Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
ray78
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 07:20

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ray78 »

het 1ste officiele bericht is er,donderdag komt het in de pers te staan. omdat het bericht te groot is,deel ik het apart in de 3 vestigingen van DMG

Dordrecht: (trein)

Merwedelingelijn
De eerste en laatste trein van de dag vervallen vanaf 3 januari 2021 04:00 uur. Dit betreffen trein
7213, 7212 (stuk Gdm-Gr) en 7295 tijdens weekdagdiensten; trein 7215, 7214 (stuk Gdm-Gr), 7295
op zaterdag en de 7219, 7218 (Gdm-Gr) en 7295 op zondagen.

dordrecht stad:

StadsBuzz 2, 3, 4 - Dordrecht
Deze lijnen rijden voortaan vanaf de halte Centrum via Maasplaza en de Weeskinderendijk. Er
ontstaan meer verbindingen tussen P+R Weeskinderendijk en de halte Centrum, zeker als de
halteverdeling nog beter wordt later in 2021.

We rijden met deze buslijnen langs de busgarage, waar we gemakkelijk kunnen aflossen bij de halte
waar nu alleen nog de 392 stopt. Daarnaast komt er een nieuwe bushalte direct naast de stalling Dordrecht

De bocht op de rotonde bij het Hugo de Grootplein van stadsBuzz 4 richting Laan van Europa is nog
niet ingericht voor de draaibeweging van bussen. Totdat de gemeente deze bocht aanpast, rijd je een
extra rondje over de rotonde. Hiermee voorkom je schade aan onze voertuigen.

StadsBuzz 2 keert in de avonden voortaan op de busgarage. Samen met de teammanagers werken
we een plan uit waarbij dit altijd soepel kan gebeuren zonder steken en/of achteruitrijden.

StadsBuzz 3, 5, 7 - Dordrecht
De frequentie van deze lijnen gaat omlaag in de daluren en op zaterdag. Dan rijden deze lijnen nog
maar twee keer per uur. We hebben afspraken met de scholen op het Leerpark om te spreiden in
lestijden. Als er problemen ontstaan die niet opgelost kunnen worden door scholieren te spreiden,
hebben we capaciteit achter de hand om flexibel tussenritten in te zetten.

StadsBuzz 4 – Dordrecht
De bediening van recreatiegebied de Biesbosch in de brede zomer vervalt

StadsBuzz 7, 8, 9 - Dordrecht
Lijn 7 trekken we door naar de Kil en Krabbepolder en deze neemt lijn 8 en 9 over. We rijden via de
halte Centrum, Stadskantoor en Maasplaza. Op de voorkant van de bus wordt duidelijk of de bus wel
of niet rijdt via Krabbepolder of doorrijdt naar Kil 3 of niet. We hebben met Drechtwerk afspraken
gemaakt om ook hun werktijden meer te spreiden over de uren en dagen. Lijn 7 richting het Centrum
en verder stopt vanaf januari vanaf de streekhalte.

In de avond en het weekeinde rijdt de 7 tot aan de busgarage en keert daar. Of je rijdt even naar de
rotonde als je toch je bus houdt


Het traject van lijn 8 naar Sliedrecht vervalt definitief en wordt overgenomen door 416/491 en de
Merwedelingelijn.

StadsBuzz 10 – Dordrecht
De huidige opzet van stadsBuzz 10 blijft in stand. De lijn rijdt overdag twee keer per uur tussen
Station en Binnenstad.

Gorinchem:
StadsBuzz 1 – Gorinchem
Deze lijn gaat anders rijden. Op werkdagen overdag rijdt de bus hetzelfde als Arriva deed tot einde
concessie met ringlijn 1 en 2 aan de westkant van Gorinchem, met een duidelijk eindpunt op het
station. Alle ritten rijden als lijn 1 met duidelijke info op de voorkant van de bus. Het traject tussen



het station, centrum en Dalem rijdt voortaan alleen nog maar op zaterdag. Doordeweeks zijn de 5,
387 en Arriva 47 het alternatief aan de oostkant.

Lijn 1 rijdt twee keer per uur op weekdagen en 1 keer per uur op zaterdag. In de avond en zondag
rijdt de 1 niet meer. Het trajectstuk tussen Haarsekade en station Gorinchem is misschien nieuw voor
sommigen van de vestiging Schelluinen.

StadsBuzz 6 – Gorinchem
Een deel van de ritten gaat naar Schelluinen. De meeste chauffeurs van Schelluinen kennen de route
nog wel van de tijd van Arriva.

StreekBuzz 74 – Gorinchem – Nieuw-Lekkerland
De route van streekBuzz 74 wordt in Nieuwpoort verlegd naar de N216. Deze route is beter geschikt
voor busverkeer dan de nauwe straten van Nieuwpoort. In de ochtendspits wordt 1 rit toegevoegd
tussen Streefkerk en Nieuw-Lekkerland. Deze bus rijdt vervolgens door naar Rotterdam als R-net 489.
De overstaplocatie tussen 74 en 90 wijzigt van het veer naar de halte Nieuwpoort N21

StreekBuzz 80 – Gorinchem – Arkel – Meerkerk A27 – Meerkerk – Lexmond – Vianen
Lijn 81 verdwijnt. Lijn 80 neemt de route deels over, via de Arkelsedijk net als de 81/181 bij Arriva.
Lijn 80 rijdt alleen tussen Vianen en Gorinchem. Tussen Vianen en Utrecht rijden voldoende andere
bussen. U-OV lijn 85 gaat via de Europalaan rijden. We keren mét reizigers bij de afrit Nieuwegein-
Zuid van Lekbrug Oost naar Lekbrug West. Bij Lekbrug West is de meest rechter halte de nieuwe
instaphalte.
Tussen Meerkerk-Dorp en Arkel nemen we een korte omweg via Meerkerk A27, waar we in beide
richtingen bij de halte onder de A27 stoppen

StreekBuzz 90 – Utrecht – Vianen – Lexmond – Ameide – Nieuwpoort – Gelkenes
In Nieuwpoort wordt de route verlegd via de Provincialeweg N216, zoals voorlopig nu de omleiding
ook al is. Hiermee wordt meer betrouwbaarheid geboden. De overstapplek tussen 90 en 74 wijzigt
van het Veer naar Nieuwpoort N216

Alblasserdam:

StreekBuzz 92 – Dordrecht – Zwijndrecht – Hendrik-Ido-Ambacht – Oostendam– Rotterdam
Zuidplein
De 92 neemt integraal het traject over van snelBuzz 392. De frequentie gaat op werkdagen overdag
terug van 4 naar 2 keer per uur. Door een routewijziging van streekBuzz 192 rijdt in de spits alsnog
vier keer per uur een bus op het traject Hendrik-Ido-Ambacht, Cascade – Zwijndrecht Ziekenhuis –
Zwijndrecht Station – Dordrecht, net als doorgaande reizigers naar Rotterdam

StreekBuzz 93 – Dordrecht -Nieuw-Lekkerland
Een deel van de ritten van de lijn 489 rijdt voortaan door als lijn 93 naar Dordrecht. Deze
lijnkoppeling vindt plaats in Nieuw-Lekkerland. Kijk te zijner tijd goed naar je dienstkaartje of je als
lijn 489 bij Standerdmolen links- (keren) of rechtsaf (door als lijn 93) moet.

StreekBuzz 190
Deze spitslijn vervalt. In de ochtendspits rijdt een extra rit van streekBuzz 74 voortaan vanaf
Streefkerk naar Nieuw-Lekkerland en vanaf daar door naar Rotterdam. R-net 489 rijdt extra ritten
tussen Nieuw-Lekkerland en Alblasserdam (en Rotterdam) in de spits.

StreekBuzz 191 - Sliedrecht – Papendrecht – Ridderkerk - Rotterdam
Deze spitslijn wordt een versterkingslijn van R-net 491 en rijdt alleen op drukke momenten. Tussen
Sliedrecht, Stormrand en Oostendam volgt de busroute dezelfde wegen én haltes als R-net 491,
zodat de reiziger gemakkelijker kan wisselen tussen beide lijnen.

De bediening van het traject tussen Boven-Hardinxveld, Werkendamseveer en Sliedrecht, Stormrand
via Hardinxveld-Giessendam vervalt. Reizigers kunnen gebruik maken van de Merwedelingelijn en
overstappen bij Sliedrecht Baanhoek. Daarnaast blijft ook streekBuzz 77 rijden die bij Sliedrecht,
Stormrand een overstap biedt naar lijn 191/491.

De bediening van Papendrecht-Zuid met streekBuzz 191 vervalt. Reizigers kunnen gebruik maken van
de bediening op de Burg. Keijzerweg en stadsBuzz 4.

StreekBuzz 192 Dordrecht – Zwijndrecht – Hendrik-Ido-Ambacht – Rijsoord - Rotterdam
Deze lijn krijgt tussen Hendrik-Ido-Ambacht, Cascade en Station Dordrecht een andere route en volgt
hier de route van de huidige snelBuzz 392, straks streekBuzz 92. Het snelwegstuk over de A16 vervalt
dus.

De bussluis en busbaan bij Melkhuisje vervallen, net als de halte zelf. Wij maken gebruik van de
reguliere rijbanen en een nieuwe weg ten oosten van het stuk Melkhuisje en Voorweg. De hele
kruising gaat hier de komende jaren aangepast worden

SnelBuzz 316
Deze lijn wordt vernummerd naar R-net 416.

Snelbuzz 387 – Utrecht – Vianen – Meerkerk A27 – Gorinchem
SnelBuzz 387 blijft tot later in de avond doorrijden naar Dalem. De hoeveelheid ritten in de spits gaat
omlaag. We monitoren drukte, kijken of er meer spreiding kan plaatsvinden en zetten zo nodig extra
ritten in.

SnelBuzz 388 – Utrecht – Vianen – Lexmond – Meerkerk A27 – Bleskensgraaf N214 – Sliedrecht –
Papendrecht – Alblasserdam – Rotterdam
SnelBuzz 388 krijgt een extra halte te Lexmond op de plek waar nu ook streekBuzz 80/81 stopt op de
Rijksweg. Hierdoor krijgt Lexmond een HOV-verbinding met diverse andere plaatsen.

De 388 rijdt dus voortaan in beide richtingen via Lexmond.
Op Lekbrug West stopt de 388 voortaan op de meest rechter halte om rechtsaf te slaan richting
Lexmond. Dit was ook al gebruikelijk bij files op de snelweg.

SnelBuzz 392
Deze lijn wordt vernummerd naar streekBuzz 92. Daarnaast wordt een deel van de functie
overgenomen door streekBuzz 192.

R-net 416 – Alblasserdam – Papendrecht – Dordrecht
R-net 416 is een nieuwe R-netverbinding en vervangt lijn 316. De route wordt voortaan uitgevoerd
met rode R-netbussen. De route wordt versneld voor doorgaande reizigers. De haltes Waterinklaan,
Eemsteynplein, Transvaalstraat en Van Hogendorpweg vervallen voor R-net 416.

R-net 488, 489, 491
Deze lijnen rijden op zaterdagen voortaan elk halfuur in plaats van elk kwartier. In de spits rijden de
lijnen vier in plaats van zes keer per uur. De tijden van 489/491 wijzigen we zo dat voortaan een
overstap op beide lijnen ontstaat Oostendam, met een gelijktijdige aankomst en vertrek.

Nachtbuzz 888, 891
Deze lijnen rijden sinds maart 2020 niet meer en vervallen permanent
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8791
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Milco »

Dat zijn nogal wat veranderingen. Betekent dit dan ook dat de SnelBuzz Iveco's eruit gaan of R-Net ex- en interieur krijgen en dat lijn 93 ook met R-Net materieel gaat rijden, gezien de koppeling met 489?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ray78
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 07:20

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ray78 »

is mij nog niet duidelijk....lijkt me sterk,dat de iveco's nu al geruimd gaan worden. het zal de reiziger trouwens worst wezen welke kleur bus er komt opdraven. ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4401
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Eindelijk wordt de 316 een echte R-net. Ik had dat al gedacht bij ingang concessie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39294
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Nouja, de lijnen die nu met een snelBuzz Iveco rijden worden ofwel R-net ofwel streekBuzz. Er zal dus wel wat omgestickerd worden. Op zich makkelijk want Qbuzz had al een handige huisstijl gekozen met alleen de kop en kont van de bus in kleur, de zijkant is bij alle bussen al grijs.
Er ontstaat wel een relatief groot gat tussen de haltes trouwens, zonder bussen over de Hugo de Grootlaan. Al ligt de halte op de Weeskinderendijk nog wel enigszins in de buurt daarvan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21510
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Wel jammer dat de snelBuzz Iveco's een andere kleur (deels groen en deels rood) krijgen, want dat vind ik eigenlijk de fraaiste bussen in de hele concessie.

Gaat lijn 80 ook in het weekend rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8929
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Dat valt mijns inziens best mee. Maar een echt alternatief voor het gebied ten noorden van de Van Baerlestraat zou dan een extra halte voor lijn 5 op het Van Baerleplantsoen moeten zijn als de dekking onvoldoende blijkt. Een halte aan de kop van de Brouwersdijk c.q. Viottakade voor lijnen 3 en 4 kan ook helpen. Die straten liggen om de hoek bij de vervallen halte.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door intercity02 »

ray78 schreef: wo 25 nov 2020, 15:48 Gorinchem:
StadsBuzz 1 – Gorinchem
Deze lijn gaat anders rijden. Op werkdagen overdag rijdt de bus hetzelfde als Arriva deed tot einde concessie met ringlijn 1 en 2 aan de westkant van Gorinchem, met een duidelijk eindpunt op het
station. Alle ritten rijden als lijn 1 met duidelijke info op de voorkant van de bus.
Die situatie van lijn 1 lijkt me wel bijzonder. Krijgen we dan een ringlijn in 2 richtingen die Station - Ziekenhuis - Stalkaarsen - Haarwijk - Station v.v. rijdt? Of pakt lijn 1 ook de Gildenwijk mee?
999 Sorry, buiten dienst
ray78
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 07:20

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ray78 »

volgens het plaatje,word weer via de gildenweg,driemanschapslaan,beatrix,piazza,jagerslaan,gomares,10de penninglaan,de schutse,piazza,station gereden
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Aan de oostkant is in ieder geval de misser van het knippen van lijn 81 (deels) goed gemaakt net als omweg via de haarwijk. De route van lijn 1 aan de westkant in Gorinchem lijkt mij ook prima. De bejaarden die veel van deze lijn gebruikten voor de Corona periode zullen niet blij zijn met het feit dat deze bus niet meer naar het centrum rijdt. Het was beter geweest om lijn 387 terug te trekken tot het station. Wat er met lijn 5 gebeurt wordt niet helemaal duidelijk. In het westen van de stad is deze niet meer nodig, door de aanpassing van lijn 1. Misschien kan met al deze aanpassingen afscheid genomen worden van de scania’s. Zeker nu 387 ook als ‘stadsbus’ in Gorinchem moet rijden zou de inzet van Iveco’s daar zeer wenselijk zijn.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8929
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Ga er maar vanuit dat de Scania's blijven. De Iveco's zijn en blijven aan de westkant van de concessie hard nodig ondanks de nodige verschralingen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door intercity02 »

Zal lijn 80 door Qbuzz zelf gereden worden? (zoals de 81 nu)
999 Sorry, buiten dienst
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

ArrivaBas schreef: wo 25 nov 2020, 17:57 Ga er maar vanuit dat de Scania's blijven. De Iveco's zijn en blijven aan de westkant van de concessie hard nodig ondanks de nodige verschralingen.
Misschien zijn er dan in noorden nog wat fatsoenlijke bussen over. Stadsdienst rijden met een chinese toeringcar wat nu met de opheffing van lijn 1 in feite gebeurt kan echt niet.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wannes »

Ik zie niet in wat er nu echt veranderd aan de situatie, lijn 387 blijft met dezelfde frequentie over dezelfde route rijden, dat lijkt me niet anders dan eerder. Zolang het de 387 is die naar Dalem rijdt kan het ook niet anders zonder splitsing in Gorinchem, hogevloersmateriaal tussen Gorinchem en Utrecht zover ik weet een eis van de provincie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51006
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Nee, een hoge vloer was geen eis. Het was juist niet expliciet uitgesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

traibergen schreef: wo 25 nov 2020, 23:05 Ik zie niet in wat er nu echt veranderd aan de situatie, lijn 387 blijft met dezelfde frequentie over dezelfde route rijden, dat lijkt me niet anders dan eerder. Zolang het de 387 is die naar Dalem rijdt kan het ook niet anders zonder splitsing in Gorinchem, hogevloersmateriaal tussen Gorinchem en Utrecht zover ik weet een eis van de provincie
Wat er veranderd is dat lijn 387 nu de taak van stadsbus overneemt van lijn 1. Met vier ongelijke treden moeten uitstappen met je boodschappen of rollator is niet echt prettig.
Het was veel beter geweest om 387 terug te trekken uit Dalem en lijn 1 via de oude (Arriva) route die de hele wijk afdekte in ere te herstellen. Dan had je ook vanuit zowel de oostelijke als westelijke wijken een verbinding met het centrum behouden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21510
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

The Greyhound schreef: wo 25 nov 2020, 23:01
ArrivaBas schreef: wo 25 nov 2020, 17:57 Ga er maar vanuit dat de Scania's blijven. De Iveco's zijn en blijven aan de westkant van de concessie hard nodig ondanks de nodige verschralingen.
Misschien zijn er dan in noorden nog wat fatsoenlijke bussen over. Stadsdienst rijden met een chinese toeringcar wat nu met de opheffing van lijn 1 in feite gebeurt kan echt niet.
Het ligt eraan wat je verstaat onder "fatsoenlijk". Er zijn vast nog wel wat Citaro's over, maar of die nu zo geschikt zijn voor de snelweg?
Trouwens, waarom is het van belang om te vermelden dat het Chinese touringcars zijn? Zou het anders zijn wanneer het Afghaanse, Zweedse of Nederlandse touringcars zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wannes »

The Greyhound schreef: do 26 nov 2020, 07:08 Het was veel beter geweest om 387 terug te trekken uit Dalem en lijn 1 via de oude (Arriva) route die de hele wijk afdekte in ere te herstellen. Dan had je ook vanuit zowel de oostelijke als westelijke wijken een verbinding met het centrum behouden.
Op zaterdag bestaat die rechtstreekse verbinding tussen de oostelijke wijken en het centrum nog wel, en ik stel me voor dat voor Qbuzz doordeweeks het potentieel voor reizigers die rechtstreeks vanaf hun straat naar Utrecht kunnen reizen groter is dan mensen die op een woensdagmiddag naar het centrum gaan.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Ik snap de afweging ook en oost in in vergelijking met west ook een wijk met veel minder auto's en de keren dat ik in lijn 1 heb gezeten richting evenementenhal was ik de enige passagier. En gelukkig blijven ook lijn 47 bestaan en ik denk ook de 673 sochtends richting station en smiddags richting oost. Dus die verbinding is al genoeg voor die mensen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Die route naar de evenementenhal ipv een lus door wijk heeft het gebruik van lijn 1 in Gorinchem Oost geen goed gedaan. Als je die route dan ook nog eens deels laat overlappen met die van 387 blijft er weinig passagiersaanbod over. Daarom denk ik dat lijn 1 de oude lus laten rijden door Oost (kost 1 bus) en lijn 387 tot het station laten rijden (scheelt 1 bus) een veel beter plan is. Bovendien kunnen de reizigers uit de westelijke wijken dan ook weer naar de binnenstad. Dat die directe verbinding nu verdwenen is zal een negatieve impact hebben op het aantal reizigers op het resterende deel van lijn 1.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8929
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Meltrain schreef: do 26 nov 2020, 08:56 Het ligt eraan wat je verstaat onder "fatsoenlijk". Er zijn vast nog wel wat Citaro's over, maar of die nu zo geschikt zijn voor de snelweg?
Trouwens, waarom is het van belang om te vermelden dat het Chinese touringcars zijn? Zou het anders zijn wanneer het Afghaanse, Zweedse of Nederlandse touringcars zijn?
Een normale streekbus kan bij 80 km/h behoorlijk wat herrie produceren, is mijn ervaring.
In OMSI2 zijn Citaro's bij deze snelheid behoorlijke herriebakken. Bij een Iveco valt dat mee, maar dat soort bussen hebben ze in het westen van de concessie hard nodig.
De voertuigen op lijn 387 en 388 zijn gemaakt door Scania en Higer. Het chassis is van Scania. Higer heeft de opbouw verzorgd. Samen maken ze verschillende typen (zeer comfortabele) touringcars. Bij stremmingen rondom Dordrecht rijden regelmatig dit soort wagens als NS-bus. De beenruimte vond ik in deze bussen beter dan in de touringcars van Mercedes-Benz.
Ik weet vrij zeker dat ik niet de enige ben die het storend vindt dat The Greyhound uitentreuren blijft herhalen dat het Chinese bussen zijn, want ook een (Zweeds-)Chinese bus is zo te configureren dat het een comfortabel voertuig wordt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5308
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

Ik heb ooit een rit in een (ex-)Qbuzz Citaro LE over de snelweg gemaakt en ik vond de bus toen erg weinig herrie maken, ook qua comfort/wegligging was er niets mis mee. :p
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8929
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Het rijgedrag van vrijwel elke Evobus is inderdaad erg prettig. Het zijn niet voor niets mijn voorkeursbussen in OMSI2. *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: wo 25 nov 2020, 16:24 Nouja, de lijnen die nu met een snelBuzz Iveco rijden worden ofwel R-net ofwel streekBuzz. Er zal dus wel wat omgestickerd worden. Op zich makkelijk want Qbuzz had al een handige huisstijl gekozen met alleen de kop en kont van de bus in kleur, de zijkant is bij alle bussen al grijs.
Er ontstaat wel een relatief groot gat tussen de haltes trouwens, zonder bussen over de Hugo de Grootlaan. Al ligt de halte op de Weeskinderendijk nog wel enigszins in de buurt daarvan.
Minder handig is dat ook het dak in kleur is...
Vrokky
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Vrokky »

Is Nieuw-Lekkerland nu meer/minder/gelijk bereikbaar in de spits?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten