Pagina 12 van 18

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 22:02
door n-evo
Bakpapier schreef:Waarom moet Amstelveen per se een goede verbinding met Amstel hebben? Met de Noord-Zuidlijn zit men straks binnen één overstap op Centraal. En vanaf Zuid en Bijlmer gaan er straks ook meer treinen richting Utrecht rijden. Bovendien hoef je voor Amstel ook maar één keer over te stappen op Zuid...
Beetje kortzichtig om te denken dat het puur om de treinverbindingen gaat... Wacht dacht je van de relatie Uilenstede studentencomplex <> Amstel/Wibautstraat/Weesperplein dat nogal wat gebouwen van de HvA en UvA huisvest? Ook de nodige industrie/kantoren in die buurt.

Het gaat er natuurlijk om dat er straks dik € 200 miljoen wordt gepompt in een eindsituatie die slechter is dan wat we nu hebben. Formule tram + sneltram wordt straks een wazige zooi van tram + regiotram (wat een fancy benaming is voor 45 meter lange tram) + metro. Vooral die metro valt slecht in te passen en qua materieel is het ook nog compleet onduidelijk wat er op moet gaan rijden.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 22:18
door Suus
De Berlagebrug is het grote probleem in dit verhaal. Die monumentale brug waarvan de staat sowieso niet al te best lijkt (de brug moet in de zomer meerdere keren per dag met water gekoeld worden) is te zwak voor de plannen die niet eens zo slecht waren. Eigenlijk moet je die brug gewoon slopen en vervangen door een bredere brug maar ja, rijksmonument he...

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:06
door Bakpapier
Ik ben ook tegen de zuidas plannen hoor, die slaan nergens op...

Van dat geld zou je mooi een metro naar Amstelveen kunnen aanleggen, maar ja, politiek enzo.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:14
door n-evo
Ik vind het gewoon misselijk dat de N/Z-lijn jaren lang uit M52 en M58 bestond en stiekem de M58 is opgedoekt. Best ernstig gezien de kosten en bouwtijd.
Bee schreef:De Berlagebrug is het grote probleem in dit verhaal. Die monumentale brug waarvan de staat sowieso niet al te best lijkt (de brug moet in de zomer meerdere keren per dag met water gekoeld worden) is te zwak voor de plannen die niet eens zo slecht waren. Eigenlijk moet je die brug gewoon slopen en vervangen door een bredere brug maar ja, rijksmonument he...
Dat monumentale boeit niet zo, de Hoge Sluis hebben ze ook gerestaureerd/opnieuw opgebouwd toch? Eens zal de Berlagebrug er ook aan moeten geloven net zoals iedere andere brug in de stad. Snap dat er een kostenplaatje aan vast zit, maar daar ontkom je toch niet aan.

Ben het met je eens verder, dat originele regiotramplan was gewoon veruit de beste optie en inderdaad helemaal geen slecht plan. Het is jammer dat wordt blindgestaard op de overstap op de M52 of tram 1, 2 voor bestemmingen voorbij Leidseplein en daar door Amstelveners zo'n heisa van werd gemaakt. Tram 5 is voorbij de Apollolaan niet vooruit te branden en de metro een sneller alternatief. Vraag me af of die mensen daar 1 seconde bij hebben stilgestaan of dat het direct zwart voor de ogen werd toen "directe verbinding weg" viel.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:16
door Natorious
Zodra de regiotram in werking is getreden, zal CXX in Amstelveen wel moeten geloven aan frequentieverhogingen *O*

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:21
door n-evo
Die snap ik niet. Voor passagiers naar het centrum blijft tram 5 hetzelfde en krijgen ze er een snelle metro vanaf Zuid bij. Connexxion heeft verder geen lijnen tussen Amstelveen en Oost toch? Door het wegvallen van de M51 zit daar juist het probleem. Niet naar de verbindingen richting Centrum waar Connexxion juist op rijdt.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:26
door jesperhaverkamp
Op dit moment loont het om vanuit de Connexxionbus op de sneltram over te stappen op Poortwachter of Sacharovlaan. Dan ben je sneller op het CS. Als de regioslak straks gaat rijden is het voordeel van de overstap weg, of je moet twee keer overstappen (eerst op de regiotram en dan op de NZL). En overstappen is nu juist iets wat mensen niet willen. Zeker niet als je een behoorlijk stuk moet lopen op station Zuid.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:27
door n-evo
Er komt een "compacte" overstap op Zuid tussen bus/tram en metro... Al die streekbussen worden toch straks ingekort tot Zuid, want tja die dure metro zal en moet vol komen te zitten hè. :wink:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:28
door Vinny
n-evo schreef:Die snap ik niet. Voor passagiers naar het centrum blijft tram 5 hetzelfde en krijgen ze er een snelle metro vanaf Zuid bij. Connexxion heeft verder geen lijnen tussen Amstelveen en Oost toch? Door het wegvallen van de M51 zit daar juist het probleem. Niet naar de verbindingen richting Centrum waar Connexxion juist op rijdt.
Ik snap niet waarom dit een probleem zou moeten worden. Je kunt prima busverbindingen inleggen van Amstelveen naar Amsterdam Amstel. Dan moet de stadsregio en de vervoerder dat natuurlijk wel gaan aanbieden ;)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:29
door n-evo
Maar dat is niet wat je zei... Je had het over frequentieverhogingen, niet geheel nieuwe lijnen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:32
door Natorious
Hoe compact? Als 't GVB het net zo gaat aanpakken als de sneltram in Utrecht, kun je hetzelfde verwachten: 30% minder reizigers.
Zuid wordt ook een bouwput. En voor een zéér lange tijd.

EDIT: Ik heb ergens vernomen, weet niet meer waar :/ dat de bussen worden ingekort tot Marnixstraat Busstation.
Én als die bussen hebben ook wel een mooie overstap op Amstelveenseweg. Dat zal geen bouwput wezen en vanaf daar zal dan ook weer een metro naar CS rijden, volgens mij. (Cs-Iso)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:35
door Vinny
De stadsregio heeft nog altijd de ambitie om het gebruik van het openbaar vervoer in de randgemeenten fors op te schroeven. Dat moet van 5% naar 70% gaan.
Veel succes jongens, dat gaat jullie zo natuurlijk nooit lukken. Maar goed, dat was een conclusie die we ongeveer 20 topics geleden ook al getrokken hadden... :roll:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:37
door jesperhaverkamp
Het zou best kunnen lonen om bus 199 na het Gelderlandplein via de Rai (overstap NZL) naar het Amstel te laten rijden.
Boven het busstation van Amstelveen is deze lijn nu niet druk omdat de route van Kronenburg tot de Van Boshuizenstraat parallel aan de snellere en frequentere tram ligt, die immers ook naar Zuid gaat. Als straks lijn 62 in Buitenveldert ook nog eens naar Zuid gaat rijden, dan is de 199 nutteloos ten noorden van Kronenburg. Door de route te verleggen naar het Amstelstation is die parallelliteit met de tram juist een voordeel, omdat het de reizigers naar Amstel een alternatief biedt als de sneltram er straks niet meer is. (Geef toe, die pendelmetro Zuid- Amstel gaat het toch niet worden als we een hoogfrequent (=ontvlochten) metronetwerk willen).

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:41
door Natorious
Als ze in de streekgemeentes nou fatsoenlijkere frequenties en verbindingen zouden benutten, dan zou dat al heel wat schelen.
(Verbindingen niet echt, voornamelijk frequenties)
et zou best kunnen lonen om bus 199 na het Gelderlandplein via de Rai (overstap NZL) naar het Amstel te laten rijden.
Boven het busstation van Amstelveen is deze lijn nu niet druk omdat de route van Kronenburg tot de Van Boshuizenstraat parallel aan de snellere en frequentere tram ligt, die immers ook naar Zuid gaat. Als straks lijn 62 in Buitenveldert ook nog eens naar Zuid gaat rijden, dan is de 199 nutteloos ten noorden van Kronenburg. Door de route te verleggen naar het Amstelstation is die parallelliteit met de tram juist een voordeel, omdat het de reizigers naar Amstel een alternatief biedt als de sneltram er straks niet meer is. (Geef toe, die pendelmetro Zuid- Amstel gaat het toch niet worden als we een hoogfrequent (=ontvlochten) metronetwerk willen).
Dan mag die toch echt wel vaker dan 2x p/u rijden.
BOEM: Een nieuwe R-NET LIJN!!

En dan krijg je weer te maken met een overkill op de rest van 't traject, na RAI...
En er komt geen pendel metro, maar gewoon een incomplete ringmetro: CS - Iso. Althans, lijkt mij.
Zie ik ook niet zitten, maar zie het wel gebeuren.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:43
door n-evo
Natorious schreef:Hoe compact? Als 't GVB het net zo gaat aanpakken als de sneltram in Utrecht, kun je hetzelfde verwachten: 30% minder reizigers.
Zuid wordt ook een bouwput. En voor een zéér lange tijd.

EDIT: Ik heb ergens vernomen, weet niet meer waar :/ dat de bussen worden ingekort tot Marnixstraat Busstation.
Én als die bussen hebben ook wel een mooie overstap op Amstelveenseweg. Dat zal geen bouwput wezen en vanaf daar zal dan ook weer een metro naar CS rijden, volgens mij. (Cs-Iso)
De metroperrons komen aan de westkant te liggen en bij de zuidingang komt een nieuw tram-/busstation. Dus dat wordt wel een verbetering t.o.v. nu. Het hele Zuidplein hoef je in ieder geval niet meer over te steken.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 29 jul 2014, 23:57
door jesperhaverkamp
Natorious schreef: En dan krijg je weer te maken met een overkill op de rest van 't traject, na RAI...
Dat zou je kunnen oplossen door lijn 65 te strekken over de Churchillaan. Dan kan de 199 over de Rooseveltlaan. Tram 4 afbuigen naar het Amstel (verbinding met Rai is niet meer nodig door komst NZL. De streeklijnen via de eerder geposte busdoorsteek via de Van Boshuizenstraat, Europaboulevard en (snel) buitenom via de Kennedylaan naar het Amstel. Bus 62 kan dan ingekort worden tot Lelyaan - bestaande route 2015 - Zuid - Van Leijenberglaan - Van Boshuizenstraat - Eindpunt rotonde Europaboulevard.

De enige verbinding die hiermee zou komen te vervallen is tussen de Rijnbuurt/Scheldebuurt en het VU Ziekenhuis. Ik weet niet of dat een PVE eis is.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 15:30
door sjohuvud
Geld voor het aansluiten van de Amstelveenlijn op de N/Zlijn is er niet, maar een miljard euro voor het behoorlijk uitbreiden van een rustige snelweg is er wel:

A9 tussen A2 en A1 naar 2x 5 rijstroken... ?!?

Er is toch een soort wegmaffia aanwezig in NL...

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 15:33
door Hainje
sjohuvud schreef:Er is toch een soort wegmaffia aanwezig in NL...
Ja de VVD, zit al 30 jaar in de regering. Ook goedemorgen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 16:03
door n-evo
Wat dacht je van de miljoenen die worden uitgetrokken om de maximumsnelheid op te schroeven naar 130 km p/u? Ik weet niet hoeveel meer uitstoot van fijnstof en CO2 zodat je hooguit paar minuten eerder in de file staat. :roll:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 16:32
door Suus
Laten we wel wezen, een miljard uitgeven aan een lijn die in principe goed functioneert is gewoon overdreven en niet te verantwoorden.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 17:47
door Nitein-Repart
n-evo schreef:
Bakpapier schreef:Waarom moet Amstelveen per se een goede verbinding met Amstel hebben? Met de Noord-Zuidlijn zit men straks binnen één overstap op Centraal. En vanaf Zuid en Bijlmer gaan er straks ook meer treinen richting Utrecht rijden. Bovendien hoef je voor Amstel ook maar één keer over te stappen op Zuid...
Beetje kortzichtig om te denken dat het puur om de treinverbindingen gaat... Wacht dacht je van de relatie Uilenstede studentencomplex <> Amstel/Wibautstraat/Weesperplein dat nogal wat gebouwen van de HvA en UvA huisvest? Ook de nodige industrie/kantoren in die buurt.

ieel i gaan rijden.
Voor studenten en forensen bestaat er binnen de stads
Regio nog ern ander vervoersmiddel: de fiets. Zo groot is Amsterdam ook weer niet ivt bijv. Berlijn.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 17:49
door Nitein-Repart
Bee schreef:Laten we wel wezen, een miljard uitgeven aan een lijn die in principe goed functioneert is gewoon overdreven en niet te verantwoorden.
Snelwegen functioneren ook, verbreding zorgt alleen maar voor meer autoverkeer. Forensen met een kantoorbaan kunnen ook met het OV reizen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 18:08
door waldo79
Het gaat hier om de Noord-Zuidlijn en niet over de verbreding van de A9 in de Bijlmer. Zolang de weg nog steeds 8 keer zoveel marktaandeel heeft mag daar best in geïnvesteerd worden. Dat gaat Den Haag niet terugdraaien omdat ene Erno uit de Achterhoek een hekel heeft aan auto's.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 18:19
door Nitein-Repart
Heb alleen hekel aan auto's die bestuurd worden door mannen, maar dat terzijde.

Het voordeel vab de doorkoppeling is voor Amstelveen enorm, terwijl ze van een wegverbreding geen enkel profijt hebben.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 18:31
door waldo79
De wegverbreding is ook op een compleet andere plek in de regio.