Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JeroenN75
Berichten: 20
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 21:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JeroenN75 »

Suus schreef:Volgens sommige geruchten heeft de RET aan Connexxion gevraagd dit te verzorgen, anderzijds zou de RET dat theoretisch gezien met de mottenballenvloot moeten kunnen opvangen.
Of misschien de bussen uit Eindhoven laten proefdraaien?
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

JeroenN75 schreef:
MetroRET schreef:Die worden opgevuld door vrijgekomen MAN-bussen uit Eindhoven inderdaad.
Of die alleen op 711 t/m 713 gaan rijden of ook op 156, dat weet ik niet.
Welke bussen gaan rijden als metro vervangend vervoer tussen Zuidplein-Maashaven v.v.?
Zuidplein - Maashaven is alleen za 25 feb t/m 28 feb 20:00 uur.
28 feb ná 20:00 uur wordt het Slinge - Maashaven.

Vanaf 1 mrt t/m 5 mrt zijn de werkzaamheden verplaatst naar de andere zijde van Zuidplein en rijdt er geen metroverkeer Slinge - Zuidplein.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Over het vervangend vervoer van de Hoekse Lijn;
- Hadden ze lijn B niet kunnen verlengen in plaats van lijn C extra ritten geven? A reed ook een keer helemaal door naar De Akkers. Dus B kan ook wel tot Vijfsluizen.
- Hadden ze gelijk niet lijn 226 extra ritten kunnen geven i.p.v. lijn 712 opzetten.
- Vervalt lijn 126 nu of rijdt deze nog steeds, want er is nu wel dik vervanging op lijn 126.
- Kan lijn 713 ook niet via Maasdijk en A20 naar Maassluis i.p.v. via Maeslantkering, want er zijn toch geen tussenhaltes naast Vondelstraat en de NS-stations?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Ik zie, zelf, als mottenballenloot van Connexxion een heleboel ex-Utrechtbussen rijden met een paar oude Citaro G bussen. Die 41xx/42xx en wat 91xx bussen. Daar hebben ze waarschijnlijk nog 80 stuks van dus ze zitten ruim gepakt hiervoor.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

OmniLezer schreef:Over het vervangend vervoer van de Hoekse Lijn;
- Hadden ze lijn B niet kunnen verlengen in plaats van lijn C extra ritten geven? A reed ook een keer helemaal door naar De Akkers. Dus B kan ook wel tot Vijfsluizen.
Misschien dat dat in de praktijk ook wel gebeurt, maar omdat nog niet zeker is welke lijn dan doorgetrokken wordt, ze het voorlopig hebben omschreven als "extra ritten op lijn C"? Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat er losse ritten Schiedam Centrum - Vijfsluizen komen.
- Hadden ze gelijk niet lijn 226 extra ritten kunnen geven i.p.v. lijn 712 opzetten.
Dat was inderdaad op zich een prima idee geweest. Alleen komt lijn 226 niet langs station Maassluis en heeft deze in Maassluis een langere route wat tot meer kosten leidt.
- Vervalt lijn 126 nu of rijdt deze nog steeds, want er is nu wel dik vervanging op lijn 126.
Lijn 126 blijft in elk geval tot en met eind augustus de huidige route rijden. Vermoedelijk wordt eind augustus de Hoekse Lijn als metrolijn geopend en wordt dan station Maassluis Steendijkpolder geopend waardoor lijn 126 wordt ingekort tot station Maassluis West en niet meer 's avonds en op zondag zal rijden
Verder hebben de lijnen 712 en 713 echt wel een andere route dan lijn 126, dus ik ben het niet met je eens dat er "wel dik vervanging" is.
- Kan lijn 713 ook niet via Maasdijk en A20 naar Maassluis i.p.v. via Maeslantkering, want er zijn toch geen tussenhaltes naast Vondelstraat en de NS-stations?
Dat is inderdaad wel een rare route. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

@Meltrain,

Ik zag ook pas dat lijn 226 een andere route heeft.
Het was wel rond 3:00 's ochtends. Ik was niet helemaal wakker.
Nu snap ik wel de bedoeling van lijn 712 en "extra ritten lijn C"
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
waldo79
Berichten: 7690
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door waldo79 »

Post schreef:Nee maar wel duurzamer dan dat al die mensen met de auto gaan omdat de dure waterstof bussen maar één keer per uur rijdt.
Je lijkt mij het punt te missen dat CO2 an sich geen vervuiler is. Dat gaat meer om de stikstof en roetdeeltjes in de uitlaatgassen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Wubbo »

CO2 staat anders keurig in het rijtje broeikasgassen die iets met klimaatverandering doen (overal in de wereld behalve in de VS :twisted: ). Ook daar kun je het natuurlijk voor doen.
waldo79
Berichten: 7690
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door waldo79 »

Daar kan ik je in volgen, ja.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Dat is leuk en al, maar de techniek is er niet echt klaar voor. Er zijn niet veel waterstofbussen getest en de bussen die er nu zijn, kregen geen vervolgbestelling. Ik weet niet of de bussen goed of slecht zijn, maar het is gewoon heel duur en in de babyschoenen(voor ik weet niet hoelang).
Tot de tijd dat het wel goed werkt, zou ik het doen met elektriciteit, Euro 6 en CNG. Nee, CNG toch niet.

Dus ik begrijp Pedro ook wel. Waarom geen elektriciteit als ik vragen mag? Waarom per se waterstof.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
BusFreakRotterdam
Berichten: 964
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Pedro Peters (directeur RET) ziet niet af van de waterstof bussen maar de MRDH die een flinke smak geld zou krijgen vanuit Den Haag voor 18 waterstofbussen voor Den Haag/Haaglanden en Rotterdam e.o. 9 Bussen naar Den Haag/Haaglanden en 11 bussen voor Rotterdam (9 + 2 die al komen).

Als je met alle vervoeders afspreekt om in 2025 volledig emissieloos te gaan rijden en je besteld een zwaar gesubsidieerde order af, vraag ik me af waar het aan ligt. Op nog geen 2 kilometer van de Sluisjesdijk is een waterstofstation aangelegd die nu werkloos ligt te versloffen, hoeveel overheidsgeld is hier naar toe gaan? Ik denk dat je een gezonde mix moet hebben van elektrisch en waterstof. Wellicht in de toekomst kan er ook iets mogelijk zijn met zonnepanelen op bussen? Misschien een rare zijstraat maar ook dat is volledig emissieloos en misschien een goede optie die onderzocht kan worden.

Ben benieuwd naar de 2 Van Hool waterstofbussen die binnenkort op lijn 70 gaan rijden met die dubbele achterassen :lol:
dylanwild94
Berichten: 6193
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Van elke buslijn in Nederland een trolley lijn van maken. Dat is tot nu toe de enige emissieloze vervoerstechniek dat het meest betrouwbaar is. *O* :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Roeland »

dylanwild94 schreef:Van elke buslijn in Nederland een trolley lijn van maken. Dat is tot nu toe de enige emissieloze vervoerstechniek dat het meest betrouwbaar is. *O* :Y
Trolley is helemaal niet emissieloos.
Die stroom komt niet zomaar op dat trolleynet, maar komt uit een (kolengestookte?) centrale.
En bovendien kost het enorm veel materiaal en energie om grote gebieden uit te rusten met palen en bedradingen enz.

Emissieloos vervoer heb je pas wanneer je het dak van je bus uitrust met zonnepanelen, en wanneer je daar voldoende energie uit haalt (en kunt opslaan voor je avondritten) om zonder externe energiebronnen te rijden. Maar vooralsnog is de techniek daarvoor zo zwaar, dat je veel energie kwijt bent met het meevervoeren van je acu-fabriek in je bus.
dylanwild94
Berichten: 6193
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Dan is nu op het moment de enige echt emissieloze techniek die het meest rendabel Is waterstof. (A)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Het zou misschien beter zijn om niet gelijk naar emissieloos te gaan. Zo min mogelijk emissie is goed.
Dat waterstof gebeuren in Rotterdam kan wel werken, maar op andere plaatsen niet.

Daarom lijkt het toch beter om eerst volledig elektrisch te gaan voor een jaar of 20 en dan pas waterstof. Dan loopt Rotterdam voor met een mooie titel en kan de rest erop aansluiten omdat de techniek er al is. Dit is dan ook gegarandeerd dat het werkt omdat er al een voorbeeld is. Volgens mij is Rotterdam ook de stad met de grootste stadsbusvloot. 170 bussen volgens mij, als die MANnetjes niet meegeteld zijn.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
MdJ
Berichten: 4545
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MdJ »

Rijden op waterstof is nog niet erg betrouwbaar getest. Ja, je had de 12m citaro's in Amsterdam en die 2 18meters van Amsterdam, maar vooral die laatste is van bekend dat gemiddeld slechts 67% van de geplande ritten ook echt reed met zo'n waterstofbus.

Waarbij nog moet worden aangetekend dat de beide bussen totaal 1 dagdienst draaide: de ene dienst bestond uit de ochtendritten, de andere de middagritten. Met andere woorden: als er 1 uitviel kon de andere bus de dienst rijden. Zou de ene bus stuk zijn en de andere bus de ritten hebben overgenomen, reed nog 100% van de ritten met een waterstofbus.

18 bussen *(1-2/3) = 6 dieselbussen die je uitspaart. Ik snap dus wel dat in dit stadium nog niet voor grote aantallen gekozen wordt. Eerder nog enkele pilotprojecten uitvoeren, zodat de betrouwbaarheid van die bussen omhoog gaat... Dan kijken "ze" maar weer verder...
Bij twijfel: gebruik beton.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Even terzijde, maar dit is ook deels in Rotterdam. Weet iemand waarom er een Gebotours bus bij Barendrecht Postkantoor stond? Precies zo'n bus, maar dan met Gebotours. Ook in streekvorm met die rode stoelen voor mindervaliden.
Afbeelding
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
dylanwild94
Berichten: 6193
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Gebo tours rijdt netzoals Pouw Vervoer niet alleen maar voor het OV. Dus laat je fantasie de vrije loop om te bedenken wat die bus daar deed. (A)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

dylanwild94 schreef:Gebo tours rijdt netzoals Pouw Vervoer niet alleen maar voor het OV. Dus laat je fantasie de vrije loop om te bedenken wat die bus daar deed. (A)
YES, maar Barendrecht Postkantoor is gewoon een plaats waar je niet dood gevonden wilt worden. Er is een winkelcentrum, maar het is geen ritje van lijn 180 denk ik.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39295
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

dylanwild94 schreef:Dan is nu op het moment de enige echt emissieloze techniek die het meest rendabel Is waterstof. (A)
Rijden op waterstof is niet emissieloos. Dat de emissie, zijnde water, niet zo erg schadelijk is is een ander verhaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dylanwild94
Berichten: 6193
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Ja dat is inderdaad zo. Maar elektrisch rijden Is eigenlijk ook niet emissieloos alleen niet direct in de stad schadelijk.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Bemined
Berichten: 6035
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Tenzij je groene stroom gebruikt. Maar dat is met waterstof toch precies hetzelfde? Waterstof groeit niet aan bomen, het is afhankelijk van de productiemethode of het echt emissieloos is.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Compleet emissieloos kan het OV niet worden tenzij je elke trein en bus op het dak helemaal vol plempt met zonnepanelen.
Dan is de Citaro LE al in slechte vorm.
Groene stroom is nou al niet helemaal op goed spoor en de meeste bedrijven kunnen het niet garanderen. Eneco is al eens gepakt met het leveren 10% groene stroom en 90% mag-je-zelf-raden.

Ik zeg; begin klein en ga dan naar groot. Vooral hier, op een wankelend, validerend iets. Dit moet nog leren staan.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Post »

Groene stroom is natuurlijk ook op te wekken via zonnepanelen op daken van gebouwen. Daarnaast kun je natuurlijk ook goede controle uitvoeren op de opwekking van stroom. Om nu te zeggen dat de enige gegarandeerde groene stroom, stroom is die op het dak van een bus of trein wordt opgewekt vindt ik nogal kort door de bocht.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door busfanNL »

OmniLezer schreef:
YES, maar Barendrecht Postkantoor is gewoon een plaats waar je niet dood gevonden wilt worden. Er is een winkelcentrum, maar het is geen ritje van lijn 180 denk ik.
Nee dat sowieso niet. Beetje vreemd om een bedrijf uit Nieuwleusen te gaan inhuren in Zuid-Holland. De enige onderaannemer op lijn 180 is TCR.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten