Pagina 91 van 167

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 29 jun 2019, 10:26
door bartjemestrom
The Greyhound schreef:Dus die Ebusco hierboven lijkt vooralsnog een HOAX. Maar je weet natuurlijk nooit.
Ik heb dienstbladen gezien die Ebusco erop hebben staan. Dus niet te snel conclusies trekken aub :?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 29 jun 2019, 10:45
door Daniel
Maar heeft er ooit iemand een Ebusco in Gorinchem gezien dan? Heb daar de afgelopen drie maanden nul waarnemingen van zien langskomen en ook zogauw geen situaties gezien met drie voertuigen tegelijk op lijn 1.
Er lijkt sowieso nog geen derde bus voor de stadsdienst in Gorinchem aanwezig, op dit moment rijdt bijvoorbeeld de buurtBuzz van 706/707 weer op lijn 1 in Gorinchem naast één elektrische bus.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 29 jun 2019, 11:18
door nvdw
Die Ebusco heeft nooit gereden, maar stond inderdaad op de briefjes voor de chauffeurs omdat aan elke omloop een voertuigtype is gekoppeld. In de praktijk is dat dus altijd dat zeswielige ding geweest.

De Citea’s rijden nooit tegelijk, maar omdat ze elkaar moeten aflossen en er dus lege ritten van de stalling naar een beginpunt moeten plaatsvinden zijn er ook twee omlopen nodig (met andere woorden: dan zijn er op zo’n moment twee bussen aan het rijden, waarvan maar eentje ook echt een dienstrit rijdt en zichtbaar is in de reisinfo of ov-radar).

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 29 jun 2019, 12:21
door Daniel
Maar die ritten tussendoor naar de stalling zijn niet meer nodig als de laadpaal er is toch?
Dat lijkt me de werkelijke reden dat er geen derde elektrische bus in Gorinchem aanwezig is voor de derde omloop die vooral zonder laadpaal noodzakelijk is

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 29 jun 2019, 17:33
door The Greyhound
Daniel schreef:Er lijkt sowieso nog geen derde bus voor de stadsdienst in Gorinchem aanwezig, op dit moment rijdt bijvoorbeeld de buurtBuzz van 706/707 weer op lijn 1 in Gorinchem naast één elektrische bus.
Het zeswielig monster heeft de hele week gewoon gereden. Hopelijk blijft het busje als reserve, want verder is er voor de stadsdienst geen fatsoenlijk reserve materiaal in Schelluinen. Met Chinese touringcars en 13 meter Iveco’s kom je de stad niet door en van een buurtbus op de stadsdient zal de opdrachtgever ook niet heel blij worden. Op een dag zoals vandaag als de mussen van het dak vallen zal het qua passagiersaanbod wellicht net goed gaan, maar door de week geeft dit beslist problemen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 29 jun 2019, 19:19
door nvdw
De airco/ventilatie van het zeswielig monster was defect, vandaar dat die even uit de vaart is gehaald. Ik ben er laatst per ongeluk achter gekomen dat je ook gewoon kunt rijden met de deuren open ( :oops: ) maar dan gaat-ie continu piepen.
Daniel schreef:Maar die ritten tussendoor naar de stalling zijn niet meer nodig als de laadpaal er is toch?
Dat lijkt me de werkelijke reden dat er geen derde elektrische bus in Gorinchem aanwezig is voor de derde omloop die vooral zonder laadpaal noodzakelijk is
De vraag stellen is hem beantwoorden... en volgens mij zijn alle antwoorden al wel een keer gegeven in dit topic ;)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 29 jun 2019, 19:47
door Lijn 45
Hebben die dingen wel een airco? :P

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 29 jun 2019, 23:00
door The Greyhound
Had ook in een andere treat gekund, maar gezien de beslommeringen in deze concessie plaats ik hem hier:

https://www.mt.nl/mt500/mt500-2019/mt50 ... oer/572872

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 30 jun 2019, 00:02
door Daniel
Tja, leuk zo'n lijstje maar waar is het op gebaseerd? Dat staat er niet bij en zo excellent als dat lijstje doet geloven is de uitvoering door NS nou ook weer niet.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 01 jul 2019, 14:47
door ArrivaBas
StadsBuzz 6132 heeft in de vroege ochtend een aanrijding gehad met een mogelijke joyrider in een bestelbus:

Lees verder

Nu ben ik vooral benieuwd hoe ze aan nieuwe onderdelen voor het front van de 6132 gaan komen. :Y

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 01 jul 2019, 16:29
door Michael
ArrivaBas schreef:Nu ben ik vooral benieuwd hoe ze aan nieuwe onderdelen voor het front van de 6132 gaan komen. :Y
Zo moeilijk zal dat toch niet zijn?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 01 jul 2019, 19:19
door Hainje
Inderdaad. Gewoon op AliExpress scoren. Hendig zat!

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 08:09
door ArrivaBas
https://www.ad.nl/rivierenland/mogelijk ... YLLHoCubR8

PrutsRail, de Provincie en aanliggende gemeenten onderzoeken de haalbaarheid van diverse uitbreidingsplannen voor de MerwedeLingeLijn. Deze variëren van langere treinen, hogere frequenties en doorrijden naar andere bestemmingen. Hierbij moest ik direct aan de Schönbuchbahn denken, die nadat hij in private handen kwam ook (te) succesvol werd. :')

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 08:49
door The Greyhound
Helaas er er de afgelopen maanden eerder een trend naar kortere treinen....
Daar moeten de provincie en gemeentes eerst maar eens wat aan doen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 10:31
door JordiBrabant
ArrivaBas schreef:https://www.ad.nl/rivierenland/mogelijk ... YLLHoCubR8

ProRail, de Provincie en aanliggende gemeenten onderzoeken de haalbaarheid van diverse uitbreidingsplannen voor de MerwedeLingeLijn. Deze variëren van langere treinen, hogere frequenties en doorrijden naar andere bestemmingen. Hierbij moest ik direct aan de Schönbuchbahn denken, die nadat hij in private handen kwam ook (te) succesvol werd. :')
Laat ze maar eerst voorzichtig in een kwartierdienst doorrijden naar Geldermalsen, als daar het aparte MLL perron klaar is, Daarna kun je voorzichtig nadenken over doortrekking, maar dan moet je wel eerst de concessie HRN opbreken. Persoonlijke favoriet is naar Tiel, zodat de stoptrein uit Arnhem weer ergens op aansluit en je een semi-doorgaande treindienst hebt op de betuwelijn.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 10:36
door Cas
Dat het lokale boemeltje ooit nog eens zo succesvol zou zijn had ik nier verwacht, eerlijk gezegd. Weet niet of 4x per uur naar Geldermalsen heel nuttig is, de trein rijdt in het Linge-deel tenslotte door veel minder dichtbevolkt gebied, maar als ze verwachten dat er genoeg passagiers zijn, vooral doen.

De dooddoener is natuurlijk doorrijden naar Rotterdam, onze eigen Valleilijn. Vraag is of je daarmee sneller in Rotterdam bent dan met een overstap op de intercity, een daarnaast is het concessietechnisch niet mogelijk.
Maar onderzoek naar bijvoorbeeld meer passeersporen en langere treinen kan geen kwaad lijkt me.

Om nog even op de persoon boven me te reageren, ik zie heel weinig in een doortrekking naar Tiel moet ik zeggen, de vervoerswaarde daarvan lijkt me nihil. De ruimte op Geldermalsen-Tiel is daarnaast volgens mij al hard nodig voor Tiel-Utrecht.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 10:58
door JordiBrabant
Gelukkig was mijn persoonlijke favoriet niet gebaseerd op een uitgebreid onderzoek naar reizigersstromen, maar alleen voor het "leuke": de Betuwelijn gaat door landschappelijk interessant gebied, dus als daar een half uur van de reistijd af kan , ben ik tevreden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 12:07
door Daniel
JordiBrabant schreef:Laat ze maar eerst voorzichtig in een kwartierdienst doorrijden naar Geldermalsen, als daar het aparte MLL perron klaar is, Daarna kun je voorzichtig nadenken over doortrekking, maar dan moet je wel eerst de concessie HRN opbreken. Persoonlijke favoriet is naar Tiel, zodat de stoptrein uit Arnhem weer ergens op aansluit en je een semi-doorgaande treindienst hebt op de betuwelijn.
Elk kwartier naar Geldermalsen gaat alleen niet. ProRail heeft het meermaals geprobeerd met kruising in Arkel te plannen (o.a. met het afscheid van NS op de lijn) maar kwam er steeds net op tijd achter dat dat niet gaat op enkelspoor.

@Cas: de overstap op de IC is nu al 2x/uur net niet mogelijk als ik me niet vergis, dan is doorrijden wel sneller.
Het is ook niet dat er geen vraag is ofzo, zelfs bij NS zijn die directe treinen er ooit in de spits geweest. Toen waren ze echter logistiek duur doordat er speciaal een lege dubbeldekker voor naar Leerdam moest om die treinen op te starten.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 12:12
door The Greyhound
JordiBrabant schreef: Laat ze maar eerst voorzichtig in een kwartierdienst doorrijden naar Geldermalsen, als daar het aparte MLL perron klaar is, Daarna kun je voorzichtig nadenken over doortrekking, maar dan moet je wel eerst de concessie HRN opbreken. Persoonlijke favoriet is naar Tiel, zodat de stoptrein uit Arnhem weer ergens op aansluit en je een semi-doorgaande treindienst hebt op de betuwelijn.
Ieder kwartier doorrijden naar Geldermalsen moet inderdaad heel voorzichtig zolang er geen kruisingsmogelijkheid is in Arkel. :D

Nu leidt leidt de kruising in Leerdam zeker in de spitsuren al tot een soort verkeersinfarct door de gesloten spoorbomen aan weerszijde van het station. Bij een kwartierdienst wordt dat nog erger.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 13:22
door Cas
Daniel schreef:@Cas: de overstap op de IC is nu al 2x/uur net niet mogelijk als ik me niet vergis, dan is doorrijden wel sneller.
Het is ook niet dat er geen vraag is ofzo, zelfs bij NS zijn die directe treinen er ooit in de spits geweest. Toen waren ze echter logistiek duur doordat er speciaal een lege dubbeldekker voor naar Leerdam moest om die treinen op te starten.
Volgens de reisplanner lijkt het altijd goed te gaan en sta je dus in drie kwartier vanuit Gorinchem op Rotterdam Centraal, maar ik weet niet hoe dat in de praktijk uitpakt want ik reis eigenlijk nooit meer MLL-Rotterdam met de trein.
En verbindingen als Zwolle-Utrecht laten zien dat het best populair kan zijn, een sprinterverbinding over een IC-station heen naar waar de mensen echt heen willen (Utrecht/Rotterdam).
Er staat nu 4 min overstaptijd voor MLL naar IC, terwijl de IC 7 minuten sneller is naar Blaak/CS. Natuurlijk komt er nog wat halteertijd bij op Dordt voor de doorgetrokken MLL, dus bij elkaar toch wel wat langzamer, maar de voordelen van een directe verbinding zijn groter.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 14:10
door The Greyhound
Misschien is een trein die tussen Dordrecht en Rotterdam alleen stopt op plaatsen waar passagiers van de MLL heen rijden het meest interessant, dus niet in bijvoorbeeld Zwijndrecht en Barendrecht.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 14:40
door Wannes
Je bedoelt dus eigenlijk dat de MLL na station Dordrecht doorrijdt als een veredelde intercity? :mrgreen:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 16:51
door DrechtBlub
Sneltrein.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 17:09
door Cas
Dat zou natuurlijk al helemaal prachtig zijn, maar dat ingepast krijgen op Dordrecht-Rotterdam lijkt me al helemaal onmogelijk.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 17:57
door Daniel
Onmogelijk? Tussen Dordrecht en Lombardijen kunnen ze net zo goed de ooit voor veel geld toegevoegde twee extra sporen weer opbreken, die worden amper gebruikt en inhalende treinen heb je daar eigenlijk niet meer.
De grootste beperking is nog de Willemsspoortunnel omdat het HSL verkeer daar de buitenste sporen al volop gebruikt.