Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik denk dat de VRA lijn 51 wil behouden, omdat uiteindelijk het traject Isolatorweg - CS aangelegd gaat worden, om van lijn 51 dan een échte Ringlijn te maken.
-
- Berichten: 810
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Een volledige ringlijn ziet er op papier interessant uit, alleen kleven er praktische nadelen aan. Volledige ringlijnen zijn in exploitatie vertragingsgevoeliger, er kan namelijk niet op een eindpunt vertraging opgevangen, aangezien een volledige ringlijn geen echte eindpunten kent. Voor reizigers is het het aangeven van de richting van de metro (met de klok mee, of er tegen in) vaak onduidelijk. Bij het einde van de dienst zal een metro toch ergens opgesteld moeten worden; hoe geef je weer dat een metro die normaal een rondje rijdt en daardoor dus geen eindpunt heeft, dan wél een zal eindigen op een station?
De Circle Line in Londen was tot 2011 ook een daadwerkelijke cirkel, maar heeft sinds 2011 ook echte eindpunten gekregen, door de lijn te verlengen naar Hammersmith. De redenen achter deze verlenging dan ook zijn de redenen die ik hierboven genoemd heb.
De Circle Line in Londen was tot 2011 ook een daadwerkelijke cirkel, maar heeft sinds 2011 ook echte eindpunten gekregen, door de lijn te verlengen naar Hammersmith. De redenen achter deze verlenging dan ook zijn de redenen die ik hierboven genoemd heb.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Je zou in dat geval ook één metrolijn Gaasperplas - Gein kunnen maken die zichzelf kruist bij de Van der Madeweg.
Ik heb mezelf afgevraagd hoe je op station Van der Madeweg de overstapsituatie ideaal kunt maken voor álle gebruikers, dus ook die met een fiets, rolstoel of scootmobiel. De meest voor de hand liggende optie lijkt me een lange en brede hellingbaan met een beperkte hellingshoek ongeveer naar Zwitsers model, maar dat neemt onnoemelijk veel ruimte in en de rolpaden zijn op Schiphol onlangs verwijderd om die reden.
Daarom lijkt de optie van lijn 51 behouden en 10x/uur op de Geintak de meest realistische oplossing.
Laatst gewijzigd door TLP op zo 12 mei 2024, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Toch worden er nog genoeg ringlijnen geëxploiteerd en zelfs nieuw gebouwd - onlangs nog lijn 11 in Moskou en in de niet al te verre toekomst lijn 15 van de Parijse metro.
Ik heb ook het idee dat het vooral het samenlopen met drie andere metrolijnen was wat de exploitatie van de 'echte' Circle Line - en daarmee die andere lijnen - zo onbetrouwbaar maakte. Maar praktisch kun je het probleem van een ontbrekend eindpunt natuurlijk oplossen door op één (of meerdere) stations buffertijd in te bouwen - het ligt dan voor de hand dat op stations te doen waar het aantal in- en uitstappende reizigers veel groter is dan het aantal doorgaande reizigers.
Ook het navigatieprobleem lijkt in de praktijk met ringlijnen wel mee te vallen, gelet op het feit dat ze in de meeste gevallen onder één nummer (of naam) geëxploiteerd worden. Mocht de gemiddelde Amsterdamse metroreiziger toch trager van begrip blijken, kun je altijd kiezen om er op de kaart twee lijnen van te maken, zoals ze in Berlijn met de S-bahn hebben gedaan.
Ik heb ook het idee dat het vooral het samenlopen met drie andere metrolijnen was wat de exploitatie van de 'echte' Circle Line - en daarmee die andere lijnen - zo onbetrouwbaar maakte. Maar praktisch kun je het probleem van een ontbrekend eindpunt natuurlijk oplossen door op één (of meerdere) stations buffertijd in te bouwen - het ligt dan voor de hand dat op stations te doen waar het aantal in- en uitstappende reizigers veel groter is dan het aantal doorgaande reizigers.
Ook het navigatieprobleem lijkt in de praktijk met ringlijnen wel mee te vallen, gelet op het feit dat ze in de meeste gevallen onder één nummer (of naam) geëxploiteerd worden. Mocht de gemiddelde Amsterdamse metroreiziger toch trager van begrip blijken, kun je altijd kiezen om er op de kaart twee lijnen van te maken, zoals ze in Berlijn met de S-bahn hebben gedaan.
-
- Berichten: 810
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bij de Circle Line was het volgens mij een combinatie van het ontbreken van een daadwerkelijk eindpunt en de onbetrouwbaarheid door de samenloop met andere lijnen. Alleen door het ontbreken van een eindpunt kon de vertraging niet goed worden opgevangen en daardoor daalde de betrouwbaarheid weer van de Circle lijn zelf en ook van de andere lijnen, wat weer de betrouwbaarheid van de Circle line beïnvloedde en de Circle lijn kon de daardoor opgelopen vertraging niet opvangen vanwege het ontbreken van een eindpunt, dus lag het aan de kip of het ei?
Metrolijn 15 in Parijs wordt geen volledige ringlijn, er komen 2 eindpunten in de zuidoostlijke hoek van de lijn: Wikipedia.
2 verschillende lijnen voor de verschillende richtingen van de ringlijn klinkt als een goede oplossing , dan krijg je zoiets *pakt bierviltje*:
50: CS - Sloterdijk - Zuid - Van der Madeweg - Gaasperplas
51: CS -> Amstel -> Zuid -> Sloterdijk -> CS
52: Noord - Zuid (- Schiphol )
53: CS -> Sloterdijk -> Zuid -> Amstel -> CS
54: CS - Amstel - Van der Madeweg - Gein
Waarbij de lijnen 50 en 54 aan elkaar gekoppeld zijn op het CS en cross-platform bieden op de Van der Madeweg. Deze lijncombinatie rijdt dan 12x/uur in een 4/6 interval en de lijnen 51 en 53 6x/uur in het gat van 6 minuten, zodat er dan een 4/3/3 interval ontstaat op de ring.
Metrolijn 15 in Parijs wordt geen volledige ringlijn, er komen 2 eindpunten in de zuidoostlijke hoek van de lijn: Wikipedia.
2 verschillende lijnen voor de verschillende richtingen van de ringlijn klinkt als een goede oplossing , dan krijg je zoiets *pakt bierviltje*:
50: CS - Sloterdijk - Zuid - Van der Madeweg - Gaasperplas
51: CS -> Amstel -> Zuid -> Sloterdijk -> CS
52: Noord - Zuid (- Schiphol )
53: CS -> Sloterdijk -> Zuid -> Amstel -> CS
54: CS - Amstel - Van der Madeweg - Gein
Waarbij de lijnen 50 en 54 aan elkaar gekoppeld zijn op het CS en cross-platform bieden op de Van der Madeweg. Deze lijncombinatie rijdt dan 12x/uur in een 4/6 interval en de lijnen 51 en 53 6x/uur in het gat van 6 minuten, zodat er dan een 4/3/3 interval ontstaat op de ring.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Over de Dam rijden toch nog gewoon trams? Geen trams over de Dam betekent dan dat CS Oostzijde alleen bereden gaat worden door lijn 26.
Maar waarschijnlijk bedoel je de Paleisstraat en Mozes en Aäronstraat.
Dat was in de oude situatie (met halte en verkeerslichten bij de Magna Plaza) al een behoorlijke lastige situatie die vaak veel tijd kostte voor met name lijn 14 (vooral richting West). De situatie aldaar is op dit moment flink vereenvoudigd zonder de halte en zonder verkeerslichten, maar is wel ingewikkelder geworden voor een tram die uit de Mozes en Aäronstraat komt en richting de Raadhuisstraat of Leidsestraat moet.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Weten de VRA of het GVB eigenlijk al wel waar die lijnen naar toe gaan?Ardan schreef: ↑vr 10 mei 2024, 15:41 Nu ik er een beetje over aan het nadenken ben vind ik het idee eigenlijk niet eens zo verkeerd.
Ik denk dat je prima twee soorten lijnen kunt hebben: door de Leidsestraat alleen die lijnen die een lokaler doel dienen, zoals binnen de binnenstad en de hotels en zo. Alle reizigers van buiten de ring hoef je niet bij al die toeristen in te proppen maar via andere, snellere routes naar CS krijgen, als ze al per se daar moeten zijn. Zo kun je denk ik ook beter de frequenties afstemmen op wat echt daar nodig is: de Leidsestraat heeft andere frequenties nodig dan Nieuw Sloten.
(Maar waar je dan die lijnen naartoe moet laat gaan, weet ik ook niet... )
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Tegen de tijd dat CS-ITW klaar is ben je op zijn snelst weer 7 jaar verder, maar ik zie het niet binnen 10 jaar af zijn. Voor die tijd ben je weer een concessie verder en het zou mij niks verbazen als Schiphol-Zuid eerder af is. Dus dat is een kulargument.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op pagina 3 van het brondocument staat in detail beschreven waarom de VRA lijn 51 wil behouden.
TffpaA schreef: ↑wo 01 mei 2024, 13:38 Mogelijke metroscenario's vanaf 2027:
Uit: https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 2d68905a20
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dank n-evo, duidelijk
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik kwam net op het Rokin een politiebusje uit de jaren '90 tegen. Ik dacht dat zo'n ding niet meer aan de milieuregels voldeed?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vast niet.
Maar wat heeft deze vermelding met het onderwerp te maken? Los van dat het bepaald geen alledaagse gebeurtenis is, heeft het ook niets met het impliciete hoofdonderwerp - OV in Amsterdam - te maken.
Maar wat heeft deze vermelding met het onderwerp te maken? Los van dat het bepaald geen alledaagse gebeurtenis is, heeft het ook niets met het impliciete hoofdonderwerp - OV in Amsterdam - te maken.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb geen idee wat dit met OV te maken heeft, maar kentekens kan je in het vervolg hier checken:
https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoe ... vrijezone/
Buiten het feit om dat er wel eens iets gebeurt dat eigenlijk niet mag of de bedoeling is, zijn er om verschillende redenen ook ontheffingen verkrijgbaar.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Oldtimer waarschijnlijk.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zag net een hond lopen op het Rokin.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat voor hond? Politiehond? Handtashond?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nee, vier poten, kop, staart, aangelijnd.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Genoeg gelachen. Het exacte kenteken van dat busje heb ik niet onthouden, maar zal het de volgende keer opzoeken.
Overigens keur ik bezettingen af, dus ook die van de UvA.
Overigens keur ik bezettingen af, dus ook die van de UvA.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Goed bezet OV in Amsterdam keur je dus ook af?
- ThatPCDude
- Berichten: 491
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De VRA doet dat natuurlijk wel, kijk maar naar al hun leuke plannetjes
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
En ik vind dat een kul-argumentatie. In feite staat er: "Als we lijn 51 afschaffen, wordt de westtak waar dan nog maar 10xpu een metro rijdt, te druk". Terwijl als je 51 en 53 afschaft en 50 naar Gaasperplas doet, je volgens datzelfde document op alle takken wel 20xpu kan rijden.
Een heel mooie oplossing vind ik het Montréalse station Lionel Groulx, waarbij er een dubbeldeksstation ontstaat, met twee sporen boven en twee beneden, en dus twee (eiland)perrons die met vele (rol)trappen en met elkaar verbonden zijn (en daarboven nog een mezzanine, maar dat kan je hier achterwege laten aangezien Van der Madeweg maar een redelijk beperkte buurtfunctie heeft). In het Van der Madeweggeval zou ik dan de indeling maken dat de treinen naar Zuid en Amstel op hetzelfde niveau liggen (en naar Gein en Gaasperplas op het andere, lagere niveau) zodat een snelle crossplatformoverstap mogelijk is, terwijl van Zuid naar Amstel of van Diemen Zuid naar Bijlmer (of vv), de mindere overstaprelaties, je wel van niveau moet wisselen.TLP schreef: ↑zo 12 mei 2024, 10:25Je zou in dat geval ook één metrolijn Gaasperplas - Gein kunnen maken die zichzelf kruist bij de Van der Madeweg.Gedachtensprong over zichzelf op Van der Madeweg kruisende lijn Gaasperplas-vdMadeweg-CS-Isolatorweg-Zuid-vdMadeweg-Gein, ook relevant bij het huidige netwerk zonder lijn 51
Ik heb mezelf afgevraagd hoe je op station Van der Madeweg de overstapsituatie ideaal kunt maken voor álle gebruikers, dus ook die met een fiets, rolstoel of scootmobiel. De meest voor de hand liggende optie lijkt me een lange en brede hellingbaan met een beperkte hellingshoek ongeveer naar Zwitsers model, maar dat neemt onnoemelijk veel ruimte in en de rolpaden zijn op Schiphol onlangs verwijderd om die reden.
Wat bedoel je met "naar Zwitsers model"?
Wat bedoel je met 10xpu op de Geintak? 5xpu 50 en 5xpu de 54? Of 53 opheffen, 50 naar Gaasperplas en alle 3 de lijnen (buiten NZL) op 10xpu?Daarom lijkt de optie van lijn 51 behouden en 10x/uur op de Geintak de meest realistische oplossing.
Voor Corona was dat eigenlijk wel te weinig op Sloterdijk-Zuid, op Amstel-Weesperplein en naar mijn beleving ook op Van der Madeweg-Bijlmer. Hoe het nu is heb ik geen goed gevoel bij.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ah alweer.
Wat wss meespeelt is dat de drukte op de westtak vs. het stuk Van der Madeweg-Gaasperplas niet gelijk is. Als ze lijn 50 en 51 intact houden kunnen ze een hogere frequentie rijden op de westtak terwijl die niet (al te veel) omhoog hoeft naar Gaasperplas. Als ze voor een volledig ontvlochten metronetwerk gaan krijg je een flinke surplus aan capaciteit naar Gaasperplas of juist weer te weinig op de westtak. Plus de al gegeven argumenten voor reizigers uit Amstelveen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zoiets. Al zijn deze hellingbanen eigenlijk te steil en misschien zelfs gevaarlijk voor een handbewogen rolstoel en wellicht ook voor een scootmobiel. Je hebt eigenlijk het type hellingbaan nodig zoals bij de metro op station Zuid maar dan wel met de Zwitserse breedte.
53 opheffen en 50 naar Gaasperplas, of 54 opheffen.Wat bedoel je met 10xpu op de Geintak? 5xpu 50 en 5xpu de 54? Of 53 opheffen, 50 naar Gaasperplas en alle 3 de lijnen (buiten NZL) op 10xpu?
Voor Corona was dat eigenlijk wel te weinig op Sloterdijk-Zuid, op Amstel-Weesperplein en naar mijn beleving ook op Van der Madeweg-Bijlmer. Hoe het nu is heb ik geen goed gevoel bij.
Hoe kan het dat je er geen goed gevoel bij hebt? Ik ben namelijk bang dat er geen geschikte oplossing is die aan al jouw wensen voldoet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten