Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
En helaas als je een "afwijkende" bestemming wil zoeken zoals laatst als gevolg van de ajax huldiging bijvoorbeeld "station zuid" ipv "Elandsgracht", moet je het nummer weten (dus opzoeken bij andere lijnen en dat kost tijd) want een lijst met alle concessie bestemmingen is er niet meer helaas.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ok, behalve de integratie van de kaartverkoop kan Viribus zo te horen zelfs minder dan wat we hier (Connexxion Haaglanden) met Kapsch (Prodata) al kunnen.
We gaan in augustus over naar EBS en die gaan ook dezelfde IVU box (Viribus) gebruiken. Maar ik snap nu wel waarom er tevens een apart systeem in de bussen komt waar je de lijnfilm handmatig mee aan kan passen, voor het geval de IVU het bijvb af laat weten.
We gaan in augustus over naar EBS en die gaan ook dezelfde IVU box (Viribus) gebruiken. Maar ik snap nu wel waarom er tevens een apart systeem in de bussen komt waar je de lijnfilm handmatig mee aan kan passen, voor het geval de IVU het bijvb af laat weten.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Dan is zoiets wel handig inderdaad. Het lijstje met bijzondere bestemmingen is overigens wel gebleven (zoals ''Sorry, bus is vol'' en allerlei evenementen).
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Oud:fred1954 schreef:Ik vraag me eigenlijk af, hoe het staat met de implementatie van de nieuwe (kleuren-) lijnnummer layout op R-net in AML? Er rijden nog steeds maar een paar bussen rond met de nieuwe layout, voorzover ik kan ontdekken.....
https://photos.app.goo.gl/YeWMaKEfF8fZ2niM6
Nieuw:
https://photos.app.goo.gl/nkyDfW2matjUpFpF6
Ik vind het wel een vooruitgang.
Laatst gewijzigd door Hensepens op do 23 mei 2019, 08:33, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Je afbeeldingen werken niet jammer genoeg
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Nu wel? Met het wegvallen van Picasaweb is het met Google minder handig werken helaas.JordiBrabant schreef:Je afbeeldingen werken niet jammer genoeg
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ja. Ze zijn nu zichtbaar (voor mij in ieder geval). Het is zeker een vooruitgang, deze nieuwe layout. :pos:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Het is jammer dat de vervoerplannen van AML met een gigantische geheimhouding worden verwerkt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de concessies rondom Den Haag en Rotterdam). Echter, uit het Rocov-NH advies (openbaar op hun website), kunnen we een leuke glimp opvangen van een plan van CXX voor 2020:
"Het knippen van lijn 300 werpt een drempel op die, zoals elke overstap, leidt tot een wezenlijke vermindering van het gebruik van het OV op deze verbinding. De milieuwinst die geboekt wordt door de inzet van ZE-materieel wordt zodoende wellicht meer dan teniet gedaan."
Waar zouden ze willen knippen? Hoofddorp of Schiphol?
"Het knippen van lijn 300 werpt een drempel op die, zoals elke overstap, leidt tot een wezenlijke vermindering van het gebruik van het OV op deze verbinding. De milieuwinst die geboekt wordt door de inzet van ZE-materieel wordt zodoende wellicht meer dan teniet gedaan."
Waar zouden ze willen knippen? Hoofddorp of Schiphol?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Dan zou ik gokken voor Schiphol. Volgens mij is het lastig knippen in Hoofddorp omdat deze lijn over de busbaan langs het spoor gaat en dus niet even snel gekeerd is.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Je zou Amsterdam Bijlmer - Nieuw Vennep als 310 kunnen gaan rijden, samen met Haarlem - Schiphol Noord 300 en Amsterdam Centrum - Schiphol Zuid als 397. Dan leg je de Airport Express weer een beetje los. Maar het blijft gokken zolang CXX nooit iets publiceert over deze concessie.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ze spreken in hetzelfde document trouwens ook over een nieuwe lijn 245 die over de Rijksstraatweg in Haarlem zou gaan. Deze zou dan tussen Haarlem Noord en Amsterdam rijden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Jammer inderdaad dat dit soort zaken geheim worden gehouden door CXX.
We weten niet wat het plan is w.b. het knippen van lijn 300. ALS dat gaat gebeuren, vermoed ik op Schiphol, maar wat de gedachte achter het knippen van 300 is?
Lagere frequentie voor lijn 346 zou te maken kunnen hebben met de nieuwe spitslijn 245. Weliswaar schijnt dan de 245 niet Haarlem Station aan te doen, maar zou toch deels een ontlasting kunnen zijn van de 346 in de spits, ervan uitgaande dat de 245 van en naar Zuid zal rijden. (naar de Blijlmer rijdt al de 255)
Overigens heeft het GVB al een spitslijn 245, dus CXX zal een ander lijnnummer moeten bedenken.
De suggestie van Rocov om buiten de spits de dubbeldekkers op 346 uit de dienst te halen, lijkt me niet realistisch. Mijn gevoel is wel dat de dubbeldekkers op termijn gaan verdwijnen en vervangen zullen worden door geleed materieel. Als inderdaad de 245 in de spits naar Haarlem gaat rijden, zal dat allicht voor wat minder aanloop op de 346 zorgen, zodat in de spits gelede bussen op lijn 346 voldoende zullen blijken te zijn. Dubbeldekkers op 346 zullen dan niet meer noodzakelijk zijn.
De VRA heeft al te kennen gegeven om een meer structurele oplossing te willen voor lijn 346 i.v.m. de onderdoorgang VUmc. Weliswaar schijnen er geen problemen te zijn, maar kan me voorstellen dat de VRA het geen ideale situatie vindt, dat een bus eerst moet knielen voordat ie onder de bovenleiding kan rijden.
Dit zijn zo mijn redeneringen......misschien dat de website van de RAR in de loop van de tijd nog iets meer duidelijkheid gaat geven?
We weten niet wat het plan is w.b. het knippen van lijn 300. ALS dat gaat gebeuren, vermoed ik op Schiphol, maar wat de gedachte achter het knippen van 300 is?
Lagere frequentie voor lijn 346 zou te maken kunnen hebben met de nieuwe spitslijn 245. Weliswaar schijnt dan de 245 niet Haarlem Station aan te doen, maar zou toch deels een ontlasting kunnen zijn van de 346 in de spits, ervan uitgaande dat de 245 van en naar Zuid zal rijden. (naar de Blijlmer rijdt al de 255)
Overigens heeft het GVB al een spitslijn 245, dus CXX zal een ander lijnnummer moeten bedenken.
De suggestie van Rocov om buiten de spits de dubbeldekkers op 346 uit de dienst te halen, lijkt me niet realistisch. Mijn gevoel is wel dat de dubbeldekkers op termijn gaan verdwijnen en vervangen zullen worden door geleed materieel. Als inderdaad de 245 in de spits naar Haarlem gaat rijden, zal dat allicht voor wat minder aanloop op de 346 zorgen, zodat in de spits gelede bussen op lijn 346 voldoende zullen blijken te zijn. Dubbeldekkers op 346 zullen dan niet meer noodzakelijk zijn.
De VRA heeft al te kennen gegeven om een meer structurele oplossing te willen voor lijn 346 i.v.m. de onderdoorgang VUmc. Weliswaar schijnen er geen problemen te zijn, maar kan me voorstellen dat de VRA het geen ideale situatie vindt, dat een bus eerst moet knielen voordat ie onder de bovenleiding kan rijden.
Dit zijn zo mijn redeneringen......misschien dat de website van de RAR in de loop van de tijd nog iets meer duidelijkheid gaat geven?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Uit het advies van Rocov-NH haal ik dat CXX elektrisch materieel wil inzetten op lijn 300, maar dat zal nog niet gaan lukken op de hele lijn. Vandaar een knip.
De RAR heeft sinds november vorig jaar hun website niet meer bijgehouden, dus daar hoeven we niet veel van te verwachten.
Overigens kun je, als je veel zin en tijd hebt, de vervoerplannen wobben bij de Vervoerregio. Krijg je na een tijdje iets terug met veel nagellak er over.
De RAR heeft sinds november vorig jaar hun website niet meer bijgehouden, dus daar hoeven we niet veel van te verwachten.
Overigens kun je, als je veel zin en tijd hebt, de vervoerplannen wobben bij de Vervoerregio. Krijg je na een tijdje iets terug met veel nagellak er over.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ik kan me voorstellen dat het traject door Amstelveen en langs Ouderkerk a/d Amstel vertragingsgevoelig is en dat Connexxion vertragingen niet will laten doorwerken op de rest van het traject.fred1954 schreef: We weten niet wat het plan is w.b. het knippen van lijn 300. ALS dat gaat gebeuren, vermoed ik op Schiphol, maar wat de gedachte achter het knippen van 300 is?
De grootste bottleneck op dat traject is de brug over de Amstel en die wordt de komende jaren vervangen, waardoor daar veel werkzaamheden zijn, met mogelijke overlast voor het (bus)verkeer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Lijn 300 kan m.i. best helemaal elektrisch rijden, mits er laadinfra aanwezig is op zowel Haarlem Station als Bijlmer Arena.sneltram schreef:Uit het advies van Rocov-NH haal ik dat CXX elektrisch materieel wil inzetten op lijn 300, maar dat zal nog niet gaan lukken op de hele lijn. Vandaar een knip.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ik betwijfel dat, omdat de bussen die nu op lijn 300 rijden een grotere capaciteit hebben dan wat er nu aan elektrische bussen op de markt is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
300 knippen? Lijnen knippen wordt een beetje de mode in deze regio. Aan het gemak van de reiziger wordt steeds minder gedacht. Electrisch rijden is een nobel streven. Maar lijkt nu te zijn gebaseerd op "tot elke prijs"fred1954 schreef:Lijn 300 kan m.i. best helemaal elektrisch rijden, mits er laadinfra aanwezig is op zowel Haarlem Station als Bijlmer Arena.sneltram schreef:Uit het advies van Rocov-NH haal ik dat CXX elektrisch materieel wil inzetten op lijn 300, maar dat zal nog niet gaan lukken op de hele lijn. Vandaar een knip.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ik meen vorig jaar een schema te hebben gezien over de instroom van e-bussen in NL, waarin stond dat elektrische 21m bussen in ontwikkeling zouden zijn?Suus schreef:Ik betwijfel dat, omdat de bussen die nu op lijn 300 rijden een grotere capaciteit hebben dan wat er nu aan elektrische bussen op de markt is.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Ik heb nog geen persbericht gezien dat ze ook zijn besteld, dus ook Connexxion gaat er blijkbaar nog niet mee rijden in december.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Nee, dat klopt, er is ook geen sprake van dat er in december in AML elektrische bussen bijkomen, dat gaat als alles volgens plan gaat december 2020 gebeuren......
CXX zou de eerste 3 jaar van deze concessie alleen de 100 e-bussen gaan gebruiken en daarna zouden alle R-net (op 346 na) ook elektrisch worden. Eind 2017 is de concessie ingegaan, eind 2020 zullen de R-net diesels teruggekocht worden door de leverancier en komen er 158 e-bussen bij in AML.
CXX zou de eerste 3 jaar van deze concessie alleen de 100 e-bussen gaan gebruiken en daarna zouden alle R-net (op 346 na) ook elektrisch worden. Eind 2017 is de concessie ingegaan, eind 2020 zullen de R-net diesels teruggekocht worden door de leverancier en komen er 158 e-bussen bij in AML.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Waar kun je dit vinden? Op de site van Rocov-NH staat helemaal geen advies over een vervoerplan 2020. Sterker nog, AML valt niet onder Rocov-NH maar onder de RAR-Vervoerregio Amsterdam.sneltram schreef:Het is jammer dat de vervoerplannen van AML met een gigantische geheimhouding worden verwerkt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de concessies rondom Den Haag en Rotterdam). Echter, uit het Rocov-NH advies (openbaar op hun website), kunnen we een leuke glimp opvangen van een plan van CXX voor 2020:
"Het knippen van lijn 300 werpt een drempel op die, zoals elke overstap, leidt tot een wezenlijke vermindering van het gebruik van het OV op deze verbinding. De milieuwinst die geboekt wordt door de inzet van ZE-materieel wordt zodoende wellicht meer dan teniet gedaan."
Waar zouden ze willen knippen? Hoofddorp of Schiphol?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Er staat een document op de website over AML met betrekking tot Haarlem.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Is voorzover ik kan zien inmiddels van de Rocov site afgehaald, als ik de link van gisteren in mijn browsergeschiedenis aanklik, krijg ik een foutmelding. Iemand van Rocov leest hier blijkbaar mee.....
Maar het stond er wel DingeZ.
Maar het stond er wel DingeZ.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Het is er inderdaad afgehaald. Jammer hoor, al die geheimhouding.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)
Op 6 juni is er portefeuillehoudersoverleg van de Vervoerregio. Alle stukken hebben ze openbaar gezet: https://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site ... &year=2019.
En daar staat vooral interessant leesvoer in over de Zero Emissie bussen die CXX vanaf eind 2020 wil inzetten. Het komt er op neer dat de ontwikkeling van ZE-bussen zo snel gaat dat er meer accucapaciteit meekan en men niet zo'n 45 bussen in de spits aan de laadpaal hoeft te hebben, maar hooguit een stuk of 10. Dan moet er wel laadinfra zijn op bijvoorbeeld station Bijlmer en het kan uitsluitend met 18 meter bussen. Omdat lijn 300 dan te druk wordt in de spits, willen ze een nieuwe spitslijn rechtstreeks van Hoofddorp naar Bijlmer. Dan kan de 300 met 18 meter toe. Eenzelfde voorstel is er voor Haarlem Noord/Oost naar Amsterdam Zuid, zodat het op lijn 346 blijft passen. De bundel 348/358 gaat weer terug naar diesel als het aan CXX ligt, omdat de Amsteltram daar over een paar jaar rijdt en het niet loont om elektrisch aan te schaffen. De huidige elektrische bussen schuiven dan door naar andere lijnen.
Op dezelfde pagina ook leesvoer over de evaluatie van R-Net. Eigenlijk is men heel positief. Zeker over de 340, 341 en 346, behalve over de snelheid van de bundel in Amstelveen. Joh, je meent het. Maar ook dat het alterneren 347/348/357/358 niet goed werkt. Beter is één lijn Uithoorn - Amsterdam Centrum en Aalsmeer - Zuid (of met de pootjes omgedraaid), zodat je in Amstelveen zo regelmatig met je interval zit en niet telkens twee bussen na elkaar hebt. En men vindt de haltevoorzieningen (met name voor de fiets in Hoofddorp) niet goed. Ook geen verrassing.
En tenslotte allerlei info over de ZaWa concessie.
En dan zal het over een uurtje wel offline worden gehaald. Maakt niet uit. Wij hebben voer voor discussie.
En daar staat vooral interessant leesvoer in over de Zero Emissie bussen die CXX vanaf eind 2020 wil inzetten. Het komt er op neer dat de ontwikkeling van ZE-bussen zo snel gaat dat er meer accucapaciteit meekan en men niet zo'n 45 bussen in de spits aan de laadpaal hoeft te hebben, maar hooguit een stuk of 10. Dan moet er wel laadinfra zijn op bijvoorbeeld station Bijlmer en het kan uitsluitend met 18 meter bussen. Omdat lijn 300 dan te druk wordt in de spits, willen ze een nieuwe spitslijn rechtstreeks van Hoofddorp naar Bijlmer. Dan kan de 300 met 18 meter toe. Eenzelfde voorstel is er voor Haarlem Noord/Oost naar Amsterdam Zuid, zodat het op lijn 346 blijft passen. De bundel 348/358 gaat weer terug naar diesel als het aan CXX ligt, omdat de Amsteltram daar over een paar jaar rijdt en het niet loont om elektrisch aan te schaffen. De huidige elektrische bussen schuiven dan door naar andere lijnen.
Op dezelfde pagina ook leesvoer over de evaluatie van R-Net. Eigenlijk is men heel positief. Zeker over de 340, 341 en 346, behalve over de snelheid van de bundel in Amstelveen. Joh, je meent het. Maar ook dat het alterneren 347/348/357/358 niet goed werkt. Beter is één lijn Uithoorn - Amsterdam Centrum en Aalsmeer - Zuid (of met de pootjes omgedraaid), zodat je in Amstelveen zo regelmatig met je interval zit en niet telkens twee bussen na elkaar hebt. En men vindt de haltevoorzieningen (met name voor de fiets in Hoofddorp) niet goed. Ook geen verrassing.
En tenslotte allerlei info over de ZaWa concessie.
En dan zal het over een uurtje wel offline worden gehaald. Maakt niet uit. Wij hebben voer voor discussie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 59 gasten