Pagina 25 van 33

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: za 06 jan 2024, 19:32
door VIRM
DPDelft schreef: za 06 jan 2024, 13:49 Connexxion, de andere inschrijver, schijnt een vergelijkbaar aanbod aan DRU te hebben geboden. Dan was er dus hetzelfde probleem ontstaan.
EBS had in ieder geval voor december 2023 al personeelstekort in Waterland. Voor Connexxion in de Zaanstreek weet ik het niet.
Was het probleem onder Connexxion wel zo groot geweest? Dat weet je als er ergens cijfers zijn over de hoeveelheid chauffeurs die Connexxion naar een van de vier concessies in Noord-Holland heeft gelokt in plaats van onder EBS te gaan rijden bij het overnemen van de concessie.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: za 06 jan 2024, 21:57
door CamilleKreemers
Welke 4 concessies? Noord Holland Noord, Amstellanden en Haarlem zitten daar toch?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: za 06 jan 2024, 22:00
door Matt5154
Gooi en Vechtstreek hoort er ook bij he ;)

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 10 jan 2024, 16:51
door david_meyer24

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 10 jan 2024, 21:47
door Durashift
Ik dacht, na het lezen van het intro.. nou wordt die wethouder een partijtje boos op CXX dat die bussen niet goed ( genoeg) verkocht heeft aan EBS... maar het gaat kennelijk om de staat van onderhoud dat (nog) niet door EBS is (laten) uitgevoerd.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 10 jan 2024, 22:03
door ArrivaBas
Bedrijfseconomisch gezien snap ik dat Connexxion ervoor gekozen heeft om niet meer te veel te investeren in een aflopende zaak. EBS heeft diverse bussen tweedehands overgenomen en vanaf het moment dat het contract ingaat moeten zij er dan voor zorgen dat die bussen gewoon in orde zijn voor wat betreft de eisen die de wet eraan stelt.
Ik verwacht trouwens ook dat het een en ander bij de Berlijnse bussen speelt. Als ik me niet vergis heeft BVG die bussen al langer geleden afgestoten omdat het leasecontract afliep en ik krijg niet de indruk dat zo'n toko als Womy veel onderhoud pleegt aan bussen die te koop (stil)staan.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 10 jan 2024, 22:26
door Philip
Ah, vandaar dat ik in Veluwe-Zuid nog Berlijnse reclame aantrof in een bus.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 10 jan 2024, 23:35
door ovVeluwe
Daar rijden helemaal geen Berlijnse Citea's. Dit gaat om die van EBS ZaWa.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 00:13
door omaylie
omaylie schreef: wo 03 jan 2024, 17:37 Wanneer komen de resterende vier buurtbussen (9350-9353) eigenlijk?
Om nog even in het materieel te blijven: ik heb nog steeds geen antwoord op deze vraag die ik hier een tijd geleden heb gesteld.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 08:32
door Roeland
Wat voor materieel rijdt er op lijn 103 (Monnickendam - Sloterdijk)? Gewoon reguliere 12m-bussen?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 08:37
door Milco
Inderdaad grote bussen: https://busposities.nl/lijn/ebs_1103

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 08:37
door Milco
omaylie schreef: do 11 jan 2024, 00:13
omaylie schreef: wo 03 jan 2024, 17:37 Wanneer komen de resterende vier buurtbussen (9350-9353) eigenlijk?
Om nog even in het materieel te blijven: ik heb nog steeds geen antwoord op deze vraag die ik hier een tijd geleden heb gesteld.
Misschien heeft niemand er een antwoord op?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 11:06
door ovVeluwe
Tribus heeft volgens mij ook leveringsproblemen van enkele materialen, zoals van de ramen.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: vr 12 jan 2024, 20:31
door ovVeluwe
omaylie schreef: do 11 jan 2024, 00:13
omaylie schreef: wo 03 jan 2024, 17:37 Wanneer komen de resterende vier buurtbussen (9350-9353) eigenlijk?
Om nog even in het materieel te blijven: ik heb nog steeds geen antwoord op deze vraag die ik hier een tijd geleden heb gesteld.
Ze zijn bijna zover. Deze 3 zijn trouwens van het type MAN TGE en zijn korter dan de overige buurtbussen.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: za 13 jan 2024, 21:32
door david_meyer24
Dit is nieuw voor mij Afbeelding

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: za 13 jan 2024, 22:06
door Milco
Wat is nieuw voor jou? De ovinfo-app, de vervallen ritten of de reden daarvan?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: za 13 jan 2024, 23:16
door david_meyer24
Die reden met personeel en misdrijf en mishandeling die heb ik nog nooit gezien in de app.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: za 13 jan 2024, 23:24
door Milco
Uitval door personeelstekort wordt bij EBS wel vaker in de app vermeld. Mishandeling zie je inderdaad niet vaak, maar dat zorgt hopelijk wel voor begrip bij de uitval van die rit.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: za 13 jan 2024, 23:32
door david_meyer24
Ja daarom vondt ik het wel even belangrijk om het even te melden misschien dat iemand anders het wel eerder heb gezien.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: zo 14 jan 2024, 21:10
door Vinny
Niet persé zo in een app, maar ik kan me nog wel herinneren dat in de verkeersinformatie werd genoemd: 'beperkt treinverkeer wegens overlast door jongeren'. En toen dacht ik al: dat zal morgen ongetwijfeld ook in het reguliere nieuws komen (A)

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 08:51
door Roeland
EBS heeft per december 2023 de R-netlijnen 301 en 304 vervangen door reguliere buslijnen 100 en 104. Zaten er voorheen dan zo weinig reizigers in deze lijnen, dat de R-net-frequentie daarvoor te hoog was?

Op het traject van lijn 314 (Amsterdam - Hoorn) is EBS juist vaker gaan rijden (plan was overdag 6x/uur). Was die lijn naar Hoorn dan zo druk? Volgens mij rijdt-ie toch grotendeels door weilanden?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 09:22
door Meltrain
Roeland schreef: wo 17 jan 2024, 08:51 EBS heeft per december 2023 de R-netlijnen 301 en 304 vervangen door reguliere buslijnen 100 en 104. Zaten er voorheen dan zo weinig reizigers in deze lijnen, dat de R-net-frequentie daarvoor te hoog was?
Tijdens de spitsuren is de frequentie hetzelfde gebleven, maar tijdens de daluren is de frequentie verlaagd. De redenen staan in het vervoerplan dat al eerder in dit topic gedeeld is, maar in elk geval lijn 104 rijdt grotendeels parallel aan lijn 307.
De vernummering had tevens als voordeel dat nu eindelijk in één oogopslag zichtbaar is welke lijnen bij alle haltes stoppen tussen Purmerend en welke lijnen niet.
Op het traject van lijn 314 (Amsterdam - Hoorn) is EBS juist vaker gaan rijden (plan was overdag 6x/uur). Was die lijn naar Hoorn dan zo druk? Volgens mij rijdt-ie toch grotendeels door weilanden?
Volgens mij rijdt lijn 314 alleen tussen Amsterdam en Edam 6x/uur, maar wordt er tussen Edam en Hoorn in combinatie met lijn 112 6x/uur gereden.
De reden voor deze hogere frequentie is mij onbekend.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 09:25
door Gartlin9
Het elke 10 minuten was altijd al zo, alleen is een paar jaar geleden door personeelstekort afgeschaald naar elke 15 min. En dat is de verbinding dus alweer

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: vr 19 jan 2024, 14:00
door zone2000
EBS beboet en gekort op subsidie na afschalen dienstregeling Zaanstreek

De Vervoerregio Amsterdam verleent EBS geen ontheffing voor het afschalen van de dienstregeling. De busvervoerder, die op die manier uitval van ritten door personeelstekorten probeert te voorkomen, ontvangt daardoor minder subsidie en kan bovendien een boete verwachten.

Dat blijkt uit een brief die de Vervoerregio heeft verstuurd naar zijn regioraadsleden.
https://www.ovpro.nl/bus/2024/01/19/ebs ... aanstreek/

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: vr 19 jan 2024, 14:45
door Milco
Enerzijds begrijpelijk, maar was het niet de Vervoerregio die wilde dat EBS maatregelen ging treffen? Dat hebben ze nu gedaan door afschalen wat weliswaar vervelend is maar beter is dan helemaal niks doen… Bovendien lees ik op GVB.nl dagelijks “Lijn x rijdt met een voertuig minder. Houd rekening met vertraging.” Krijgt GVB nu ook boetes voor dagelijks uitvallen van ritten?