Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
AT5 meldt dat Wiebes nog steeds bezig is met onderhandelingen met Schultz om de aanbesteding uit te stellen. Geen enkele politicus in Amsterdam acht het mogelijk binnen een jaar het OV aan te besteden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
De eerste stap moet dan zijn om de maximumsnelheid op de grote wegen niet te verhogen naar 130 km/h, want dat scheelt sowieso weer €150 mln aan veiligheidsmaatregelen.willy84 schreef:VAndaag in de Telegraaf gelezen dat er mogelijk 10 miljard extra bezuinigd moet worden. Vergeet het maar met je stakingen.
Als dan ook de Blankenbergtunnel en de verbinding A13/A16 niet worden aangelegd, heb je die €10 mrd er volgens mij alweer uit.
@ Bee: Amsterdam zou toch pas in 2015 gebeuren, omdat alles in één wordt aanbesteed? Of waren dat slechts plannen?
In Rotterdam en Den Haag wordt het busvervoer per 2013 aanbesteed, de metro- en tramlijnen in Rotterdam per eind 2015 en de tramlijnen in Den Haag + alle RandstadRail-lijnen per eind 2016.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
Amsterdam wil alles in een keer doen en dat moet volgens de minister per 2013. Iedereen wil liever 2015 maar de minister is nogal hardnekkig in haar standpunt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
Het probleem met dit kabinet is niet alleen dat ze slechte plannen hebben, maar vooral ook dat ze totaal niet open staan voor redelijke argumenten. Zoals een redelijke termijn voor aanbestedingen. Niemand zit erop te wachten dat die mislukken.
Qua bezuinigingen weet ik wel een goeie: schaf de vergoeding voor de kinderopvang af. Dat gaat toch vooral naar mensen die het geld niet nodig hebben. Qua OV moet je toch echt naar een situatie toe dat de meeste lijnen op de meeste tijden hun eigen broek kunnen ophouden. Als dat betekent dat er wat mensen afhaken en de auto nemen is dat vervelend, maar dat moet dan maar.
Ze kunnen dan altijd de auto weer duurder maken en zo mensen het openbaar vervoer in jagen. En het slot van de woningmarkt zodat mensen wat makkelijker dichter bij hun werk kunnen gaan wonen.
Oh, en natuurlijk de korting voor ouderen afschaffen. Het aandeel arme 65+ers is lager dan onder 65-ers. Als de OV-bedrijven graag korting willen geven laat ze dit dan in de vorm van een dalurenkorting die voor iedereen open staat doen. Eigenlijk zou eens iemand een proefproces moeten uitlokken over deze discriminatie.
Qua bezuinigingen weet ik wel een goeie: schaf de vergoeding voor de kinderopvang af. Dat gaat toch vooral naar mensen die het geld niet nodig hebben. Qua OV moet je toch echt naar een situatie toe dat de meeste lijnen op de meeste tijden hun eigen broek kunnen ophouden. Als dat betekent dat er wat mensen afhaken en de auto nemen is dat vervelend, maar dat moet dan maar.
Ze kunnen dan altijd de auto weer duurder maken en zo mensen het openbaar vervoer in jagen. En het slot van de woningmarkt zodat mensen wat makkelijker dichter bij hun werk kunnen gaan wonen.
Oh, en natuurlijk de korting voor ouderen afschaffen. Het aandeel arme 65+ers is lager dan onder 65-ers. Als de OV-bedrijven graag korting willen geven laat ze dit dan in de vorm van een dalurenkorting die voor iedereen open staat doen. Eigenlijk zou eens iemand een proefproces moeten uitlokken over deze discriminatie.
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
De Blankenbergtunnel is ook erg belangrijk voor de Rotterdamse regio. Ik zou toch niet willen zeggen dat je dat kan inruilen voor beter stedelijk OV; het bedient verschillende markten.Meltrain schreef:De eerste stap moet dan zijn om de maximumsnelheid op de grote wegen niet te verhogen naar 130 km/h, want dat scheelt sowieso weer €150 mln aan veiligheidsmaatregelen.
Als dan ook de Blankenbergtunnel en de verbinding A13/A16 niet worden aangelegd, heb je die €10 mrd er volgens mij alweer uit.
De Stadsregio is ook behoorlijk hardnekkig. Waar Rotterdam en Den Haag binnenkort de uitslag bekend maken, loopt Amsterdam te mekkeren bij de minister. Ze hadden ook wat eerder kunnen starten. Het is immers al een aantal jaar bekend/aannemelijk dat er aanbesteed moet worden. Zelfs als je daarvoor de kortstmogelijke periode aanhoudt, hoeven er geen problemen te zijn, want als Stadsregio weet je prima wat je met het OV wilt. Wel of niet aanbesteden is dan een beperkte uitbreiding van de bestaande strategie. Ik neem immers even aan dat de gestelde eisen aan bijvoorbeeld de kwaliteit niet veel zal verschillen bij het in- of aanbesteden.Bee schreef:Amsterdam wil alles in een keer doen en dat moet volgens de minister per 2013. Iedereen wil liever 2015 maar de minister is nogal hardnekkig in haar standpunt.
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
Dat laatste is wel een beetje mandarijntjes met sinaasappels vergelijken, omdat Amsterdam een multimodale concessie in het stadsvervoer wil behouden terwijl de aanbestedingen in Den Haag en Rotterdam vooralsnog alleen over het busvervoer gaan.
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
Het startpunt voor alle drie de stedelijke regio's was hetzelfde. Voorheen reed er één vervoerder die al het stadsvervoer voor haar rekening nam. Ik neem even aan dat daarover afspraken zijn gemaakt, bijvoorbeeld over punctualiteit. Bij het aanbesteden komen veel van diezelfde eisen en voorwaarden terug. Natuurlijk zal een en ander beter uitgewerkt moeten worden. Het zal ook best pittig zijn, maar men heeft daar wel al een tijdje voor gehad. Daarbij zitten er bij de Stadsregio genoeg bekwame mensen met ervaring in het aanbesteden.
Overigens kon de stadsregio er ook voor kiezen om een kortlopende busconcessie uit te schrijven om over een paar jaar met één grote multimodale concessie te komen. De Stadsregio Arnhem/Nijmegen heeft zoiets ook gedaan bij haar concessie Arnhem/Nijmegen en de stadsregio Rotterdam heeft iets vergelijkbaars gedaan met de concessie van Rotterdam Streek. In Amsterdam kan zoiets ook prima (desnoods met GVB-vriendelijke voorwaarden).
Overigens kon de stadsregio er ook voor kiezen om een kortlopende busconcessie uit te schrijven om over een paar jaar met één grote multimodale concessie te komen. De Stadsregio Arnhem/Nijmegen heeft zoiets ook gedaan bij haar concessie Arnhem/Nijmegen en de stadsregio Rotterdam heeft iets vergelijkbaars gedaan met de concessie van Rotterdam Streek. In Amsterdam kan zoiets ook prima (desnoods met GVB-vriendelijke voorwaarden).
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
Een multimodale concessie met railvervoer openbaar aanbesteden ligt wel iets complexer dan wat eisen opstellen over punctualiteit. Het toont juist visie aan van de Stadsregio Amsterdam dat ze er de tijd voor nemen om dit goed te regelen in plaats van overhaast te werk te gaan omdat Den Haag dat zo graag wil.
Als je graag één concessie voor het stadsvervoer wil behouden is het complete waanzin om eerst het busvervoer voor een korte periode aan te besteden waardoor het risico bestaat dat het stadsvervoer alsnog tijdelijk opgesplitst wordt. Mits GVB marktconform presteert heeft het geen enkele toegevoegde waarde om een kortlopende busconcessie uit te geven.
Als je graag één concessie voor het stadsvervoer wil behouden is het complete waanzin om eerst het busvervoer voor een korte periode aan te besteden waardoor het risico bestaat dat het stadsvervoer alsnog tijdelijk opgesplitst wordt. Mits GVB marktconform presteert heeft het geen enkele toegevoegde waarde om een kortlopende busconcessie uit te geven.
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
Maar is het opstellen van de voorwaarden voor een openbare aanbesteding dan wezenlijk anders/moeilijker dan het opstellen van afspraken met het GVB? In beide gevallen moet worden beschreven wat er van de partijen verwacht wordt en het contract zal meer inhouden dan "rommel maar wat aan, we zien wel hoe het gaat". Een openbare aanbesteding hoeft niet enorm af te wijken van een inbesteding, maar legt wel de bestaande (en impliciete) afspraken bloot. Een multimodale concessie zal daarbij ongetwijfeld complexer zijn dan een busconcessie en het is ook positief dat men niet over één nacht ijs gaat, maar daar hadden ze dan iets eerder mee moeten komen.
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
Complexiteit zit ook in dingen als beheer en onderhoud van infrastructuur of het gebruik van activa. Ja, de stadsregio had hier eerder mee kunnen beginnen maar heeft gewoon lang gedacht dat een openbare aanbesteding toch niet noodzakelijk zou zijn. Nu de stadsregio het aanbestedingspad wel gevonden heeft moet de minister de regio Amsterdam gewoon de tijd geven dit goed te regelen.
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
De stadsregio is al in 2004 begonnen met de voorbereiding van het aanbesteden van de concessie Amsterdam. Ik ben daar nog indirect bij betrokken geweest. Alleen nu moet het weer totaal anders...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wethouder weigert eerdere aanbesteding OV Amsterdam
Wethouder weigert eerdere aanbesteding OV Amsterdam
Geplaatst op: vrijdag 16 december 2011 17:34
Laatst bijgewerkt: vrijdag 16 december 2011 17:35
Wethouder Wiebes (VVD) weigert om de aanbesteding van het Amsterdamse openbaar vervoer eerder uit te voeren dan in 2015. In AT5 Politiek zei hij dat het simpelweg niet mogelijk is om al in 2013 aan te besteden, zoals minister Schultz (VVD) wil. Zie link voor het bijbehorende TV-item.
Lees verder | Dossier Aanbesteding grote steden | Meer nieuws in dossier Aanbesteding grote steden
Geplaatst op: vrijdag 16 december 2011 17:34
Laatst bijgewerkt: vrijdag 16 december 2011 17:35
Wethouder Wiebes (VVD) weigert om de aanbesteding van het Amsterdamse openbaar vervoer eerder uit te voeren dan in 2015. In AT5 Politiek zei hij dat het simpelweg niet mogelijk is om al in 2013 aan te besteden, zoals minister Schultz (VVD) wil. Zie link voor het bijbehorende TV-item.
Lees verder | Dossier Aanbesteding grote steden | Meer nieuws in dossier Aanbesteding grote steden
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Wethouder weigert eerdere aanbesteding OV Amsterdam
Hij krijgt de wiebes maar. Waarom zou de stad Amsterdam niet aanbesteedt moeten worden en de streek wel?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
Dat zegt Wiebes helemaal niet...
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
Nee, Wiebes zegt alleen "Het kan niet, want bus+tram+metro". Waarom het niet kan... Dat staat weer niet in het artikel :')
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
De logica zit in de stadsregio notitie 'een nieuwe kijk op het amsterdams OV'. Daarin wordt gesteld dat de vervoerder veel meer ruimte moet krijgen om een zo groot mogelijk aantal reizigers te vervoeren. Als je die keuze maakt kan je niet de bus apart aanbesteden, maar moet je inderdaad voor de totale aanbesteding kiezen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten