Pagina 5 van 8

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: ma 01 feb 2010, 03:14
door Oud forumgebruiker
*kick*
Iklas in de wiki dat per 2012 de lijnen 192/195 naar Amstelland-Meerlanden (Connexxion) gaan? :cry: Waarom is dat? Ik gebruik die bussen (nou ja, eigenlijk alleen de 192) doorgaans enkel binnen Amsterdam. Volgens mij gebruiken veel mensen die bussen enkel binnen Amsterdam omdat veel buurten in Geuzenveld ook afhankelijk zijn van de 192. Vind het een slechte zaak dat die lijnen naar de streek gaan. Maar och, als Schiphol over een paar jaar van Amsterdam is mag GVB wat mij betreft weer terugkomen op die lijnen *O*

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: ma 01 feb 2010, 03:46
door Ardan
Omdat heel Schiphol Sterfnet dan in handen is van Connexxion. En dat niet twee lijntjes nog van GVB zijn. Vind het ook jammer, maar helaas.

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: ma 01 feb 2010, 10:31
door Suus
Er is een plan om de 19 naar Schiphol Plaza door te trekken (zie de kaart gelinkt op pagina 1).

Zeker bij lijn 195 kan je je trouwens afvragen of die wel bij het GVB thuishoort, hij heeft een langer traject buiten het concessiegebied dan erin. Die ene buslijn 192 die dan overblijft kan dan beter ook meteen maar mee, dan heb je tenminste een concept bij een vervoerder en kan je er veel beter specifieke reisproducten voor maken.

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: ma 01 feb 2010, 17:07
door Oud forumgebruiker
Als Schiphol Sternet dan zonnodig onder de hoede moet zijn van één vervoerder, waarom zijn er dan plannen lijn 19 door te trekken naar Schiphol? :shock:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: di 02 feb 2010, 01:45
door Ardan
Omdat de 19 dus niet bij Sternet hoort, en GVB waarschijnlijk toch graag zijn gezicht wil laten zien op Schiphol, als dé vervoerder van Amsterdam?
Maar wat precies de toegevoegde waarde is weet ik niet. Je kunt met de 192 en 195 vanuit West naar Schiphol. Is er dan zoveel vervoerspotentie dat de verlenging van de 19 nodig is? Jongens, graaf toch meteen die metro :wink:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: wo 03 feb 2010, 19:28
door Oud forumgebruiker
Omdat de 19 dus niet bij Sternet hoort, en GVB waarschijnlijk toch graag zijn gezicht wil laten zien op Schiphol, als dé vervoerder van Amsterdam?
Maar wat precies de toegevoegde waarde is weet ik niet.
En dat mag zomaar van dè Stadsregio?

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: wo 03 feb 2010, 23:24
door iljitsch
Ardan schreef:Jongens, graaf toch meteen die metro :wink:
Liggen er nog niet genoeg spoortunnels onder Schiphol dan?

Het probleem is niet Schiphol, maar vanaf Amsterdam Zuid de binnenstad in. Als ze daartussen nou eens een tunnel zouden graven... Alleen wil je dan een trein onder de stad laten rijden of een metro in de schipholtunnel?

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 01:02
door Ardan
Oorspronkelijk was het wel de bedoeling de trein vanaf de Zuidtak naar een ondergronds station Museumplein te leiden. Jammer dat dat niet is doorgegaan, had schitterend kunnen worden. Maar ze wilden geen groot station middenin de binnenstad hebben. Er schijnt nog wel een stukje tunnel/fundering ofzo in de A10 te liggen, een soort van driehoekje in de berm, zichtbaar vanuit het Beatrixpark. Volgens mij is dit het. Het driehoekje tussen spoor en weg is het tunneldak, is inmiddels verdwenen door de NZ-werken. Maar goed, dat is een ander onderwerp.
De metro van Schiphol naar de stad staat hoog op het wensenlijstje van Amsterdam. De vraag is alleen: waar? Er zijn enkele mogelijkheden waartussen gesteggeld wordt.
- Schiphol-Badhoevedorp-Osdorp Meer en Vaart-Surinameplein (dit stukje is al bij aanleg van de Lelylaan vrijgehouden zodat het geschikt is voor een metro) en dan verder, hetzij naar Centraal, hetzij naar Weesperplein. Laatstgenoemde optie betekent dus dat het spookstation open gaat.
- Schiphol-Zuid en verder, in aansluiting op de 50. Er komt dat een station bij de Anderlechtlaan. Bij de aanleg van de Ringlijn is hier al rekening mee gehouden, vandaar dat de sporen in de boog zo'n eind uit elkaar liggen.
- Schiphol-Westwijk-Zuid en verder, in aansluiting op de 51 dus. Is een makkelijke optie, maar niet echt wenselijk omdat het een verschrikkelijke omweg betekent.

Edit: hier is een plaatje van het oorspronkelijk geplande net te zien. Opvallend is het station Duivendrecht, dat op de plek van Venserpolder gepland stond. Volgens de originele plannen zou het spoor daar ook noordelijker lopen, maar dan werd het oude centrum van Duivendrecht van de rest van het dorp gescheiden door een grote dijk. Er is nog wel ruimte voor vrij gehouden, dit tracé loopt vlak onder de makro langs en gaat dan verder als busbaan. Kijk hier maar.

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 02:26
door Suus
Op die "busbaan" heeft ook een spoorlijn gelopen, die was al veel ouder dan die hele zuidtak.

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 02:53
door Ardan
Het oude verbindingsspoor Utrecht-Watergraafsmeer uit 1939 toevallig?

(hmmm dit gaat wel heel erg off-topic)

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 08:52
door iljitsch
Ardan schreef:Oorspronkelijk was het wel de bedoeling de trein vanaf de Zuidtak naar een ondergronds station Museumplein te leiden. Jammer dat dat niet is doorgegaan, had schitterend kunnen worden. Maar ze wilden geen groot station middenin de binnenstad hebben.
Nee, een groot station midden in de stad, wie wil dat nou?
Ardan schreef:De metro van Schiphol naar de stad staat hoog op het wensenlijstje van Amsterdam.
Da's leuk, maar dan zullen ze toch eens moeten laten zien hoe een metro toegevoegde waarde levert. Het grote probleem van de Amsterdamse metro is dat-ie secuur de binnenstad ontwijkt. Dat is toch wel waar de meeste toeristen naartoe willen. En zelfs als een nieuwe metro wel in de binnenstad komt, dan is het nog maar de vraag of-ie sneller is dan de trein.

Voor mensen die niet naar de Amsterdamse binnenstad hoeven zijn er genoeg goede overstapmogelijkheden van de trein naar de bestaande metro en niet een duidelijke bestemming die zoveel reizigers trekt dat het veel extra infrastructuur rechtvaardigt (voor zover ik dit in kan schatten).

Het was een enorme fout om de Amsterdamse metro niet door het stadscentrum te laten rijden. Zie ook hoe ze dit in Rotterdam gedaan hebben, waar de metro veel beter werkt. In Madrid hebben ze een zelfde soort fout als in Amsterdam ook half gemaakt: er is wel een enorm metronet dat bijna overal komt, maar de overstappen zijn onlogisch en vaak lang (veel lopen, trappen op en af) en de lijnen lopen vaak net niet de goede kant op, waardoor het reizen in de metro een stuk minder efficient is dan het had kunnen zijn.

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 09:54
door reisthijs
iljitsch schreef:Het was een enorme fout om de Amsterdamse metro niet door het stadscentrum te laten rijden. Zie ook hoe ze dit in Rotterdam gedaan hebben, waar de metro veel beter werkt.
De metro door het centrum, oftewel de noord-zuidlijn, was dus wel bedacht in de plannen uit de jaren '60. De enige 'fout' die gemaak werd, is te beginnen met de aanleg van een andere lijn (oostlijn) waarna de rest er (gelukkig) niet meer van kwam. Acnteraf moeten we maar vooral blij zijn dat er geen noordzuidlijn is aangelegd met de bouwmethode die in de jaren '60-'80 gebruikelijk was, als je bedenkt wat de oostlijn in het oostelijke deel van de binnenstad heeft aangericht.

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 10:05
door Chauf21
Ardan schreef:- Schiphol-Badhoevedorp-Osdorp Meer en Vaart-Surinameplein (dit stukje is al bij aanleg van de Lelylaan vrijgehouden zodat het geschikt is voor een metro) en dan verder, hetzij naar Centraal, hetzij naar Weesperplein. Laatstgenoemde optie betekent dus dat het spookstation open gaat.
Er zijn inderdaad plannen voor een Oost/West-lijn naar Schiphol, via Badhoevedorp, Lelylaan, Weesperplein en station Muiderpoort. Je zal er binnenkort meer over horen bij de nieuwe structuurvisie van Amsterdam. Helaas is het politieke klimaat er nu (en de komende tien, twintig jaar ook nog wel) niet echt naar om dergelijke metroplannen te opperen en door te voeren -O-

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 11:37
door JWM
Er zit denk ik genoeg potentie in een Oost/Westlijn. De trams over de Lelylaan zitten nu al propvol met 2 tramlijnen die beide om de 5 minuten rijden in de spits. Daarnaast krijg je in het centrum een mooie metrodriehoek als je de route via de Vijzelgracht (N/Z lijn) en Weesperplein (Oostlijn) laat lopen. :Y

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 16:54
door Vinny
Ik vind het dus geen goed idee. De bestaande knelpunten worden niet opgelost, noch gaat zo'n lijn enige toegevoegde waarde hebben voor wie dan ook in Amsterdam. Op vrijwel alle herkomst- en bestemmingsrelaties betekent het één overstap meer, en hoegaamd geen reistijdwinst.

Wat wel nuttig is:
- Een tramtunnel onder/naast de Leidsestraat
- Het doortrekken van metro 50 naar de Van Hasseltweg
- Het gebruiken van de huidige westtak tussen Sloterdijk en Schiphol als S-bahn, met hoogfrequent spoorvervoer en eventueel nieuw te openen stations in Westerpark en de Riekerpolder.
- Het uitbreiden van de hoogwaardig openbaarvervoersverbindingen uit de regio (Zuidtangent) naar het Centrum van Amsterdam.
- Het verlengen van de metrolijnen (zoals 51) de regio in.

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 17:12
door willy84
Ik denk dat de gemeente Amsterdam eens de ambitie moet hebben om het huidige net fatsoenlijk te beheren. Dat lijkt namelijk al moeilijk genoeg: http://www.telegraaf.nl/video/binnenlan ... tml?p=22,1

Tegenwoordig rijden er op lijn 50 combinaties van 2 stellen. Dat zijn 4 bakken CAF materieel. Iedere dag haringen in een ton! zelfs buiten de spits! Voorheen was het met 6 bakken al haringen in een ton. Slechts een enkele keer heb ik een combinatie van 8 bakken gezien. Wat een armoe.

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 17:14
door Karl
Heeft Amsterdam (GVB, Stadsregio?) al eens nieuwe metrostellen gekocht? Ik weet dat men synergievoordelen wilde hebben door een bestelling te plaatsen met de NZ-voertuigen, maar is dat inmiddels gedaan?

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 17:18
door Suus
Nou, dat is op zijn Amsterdams geregeld...

Men verwacht in 2011 een eerste prototype geleverd te krijgen, maar er is officieel nog geen beslissing genomen over de aanschaf van nieuw materieel door Activa B.V. (eigenaar van het materieelpark van het GVB)

Al heb ik al wel geruchten gehoord over een aanstaande bestelling bij Alstom. Wat er van waar is :?:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 17:19
door willy84
Ik sprak de vorige wethouder op de nieuwjaarsborrel in jan 2009 en die zei toen dat ie iets van 3 of 6 (ben ik even vergeten) aanbiedingen had gehad en dat er binnen een aantal maanden metro's besteld zouden worden. Sindsdien niks meer gehoord. Hoorde wel van een collega dat er voor Amsterdam metro's op maat gemaakt moeten worden omdat de baan niet zulke hoge gewichten zou aankunnen oid?

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 17:38
door iljitsch
Vinny schreef:- Het gebruiken van de huidige westtak tussen Sloterdijk en Schiphol als S-bahn, met hoogfrequent spoorvervoer en eventueel nieuw te openen stations in Westerpark en de Riekerpolder.
Kom nou, dat slaat nergens op. Er is 0,0 synergie tussen vliegtuigreizigers en lokale stoptreinreizigers. Bovendien duurt het al veel te lang om dat kippeeindje van Schiphol naar Amsterdam CS af te leggen, het laatste wat we nodig hebben is nog een paar extra stops waar vast wel weer een paar toeristen denken dat ze al uit moeten stappen.

Een overstap op de metro op Amsterdam Zuid is geen enkel probleem als die metro maar vaak genoeg rijdt. Zodra de noord/zuidlijn er is is Schiphol prima ontsloten vanuit het grootste deel van Amsterdam.

Ik ga maar eens een nieuwe sig maken.

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 20:03
door Vinny
Er is 0,0 synergie tussen vliegtuigreizigers en lokale stoptreinreizigers. B
Oh nee? Waarom ligt er in de rest van de wereld wel een Regionale Express-verbinding van het vliegveld naar de hoofdstad... :roll:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 20:14
door iljitsch
Omdat ze in die landen niet het vliegveld een intercitystation in het treinnetwerk gemaakt hebben.

Natuurlijk, als je vanuit het niks een lijn aanlegt naar een vliegveld stop je ook nog een paar keer onderweg. (Hoewel in Stockholm je in 1 keer doorrijdt zonder te stoppen.) In Amsterdam is dit niet logisch omdat er al veel ander lokaal en regionaal vervoer ligt, en, zoals ik schreef, er weinig synergie is tussen lokale reizigers en vliegveldreizigers.

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 20:42
door Vinny
De Sprintercity Hoofddorp - Amsterdam Centraal rijdt én te weinig én is behoorlijk druk. Een verhoging van de frequentie en het aantal stopplaatsen kan best wat synergievoordelen opleveren. :idea:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 21:45
door Geert
iljitsch schreef:
Vinny schreef:- Het gebruiken van de huidige westtak tussen Sloterdijk en Schiphol als S-bahn, met hoogfrequent spoorvervoer en eventueel nieuw te openen stations in Westerpark en de Riekerpolder.
Kom nou, dat slaat nergens op. Er is 0,0 synergie tussen vliegtuigreizigers en lokale stoptreinreizigers. Bovendien duurt het al veel te lang om dat kippeeindje van Schiphol naar Amsterdam CS af te leggen, het laatste wat we nodig hebben is nog een paar extra stops waar vast wel weer een paar toeristen denken dat ze al uit moeten stappen.
Hierbij ga je er van uit dat iedere reiziger van/naar Schiphol een vliegtuigreiziger is, én dat die reizigers allemaal naar het CS van Amsterdam moeten. Er zit echter ook behoorlijk wat werkgelegenheid op en om Schiphol, en die reizigers zijn allemaal wel gebaat bij een trein die nog stopt ergens tussen Schiphol en Amsterdam.

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Geplaatst: do 04 feb 2010, 21:54
door iljitsch
Hoofddorp had in 2006 maar 11000 in/uitstappers per dag, een vijfde van Schiphol. Hoewel het erg goed kan dat het minder dan een vijfde van het aantal treinen van Schiphol langskrijgt...

Maar wat zegt dat over de zin van het openen van nieuwe stations op de lijn naar Schiphol? Zo op de kaart gezien is de enige plek waar er geen gras of snelweg langs het spoor tussen Schiphol en Amsterdam Zuid ligt het VU ziekenhuis en daar stopt al een metro. Die zou je dan naar Schiphol kunnen laten aftakken. Dan kunnen de mensen die van het vliegtuig naar het ziekenhuis willen of naar een verdergelegen metrohalte een overstap op Zuid uitsparen, maar wel ten koste van ettelijke miljoenen voor extra sporen en nog veel meer voor een extra tunnel, immers capaciteit afpakken van de trein is onmogelijk, Schiphol is zo druk dat ze nieteens meer een vast vertrekspoor in de dienstregeling kunnen zetten.

Dat geld is veel beter besteed aan de noord-zuidlijn (waar het hard nodig is) want daarmee kunnen, met overstap weliswaar, de toeristen en zakenmensen veel makkelijker naar 't centrum van Amsterdam. Met overstap, weliswaar, maar nog altijd beter dan nu met eerst een rondje om de stad met de trein en dan een kilometer lopen op dat immense Amsterdam CS en het juiste boemeltrammetje richting de dam zien te vinden.