte capaciteitsknelpunten in zowel de trams als de bussen

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 2222
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Delft
Contact:

Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio

Berichtdoor Gekko123 » Zo 15 Apr 2018, 18:14

Een vluchtige scan geeft mij het idee dat ze niet verder hebben gekeken dan de directe regio van Den Haag. Vooral het stoppen van de trams bij Lansingerland-Zoetermeer vind ik niet bepaalt praktisch. Er zijn behoorlijk wat reizigers die vanuit Voorburg, Ypenburg en Zoetermeer de sprinter pakken naar Gouda (en verder). Die rijden niet voor niets 4x/uur...

Verder zijn extra ritten op dit traject niet bepaald makkelijk in te leggen. Tenzij je echt miljoenen gaat investeren in extra sporen...

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 772
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio

Berichtdoor Statler Rail » Zo 15 Apr 2018, 19:04

Kern van het rapport is dat er drie dragende corridors aangeduid worden:
- De Leyenburg-corridor, Zoetermeer-Leidschenveen-Den Haag Centraal-Grote Markt-Leyenburg
- De Koningscorridor Scheveningen-Madurodam-Den Haag Centraal-Binckhorst-Zoetermeer/Erasmuslijn/Delft
- De Oude Lijn Leiden - Den Haag - Delft - Schiedam

Wat ik vooral interessant vind, is dat de spoorlijnen Den Haag - Zoetermeer en de Oude Lijn een prominente rol als stadsgewestelijke OV-corridor toebedeeld krijgen, terwijl op dit moment de regio daar niet over gaat. Het zijn immers NS-treinen op het kernnet, die ook niet in het regionale OV-tarief vallen. Het lijkt er op dat MRDH de verantwoordelijkheid voor de Sprinters op deze spoorlijnen zou willen overnemen van het Rijk en integreren in het stedelijke OV.

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 1043
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio

Berichtdoor olof » Zo 15 Apr 2018, 19:12

Gekko123 schreef:Een vluchtige scan geeft mij het idee dat ze niet verder hebben gekeken dan de directe regio van Den Haag.


Wat verwacht je dan bij een verkenning van het openbaar vervoer in de regio Den Haag? Ik heb sowieso niet het idee dat dit soort verkenningen echt veel waarde hebben, het is toch vooral lijntjes tekenen.

Bemined
Berichten: 1486
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio

Berichtdoor Bemined » Zo 15 Apr 2018, 20:55

Gekko123 schreef:Een vluchtige scan geeft mij het idee dat ze niet verder hebben gekeken dan de directe regio van Den Haag. Vooral het stoppen van de trams bij Lansingerland-Zoetermeer vind ik niet bepaalt praktisch.

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe men dit ziet ja. Komen er twee aparte sporen voor deze lightrail? Blijven er ook nog gewone NS stoptreinen rijden naar Gouda? Of gaan er alleen nog NS intercity's rijden die dan in Zoetermeer Lansingerland gaan stoppen zodat je hier kunt overstappen? Ik zou dan eerder die lijn tot Gouda Goverwelle laten rijden, doorgaande ritten vervallen dan wel, die moeten dan in Gouda doorgekoppeld worden aan de spitssprinter naar Rotterdam.

Ik zie ook bij Ypenburg een verbindingsboog naar metrolijn E ingetekend, met een tramdienst Scheveningen - Centraal - Binckhorst - Nootdorp - Pijnacker. Men is toch niet van plan om vanuit Den Haag een tram door te trekken naar Pijnacker, gelijktijdig met dat Rotterdam bezig is om een spitsmetro van Spijkenisse naar Pijnacker Zuid in te plannen? Dan krijg je hier straks 3 lijnen waarvan er 2 keren? Beetje betere afstamming kan geen kwaad hier. Note bene dezelfde metropoolregio.

Statler Rail schreef:Het lijkt er op dat MRDH de verantwoordelijkheid voor de Sprinters op deze spoorlijnen zou willen overnemen van het Rijk en integreren in het stedelijke OV.

Kan het niet een constructie worden waarbij de metropoolregio bijdraagt in de kosten, maar het wel hoofdnet blijft? Zoals Almelo - Enschede jarenlang met een zak geld van de provincie 4 sprinters per uur had.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 772
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio

Berichtdoor Statler Rail » Zo 15 Apr 2018, 22:21

Bemined schreef:Ik zie ook bij Ypenburg een verbindingsboog naar metrolijn E ingetekend, met een tramdienst Scheveningen - Centraal - Binckhorst - Nootdorp - Pijnacker. Men is toch niet van plan om vanuit Den Haag een tram door te trekken naar Pijnacker, gelijktijdig met dat Rotterdam bezig is om een spitsmetro van Spijkenisse naar Pijnacker Zuid in te plannen? Dan krijg je hier straks 3 lijnen waarvan er 2 keren? Beetje betere afstamming kan geen kwaad hier. Note bene dezelfde metropoolregio.
Ik lees het eerder dat de Erasmuslijn in z'n geheel via Nootdorp en de Binckhorst gaat rijden, want men schrijft dat met die Koningscorridor "het capaciteitsprobleem op het samenloopdeel wordt opgelost". De vraag is dan of er überhaupt geen Erasmuslijn-metro's via Leidschendam blijven rijden, of toch nog een gedeelte. Je moet tenslotte ook iets met dat Erasmuslijn-perron op Den Haag Centraal? Misschien dat die spitsmetro's toch naar Den Haag gaan doorrijden via de oude route?

Wel grappig dat met deze constructie de Erasmuslijn alsnog naar Scheveningen verlengd lijkt te worden.
Bemined schreef:
Statler Rail schreef:Het lijkt er op dat MRDH de verantwoordelijkheid voor de Sprinters op deze spoorlijnen zou willen overnemen van het Rijk en integreren in het stedelijke OV.

Kan het niet een constructie worden waarbij de metropoolregio bijdraagt in de kosten, maar het wel hoofdnet blijft? Zoals Almelo - Enschede jarenlang met een zak geld van de provincie 4 sprinters per uur had.
Ik verwacht dat het meer de Limburgse variant wordt: NS rijdt de intercity's, MRDH is verantwoordelijk voor de Sprinters die dan tot de RandstadRail gaan behoren en via de Binckhorst gaan rijden.

Ik neem aan dat dit wel de nodige extra infrastructuur bij Zoetermeer met zich mee brengt, sowieso om de RandstadRail na Lansingerland te keren, maar misschien wel helemaal een viersporig traject Voorburg-Zoetermeer Lansingerland, met NS en de RandstadRail op eigen sporen. Dan is het de vraag of de NS-Sprinter naar Gouda ook nog blijft, of dat de Intercity in Zoetermeer gaat stoppen en je daar op de nieuwe RandstadRail moet overstappen.

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio

Berichtdoor luka23 » Zo 15 Apr 2018, 22:27

Trams? Dan moeten alle perrons ook worden verlaagd lijkt me. Willen ze zeker een Rijngouwelijn idee gaan toepassen.
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 772
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio

Berichtdoor Statler Rail » Zo 15 Apr 2018, 22:41

Het rapport nog eens beter doorgelezen: het gaat inderdaad om eigen RandstadRail-sporen vanaf de Binckhorst naar Zoetermeer NAAST de huidige treinsporen. Door deze nieuwe infrastructuur kunnen Sprinters komen te vervallen, waardoor er meer ruimte is voor intercity's, zo is te lezen in het rapport.

Het mag wat kosten: de RandstadRail-sporen van de Binckhorst naar Zoetermeer Lansingerland zijn begroot op 370 miljoen euro, de tramtunnel van de Binckhorst via Den Haag Centraal naar Madurodam kost zelfs 1,4 miljard euro. De bestaande tramtunnel richting Leyenburg verlengen kost nog eens 0,5 miljard euro. Maar dan heeft Den Haag wel een soort pré-metro.

Bemined
Berichten: 1486
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio

Berichtdoor Bemined » Ma 16 Apr 2018, 16:51

Statler Rail schreef:Ik lees het eerder dat de Erasmuslijn in z'n geheel via Nootdorp en de Binckhorst gaat rijden, want men schrijft dat met die Koningscorridor "het capaciteitsprobleem op het samenloopdeel wordt opgelost". De vraag is dan of er überhaupt geen Erasmuslijn-metro's via Leidschendam blijven rijden, of toch nog een gedeelte. Je moet tenslotte ook iets met dat Erasmuslijn-perron op Den Haag Centraal? Misschien dat die spitsmetro's toch naar Den Haag gaan doorrijden via de oude route?

Op de een na laatste pagina staat een uitwerkingsvoorbeeld, daarin staat lijn E nog via de huidige route ingetekend met een extra toegevoegde lijn die van Nootdorp afbuigt naar Ypenburg. Zou ook best wel kapitaalsvernietiging zijn om het gloednieuwe viaduct bij Den Haag Centraal niet meer te gebruiken. Maar zoals de naam al zegt, het is een uitwerkingsvoorbeeld, of het exact zo wordt is afwachten. Het is jammer dat je met hoge en lage vloeren zit (en treinlengte, ik weet niet of de HTM een trein van 90 meter door de straten wil daar waar de vrije trambaan stopt) anders had je de spitsritten uit Rotterdam mooi door kunnen laten trekken.

Daan76
Berichten: 123
Lid geworden op: Zo 26 Dec 2010, 12:46

Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio

Berichtdoor Daan76 » Do 26 Apr 2018, 14:22

HTM-baas: Ik kan niet zomaar extra trams op de rails toveren

Ook Jaap Bierman (47) kan een euro maar één keer uitgeven. De oud-Hollandse wijsheid geldt zeker voor de directeur van de HTM, met landelijke, regionale en lokale ov-budgetten die al jaren niet overhouden. En dus is het voortdurend passen en meten voor de voormalig Shell-manager. Steeds moet Bierman bijschaven en aan knoppen draaien om iedereen in Den Haag zo goed mogelijk van A naar B te brengen: extra trams hier, een kortere buslijn daar.

Lees verder: https://www.ad.nl/den-haag/htm-baas-ik- ... ~aa917f7c/
Laatst gewijzigd door Wubbo op Do 26 Apr 2018, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ivm copyright citaat ingekort en link geplaatst


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten