Milco schreef: ↑za 13 mei 2023, 22:57
Minder bussen door de IJtunnel en naar CS zoals gewenst door de Vervoerregio voor zover ik had begrepen.
Etienne schreef: ↑zo 14 mei 2023, 08:05
En 391 is toeristisch gezien veel drukker en zal dus juist van/naar CS blijven rijden.
Hmm, ok.
Bij Noorderpark is er nu niet eens een halte (als er veel mensen naartoe gingen zou er wel een halte zijn), dus het is niet een plek waar veel mensen zullen blijven, het zal vooral een overstappunt worden.
Misschien zou 394 naar Buikslotermeer kunnen rijden
(niet door Oostzaan, erlangs).
Het zal niet een veel langere route zijn, bij het Buikslotermeerplein ligt een groot winkelcentrum waar meer mensen naartoe zullen gaan, en je hebt een goede verbinding met Purmerend en Volendam (overstap in Amsterdam Noord).
Het zal wel een verslechtering zijn voor mensen die langs de route van 391 wonen in Amsterdam, maar daar rijdt nog steeds een bus naar Amsterdam CS en door een groot deel van Zaandam.
De bus door Oostzaan zal waarschijnlijk minder frequent rijden in dit geval.
CamilleKreemers schreef: ↑ma 15 mei 2023, 18:46
Ik zou de 395 naar Purmerend doortrekken.
395 naar Purmerend heeft niet veel potentie, aangezien deze parallel aan de Sprinter Hoorn-Schiphol ligt. Ik zie meer in mijn eerder genoemde verbinding omdat je dan met één overstap naar elke wijk van Purmerend kan gaan
(en de rest van Waterland). Hoogstens als spitsbus/Bizzliner
(Zaandam de Vlinder - ZMC - Tramplein Purmerend)
Waarom stoppen de IC's naar Enkhuizen eigenlijk niet in Purmerend? Lijkt me logisch, Purmerend is geen dorp. Hoewel dat wel weg zou doen met het huidige structuur, vanuit elke wijk een frequente bus naar Amsterdam.