Een keer per uur, totaal 6x/dag.MarkNL schreef:10:00 en 16:00 één keer per dag bediend.
Ombouw Hoekse Lijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
In de zomerperiode bij NS 2x/u en straks bij RET 6x/u en in de winterperiode van 6x/dag naar minimaal 2x/u. Dus dat is een flinke vooruitgang als je het mij vraagt.
🍉
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dat is dan pech, maar je kunt niet bij elke groep huizen een metrostation neerzetten. Ik schat dat daar maar circa 600 mensen wonen, dan moet iedereen dagelijks twee keer in de metro stappen wil je aan het minimale aantal reizigers zitten om een station te rechtvaardigen. Wat ik, mede gezien het type woning (met name de aanwezigheid van garages), niet zo snel zie gebeuren. Meer huizen zie ik daar niet zo snel verschijnen door het hoge NIMBY gehalte en de aanwezigheid van natuurgebied, hooguit direct naast het huidige station kun je nog wat flats kwijt zonder al te veel problemen.Zugführer schreef:Het is vanaf het oude station een kilometer naar Haven en een kilometer naar het nieuwe station Strand.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik denk niet dat het 6x/uur wordt naar Hoek van Holland Strand. Volgens mij is er precies voldoende materieel om 12x/uur naar Vlaardingen te rijden, 6x/uur naar Steendijkpolder te rijden en 3x/uur naar Hoek van Holland.Hainje schreef:In de zomerperiode bij NS 2x/u en straks bij RET 6x/u en in de winterperiode van 6x/dag naar minimaal 2x/u. Dus dat is een flinke vooruitgang als je het mij vraagt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Op topzomerdagen is wel het idee om de gehele lijn 8x/uur te laten rijden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 17 apr 2017, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik denk - bij nader bestudering van het vervoerplan - dat Suus grotendeels gelijk gaat krijgen.
🍉
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
De hogere frequenties naar het strand zouden alleen in het weekend zijn (in de brede zomer) en op werkdagen tijdens de zomervakantie. In de zomerdienstregeling rijden alle lijnen op 2/3 van de frequenties van de jaardienst (dus 12x wordt 8x, 6x wordt 4x en 3x wordt 2x) dus dan is er voldoende materieel om door te rijden naar het strand. Op zondag is er ook altijd voldoende materieel, alleen zaterdag buiten de vakantie wordt nu op de lijnen A, B en C al het materieel ingezet, er is dan echter nog wel materieel op de Waalhaven beschikbaar, of je kan 6x per uur naar het strand ipv 8x dan lukt het ook (dus lijn A gewoon tot Schiedam houden).
De verhogingen tot 6x of 8x per uur naar het strand zal denk ik altijd maatwerk blijven, dit kan je niet langer dan enkele dagen van te voren plannen met het onzekere weer dat we hier hebben. Zomerweer houdt zich ook niet aan de schoolvakanties en houdt ook geen rekening met werkzaamheden waardoor er een aangepast dienstregeling is. Het huidige vervoersplan zal hier nog geen rekening mee houden vermoed ik, omdat de verlenging naar het strand in 2018 nog niet in gebruik genomen zal worden en meer mensen alsnog met de auto gaan.
De verhogingen tot 6x of 8x per uur naar het strand zal denk ik altijd maatwerk blijven, dit kan je niet langer dan enkele dagen van te voren plannen met het onzekere weer dat we hier hebben. Zomerweer houdt zich ook niet aan de schoolvakanties en houdt ook geen rekening met werkzaamheden waardoor er een aangepast dienstregeling is. Het huidige vervoersplan zal hier nog geen rekening mee houden vermoed ik, omdat de verlenging naar het strand in 2018 nog niet in gebruik genomen zal worden en meer mensen alsnog met de auto gaan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ben trouwens wel benieuwd hoe men gaat rijden in zomervakantie? Lijn B rijdt dan een kwartierdienst.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Zoals je hierin kan lezen, 4x/uur naar Strand tussen 10:00 en 19:00 in de zomervakantiedienst.Hainje schreef:
In de kerstvakantiedienst dus de gehele dag 2x/uur naar Strand.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6495
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Als ik nu naar het strand wil, ga ik naar Scheveningen want daar kan ik makkelijk komen met het OV, ook al is dat onlogisch vanuit Rotterdam. Als ik straks met de fiets naar Oostplein kan en vanaf daar met de metro naar HvH strand dan doe ik dat misschien wel en daar ben ik vast niet de enige in.
Of de RET daar iets mee wint weet ik niet want nu ga ik met lijn E naar Den Haag.
Of de RET daar iets mee wint weet ik niet want nu ga ik met lijn E naar Den Haag.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Bediend door buslijn 35 :XOVwatcher schreef:Is de RET nog steeds voornemens om het NS-station Strand niet te gaan gebruiken? Als ik die luchtfoto zie die Suus geplaatst sla je een hele woonwijk over als je van Haven in 1x doorrijdt naar het Strand.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dat is per september dus ook game over met lijn 35.
🍉
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Die komt daar straks niet meer. Na de zomer gaat lijn 31 heen en weer via de Harwichweg van/naar Haven rijden.Jef400 schreef:Bediend door buslijn 35 :XOVwatcher schreef:Is de RET nog steeds voornemens om het NS-station Strand niet te gaan gebruiken? Als ik die luchtfoto zie die Suus geplaatst sla je een hele woonwijk over als je van Haven in 1x doorrijdt naar het Strand.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Oké. Nou ja. Dan zit je met een wijkje zonder ov verbinding. Maar 600 inwoners was dat toch?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Je zal maar van het openbaar vervoer afhankelijk zijn :? .
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Zoals iemand elders al aangaf is HvH Strand in de voormalige situatie niet ideaal bereikbaar met OV. Met het nieuwe eindpunt wordt dit een stuk beter en wordt de drempel om vanuit Schiedam/Rotterdam naar Strand te gaan een stuk lager.
Ik ben niet plaatselijk bekend met het strand van Hoek, maar het heeft bij mij nog steeds een voornamelijk negatieve associatie vanwege de strandrellen.
Misschien is de verlenging van de lijn wel een aanjager voor een grote opknap van Hoek van Holland Strand en wordt het een bijzonder aantrekkelijke verblijflocatie over een decennium of wat?
https://www.google.nl/maps/@51.9868914, ... 312!8i6656
Ik ben niet plaatselijk bekend met het strand van Hoek, maar het heeft bij mij nog steeds een voornamelijk negatieve associatie vanwege de strandrellen.
Misschien is de verlenging van de lijn wel een aanjager voor een grote opknap van Hoek van Holland Strand en wordt het een bijzonder aantrekkelijke verblijflocatie over een decennium of wat?
https://www.google.nl/maps/@51.9868914, ... 312!8i6656
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Vanaf het voormalige station was het altijd een behoorlijk stuk lopen van en naar het strand.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
In de periode dat de Hoekse Lijn werd aangelegd (we schrijven omstreeks 1893) lag station Hoek van Holland Strand min of meer in het dorp Hoek van Holland zelf. Station HvH Haven lag er min of meer buiten, echt puur bij de Haven. Het Noordzeestrand was bij station HvH Strand ook wat minder ver nog.
In de loop der jaren heeft Hoek van Holland zig echter in oostelijke richting ontwikkeld. Tijdens het interbellum kwam er meer woningbouw rondom het havengebied en stilletjes aan begon de natuur de omgeving bij Strand meer over te nemen. De natuur zat bij de kust ook niet stil en met behulp van de door mensenhanden aangelegde dam die de zee inprikt, is er steeds meer zand gaan afzetten bij het strand van Hoek van Holland. Het strand kwam dus steeds verder van het dorp af te liggen.
Dit proces is eigenlijk zo al die tijd doorgegaan. Bij station Strand bleef een kleine kern van bebouwing achter, Hoek van Holland zelf groeide uit in oost, later meer richting het noorden de thans huidige N211 volgend. In de jaren 70 is er nog eens extra land opgespoten waardoor het strand nog verder kwam te liggen tot zobeetje zoals het nu is vandaag de dag.
Ik denk dat een verlenging van despoormetrolijn dichter bij het strand, het gebied daar zeker een impuls kan geven. Die hoek is altijd wat lastig bereikbaar geweest, zowel per auto als OV. Als straks de metro daar vlakbij stopt, dan wordt naar het strand gaan voor mensen uit de regio een stuk makkelijker gemaakt.
In de loop der jaren heeft Hoek van Holland zig echter in oostelijke richting ontwikkeld. Tijdens het interbellum kwam er meer woningbouw rondom het havengebied en stilletjes aan begon de natuur de omgeving bij Strand meer over te nemen. De natuur zat bij de kust ook niet stil en met behulp van de door mensenhanden aangelegde dam die de zee inprikt, is er steeds meer zand gaan afzetten bij het strand van Hoek van Holland. Het strand kwam dus steeds verder van het dorp af te liggen.
Dit proces is eigenlijk zo al die tijd doorgegaan. Bij station Strand bleef een kleine kern van bebouwing achter, Hoek van Holland zelf groeide uit in oost, later meer richting het noorden de thans huidige N211 volgend. In de jaren 70 is er nog eens extra land opgespoten waardoor het strand nog verder kwam te liggen tot zobeetje zoals het nu is vandaag de dag.
Ik denk dat een verlenging van de
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Daar werd ik ergens deze week al op herinnerd.regenmaker schreef:Vanaf het voormalige station was het altijd een behoorlijk stuk lopen van en naar het strand.
Beenpijn van de vorige keer en nu nog.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
MarkNL schreef:In de periode dat de Hoekse Lijn werd aangelegd (we schrijven omstreeks 1893) lag station Hoek van Holland Strand min of meer in het dorp Hoek van Holland zelf. Station HvH Haven lag er min of meer buiten, echt puur bij de Haven. Het Noordzeestrand was bij station HvH Strand ook wat minder ver nog.
In de loop der jaren heeft Hoek van Holland zig echter in oostelijke richting ontwikkeld. Tijdens het interbellum kwam er meer woningbouw rondom het havengebied en stilletjes aan begon de natuur de omgeving bij Strand meer over te nemen. De natuur zat bij de kust ook niet stil en met behulp van de door mensenhanden aangelegde dam die de zee inprikt, is er steeds meer zand gaan afzetten bij het strand van Hoek van Holland. Het strand kwam dus steeds verder van het dorp af te liggen.
Dit proces is eigenlijk zo al die tijd doorgegaan. Bij station Strand bleef een kleine kern van bebouwing achter, Hoek van Holland zelf groeide uit in oost, later meer richting het noorden de thans huidige N211 volgend. In de jaren 70 is er nog eens extra land opgespoten waardoor het strand nog verder kwam te liggen tot zobeetje zoals het nu is vandaag de dag.
Ik denk dat een verlenging van despoormetrolijn dichter bij het strand, het gebied daar zeker een impuls kan geven. Die hoek is altijd wat lastig bereikbaar geweest, zowel per auto als OV. Als straks de metro daar vlakbij stopt, dan wordt naar het strand gaan voor mensen uit de regio een stuk makkelijker gemaakt.
Interessant verhaal, heb hieronder een kaartje gezet met het verschil in afstand station <> strand in 1918 en 2016. Met een vergelijking kun je goed zien dat er enige landaanwinning heeft plaatsgevonden.
Voor wie nog een avondje wil rondturen op oude kaarten, dit kan via Topotijdreis.nl.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Mooi overzicht, op Topotijdreis is het inderdaad prima te zien :).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Overdrijven is ook een kunst zeg. Een gezonde Hollandsche Jongen moet prima van het station naar het strand kunnen lopen. Vanaf H.v.H. Haven lukt dat trouwens ook nog wel. Het station ligt niet - zoals bij Zandvoort - praktisch tegen de boulevard aan, maar zijn we nu met zijn allen zo verwend dat een stevige wandeling te veel gevraagd is?OmniLezer schreef:Daar werd ik ergens deze week al op herinnerd.regenmaker schreef:Vanaf het voormalige station was het altijd een behoorlijk stuk lopen van en naar het strand.
Beenpijn van de vorige keer en nu nog.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ombouw Hoekse Lijn
De wandeling naar het strand heb ik in m'n jonge jaren vaak genoeg gemaakt vanaf station Strand, da's best goed te doen. Wat misschien nog meer een rol speelt in de aantrekkelijkheid van de verbinding naar het strand is het inspelen op strandweer, iets dat de RET weer beter lijkt te gaan doen aan de plannen te zien. NS deed dat in de laatste jaren dat ze er reden veel minder, ik herinner me bijvoorbeeld uit diezelfde jonge jaren nog dat er bij strandweer zelfs extra treinen non-stop van Rotterdam naar Hoek van Holland Strand gereden hebben, of in elk geval met zeer weinig tussenstops.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Zeg dat maar tegen mijn been. Ik loop vaker en langere stukken, maar nu begon mijn been gewoon pijn te doen.Vinny schreef:Overdrijven is ook een kunst zeg. Een gezonde Hollandsche Jongen moet prima van het station naar het strand kunnen lopen. Vanaf H.v.H. Haven lukt dat trouwens ook nog wel. Het station ligt niet - zoals bij Zandvoort - praktisch tegen de boulevard aan, maar zijn we nu met zijn allen zo verwend dat een stevige wandeling te veel gevraagd is?OmniLezer schreef:Daar werd ik ergens deze week al op herinnerd.regenmaker schreef:Vanaf het voormalige station was het altijd een behoorlijk stuk lopen van en naar het strand.
Beenpijn van de vorige keer en nu nog.
Skip dat been, maar het station komt wel flink dichterbij en daar is het grootste deel blij om.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Ombouw Hoekse Lijn
van 25 tot en met 28 Mei gaan de lijnen 716,717 en 718 rijden.
https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... -lijn.html
https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... -lijn.html
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten