Pagina 251 van 750

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 08 dec 2015, 23:09
door Ardan
Ik vond het treurig om te zien, de laatste Zilvermeeuwen op transport en dan ook nog eens zó gehavend.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 09 dec 2015, 16:54
door n-evo
Gelukkig zijn de M5's ook al hard op weg er zo uit te zien. Zie vandaag weer de ene na de andere metro voorbij komen die helemaal onder de graffiti zit. Onwijs goed idee die metro's buiten stallen. En maar zeiken dat ze per jaar een ton kwijt zijn aan vandalisme. :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 09 dec 2015, 20:47
door Mojito
In het buitenland worden metrostellen ook grotendeels buiten gestald. Het gaat ook niet om de stalling maar om de bewaking. Ik snap het ook niet. Kennelijk is het steeds maar weer opnieuw verwijderen van graffiti goedkoper dan het plaatsen van een deugdelijke afrastering, goede verlichting en camera's en dan de continue aanwezigheid van bewakers die direct kunnen ingrijpen als dat nodig is.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 10 dec 2015, 10:05
door Globetrotter
Gaan de blokkendozen er met ingang van de nieuwe dienstregeling uit (en wordt hij zaterdag dus voor het laatst ingezet) of is hij bijvoorbeeld volgende week ook nog te bewonderen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 10 dec 2015, 10:53
door n-evo
Mojito schreef:In het buitenland worden metrostellen ook grotendeels buiten gestald. Het gaat ook niet om de stalling maar om de bewaking. Ik snap het ook niet. Kennelijk is het steeds maar weer opnieuw verwijderen van graffiti goedkoper dan het plaatsen van een deugdelijke afrastering, goede verlichting en camera's en dan de continue aanwezigheid van bewakers die direct kunnen ingrijpen als dat nodig is.
Kennelijk krijgen ze hun beveiliging niet op orde en blijft het simpelweg te makkelijk om toegang te krijgen tot die wagens van miljoenen per stuk.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 10 dec 2015, 11:18
door Alargule
Ik kan me zo voorstellen dat permanente beveiliging op jaarbasis erg duur is. Je moet niet alleen aan het mannetje in het hokje denken, maar ook aan alle hulpmiddelen eromheen. Hekken, elektronische beveiliging, onderhouds- en beheerkosten daarvan...

Als er nu echt sprake was geweest van een pandemie aan graffiti had men die kosten waarschijnlijk wel gemaakt. Maar men lijkt de bekladde stellen over het algemeen vrij snel weer te kunnen ontdoen van de tags, waardoor het geheel redelijk binnen de perken wordt gehouden.

Een kosten/batenafweging dus. Zoals altijd. Die wagens kosten in aanschaf dan wel miljoenen per stuk, maar de kosten voor een onderhouds- en schoonmaakbeurt zijn natuurlijk een stuk lager.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 10 dec 2015, 13:05
door n-evo
Alweer paar jaar terug deed GVB haar beklaag in Het Parool dat de schade door graffiti e.d. jaarlijks in de tonnen loopt. Steek dat geld in een omgekeerde schoenendoos (al dan niet met dicht dak) die over het opstelterrein zet en 's avonds hermetisch afsluit. Heb je ook geen grote hoeveelheid bewaking nodig. De huidige hekken bij bijvoorbeeld Isolatorweg zijn een lachertje.

Ik werk tijdelijk aan de Ringlijn en de hoeveelheid metro's die voorbij komen met grote lappen graffiti op de flanken is best opvallend.

Op positieve noot: ik zeg net een schone M5 voorbij komen mét functionerende koersrollen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit haha :D

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 10 dec 2015, 23:42
door JWM
Ik vrees dat je nu 's nachts bij Isolatorweg alleen een chipkaartpoortje hoeft te passeren om op het perron te komen...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 11 dec 2015, 11:19
door fred1954
Gelderlandplein lijn gaat volgende week rijden, een publieke/private samenwerking. Heeft het actiecomitie Red Bus 62 toch nog iets voor elkaar gekregen!
http://www.at5.nl/artikelen/150608/geld ... eek-rijden

Edit: En nog gratis ook.
Edit: Er komen 2 lijnen. Een in de lunchtijd en een in de avondspits tussen Gelderlandplein en Zuid. Deze gaat 12(!) x per uur rijden. De andere route is een rondje Buitenveldert. Deze bus gaat 2 x per uur rijden. Er zal gereden worden met 20-persoonsbussen ge exploiteerd door het GVB.
Nog een link: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... n-62.dhtml

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 11 dec 2015, 19:25
door Globetrotter
fred1954 schreef:Gelderlandplein lijn gaat volgende week rijden, een publieke/private samenwerking. Heeft het actiecomitie Red Bus 62 toch nog iets voor elkaar gekregen!
http://www.at5.nl/artikelen/150608/geld ... eek-rijden

Edit: En nog gratis ook.
Edit: Er komen 2 lijnen. Een in de lunchtijd en een in de avondspits tussen Gelderlandplein en Zuid. Deze gaat 12(!) x per uur rijden. De andere route is een rondje Buitenveldert. Deze bus gaat 2 x per uur rijden. Er zal gereden worden met 20-persoonsbussen ge exploiteerd door het GVB.
Nog een link: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... n-62.dhtml
12x per uur met 20- persoonsbussen. Is het niet efficienter om minder vaak te rijden met een grote bus? Wat voor een type bus wordt dit 20- persoons materieel eigenlijk?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 11 dec 2015, 20:14
door Ardan
Heuj DRISjes op het Amstelstation *O* Sommige doen het, andere niet. Op de bovenste regel de volgende lijn die vertrekt met een knipperend voertuigje op vertrektijd, op de regel eronder de daaropvolgende twee of drie alternerend. Daaronder een regel voor mededelingen. Ze zijn niet supergroot maar voldoen :D Staan ze ook op meerdere plekken?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 11 dec 2015, 20:19
door Somoht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 11 dec 2015, 20:34
door fred1954
Ezra schreef: 12x per uur met 20- persoonsbussen. Is het niet efficienter om minder vaak te rijden met een grote bus? Wat voor een type bus wordt dit 20- persoons materieel eigenlijk?
Ik heb gelezen de Mercedes Benz Sprinter City, zijn dat niet de Opstappers van vroeger? Die 20 personen moet je wel zien als zowel zit- als staanplaatsen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 11 dec 2015, 20:56
door Globetrotter
Aha, dat verklaart een hoop. Volgens mij worden die ex- Opstappers ook ingezet op lijn 30 en 31, dus ik vraag me af hoeveel het GVB er daar nog van over heeft om een dienst van 20x/ uur uit te kunnen voeren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 11 dec 2015, 23:58
door j7927
Het zijn inderdaad Sprinter City's, maar voor zover ik weet niet de serie 016-019, maar speciale busjes voor deze lijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 12 dec 2015, 09:35
door JWM
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo bekend ben op het Gelderlandplein, maar het is toch een vrij doorsnee winkelcentrum en geen exclusieve hotspot waar werknemers van de Zuidas massaal hun lunchpauze willen doorbrengen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 12 dec 2015, 09:41
door fred1954
JWM schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo bekend ben op het Gelderlandplein, maar het is toch een vrij doorsnee winkelcentrum en geen exclusieve hotspot waar werknemers van de Zuidas massaal hun lunchpauze willen doorbrengen?
Nou, ik woon er niet zo ver vandaan. Men is bezig met een grote uitbreiding en een facelift voor het al bestaande gedeelte. Het winkelaanbod zou ik niet echt doorsnee willen noemen. Er zijn een aantal exclusieve (dure) winkels maar uiteraard ook de gebruikelijke HEMA/Etos en dergelijke en een gigantisch grote AH. Daarbij is er ook een aanbod van specialiteiten restaurants en eetgelegenheden, die in het hogere segment thuishoren om het maar zo te zeggen. Dat is waarschijnlijk wat de werknemers op de Zuidas zou kunnen aantrekken. En men kan daar natuurlijk ook tussen de middag wat boodschappen halen, tijdens het werk.

Edit: ik lees net een lokaal krantenbericht, dat het GVB voor deze lijn nieuwe taxibussen heeft aangeschaft, die ook uitgerust zijn met WIFI. Voor wat het waard is.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 18:32
door n-evo
Ben blij dat ze gewoon op zuilen komen te staan en niet ergens in de abri onzichtbaar weggestopt worden. :pos:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 21:20
door JWM
Lijn 61 heeft inderdaad nu een halte op de Antwerpenbaan gekregen. Gewoon een haltebordje aan een lantaarnpaal geschroefd en klaar. Hangen zelfs geen tijden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 21:38
door Suus
Iemand heeft bedacht dat op zondag lijn 44 en 47 om :50 en :20 vertrekken (minuutje eerder of later kan voorkomen) vanaf station Bijlmer ArenA terwijl de intercity's het grootste deel van de dag alleen om :00 en :30 rijden (de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol3100[/serie] rijdt op zondag tussen 11:45 en 21:15). Als je dan toch de gehele dag dezelfde dienstregeling rijdt, is het dan zo moeilijk om aan te sluiten op de treinen die wel de hele dag rijden?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 22:14
door JWM
Ik vrees dat dit soort dingen gewoon niet in het DNA van de dienstregelingsontwerpers bij GVB zit. Alles rijdt toch hoogfrequent en er zijn zoveel mogelijke aansluitingen dat het ook onbegonnen werk is. Dit voorbeeld in de Bijlmer is inderdaad een gemiste kans, maar je kan je ook stellen dat een halfuursdienst op zondag eigenlijk ook wel wat karig is.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 22:18
door JWM
En nog even @fred1954 over het Gelderlandplein: ik snap het idee van de eigenaar wel om de potentiële goudmijn Zuidas aan te willen boren, ik betwijfel alleen of werknemers wel eerst in zo'n busje willen stappen tijdens een lunchpauze of na het werk. Denk dat de ondernemers op het plein wel echt actief en gericht aan marketing moeten doen wil het wat worden

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 01:34
door Durashift
JWM schreef:En nog even @fred1954 over het Gelderlandplein: ik snap het idee van de eigenaar wel om de potentiële goudmijn Zuidas aan te willen boren, ik betwijfel alleen of werknemers wel eerst in zo'n busje willen stappen tijdens een lunchpauze of na het werk. Denk dat de ondernemers op het plein wel echt actief en gericht aan marketing moeten doen wil het wat worden
Denk het 'hippe' gedeelte van het 'werkvolk' niet.. maar het doorsnee 'voetvolk' wat er ook moet werken misschien wel. Kennelijk zal in het afgelopen jaar de klandizie wel terug gelopen zijn.. of heeft men eerst marktonderzoek gepleegd?

Vermoedelijk zullen de bewoners uit de buurt het nu ook wel makkelijker vinden.. jammer dat het kennelijk alleen een doordeweekse lijn is.. voor de bewoners op zaterdag dus geen boodschappen doen met de bus.. :(

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 08:25
door n-evo
JWM schreef:Lijn 61 heeft inderdaad nu een halte op de Antwerpenbaan gekregen. Gewoon een haltebordje aan een lantaarnpaal geschroefd en klaar. Hangen zelfs geen tijden.
Ernstig. Staat er nou al eens een abri bij de Louis Davidstraat? Is ook zo'n sneue bende.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 09:45
door JWM
Er zal wel gewacht worden totdat het omgebouwd kan worden tot zo'n hippe R-Net halte.