Pagina 20 van 75

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 16:29
door Jorn
Hendrik schreef:Betere vering, dus je voelt veel minder van oneffenheden in de weg.
Het comfort wordt trouwens ook in belangrijke mate bepaald door het soort stoelen, aanwezigheid van dubbelglas, e.d.
Toegankelijkheid, is dat relevant?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 16:33
door Hendrik
Ja, daarom had ik het eerder al over kinderwagens e.d. :wink: Overigens: de overheid hecht er m.i. een beetje te veel waarde aan. ELKE bus op ELKE lijn moet een rolstoelplaats hebben, terwijl ik die nog nooit gebruikt heb zien worden door een rolstoel... (Even los van de specifieke concessie trouwens, want het onderwerp dat je aansnijdt past m.i. beter in een los topic.)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 16:39
door Jorn
Hendrik schreef:Ja, daarom had ik het eerder al over kinderwagens e.d. :wink: Overigens: de overheid hecht er m.i. een beetje te veel waarde aan. ELKE bus op ELKE lijn moet een rolstoelplaats hebben, terwijl ik die nog nooit gebruikt heb zien worden door een rolstoel... (Even los van de specifieke concessie trouwens, want het onderwerp dat je aansnijdt past m.i. beter in een los topic.)
Okee, maar wanneer gaat de hoge vloer boven toegankelijkheid en andersom? Want je levert blijkbaar als Volvo 8900 wat comfort in tov een Integro, maar je bent wel een stuk toegankelijker..

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 17:26
door CamilleKreemers
Hendrik schreef:Ja, daarom had ik het eerder al over kinderwagens e.d. :wink: Overigens: de overheid hecht er m.i. een beetje te veel waarde aan. ELKE bus op ELKE lijn moet een rolstoelplaats hebben, terwijl ik die nog nooit gebruikt heb zien worden door een rolstoel... (Even los van de specifieke concessie trouwens, want het onderwerp dat je aansnijdt past m.i. beter in een los topic.)
Het EUROPESE HOF heeft verplicht gesteld dat er een rolstoeler mee moet kunnen met de bus.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 18:19
door Hendrik
Met elke bus, waar dan ook? Tuurlijk niet! Of heb je een vindplaats van het arrest waarin dat is overwogen?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 18:57
door CamilleKreemers
Dat kwam als conclusie van de rechtszaak die een rolstoeler had uitgevoerd tegen Veolia Limburg. Hierbij was kort samengevat dat elke OV-bus minimaal 1 rolstoelplek moet hebben, ongeacht het type bus.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 21:24
door Globetrotter
CamilleKreemers schreef:Rnet mag alleen als je 6x/uur in de spits rijdt en in de daluren 4x/uur. Rustige uren in de avond mag minimaal 2x/uur. Ik zie alleen de Qliner 387 Gorinchem - Utrecht hiervoor snel in aanmerking komen qua frequenties. QLiner 388 rijdt daluren 1x/uur en spits 2x/uur en moet dus flink worden uitgebreid om R-net te worden.

Ik stel dan voor om in de daluren 1x/uur naar 2x/uur te gaan en in de spitsuren van 2x/uur naar 4x/uur. Dit lijkt me dan een goede stap 1 voor de intensivering van Qliner 388.
In de ochtendspits wordt er op een moment drie keer per uur gereden op 388. Wat ik uit observatie constateer is dat er op lijn 388 (eigenlijk op alle lijnen vanuit Brabant/ Dordrecht, enzovoort) in de ochtendspits een grote stroom richting Utrecht is en in de avondspits richting Brabant/ Dordrecht, etcetera. Is een hogere frequentie niet mogelijk als er tussen Dordrecht en Utrecht in de ochtendspits vier keer per uur wordt gereden en deze bus MAT terugrijdt naar Dordrecht (voor eventueel nog een rit)? Wat zou de rijtijdbesparing zijn van een MAT- rit Utrecht- Dordrecht tov een dienstregelingrittijd Utrecht- Dordrecht? Zou R- Net met deze tijdsbesparing met het huidige aantal bussen op lijn 388 doorgevoerd kunnen worden?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 21:28
door Daniel
Een MAT-rit scheelt niet veel met een dienstrit op 388. Sowieso is via de N214 al net zo snel als via A27 en A15 en je kunt niet echt een stuk afsnijden omdat je slechts op een zeer beperkt aantal plekken de Lek kunt oversteken.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 21:40
door Globetrotter
Daniel schreef:Een MAT-rit scheelt niet veel met een dienstrit op 388. Sowieso is via de N214 al net zo snel als via A27 en A15 en je kunt niet echt een stuk afsnijden omdat je slechts op een zeer beperkt aantal plekken de Lek kunt oversteken.
Routeplanner via Gouda en Rotterdam is 46 minuten.
https://www.google.nl/maps/dir/Stations ... 846164!5i1

In de dienstregeling is de maximale rijtijd Dordrecht- Utrecht in de ochtendspits 1uur en 20 minuten. Het scheelt dus best wel een stuk. Of er hierdoor met het huidige aantal bussen een hogere frequentie gereden kan worden, weet ik niet.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 21:46
door CamilleKreemers
Wie weet hoeveel Qliners Arriva heeft voor deze dienstregeling?
Ik gok nu namelijk het aantal bussen die minimaal aanwezig is voor de dienstregeling zoals deze gehanteerd wordt.

Qliner 387 Gorinchem - Utrecht heeft een kwartiersdienst. Als deze efficiƫnt is ingedeeld en je een goede aansluiting in Gorinchem hanteert is er een slag van ongeveer 80 minuten aanwezig. Dit levert op dat bij de huidige kwartiersdienst doordeweeks er minimaal 6 bussen in Gorinchem voor de Qliner nodig.

Qliner 388 Dordrecht - Utrecht heeft een omlooplengte van 2 uur 20 minuten. Dit houdt in dat in de middagspits bij een duur van 2,5 uur er 5 bussen nodig zijn. Hierbij is ook een extra ochtendspitsrit aanwezig, dus een bus extra. Ik verwacht dus dat deze lijn in totaal 6 bussen heeft.

In totaal zijn er dan opgeteld 12 bussen die als Qliner moeten zijn uitgevoerd. Ik zie op de wiki dit staan: 7781 - 7792. Dit houdt dan in dat er daadwerkelijk 12 Qliners aldus de wiki in deze concessie aanwezig zijn. Er zullen voor een hogere frequentie toch meer bussen moeten komen.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 21:58
door Suus
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij zijn er ook nog een paar Volvo's die oorspronkelijk voor ZHN waren actief in DAV.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 22:10
door Daniel
Vier stuks ja, dat staat ook keurig op die wikipagina.

Die snelle route terug maakt trouwens niet zo gek veel uit als je in de spitsrichting vaker zou willen gaan rijden en die ritten dan leeg terug laat rijden: je bent dan net een halfuur sneller terug in Dordrecht met die bus maar dan heb je helemaal nergens een buffertijd tussen de ritten meer. Iets wat me bij de afstanden die lijn 388 aflegt toch wel wenselijk lijkt. En sowieso is de spits eigenlijk altijd al voorbij tegen de tijd dat de eerste verdichtingsrit weer terug is want dat duurt dan nog altijd 2 uur.
Dat maakt het makkelijk rekenen: uitgaand van een spits tussen 7 en 9 uur heb je voor een kwartiersdienst dus vier bussen extra nodig.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 22:22
door CamilleKreemers
oh ja, die had ik nog niet gezien.

Dan zou in theorie een kwartiersdienst op Qliner 388 moeten kunnen. Je hebt alleen per stalling een reservebus nodig denk ik voor een betrouwbare dienst.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 22:26
door waldo79
Ezra schreef:46 minuten via Gouda en Rotterdam over Utrecht-Dordrecht
Daniel schreef: Die snelle route terug maakt trouwens niet zo gek veel uit als je in de spitsrichting vaker zou willen gaan rijden en die ritten dan leeg terug laat rijden.
Knappe jongen die met een bus via Gouda en Rotterdam in 46 minuten naar Dordrecht kan rijden vanuit Utrecht :idea: Dat lukt met een auto al niet, laat staan met een bus.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 22:35
door CamilleKreemers
Weet iemand vanuit welke stalling Arriva de diensten uitvoert? Alblasserdam, Dordrecht en Schelluinen denk ik, maar zijn er eventueel meer stallingen voor deze concessie?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 23:20
door dylanwild94
nee dat zijn de enige 3. :wink:

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 02 mei 2015, 04:38
door Stefan
Alleen de 7701 en 7702 rijden nog in DAV, de 7703 en 7704 rijden in HWGO op de 396.

Als ik thuis ben, zal ik eens kijken hoeveel omlopen aan Qliners er zijn overigens, maar volgens mij zijn dat er 'gewoon' 14. Wij op Dordt hebben in ieder geval geen reserves aan Qliners.

De 387 wordt overigens vanuit Schelluinen gereden en de 388 (sinds december) vanuit Dordrecht.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 02 mei 2015, 08:09
door CamilleKreemers
Ik zie dat van alblasserdam naar zuidplein er in daluren gelijkktijdig wordt gereden door lijnen 93 en 90. Wat is daar de gedachte achter? Het lijkt me aantrekkelijker om die ritten een half uur uit elkaar te leggen.

Wat is de verdeling van lijnen in deze concessie dan?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 02 mei 2015, 08:12
door zone5324bericht...
het is het aantal ritten per lijn, dat bepaald en niet de verdeling over het uur.
kijk bijv. maar naar de 90 en 91 op zondagen.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 02 mei 2015, 08:20
door CamilleKreemers
Zone, hierbij is lijn 90 de doorgaande lijn en lijn 93 begint in alblasserdam. Ze rijden gelijktijdig naar rotterdam zuidplein, terwijl ze dezelfde route en elk een uursdienst zijn. Dat kan je toch beter verdelemn in het uur?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 02 mei 2015, 08:44
door Stefan
Dat lijkt mij ook. De andere kant op zit er netjes een half uur tussen.. Heb het ook nog nooit begrepen waarom het richting Rotterdam niet het geval is.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 02 mei 2015, 09:48
door CamilleKreemers
ik mail Arriva er wel even over. Het ziet er heel vreemd uit. Ik ben wel benieuwd naar de reden van deze 'fout'.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 02 mei 2015, 11:07
door Stefan
Heb het ook al eens via Twitter geprobeerd en m'n leidinggevende wist het ook niet...

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 02 mei 2015, 11:29
door CamilleKreemers
Iemand in dat gebied DAV moet weten waarom dit zo is. Zelfs al is de reden dat het gewoon domweg een fout is in de planning (dan hoop ik wel dat ze heel snel deze fout corrigeren.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 02 mei 2015, 18:31
door dylanwild94
Stefan is buschauffeur in het DAV. :lol: