Pagina 60 van 122

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 27 nov 2018, 08:28
door katvis
In het artikel staat alsnog "Wel moet de MRDH nog reageren op het bezwaar van Connexxion. Daar moet de vervoerder volgens de rechter dus op wachten."
Dit zou nog best wel van invloed kunnen zijn op het eindresultaat kijkt mij.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 27 nov 2018, 12:24
door Daan76
De geschiedenis leert dat dit soort bezwaren tot dusver zelden/nooit hebben geleid tot een andere uitslag. In dat licht bezien kan je er voorzichtig vanuit gaan dat het gewoon EBS wordt.

Echter neemt MRDH inmiddels wel zeer riant de tijd om met een reactie op het bezwaar te komen. Je gaat je afvragen wat er dan zo lang duurt. Dus wie weet komt er toch nog een verrassing.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 27 nov 2018, 12:48
door PHS
Bezwaar kan zeker succesvol zijn en tot een andere winnaar leiden, kijk maar naar Brabant: daar werd Veolia opeens Arriva.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 27 nov 2018, 12:52
door Daniel
En het kan ondanks verliezen van de rechtzaak door de bezwaarmaker ook tot een nieuwe aanbesteding leiden. Zie bv. de regio Utrecht.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 27 nov 2018, 19:44
door Daan76
PHS schreef:Bezwaar kan zeker succesvol zijn en tot een andere winnaar leiden, kijk maar naar Brabant: daar werd Veolia opeens Arriva.
Het kan. Maar komt zelden voor.
MRDH doet er nu ook erg lang over, dus wie weet...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 27 nov 2018, 19:45
door Daan76
Daniel schreef:En het kan ondanks verliezen van de rechtzaak door de bezwaarmaker ook tot een nieuwe aanbesteding leiden. Zie bv. de regio Utrecht.
Vandaar ook dat ik "zelden" zei. Want zoveel van deze voorbeelden zijn er niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 27 nov 2018, 20:06
door katvis
Daniel schreef:En het kan ondanks verliezen van de rechtzaak door de bezwaarmaker ook tot een nieuwe aanbesteding leiden. Zie bv. de regio Utrecht.
Hoe recent was dit en wat gebeurde hier?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 27 nov 2018, 20:17
door Etienne
Dat staat in het kort uitgelegd op de Wiki

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 27 nov 2018, 20:41
door katvis
^ Thanks! Heb het topic ook even doorgenomen en het lijkt mij toch niet dat het in Haaglanden een even grote puinhoop gaat worden.

Is het trouwens al ergens in te zien wat EBS met welke lijn gaat doen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 27 nov 2018, 21:08
door dylanwild94
Iets zegt mij dat EBS op dit moment druk is met Voorne-Putten en Rozenburg en na 9 december goed gaat focussen op haaglanden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 27 nov 2018, 21:44
door cassie127
Zeg maar rustig begin 2019 hoor... Eerst nog maar eens zorgen dat alles vlekkeloos gaat verlopen in VPR

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 27 nov 2018, 22:54
door Statler Rail
Even wat uitleg over de procedure: na een aanbesteding volgt een (voorlopige) gunning. De verliezende inschrijvers hebben vervolgens 6 weken om bezwaar te maken bij Gedeputeerde Staten, of in dit geval het Dagelijks Bestuur van MRDH. In die bezwaarprocedure moet het DB zelf beoordelen of de aangevoerde argumenten kloppen en of het gunningsbesluit moet worden herroepen. Dit gebeurt niet vaak, want dat betekent dat er door MRDH fouten zijn gemaakt, maar het kán wel. Tegen dat besluit op bezwaar staat beroep bij de rechter open, het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

Het indienen van een bezwaarschrift schort de voorlopige gunning niet op. De bezwaarmaker kan daarom bij de rechter om een "voorlopige voorziening" vragen, zodat de aanbestedingsprocedure opgeschort wordt. Een voorzieningenrechter doet dan een eerste beoordeling of er evidente fouten zijn en er een spoedeisend belang is om de procedure op te schorten. Dit is dus geen finaal ordeel, maar wel een indicatie of er stront aan de knikker is.

Uit de uitspraak van de voorlopige voorziening kan je al veel afleiden. Het ziet er naar uit dat MRDH de bezwaren van Connexxion gaat afwijzen. In de uitspraak staat:

Connexxion heeft de juistheid betwist van verschillende onderdelen van de beoordeling van haar eigen vervoerplan, en van de beoordeling van het vervoerplan van EBS, dat laatste op basis van veronderstellingen over de inhoud van die bieding. Tegenover die betwisting heeft MRDH haar standpunten gemotiveerd uiteen gezet, daarbij gesteund door EBS.

Kortom, 95% kans dat MRDH de bezwaren afwijst, en dat uitgebreid motiveert. Het is vervolgens de vraag of Connexxion die argumenten accepteert, of dat ze vervolgens in beroep gaat bij de rechter. Dan komt de zaak in de zogenaamde "bodemprocedure" opnieuw bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven, maar dan niet in de vorm van één voorzieningenrechter, maar in een college van drie rechters. Dan zijn we wel een paar maanden verder.

Het kan dus nog maanden duren voordat de gunning echt onherroepelijk is. Ik vind ook dat MRDH wel erg lang de tijd neemt, maar dat zie je bij meer aanbestedingen. Bij overheden werken ze sowieso niet zo snel en voor dit soort procedures schakelen ze bijna altijd externe advocaten in. Dat is eigenlijk raar, want dat is helemaal niet verplicht en je zou toch verwachten dat er bij de overheid toch ook wel ambtenaren rondlopen met voldoende juridische kennis om zo'n procedure te voeren. Het zou in ieder geval een hoop tijd en geld schelen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 28 nov 2018, 07:23
door waldo79
Het kan zijn dat men bewust externe expertise inkoopt...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 28 nov 2018, 09:51
door Statler Rail
Dat kan. Dat kost dan wel zo'n 300 euro per uur. Ik vind dat zonde van het geld voor iets wat niet nodig is. Zeker als dat geld van de samenleving is dat je ook aan andere dingen had kunnen besteden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 28 nov 2018, 11:15
door Hendrik
Bedenk wel dat zo'n besluit over het verlenen van een concessie een omvangrijk besluit is, dat niet dagelijks wordt genomen. Het gaat daarnaast niet alleen om kennis van de regels. Een goede motivering vereist bijv. ook een deugdelijke cijfermatige onderbouwing. Ik zou dus niet zo hard durven roepen dat het 'niet nodig' is om daar ook expertise van buitenaf bij te betrekken...
Statler Rail schreef:Dan komt de zaak in de zogenaamde "bodemprocedure" opnieuw bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven, maar dan niet in de vorm van één voorzieningenrechter, maar in een college van drie rechters. Dan zijn we wel een paar maanden verder.
Goede uitleg, maar dit puntje klopt niet helemaal, als ik tenminste niks over het hoofd zie. Het CBB kan de zaak ook door een enkelvoudige kamer (één rechter) laten behandelen. Al is een meervoudige kamer (drie rechters) wel het uitgangspunt. Een zaak over concessieverlening zal ook al snel zo 'groot' zijn, dat afdoening door een meervoudige kamer voor de hand ligt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 10:56
door Hendrik
Gisteren zag ik een elektrische bus van HTM rijden in de Parkstraat. Testrit wellicht?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 15:08
door Daan76
Test- cq instructierit. HTM leidt een beperkt aantal chauffeurs op die naast de normale HTM lijnen (waar deze chauffeurs nu al rijden) ook lijn 28 zullen gaan rijden (op lijn 28 komen de elektrische bussen te rijden).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: zo 02 dec 2018, 14:39
door Meltrain
Tijdens het invoeren van de dienstregeling van lijn 28 op de Wiki, zag ik dat hij via de Groot Hertoginnelaan en het Gemeentemuseum/Museon gaat rijden, in plaats van via het World Forum, zoals op de lijnennetkaart staat.
Is dat een last-minute-wijziging of een omleiding?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: zo 02 dec 2018, 19:34
door Anne
Dit is een omleiding omdat de Scheveningseweg is afgesloten.
Dit voor de vervanging/reconstructie van de sporen van lijn 1.
Zie ook de route van lijn 61 (de vervangende busdienst).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: zo 09 dec 2018, 14:45
door Suus
Den Haag heeft ook een kersttram. Niet van SkyRadio maar van Netflix. En niet met kerstmuts maar met gekleurde lampjes. Het is de 3139.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: ma 10 dec 2018, 16:02
door fred1954
Hahaha......nu.nl met zijn slechte journalistiek: de eerste elektrische buslijn van de Randstad:

https://nu.nl/den-haag/5617151/haag-kri ... dstad.html

De Randstad houdt bij Nu.nl zeker op bij Scheveningen. :lol:
Deze nieuwe Haagse bussen schijnen ook 120 km/uur te kunnen rijden.... _O-

Er rijden in Amstelland-Meerlanden sinds het voorjaar al 5 volledig elektrische (R-net) buslijnen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: ma 10 dec 2018, 16:05
door Wannes
Lijn 10 in Dordrecht rijd ook al een behoorlijke tijd volledig elektrisch.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: ma 10 dec 2018, 16:09
door Lijn 45
Ongeveer even lang als lijn 2 in Haarlem. :wink:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: do 13 dec 2018, 08:27
door Daelea
Zoals eerder gemeld, zijn met de nieuwe dienstregelingen een aantal bestemmingsaanduidingen aangepast bij HTM(Buzz). Bij de tram gaat het op de schermen bij de Randstadrail-stations (zoals Den Haag Centraal) niet helemaal goed, wat de volgende aanduidingen oplevert, met tussen haakjes wat er wegvalt op de schermen:

2 DH Kraayenstein
2 Leidschendam
3 Den Haag (Loosduinen)
3 Zoetermeer (Centrum)
3 Den Haag De (Sav Lohmanpl)
4 Den Haag De (Uithof)
4 ZM Javalaan
4 DH (Monstersestraat)
6 Leidschendam
6 Den Haag (Leyenburg)

Vooral het perron op Centraal met trams vanuit Zoetermeer is leuk, daar staat dus '3 Den Haag', '3 Den Haag De', '4 DH' en '4 Den Haag De'. De korte ritten van de 3 richting Centraal tonen de prachtige tekst '3 Den Haag Station'. Informatief wel :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: vr 14 dec 2018, 07:39
door waldo79
Zowel op de DRIS en op de trams verschijnen die aanduidingen, pas binnen het voertuig zie je de bestemming. Ik zie liever de daadwerkelijke bestemmingen terugkeren.