Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
- Pascal1998
- Berichten: 682
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Zelfs dan geldt wat teun zegt, het gaat om waar het Winkelcentrum zich bevindt en dat is in Kanaleneiland, Nova is een bedachte naam door de eigenaar van dat winkelpand en het is nog wel eens zo dat als dat soort winkelcentra van eigenaar wisselen, er ook weer een nieuwe naam kan komen omdat de nieuwe eigenaar Nova toch niet zo vind passen. Dus is Kanaleneiland beter omdat je altijd naar het winkelcentrum in die wijk refereert
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dat ben ik dus niet met je eens, het winkelcentrum heeft een eigennaam om zich te onderscheiden van andere winkelcentra. Een haltenaam moet precies duidelijk maken waar de halte ligt, en in een wijk kunnen meerdere winkelcentra liggen (in Kanaleneiland heb je ook nog een winkelcentrum Vasco Da Gamalaan). Op dezelfde fiets zou ik graag zien dat de halte Hollantlaan hernoemd wordt naar Ikea, omdat dat pal voor de ingang ligt van de Ikea, en dat duidelijker maakt waar de halte nou precies ligt. En zoals gezegd: een halte van naam veranderen is niet zo'n probleem, zeker niet als het meeverandert met de naam van datgene wat het bedient.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Doop het om tot: Utrecht, Winkelcentrum Nova Kanaleneiland.
Opgelost.
Opgelost.
🍉
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Als je slim bent, maak je daar gewoon afspraken over met het vervoersbedrijf en met het betreffende winkelcentrum: wie betaalt de kosten van de hernoeming van een halte bij een naamswijziging van het winkelcentrum? En: wanneer moet/mag een halte naar een winkelcentrum genoemd worden? Ik denk dat dat een taak is voor de gemeente bij het toekennen van een winkelbestemming en voor de provincie bij het uitschrijven van de concessie.
In Bratislava weet ik dat winkels die een haltenaam willen daar zelf voor moeten betalen. Anders wordt de halte gewoon naar een in de buurt liggende straat genoemd of naar iets anders dat lokaal bekend is. Ik neem aan dat de kosten voor zo'n winkel dan in ieder geval 2 hernoemingen afdekken en waarschijnlijk nog wel wat extra sponsoring.
In Bratislava weet ik dat winkels die een haltenaam willen daar zelf voor moeten betalen. Anders wordt de halte gewoon naar een in de buurt liggende straat genoemd of naar iets anders dat lokaal bekend is. Ik neem aan dat de kosten voor zo'n winkel dan in ieder geval 2 hernoemingen afdekken en waarschijnlijk nog wel wat extra sponsoring.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik weet dat de halte Aziëlaan richting Kanaleneiland wel verplaatst is zodat ie nu recht bij de Ikea voor de deur ligt, ik mag toch aannemen dat de Ikea daar ook voor gelapt heeft.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Hoe duur is tegenwoordig het aanpassen van een haltenaam? Ik heb echt geen idee, dus ik ben benieuwd. De meningen in dit topic lijken ook te variëren van "heel weinig" tot "heel veel".
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Qbuzz is nu juist overal haltenamen die naar gebouwen verwijzen aan het hernoemen naar iets tijdlozers. Wellicht dat daarom voor een algemener naam gekozen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Een paar databases aanpassen en een nieuw stickertje op het haltebord lijkt me. Misschien drie tientjes, arbeidsloon meegerekend?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Helaas is Qbuzz een van die bedrijven die halteborden niet meer met stickers beplakt maar volledig vervangt. Jammer, want een goed haltebord gaat toch minstens twintig jaar mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Anderzijds bevordert compleet vervangen wel de consistentie en de leesbaarheid van de halteborden. Qbuzz is fervent gebruiker van Univers op zijn halteborden. Als stickers dan bijvoorbeeld in Calibri gedrukt worden, ziet dat er direct minder leesbaar uit dan wanneer het haltebord volledig is vervangen met één lettertype in gebruik.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Kleine wijzigingen worden ook bij Qbuzz wel degelijk met stickers opgelost. Soms is het aantal wijzigingen zo omvangrijk (geweest) dat er een compleet nieuw bord wordt aangemaakt. Dat is in feite ook een sticker op een aluminium plaat.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Wat een raar argument. Je kunt de stickers toch gewoon in Univers drukken?ArrivaBas schreef: ↑za 26 dec 2020, 18:45 Anderzijds bevordert compleet vervangen wel de consistentie en de leesbaarheid van de halteborden. Qbuzz is fervent gebruiker van Univers op zijn halteborden. Als stickers dan bijvoorbeeld in Calibri gedrukt worden, ziet dat er direct minder leesbaar uit dan wanneer het haltebord volledig is vervangen met één lettertype in gebruik.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Natuurlijk kan dat. Omtrent de leesbaarheid is misschien een soort tic van mij. Ik kan buitengewoon slecht tegen verschillende lettertypen door elkaar gebruiken. Ik steek dan ook bovengemiddeld veel tijd in de opmaak van documenten ondanks dat het tegenwoordig min of meer een sjabloon is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Hahaha, ik heb in 2016 Syntus een mailtje gestuurd met de vraag of ze de tekst op schermen in de bussen konden aanpassen van Times New Roman naar Arial omdat het voor sommigen niet te lezen was. Binnen paar dagen was het aangepast
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Bij qbuzz wordt daar goed op gelet, hoorde laatst dat er zelfs iemand is die zich volledig met die opmaak bezighoudt.ArrivaBas schreef: ↑za 26 dec 2020, 21:02 Natuurlijk kan dat. Omtrent de leesbaarheid is misschien een soort tic van mij. Ik kan buitengewoon slecht tegen verschillende lettertypen door elkaar gebruiken. Ik steek dan ook bovengemiddeld veel tijd in de opmaak van documenten ondanks dat het tegenwoordig min of meer een sjabloon is.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8788
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Wordt bij station Amersfoort Vathorst altijd nog enkel de halte precies naast het stationsgebouw gebruikt en niet die verderop op het pleintje daar? Ik zit even te kijken, maar als ik de buurt- en nachtbus buiten beschouwing laat komen er alsnog vijf lijnen op het station daar en lijn 203 heeft niet bepaald een korte keertijd...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Volgens mij wel.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Volgens mij ook. Nou staan veruit de meeste lijnen daar natuurlijk ook zeer kort: lijn 5 en 7 gaan direct verder als lijn 3 en omgekeerd, de 101 heeft een kering van slechts 2 minuten.
De 203 heeft inderdaad een half uur tussen aankomst en vertrek, maar ligt er maar net aan hoe die in de omlopen zit bij Pouw. Wat op de Pouw-diensten vaak gebeurt bij aflossingen van de chauffeur is dat de aankomende chauffeur met z'n bus naar de stalling rijdt en de chauffeur van de vertrekkende rit met een andere bus naar het beginpunt komt. Kan zomaar zo zijn dat veel van die dalritten op bovenstaande manier afgehandeld worden dus, in de spits is er immers wel een wat kortere keertijd.
Edit: Hmm, toch niet dus... ik zit nu op Streetview te kijken dat beelden heeft uit 2018 van het plein bij station Vathorst. Daarop heeft de tweede bushalte op het plein ook een haltebordje waar een lijnnummer op staat. En er hangt ook een vertrekstaat van Syntus Utrecht in het kastje aan de haltepaal, maar ik kan het lijnnummer op de Streetview-beelden niet lezen.
De tweede halte is dus gebruikt, maar in de satellietbeelden van Google uit 2020 is die tweede paal weer weg en staat er een S418 te bufferen op die tweede halte (al spookrijdend). Weer in Streetview kijkend kom ik trouwens ook een 203 tegen bufferend op een parkeervak aan het Lovink.
Die beelden laten trouwens ook zien dat er op de normale halte langs het spoor makkelijk drie bussen achter elkaar passen.
De 203 heeft inderdaad een half uur tussen aankomst en vertrek, maar ligt er maar net aan hoe die in de omlopen zit bij Pouw. Wat op de Pouw-diensten vaak gebeurt bij aflossingen van de chauffeur is dat de aankomende chauffeur met z'n bus naar de stalling rijdt en de chauffeur van de vertrekkende rit met een andere bus naar het beginpunt komt. Kan zomaar zo zijn dat veel van die dalritten op bovenstaande manier afgehandeld worden dus, in de spits is er immers wel een wat kortere keertijd.
Edit: Hmm, toch niet dus... ik zit nu op Streetview te kijken dat beelden heeft uit 2018 van het plein bij station Vathorst. Daarop heeft de tweede bushalte op het plein ook een haltebordje waar een lijnnummer op staat. En er hangt ook een vertrekstaat van Syntus Utrecht in het kastje aan de haltepaal, maar ik kan het lijnnummer op de Streetview-beelden niet lezen.
De tweede halte is dus gebruikt, maar in de satellietbeelden van Google uit 2020 is die tweede paal weer weg en staat er een S418 te bufferen op die tweede halte (al spookrijdend). Weer in Streetview kijkend kom ik trouwens ook een 203 tegen bufferend op een parkeervak aan het Lovink.
Die beelden laten trouwens ook zien dat er op de normale halte langs het spoor makkelijk drie bussen achter elkaar passen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
3/5/7 komen daar nog wel eens tegelijkertijd. De eerste zet hem gewoon vooraan en de volgende erachter. En als je de enige bent dus gewoon vooraan. Geen idee of dat beleid is, heb daar nooit iets over gehoord intern maar zo doen we dat gewoon. Pouw staat daar ook gewoon. Tweede haltebord kan kloppen, voor als er een tweede bus bij achter staat. Op beide borden staan ook gewoon dezelfde lijnnummers als ik me niet vergis.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Nee, geen tweede haltebord op de halte langs het spoor. Dat tweede bord is te zien op de halte die direct aan de Paulinapolder, hier dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ooh nee daar stopt nooit iemand. Volgens mij is dat voor TVV. Collega's heb ik daar nog niet zien stoppen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dat is de halte voor de buurtbus. Ook heb ik die halte wel eens gebruikt zien worden als bufferzone voor de 203 (hij staat dan wel omgekeerd, dus met de deur naar de straatkant)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Voor wat uiterst noodzakelijke handelingen even in Amersfoort geweest met lijn 34. Bij de halte Dijnselburg zag ik al netjes een kaartje hangen dat de halte straks vervalt voor lijn 34. Zolang de buurtbus niet terugkomt betekent dat dat er straks aldaar niks meer rijdt.
Wel jammer, want die bus bracht me in slechts 14 minuten bij Amersfoort CS vandaag (6 min. te vroeg).
Terug naar Zeist via Soest gegaan om eens de buurtbus-XL 575 uit te proberen. Relaxte overstap op Soest-Zuid, maar dan moet de chauffeur wel stoppen want die was van plan direct door te rijden. Met zwaaien hem toch kunnen stoppen. Ondanks dat we onderweg twee buurtbussen tegenkwamen wist de chauffeur niks te vertellen over de terugkomst van de buurtbus op lijn 575.
De laatste dagen van lijn 73 zijn geteld en aangezien er ook een relaxte overstap van 575 op 73 is bij 't Zwaantje die ook maar eens uitgeprobeerd om bij de Steynlaan uit te stappen en noodzakelijke champagne (€10, tip!) te halen bij de Lidl. Dat is me kennelijk net in 10 minuten gelukt want ik kon de bus net halen richting Utrecht. Uitgestapt bij De Dreef en de rest gelopen.
En zo kom je weer de dag door. Leve het studenten-OV.
Wel jammer, want die bus bracht me in slechts 14 minuten bij Amersfoort CS vandaag (6 min. te vroeg).
Terug naar Zeist via Soest gegaan om eens de buurtbus-XL 575 uit te proberen. Relaxte overstap op Soest-Zuid, maar dan moet de chauffeur wel stoppen want die was van plan direct door te rijden. Met zwaaien hem toch kunnen stoppen. Ondanks dat we onderweg twee buurtbussen tegenkwamen wist de chauffeur niks te vertellen over de terugkomst van de buurtbus op lijn 575.
De laatste dagen van lijn 73 zijn geteld en aangezien er ook een relaxte overstap van 575 op 73 is bij 't Zwaantje die ook maar eens uitgeprobeerd om bij de Steynlaan uit te stappen en noodzakelijke champagne (€10, tip!) te halen bij de Lidl. Dat is me kennelijk net in 10 minuten gelukt want ik kon de bus net halen richting Utrecht. Uitgestapt bij De Dreef en de rest gelopen.
En zo kom je weer de dag door. Leve het studenten-OV.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Zojuist kwam ik de op een wel heel ongelukkig plekje defect geraakte Syntus 1903 tegen. Volgens de Syntus-medewerker die het verkeer stond te regelen was de accu nog 80% vol, maar deed de bus simpelweg helemaal niets meer...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8788
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Hoe zit het eigenlijk met de bediening van de Biga-groep in Zeist per komende zondag? Lijn 43 verdwijnt immers uit Zeist, maar ik heb niets gelezen over een andere lijn die naar de Biga-groep gaat rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten