Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Chrysa »

Dat hebben ze dinsdagochtend gedaan. Ik had willen vragen of ik een oud bordje mocht, maar ja, ze zijn 3 meter lang. :')
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

STF schreef:Je kunt er moeilijk pas op 2 maart mee beginnen, daar is het nou net iets teveel werk voor.
Uiteraard, maar een makkelijk verwijderbaar stickertje met tweetalig de tekst "Metronetwerk per 3 maart 2019" lijkt me niet zo heel lastig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Naar aanleiding van de publicatie van de reizigerstellingen van de metrostations in Amsterdam heeft Treinreiziger.nl bij de RET de 10 van Rotterdam opgevraagd. Daaruit blijkt dat Amsterdam Centraal het op één na drukste metrostation van Nederland is, na Beurs in Rotterdam, zelfs als je de overstappers op Amsterdam Centraal meetelt.

https://www.treinreiziger.nl/cijfers-me ... nederland/

De volledige Nederlandse top 20 wordt (vet Amsterdam, cursief Rotterdam)
1. Beurs
2. Amsterdam Centraal
3. Rotterdam Centraal
4. Amsterdam Zuid
5. Amstelstation

6. Zuidplein
7. Bijlmer ArenA
8. Weesperplein

9. Blaak
10. Wilhelminaplein
11. Schiedam Centrum
12. Kralingse Zoom

13. Noord
14. Dijkzigt
15. Capelsebrug

16. Sloterdijk
17. Waterlooplein

18. Alexander
19. Rokin
20. De Pijp


Grappig dat zowel Rotterdam als Amsterdam vijf stations in de top 10 hebben :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Wie de laatste rit wil meemaken van sneltram lijn 51 Zuid - Westwijk v.v. van 2 op 3 maart, hier is het programma:

https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2019/a ... t-ons-mee/

EDIT: ik mis overigens op de website van het GVB de dienstregeling van lijn 55 vanaf 3 maart. CXX heeft op haar website wel de dienstregeling van CXX (pendel) lijn 551 gepubliceerd, dat dan weer wel..... :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik kan me de eerste rit met lijn 51 nog herinneren als 10 jarig jongetje. Vooral de belegen stem waarmee halte "onderuit" werd aangekondigd. Volgens mij had de hele coupé de slappe lach gekregen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

fred1954 schreef:EDIT: ik mis overigens op de website van het GVB de dienstregeling van lijn 55 vanaf 3 maart. CXX heeft op haar website wel de dienstregeling van CXX (pendel) lijn 551 gepubliceerd, dat dan weer wel..... :D
Heb nog geen dienstregeling gevonden maar als ik de reisplanner raadpleeg vanaf 3 maart lijkt lijn 55 iedere 10 minuten te rijden.
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door duucoo »

Suus schreef: Grappig dat zowel Rotterdam als Amsterdam vijf stations in de top 10 hebben :)
Leuk dat ik wat heb losgemaakt, ook in het Rotterdamse. :-) Vraag me wel af waarom de RET niet alle cijfers heeft gegeven aan treinreiziger.nl.

De meetperiode in het geval van Rotterdam is overigens wel wat gunstiger. November kent namelijk geen vakantie- en feestdagen, die in het geval van Amsterdam wel zijn meegenomen, omdat dit de periode september tot en met december is. Wellicht dat ik nog eens een betere top 20 maak. Overigens zitten in de top 20 wel dezelfde stations, alleen dan in een andere volgorde. :D
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Frank93 schreef: Heb nog geen dienstregeling gevonden maar als ik de reisplanner raadpleeg vanaf 3 maart lijkt lijn 55 iedere 10 minuten te rijden.
Inderdaad staat ie wel in de reisplanner. Overdag om de 10 minuten, in de spits om de 5 minuten en later op de avond een 15 minutendienst.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ik vind het wel opmerkelijk dat verreweg de drukste halte van lijn 51 (De Boelelaan/VU) komt te vervallen. :')
(Oké, hij wordt samengevoegd met A.J. Ernststraat, maar deze nieuwe halte komt wel zo'n 200 meter zuidelijker te liggen en is dus een stuk minder aantrekkelijk voor reizigers naar de VU of overstappers op lijn 24.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Overstappers op lijn 24? Ze zullen vast bestaan, maar dat is wel een hele kleine niche.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Vergeet ook niet dat lijn 24 wordt verlengd naar Station Zuid. Dan kun je daar ook overstappen als het echt moet.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Over lijn 24 gesproken, gisteren maar weer eens van CS met lijn 24 ri. Buitenveldert ipv de 52 gereisd. Viel me op dat lijn 24 op CS al zitvol was, bij de Dam nog veel meer mensen erbij, uiteindelijk een volle tram tot aan de Pijp, ondanks dat de NZL tussen CS en de Pijp ondergronds parallel rijdt.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

's-avonds zit de 24 vaak propvol toeristen terwijl je station Rokin met een beetje geluk voor jezelf hebt. Ach, als die 3 miljard ons een manier heeft opgeleverd om onder de ranzige engelsen en fransosen door te reizen dan is dat geld toch goed besteed :lol:

Artikel van het GVB over de voorbereidingen/werkzaamheden rondom ombouw amstelveenlijn en verlegging lijn 51: https://over.gvb.nl/nieuws/voorbereidin ... lveenlijn/. De BN-stellen worden tijdens hun levensverlengend onderhoud helemaal onttramd en krijgen ook nog de R-Netkleuren(!). Ik denk overigens dat dat ze erg goed gaat staan, al is het maar omdat het niet veel verschilt van hun oorspronkelijke huisstijl.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Die dingen maken nog wat mee op hun ouwe dag :')

Deze vind ik ook mooi:
GVB schreef:Met het doortrekken van lijn 51 naar Isolatorweg, zal dit eindpunt zwaarder belast worden doordat hier meer personenvervoerders opkomen en pauzeren. Om die reden wordt ook dit eindpunt nog verbouwd.
Je vraagt je bijna af of GVB niet wat meer aandacht zou moeten besteden aan de BMI van de gemiddelde metrobestuurder, gezien de toenemende belasting van de eindpunten :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Haha, echt hè :') Het cynisme droop er sowieso van af in dat stuk:
GVB schreef:De herkenbare huisstijlkleuren van GVB zullen dan plaatsmaken voor het rood met grijs van R-net. Met het doortrekken van lijn 51 naar Isolatorweg, zal dit eindpunt zwaarder belast worden doordat hier meer personenvervoerders opkomen en pauzeren. Om die reden wordt ook dit eindpunt nog verbouwd.
Lees: "De GVB-kleuren die prima functioneren moeten er af voor die R-net onzin, en nou moet ik ook nog 's op m'n vrije woensdagmiddag naar de fucking Isolatorweg rijden om een extra bureaustoel neer te zetten" :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Trouwens ook een nieuwe functiebeschrijving, dat "Personenvervoerders"? Wel lekker universeel om buschauffeurs, trambestuurders en metrobestuurders dezelfde functietitel te kunnen geven :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Hebben de BN-stellen geen Isolatorweg op de filmrol staan? Om de passage: 'We passen ook de bestemmingsfilms aan waar de eindbestemming op staat vermeld.'
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

In 1989 toen dit materieeltype in gebruik kwam reed er nog geen metro naar Isolatorweg dus zodoende zit zowel die bestemming als de inkortingsbestemmingen zoals Leylaan en Sloterdijk er niet in.

KOERSROL BN S1/S2:
blanco
centraal station
amstelveen middenhoven
amstelveen westwijk
schiphol oost
gein
gaasperplas

blanco
blanco

weesperplein
spaklerweg
rai
station zuid wtc
amstelveen centrum
v.d. madeweg
duivendrecht
bijlmer
holendrecht
diemen zuid

blanco
blanco

niet instappen
gereserveerd
laatste rit
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dat de BN-stellen een (beperkte?) LVO krijgen, waarbij de stellen meteen ook “onttramd” worden, kan ik me wel wat bij voorstellen, maar alles omkleuren naar R-net, voor die periode dat ze nog in dienst zijn?

Aan de andere kant, ik persoonlijk vind de R-net kleuren op de metro mooier dan het wit/blauw. Tot voor kort zag je nog wel eens gekoppelde S3/ M4 stellen rijden, waarvan een stel dan nog in wit/blauwe uitvoering was en de rest in R-net. Dan vond ik de R-net kleuren beter en moderner ogen dan het wit/blauw.

Wat ik begrijp is, dat de BN stellen nog tot uiterlijk 2024 mee moeten?
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Vind het persoonlijk erg verstandig om die sneltrammetjes gewoon nog een fatsoenlijke revisie te geven. 5 jaar is best een lange periode, en het is nog maar helemaal de vraag of die CAF's tegen die tijd allemaal op tijd in dienst komen, en of de inschattingen qua materieelbehoefte blijken te kloppen. Het is op alle storingen rondom het ombouwen na volgens mij best degelijk materieel, dus het zou me niks verbazen als ze uiteindelijk nog tot aan de tweede lichting CAF's in dienst blijven, bijvoorbeeld om op sommige lijnen met 4-wagentreinen te gaan rijden.

Ik denk dat ze bij het GVB wel degelijk hebben geleerd van de problematiek die voortkwam uit hun afvoergrage beleid van de afgelopen jaren. In 2008 zijn ze begonnen met trams en materieel als oud vuil behandelen voordat de vervanging in de remise stond, en daar zitten we nu al 11 jaar van op de blaren, dat gebeurt ze niet nog een keer.
We kunnen er niet meer Onderuit
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

De S1 serie willen ze geloof ik in 2023 afvoeren en de S2 serie in 2024, logisch want er zit tenslotte een jaar leeftijdsverschil in.

Ik ben benieuwd of ze bij deze revisie alsnog een lichtkrant krijgen om de haltes op aan te kondigen, heel vreemd dat echt werkelijk elk voertuig het alsnog kreeg behalve de BN sneltrams, zelfs geen camerabewaking.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Eén jaar? Maak er maar drie a vier van. De serie S1 stamt uit 1990, S2 uit 1993 maar vooral 1994.
足元にご注意下さい
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Leuk, die nieuwe borden met lijn 51 naar Isolatorweg, maar op Station Zuid kun je nu niet meer zien waar lijn 52 vertrekt... oeps..
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik was er vandaag nog en ze hingen er gewoon?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Dan zijn ze net vervangen. De foto-kwaliteit is op zijn best matig te noemen.


Afbeelding

Onderaan de trap hing hetzelfde bord met:
M50 Isolatorweg
M51 Isolatorweg

Maar dus zonder M52 Noord
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten