Pagina 458 van 750

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 17:43
door sneltram
Gewoon een normale dag dus.
AT5 besteedt een artikel aan één uitgevallen rit van de 52.
Als ze dat voor de 51 gaan doen, kunnen ze wel een nieuwe redactie oprichten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 17:50
door Daniel
De reisinfo was op Noord toch op zijn zachtst gezegd niet optimaal: kwam er het perron op en daar stond toen één metro, dus je zou denken die vertrekt als eerste. Na een tijdje kwam er ook een aan de andere kant binnen, maar verder bleef het stil. Tot na een minuut of 10 een GVB medewerkster door het stel kwam lopen om aan te geven dat dit stel buiten dienst ging en die aan de overkant als eerste vertrok. Wat ze er dan weer niet bij zei was dat die over 1 minuut al ging, dus de gelukkige reizigers konden er nog net voor het sluitsignaal in komen en ook velen niet... In zo'n situatie wacht je immers niet tot de inhoud van het volle stel wat niet ging rijden in het halflege dat wel ging zit natuurlijk :roll:

Wat is nou trouwens officieel het diepste station? De stopwatch op m'n mobiel kwam maar tot 1 seconde verschil tussen De Pijp -3 (1m7s) en Vijzelgracht (1m6s) om de hele roltrap af te leggen.
Dirk020 schreef: Daarnaast zitten de standaard bussen propvol. En dat op een zondag.
Welke bussen propvol? Ik heb ze niet gezien. Wel nog een gelede op 35 en op 34 reed ook nog een gelede wagen rond met "Pendeldienst" op het display.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 18:12
door n-evo
Daniel schreef:Wat is nou trouwens officieel het diepste station? De stopwatch op m'n mobiel kwam maar tot 1 seconde verschil tussen De Pijp -3 (1m7s) en Vijzelgracht (1m6s) om de hele roltrap af te leggen.
Zijn alle roltrappen even steil en gaan ze allemaal exact even hard? Anders heeft deze manier van diepte meten ook weinig zin.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 18:17
door VIRM
Och, Noord had nog een ander mooi addertje onder het gras: de bestuurder besloot de deuren dicht te gooien terwijl ik nog aan het instappen was. Goed om te weten dat je die M5-deuren ook weer open kan duwen. Ik dacht dat metrobestuurders camera's gebruikten om het perron te overzien?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 18:38
door Hainje
Misschien had de bestuurder je over het hoofd gezien. Zelf had ik het op de Phileas al wel eens dat ik de deuren iets te fanatiek dicht deed. Nu had een Phileas maar drie ingangen, zo'n metro nog een paar meer.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 18:59
door Dirk020
n-evo schreef:
Dirk020 schreef:Ook vind ik de nieuwe stem voor halteomroep echt een aanfluiting; Niet om aan te horen. Heel amateuristisch.
Is het echt zo erg?

Zucht. :')

Wordt in de metro dat "volgende halte" omgeroepen voor de stationsnaam of was dat echt alleen maar een showtje voor de AT5 reportage?
Nee, het ging niet zoals in de AT5 reportage. De opzet is precies hetzelfde als de oude omroep.

Ik hoorde de nieuwe stem overigens alleen bij de nieuwe haltes zoals Station Noord, Noorderpark en Waddenwegviaduct. De nieuwe stem riep de halte om. De overstap mogelijkheden werden gewoon nog door Marc Klardie aangekondigd.

De nieuwe stem kwam vooral heel geforceerd over.
Daniel schreef:
Dirk020 schreef: Daarnaast zitten de standaard bussen propvol. En dat op een zondag.
Welke bussen propvol? Ik heb ze niet gezien. Wel nog een gelede op 35 en op 34 reed ook nog een gelede wagen rond met "Pendeldienst" op het display.
Ik heb vandaag in een propvolle 34 en 35 gezeten. Lijn 38 zat na zijn rondje Amerbos ook redelijk vol.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 19:11
door Globetrotter
n-evo schreef:
Dirk020 schreef:Ook vind ik de nieuwe stem voor halteomroep echt een aanfluiting; Niet om aan te horen. Heel amateuristisch.
Is het echt zo erg?

Zucht. :')

Wordt in de metro dat "volgende halte" omgeroepen voor de stationsnaam of was dat echt alleen maar een showtje voor de AT5 reportage?
Nee, er wordt alleen de haltenaam (na dat belletje of wat het ook voor geluid is) omgeroepen.
Dirk020 schreef:
Ik heb vandaag in een propvolle 34 en 35 gezeten. Lijn 38 zat na zijn rondje Amerbos ook redelijk vol.
Ik heb vandaag ook een rondje door Noord gedaan. De combinatie tussen geleed materieel op lijn 65 en standaard op lijn 34 en 35 is inderdaad opvallend. Ook bij de ritten van 34 en 35 die ik had, moesten er mensen staan. Nu hoeft dat voor een stadsbus niet erg te zijn, maar als dat op zondagmiddag al het geval is, dan vrees ik voor doordeweekse dagen buiten de schoolvakanties.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 19:14
door Milco
Ik verwacht dat het straks wel gaat passen. Een zondag met zulke grote veranderingen in een OV-netwerk is voor veel mensen juist de dag om er gebruik van te maken. Toen Keolis hier in Almere voor het eerst reed, waren alle stadsbussen hier ook goed gevuld ondanks de zondagdienst.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 19:23
door Dirk020
Ezra schreef:Ik heb vandaag ook een rondje door Noord gedaan. De combinatie tussen geleed materieel op lijn 65 en standaard op lijn 34 en 35 is inderdaad opvallend. Ook bij de ritten van 34 en 35 die ik had, moesten er mensen staan. Nu hoeft dat voor een stadsbus niet erg te zijn, maar als dat op zondagmiddag al het geval is, dan vrees ik voor doordeweekse dagen buiten de schoolvakanties.
Dat is een beetje mijn punt, inderdaad.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 19:37
door Natorious
Waar komen die standaardbussen vandaan dan? Sterker nog: waar zijn alle geledes naartoe gegaan? Gaan die na de zomer in Zuidoost rijden?

Daarnaast ben ik zwaar onder de indruk hoe snel M52 je overal naartoe brengt, je knippert en staat midden op het Rokin.
Zelfs CS-Leidseplein met overstap te Vijzelgracht deed ik in net geen 10 minuten. Nou stond m'n tram klaar, maar het is sowieso niet de bedoeling dat je langer dan 3 minuten op een tram hoeft te wachten op die corridor, met tram 1, 7 & 19.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 20:02
door dylanwild94
Het GVB heeft een zooi Sternet ciatro's van Connexxion gekocht.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 20:12
door Globetrotter
De Citaro's die van Connexxion komen, zijn reservebussen die worden ingezet als er een storing van de N/Z-lijn in Noord is. De gelede bussen die ''over'' zijn, zullen ingezet gaan worden op het metrovervangend vervoer op de Amstelveenlijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 20:12
door Daniel
n-evo schreef:
Daniel schreef:Wat is nou trouwens officieel het diepste station? De stopwatch op m'n mobiel kwam maar tot 1 seconde verschil tussen De Pijp -3 (1m7s) en Vijzelgracht (1m6s) om de hele roltrap af te leggen.
Zijn alle roltrappen even steil en gaan ze allemaal exact even hard? Anders heeft deze manier van diepte meten ook weinig zin.
Het was ook niet bedoelt om de diepte te meten (dat gaat inderdaad niet, alleen al omdat je op beide stations nog een tussenniveau hebt met weer een tweede roltrap naar straatniveau), maar meer om eens te kijken hoelang je er nu over doet op die langste roltrappen van het land. Waarbij me het wel heel kleine verschil tussen beide stations opviel.
Ezra schreef:Ik heb vandaag ook een rondje door Noord gedaan. De combinatie tussen geleed materieel op lijn 65 en standaard op lijn 34 en 35 is inderdaad opvallend. Ook bij de ritten van 34 en 35 die ik had, moesten er mensen staan. Nu hoeft dat voor een stadsbus niet erg te zijn, maar als dat op zondagmiddag al het geval is, dan vrees ik voor doordeweekse dagen buiten de schoolvakanties.
Denk, naast de gevallen van het nieuwe net even uitproberen, er ook aan dat nog niet iedereen het nieuwe netwerk al helemaal ontdekt heeft. Her en der stappen daardoor nog reizigers in een bus die ze gewend waren te nemen terwijl dat niet persé nog de beste reisoptie is. Zo zag ik bij Noorderpark nog een 34 aankomen waar braaf reizigers in bleven zitten die gewend waren naar het station door te reizen, die moesten echt even overgehaald worden om over te stappen.
En op lijn 35, die om de 10 minuten zou moeten rijden, kwamen twee bussen tegelijk aan bij Noorderpark. Dat helpt ook niet in de verdeling van de drukte. (Opmerkelijk is trouwens dat ik bij de 35 op GVB.nl geen zaterdagsdienstregeling zie)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 20:16
door fred1954
Ezra schreef:De Citaro's die van Connexxion komen, zijn reservebussen die worden ingezet als er een storing van de N/Z-lijn in Noord is. De gelede bussen die ''over'' zijn, zullen ingezet gaan worden op het metrovervangend vervoer op de Amstelveenlijn.
Vraag me af of het GVB in de riante positie verkeerd, dat het bussen “over” heeft of een aantal reservebussen in de garage klaar heeft staan. Voorzover ik begreep zijn de ex-CXX Citaro’s overigens wel voor Noord bestemd, voor de reguliere dienst.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 20:22
door Milco
Sterker nog: de Citaro's hebben al dagelijks ritten gereden op diverse lijnen vanuit garage West.

Ander dingetje: ik weet niet of het al zo was, maar in een van de oldtimerbussen van gisteren hoorde ik een chauffeur zeggen dat de lijnen 22 en 48 nu vanuit Noord worden gereden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 20:26
door Globetrotter
fred1954 schreef:
Ezra schreef:De Citaro's die van Connexxion komen, zijn reservebussen die worden ingezet als er een storing van de N/Z-lijn in Noord is. De gelede bussen die ''over'' zijn, zullen ingezet gaan worden op het metrovervangend vervoer op de Amstelveenlijn.
Vraag me af of het GVB in de riante positie verkeerd, dat het bussen “over” heeft of een aantal reservebussen in de garage klaar heeft staan. Voorzover ik begreep zijn de ex-CXX Citaro’s overigens wel voor Noord bestemd, voor de reguliere dienst.
De situatie wat betreft materieelcapaciteit is nu wel verbeterd door de opening van de N/Z lijn. Er wordt niet meer doorgereden naar het station (dus een korter traject) en er zijn complete lijnen verdwenen. Dus dat er nu gelede wagens tijdelijk over zijn, snap ik dan wel.
Daniel schreef:
Ezra schreef:Ik heb vandaag ook een rondje door Noord gedaan. De combinatie tussen geleed materieel op lijn 65 en standaard op lijn 34 en 35 is inderdaad opvallend. Ook bij de ritten van 34 en 35 die ik had, moesten er mensen staan. Nu hoeft dat voor een stadsbus niet erg te zijn, maar als dat op zondagmiddag al het geval is, dan vrees ik voor doordeweekse dagen buiten de schoolvakanties.
Denk, naast de gevallen van het nieuwe net even uitproberen, er ook aan dat nog niet iedereen het nieuwe netwerk al helemaal ontdekt heeft. Her en der stappen daardoor nog reizigers in een bus die ze gewend waren te nemen terwijl dat niet persé nog de beste reisoptie is. Zo zag ik bij Noorderpark nog een 34 aankomen waar braaf reizigers in bleven zitten die gewend waren naar het station door te reizen, die moesten echt even overgehaald worden om over te stappen.
En op lijn 35, die om de 10 minuten zou moeten rijden, kwamen twee bussen tegelijk aan bij Noorderpark. Dat helpt ook niet in de verdeling van de drukte. (Opmerkelijk is trouwens dat ik bij de 35 op GVB.nl geen zaterdagsdienstregeling zie)
Het zal wel vaker voorkomen dat er twee bussen achter elkaar rijden. Dat zijn de incidenten. Ik vraag me af of je de ochtendspitspiek tussen 07,00u en 08,00u op kan vangen met standaardmaterieel. Ik kwam overigens ook een paar ritten op lijn 34 met 'pendeldienst'' tegen. Op welke traject pendelden die ritten?

Kan het trouwens kloppen dat de 11G trams, in tegenstelling tot de Combino's de bestemming ''Westergasfabriek'' niet kunnen filmen? Ik kwam een lijn 5 die een andere bestemming toonde.
Milco schreef:Sterker nog: de Citaro's hebben al dagelijks ritten gereden op diverse lijnen vanuit garage West.

Ander dingetje: ik weet niet of het al zo was, maar in een van de oldtimerbussen van gisteren hoorde ik een chauffeur zeggen dat de lijnen 22 en 48 nu vanuit Noord worden gereden.
Lijn 22 in ieder geval wel. Van lijn 48 is mij niets bekend.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 20:30
door fred1954
Vanavond rond half 7 stond ik op de van Boshuizenstrast te wachten op lijn 51, de lijnen 5 die ik gezien heb filmden netjes Westergasfabriek......maar zag vanmorgen een lijn 5 die 2-regelig filmde: van Hallstraat Westerpark, besef ik nu.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 20:43
door n-evo
Ezra schreef:Kan het trouwens kloppen dat de 11G trams, in tegenstelling tot de Combino's de bestemming ''Westergasfabriek'' niet kunnen filmen? Ik kwam een lijn 5 die een andere bestemming toonde.
Ik zag laatst een 12G op de 10 rijden en die filmde gewoon Westergasfabriek. Ik blijf een hekel hebben aan die bestemmingsnaam. Had gewoon Westerpark gehouden. Dat verwijst tenminste naar de wijk en het park. Maar ja... Attractiepark Amsterdam. :N
Dirk020 schreef:Ik hoorde de nieuwe stem overigens alleen bij de nieuwe haltes zoals Station Noord, Noorderpark en Waddenwegviaduct. De nieuwe stem riep de halte om. De overstap mogelijkheden werden gewoon nog door Marc Klardie aangekondigd.
Goed om te lezen dat ie niet dat "volgende halte" doet. Die combinatie wel tijdelijk zijn. In de metro was het ook een tijdje een mix van oud en nieuw.

Heeft de metro eigenlijk ook de nieuwe stem gekregen of is daar gewoon nog de eerdere te horen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 20:46
door fred1954
Ik las net op Facebook dat er 4 Citaro’s van oude concessie NHN (3310/3313/3316/3319) overgebracht worden naar Amsterdam, omdat die ook naar het GVB gaan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 20:47
door Milco
Ze kunnen alle buslijnen wel iedere 5 minuten gaan rijden zoveel materieel heeft het GVB dan :shock:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 20:48
door Daniel
Ezra schreef:Ik kwam overigens ook een paar ritten op lijn 34 met 'pendeldienst'' tegen. Op welke traject pendelden die ritten?
Het volledige... ik kwam althans ook zo'n 34 Pendeldienst op het Olof Palmeplein tegen, daarna met 36 naar station Noord gegaan en de metro naar Noorderpark genomen, waar weer die gelede met 34 Pendeldienst langs kwam :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 21:28
door Suus
Waar het begon met een paar bussen om de laatste Jonckheeren te vervangen begint GVB ondertussen een volledige collectie afgedankte Citaro’s van Connexxion op te bouwen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 21:33
door Hainje
Ja zo gaat dat met verzamelingen hé?! Je begint met een paar Delfts blauwe bordjes en voor je het weet heb je een collectie van 1000 stuks. -o-

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 21:57
door Milco
Daarnaast had ik begrepen dat er ook nog diverse gele Scania's van EBS naar GVB zouden gaan. Vergeten we trouwens de R-Net Scania's die tijdelijk bij GVB rijden niet? Bussen genoeg in elk geval. :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 21:57
door Durashift
Gewoon kwaliteit, die Citaro's *bus* .
Suus schreef:Een blinde wordt naar perron A8 of B8 (na onzacht in aanraking gekomen te zijn met de karren van de AH to Go of een bouwhek) en dan mag hij/zij het verder uitzoeken.(..)
Dit was tijdens de testdagen niet opgevallen?

Of hoorde het busstation gedeelte niet bij het testprogramma?

Wel apart dat men nu nog A4'tjes nodig heeft voor bestemmingen..
Op het P+R Uithof Utrecht kan je al máánden de trambestemming op (vaste) borden lezen.. :P