Pagina 2 van 2

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: za 29 jun 2013, 11:33
door Daantje
Volgens mij zit je dan met een aantal haltes waar helemaal geen bus meer komt.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: za 29 jun 2013, 14:34
door Meltrain
Als je lijn 40 na de halte De Lugt naar Rotterdam TH Airport laat rijden, vervalt er geen enkele halte. Alle andere haltes in Rotterdam worden namelijk ook bediend door de lijnen 32, 33, 38 en 44. Hoogstens vervalt een aantal rechtstreekse verbindingen (zoals Beukelsdijk - Overschie).
Volgens mij is het ook de bedoeling o lijn 40 op termijn naar Rotterdam TH Airport te laten rijden. Aan delftse zijde wordt die lijn in elk geval ingekort tot de TU op het moment dat tramlijn 19 wordt doorgetrokken naar Technopolis.

Lijn 69 in Delft rijdt tegenwoordig ook tussen de spitsen en tot 's avonds 19:30.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: za 29 jun 2013, 16:47
door BrengMe
Wat jij zegt klopt volgens mij allemaal, staat ook op de wiki.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: za 29 jun 2013, 16:55
door hleef
Lijn 40 verleggen naar het Rotterdamse vliegveld lijkt ook nadelen te hebben:
- Een snelle, op ma t/m vr goed bezette, verbinding van het zuidelijk deel van Delft (TU Wijk) met Rotterdam gaat verloren gaat.
- Ook voor inwoners van Overschie die naar het noorden willen reizen, zullen moeten omreizen.
- De komende jaren komen er meer bedrijven zuidelijk van de Kruithuisweg N470 en westelijk van de A13. Om die bestemmingen te bereiken ga je niet lopen vanaf de Rotterdamse weg langs de Schie.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: za 29 jun 2013, 16:58
door hleef
Je kan ook lijn 37 vanuit Delfgauw Ruyven verlengen naar Rotterdam Airport. Dan krijgt Den Haag vanaf Leyenburg ook een verbinding met het vliegveld.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: za 29 jun 2013, 22:38
door Gekko123
hleef schreef:Lijn 40 verleggen naar het Rotterdamse vliegveld lijkt ook nadelen te hebben:
- Een snelle, op ma t/m vr goed bezette, verbinding van het zuidelijk deel van Delft (TU Wijk) met Rotterdam gaat verloren gaat.
- Ook voor inwoners van Overschie die naar het noorden willen reizen, zullen moeten omreizen.
- De komende jaren komen er meer bedrijven zuidelijk van de Kruithuisweg N470 en westelijk van de A13. Om die bestemmingen te bereiken ga je niet lopen vanaf de Rotterdamse weg langs de Schie.
Hoho, de bedoeling is juist om lijn 40 vanaf de TU-wijk naar Rotterdam TH Airport te laten lopen. Dus als ze slim zijn laten ze hem een klein rondje rijden ter hoogte van de Jaffalaan/Julianalaan. Om precies te zijn: vanaf halte De Lugt tot aan halte Jaffalaan. Daarvandaan over de Julianalaan tot de Mekelweg. Dan naar rechts richting Aula en de eerste weer rechts de Jaffalaan op, om bij de Haagse Hogeschool weer linksaf te slaan de Rotterdamseweg op richting De Zweth en Rotterdam.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 19:10
door dylanwild94
of je trekt de zo-ro baan door naar rotterdam airport.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: di 02 jul 2013, 12:18
door Meltrain
Of tramlijn 19 vanaf Technopolis doortrekken naar Rotterdam TH Airport. Helaas gaat lijn 19 niet naar Den Haag, maar in Delft kan worden overgestapt op tramlijn 1 of de trein.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: di 02 jul 2013, 14:54
door iljitsch
Dat is wel een heel eind spoor door de weilanden, van Delft naar Zestienhoven.

Trek dan liever lijn 8 van de RET door via metrohalte Melanchthonweg.

Maar als een busverbinding al te moeilijk is dan heb je weinig kans dat je de kosten voor een tram eruit haalt.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: di 02 jul 2013, 20:38
door jesse-cruzu
We moeten wel realistisch met elkaar blijven. :wink:
De huidige buslijn 50 is simpelweg onaantrekkelijk om mee te reizen. Gezien qua route, dienstregeling en materieel, lijkt het mij logisch dat deze leeg rondrijd.
Buslijn 33 daaraan tegen heeft wel een goede bezetting, maar dan meer vluchttijden gerelateerd. Het mist alleen de vroege ritten voor de vluchten die rond 7 uur s'morgens vertrekken. Dat zijn zowat 7 vluchten.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: di 02 jul 2013, 23:27
door Geert
De bezetting van de 33 is denk ik wel te verklaren doordat die lijn niet alleen op de luchthaven gericht is (in tegenstelling tot lijn 50), maar ook Overschie bedient.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 11:06
door hleef
Een OV-verbinding die alleen is gericht op Rotterdam Airport zal niet veel passagiers trekken. Daarom verwacht ik niet veel van lijn 50. Bovendien sluit die aan op een soort boemeltreintje en niet op een NS-treinstation met IC-verbindingen. Om de trein te pakken naar verdere bestemmingen moet je dus een extra keer overstappen.

Voeg vroege ritten lijn 33 toe en je hebt een betrouwbare verbinding van het vliegveld naar een Rotterdam CS. Deze verbinding bedient ook Overschie. Vanuit Rotterdam CS kan verder per trein worden gereisd richting het zuiden en oosten van het land.

Maak een busverbinding naar IC-station Delft (dat binnenkort met de realisatie van een nieuw station een veel aantrekkelijker verblijfsklimaat krijgt) door het doortrekken van Veolia lijn 69 of 37. Ook deze oplossingen richt zich niet alleen op het vliegveld, maar ook op werkgelegenheidsgebieden (TU, Technopolis) of bewoond gebied (Den Haag Leyenburg, Wateringse Veld, Delft, Delfgauw). Vanuit station Delft zijn er goede verbindingen naar Leiden, Haarlem, Amsterdam en Den Haag.
Een tramverbinding is wel comfortabel, maar lijkt me veel te duur.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 11:11
door Etienne
Metrolijn E vind ik nou niet bepaald een boemeltreintje, het voorziet wel zeker in een grote behoefte vanuit Nootdorp, Pijnacker en Berkel en Rodenrijs.

Wat Hleef zegt, een tramverbinding zo praktisch door de weilanden zal verre van rendabel zijn. Het beste is om gewoon te beginnen met een busdienst vanaf station Delft en dan rechtstreeks via A13 of N470 naar Airport te laten rijden.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 11:18
door hleef
Boemeltreintje is inderdaad niet het juist woord, het is inderdaad een snelle metro die voorziet in een behoeft voor inwoners in de regio.

Ik wil alleen duidelijk maken dat voor reizigers die buiten de regio wonen en de luchthaven in Rotterdam willen bereiken het geen goede oplossing is om met de trein naar Rotterdam CS of Laan van NOI te reizen, vervolgens metrolijn E (voor hen dan toch een soort stoptreintje met veel haltes) te nemen en dan nog een keer op bus 50 naar het vliegveld te stappen.

En de laatste buslijn doet onderweg te weinig andere punten aan die reizigers trekken. Daarom denk ik dat lijn 37 of 69 verlengen. (eventueel i.p.v. lijn 50 in stand te houden).

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 17:34
door iljitsch
Daar staat tegenover dat metrolijn E wel goed aansluit op het stadsvervoer van Rotterdam en Den Haag, en een metro is veel sneller en betrouwbaarder dan een bus. En dat stukje tussen Meijersplein en het vliegveld moet je ook meer als een pendel zien dan een echte buslijn.

Ik weet wel dat het voor mij vanuit Den Haag totaal niet aantrekkelijk is om op Rotterdam CS op een bus over te stappen, dat kost zeker 20 minuten meer dan via Meijersplein.

Wat mij wel een goede optie lijkt is om bus 33 door te trekken naar Meijersplein, dan spaar je kind en badwater.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 19:15
door Meltrain
Lijn 69 verlengen zal niet gebeuren want die lijn wordt opgeheven als lijn 19 naar Technopolis wordt verlengd.
Lijn 37 verlengen zou kunnen, maar ik zie niet echt een goede route voor die lijn, zeker niet als hij ook bedrijvenpark Ruyven moet blijven aandoen.
Het meest zie ik nog steeds in een verlegging van lijn 40 naar Rotterdam TH Airport, mits die lijn ook (weer) 's avonds en in het weekend gaat rijden.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 19:31
door Gekko123
Terwijl ze tegelijkertijd met het gaan rijden van lijn 19 naar de TU-wijk lijn 40 willen opheffen tussen de TU en station Delft. Tenminste, dat is wat ik tot nu toe telkens tegen ben gekomen.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: wo 03 jul 2013, 20:31
door Etienne
iljitsch schreef:Wat mij wel een goede optie lijkt is om bus 33 door te trekken naar Meijersplein, dan spaar je kind en badwater.
Eventueel alleen de helft van het aantal ritten, dan worden mensen wel gestimuleerd om via Meijersplein te reizen.

De kans dat de 40 (zoals Meltrain noemde) nog 's avonds en in het weekend gaan rijden is vrij klein. Het traject tot aan De Zweth kende op die momenten een zeer magere bezetting en behoort toe aan de Stadsregio Rotterdam, het traject verder naar Delft behoort bij Stadsgewest Haaglanden. De RET ziet er verder geen brood in, dus in dat geval moet het Stadsgewest voor verder vervoer zorgen vanaf De Zweth.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: do 04 jul 2013, 09:50
door hleef
Buslijn Rotterdam Airport – Delft Station
- Aansluiting op spoorwegnet vanuit/naar het noorden
Vanuit Den Haag CS 6x trein per uur (en sneller dan metrolijn E)
Vanuit Amsterdam, Leiden IC verbinding 4x Intercity
- Op route Station Delft – Luchthaven langs andere reizigers trekkende bestemmingen

Metrolijn E
- Vanuit Den Haag CS 6x metro met 12 stops naar Meijersplein en vervolgens nog een bus nemen die 2x per uur gaat
- De buslijn rijdt speciaal voor de luchthaven en is voor andere reizigers nauwelijks interessant

Lijn 37 kan worden doorgetrokken (ongeveer 5 à 6 extra kilometers). Er hoeft alleen een busroute vanuit bedrijventerrein Ruyven te worden aangelegd naar de Rijksstraatweg (parallel aan A13) of misschien mag (alleen) de bus over het terrein van AH in Delfgauw rijden naar de Rijksstraatweg.

Lijn 40 kent nu op ma t/m vr en buiten vakanties een goede bezetting en biedt ook een aantrekkelijke korte route vanuit Overschie naar Station Delft en verder per trein. Daarom liever niet omleggen. Deze lijn hoeft dan ook niet ’s-Avonds en in weekends weer te gaan rijden.

Mogelijk dat genoemde buslijn 37 t.o.v. metrolijn ongeveer evenveel tijd kost voor de reiziger vanuit Den Haag CS. Maar
- het is goedkoper voor de reiziger vanuit Den Haag CS (geen omweg, minder kilometers, dus goedkoper omdat per km betaald moet worden). Zeker naarmate reizigers zuidelijker van Den haag CS wonen. Leyenburg en Wateringse Veld krijgen zelfs een verbinding krijgen zonder overstap.
- het is te exploiteren in combinatie met een bestaande buslijn en trekt daardoor een breder publiek
- het is vanuit Amsterdam en Leiden prettiger om naar Zestienhoven te reizen omdat maar één keer hoeft te worden overgestapt. Ook goed voor de luchthaven als zij ook goed bereikbaar wil zijn vanuit Leiden, Haarlem en Amsterdam.

Bovendien is er geen verbinding tussen de stad Delft en Zestienhoven, terwijl Delft en Zestienhoven vrijwel aan elkaar grenzen.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: do 04 jul 2013, 10:19
door iljitsch
Ik heb wel zitten denken dat ze de terminal zouden moeten verplaatsen naar de andere kant van 't vliegveld, waar je vlakbij het metrostation zit. Maar zelfs dan blijft er in het gunstigste geval een afstand van 600 meter over, dus gecombineerd met de kosten is dit waarschijnlijk toch niet echt een oplossing.

Waarom laat het vliegveld niet gewoon zelf een pendelbus rijden? Dan kunnen ze die inzetten op relevante momenten (vroeg genoeg voor de eerste vluchten) zonder gezeur over subsidie.

Een bus vanaf Delft zou mooi zijn, maar ik denk dat dat toch niet heel erg veel toevoegt: voor mensen uit Rotterdam en Den Haag is de metro handiger, voor degenen die van verder komen de intercity naar Rotterdam en dan vanaf daar de bus. Dus een bus naar Delft helpt alleen de Delftenaren.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: do 04 jul 2013, 11:43
door hleef
iljitsch schreef: Ik heb wel zitten denken dat ze de terminal zouden moeten verplaatsen naar de andere kant van 't vliegveld, waar je vlakbij het metrostation zit. Maar zelfs dan blijft er in het gunstigste geval een afstand van 600 meter over, dus gecombineerd met de kosten is dit waarschijnlijk toch niet echt een oplossing.
Punt is dat er geen metro is die bij het vliegveld stopt. Die lijn 50 voldoet blijkbaar niet (discussiepunt is “Rotterdam The hague wil betere busverbinding”), is duur en is eigenlijk alleen voor luchthavenreizigers. En inderdaad een metro direct naar het vliegveld is niet realistisch.
iljitsch schreef: Een bus vanaf Delft zou mooi zijn, maar ik denk dat dat toch niet heel erg veel toevoegt: voor mensen uit Rotterdam en Den Haag is de metro handiger, voor degenen die van verder komen de intercity naar Rotterdam en dan vanaf daar de bus. Dus een bus naar Delft helpt alleen de Delftenaren.
Vanuit Leiden, Haarlem en ook grote delen vanuit Den Haag die ver van metrolijn E zijn gelegen, (zoals nabij Den Haag HS, Vrederust, Moerwijk, Wateringseveld en Rijswijk), kun je beter via Delft reizen. Voor veel Hagenaars zal een reis naar Den Haag CS, vervolgens metro E (25 minuten) en bus 50 (9 minuten) een langere route betekenen. Zij moeten ook meer betalen voor de OV-trip.

De trein van Den Haag HS – Delft kost slechts 6 à 7 minuten. Ik schat dat een doorgetrokken lijn 37 vanaf station Delft tot Zestienhoven ongeveer 20 à 22 minuten kost. Niet voor alle Hagenaars sneller, maar wel voor veel Hagenaars en ook mensen vanuit Leiden en noordelijker. En de bestaande lijn 37 verlengd met een paar kilometer is er dan niet alleen voor luchthavenreizigers.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: do 04 jul 2013, 20:14
door renevisscher
Mij lijkt het doortrekken van lijn 33, en het daarbij laten vervallen van lijn 50, al een flinke kwaliteitsimpuls voor het OV van Rotterdam Airport. Niet alleen qua capaciteit, maar ook en vooral qua frequentie, gezien de huidige frequentie van lijn 33 ongeveer gelijk is aan die van lijn E.

Voor de vroege vluchten zou er eventueel een nachtbus ingelegd kunnen worden naar het vliegveld zodat er ook hier 24 uur per dag OV komt.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: do 04 jul 2013, 22:44
door jesse-cruzu
renevisscher schreef:Voor de vroege vluchten zou er eventueel een nachtbus ingelegd kunnen worden naar het vliegveld zodat er ook hier 24 uur per dag OV komt.
Vergeet niet dat de BOB-bus uitsluitend in de weekenden rijden en eventueel Donderdag op Vrijdagnacht. Ook is de BOB-bus duurder.

Re: Rotterdam The Hague Airport wil betere busverbinding

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 09:34
door iljitsch
En zoals ik al eerder schreef, er wordt niet middenin de nacht gevlogen. Ik denk niet dat een verbinding voor 5.30 u nuttig is, en waarschijnlijk kom je wel uit met een eerste verbinding die om 6 uur aankomt.