Pagina 4 van 5

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: do 27 jan 2011, 20:08
door calimero1039
Wat is rover weer lekker bezig.
Het is goed dat ze opkomen voor de reiziger maar wekt dit dan geen agressie op???
De conducteurs en bestuurders krijgen alles weer op het bordje.
Normaal krijgt de pers de schuld maar ik betrap elke organisatie die opkomt voor de reiziger ervan, dat ze net zo hard mee doen om de reiziger tegen de vervoersbedrijven op te zetten.
Hoe krijgen we de agressie, prima ga zo door....(niet dus!)
Los het liever op in plaats van onrust stoken!!!!

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: do 27 jan 2011, 22:35
door Geert
Beetje vreemd argument van de provincie dat incidentele reizigers voortaan geen losse kaartjes meer kopen maar een chipkaart gaan nemen.
1. Waarom namen die dan eerst niet een strippenkaart en zouden die nu wel een chipkaart nemen?
2. Voor reizigers die écht incidenteel reizen is de investering van 7,50 voor een chipkaart denk ik te hoog vergeleken met het voordeel van saldo-reizen versus losse kaartjes.
3. Had men in Amsterdam niet dezelfde assumptie en bleek die daar ook niet op te gaan? (hmm)

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: do 27 jan 2011, 22:38
door Daniel
Vraag 1 heeft een makkelijk antwoord: in ieder geval de dalkaartjes in Zuid-Holland-Zuid waren qua prijs op veel verbindingen nog redelijk gelijk geprijsd aan de strippenkaart. Dan is een gemakskaartje dus vooral makkelijker...

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 00:20
door Thijs
Geert schreef:Beetje vreemd argument van de provincie dat incidentele reizigers voortaan geen losse kaartjes meer kopen maar een chipkaart gaan nemen.
1. Waarom namen die dan eerst niet een strippenkaart en zouden die nu wel een chipkaart nemen?
2. Voor reizigers die écht incidenteel reizen is de investering van 7,50 voor een chipkaart denk ik te hoog vergeleken met het voordeel van saldo-reizen versus losse kaartjes.
3. Had men in Amsterdam niet dezelfde assumptie en bleek die daar ook niet op te gaan?
Ik merk dit ook in Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen: dezelfde redenatie. Om iedereen aan de OV-chipkaart te dwingen worden de losse kaartjes ook bizar duur, mede vanwege het ontbreken van een overstaprecht. Zo jaag je de incidentele reiziger wel uit de bus. ;)

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 00:21
door Suus
Of heeft de vervoerder dus opeens enorm veel inkomsten. Zijn de reizigers van het GVB zo dom of is de rest van de wereld zo slim?

Strippenkaart maand later afgeschaft in Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 12:46
door Chauf21
Strippenkaart maand later afgeschaft in Zuid-Holland
Geplaatst op: vrijdag 28 januari 2011 12:28
Laatst bijgewerkt: vrijdag 28 januari 2011 12:46


De afschaffing van de strippenkaart in Zuid-Holland wordt een maand uitgesteld. Minister van Verkeer en Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) legt zich neer bij de eis van de Kamer om eerst de frauderisico's te onderzoeken.
Lees verder

Arriva boos om uitstel afschaffing strippenkaart

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 20:12
door Daniel
Arriva boos om uitstel afschaffing strippenkaart
Geplaatst op: vrijdag 28 januari 2011 20:11
Laatst bijgewerkt: vrijdag 28 januari 2011 20:12


Vervoersbedrijf Arriva heeft aan RTV Rijnmond laten weten absoluut niet blij te zijn met de aankondiging van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur dat de strippenkaart deze maand nog niet verdwijnt. De vervoerder vraagt zich af wie de extra kosten gaat betalen.
Volgens een woordvoerder van Arriva kunnen de extra kosten door het uitstel oplopen tot enkele tonnen.
Lees verder

Re: Arriva boos om uitstel afschaffing strippenkaart

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 20:13
door Daniel
Daniel schreef:De vervoerder vraagt zich af wie de extra kosten gaat betalen.
Aan de tarieven die ze hanteren te zien: de reiziger :P

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 20:31
door Bart
Wat zijn de kosten van de strippenkaart dan precies die in de tonnen gaan lopen? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze de hogere tarieven van de chipkaart mislopen. Maar dat kun je geen kostenpost noemen. En de inkt in de handstempels moet worden bijgevuld natuurlijk.

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 20:42
door Suus
Inkt in een handstempel doen is nog best een klusje hoor. Onderschat niet hoeveel onderhoud een stempel nodig heeft hoor, zeker een wat oudere :Y

En het feit dat Arriva maar wat aanprutst is niet de (onzinnige) reden voor deze uitstel. Immers, Connexxion, Veolia en HTM hebben hun zaakjes wel op orde.

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 20:45
door Geert
Ook moet het systeem waarop de strippenkaart werkt een maand langer in de lucht blijven. Op jaarbasis kost dit 400.000 euro.
Waarom kost dat 'systeem' zoveel geld? Dat is meer dan € 33.300 per maand!

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 20:50
door Suus
Waarschijnlijk heel veel administratieve lasten. Geld moet eerst allemaal verzameld worden, dan moeten er uitgebreide berekeningen uitgevoerd worden, geld weer verdeeld worden. Er is geld nodig voor de distributie, een klantenservice die o.a. restituties van sterabonnementen regelt.

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 21:01
door Daniel
Bee schreef:een klantenservice die o.a. restituties van sterabonnementen regelt.
Sterabonnementen blijven bij Arriva voorlopig nog op papier geldig, dus die afdeling heb je nogsteeds nodig. Daarnaast zullen verchipte abonnementen toch ook weleens gerestitueerd moeten worden :wink:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 21:09
door Geert
Bee schreef:Waarschijnlijk heel veel administratieve lasten. Geld moet eerst allemaal verzameld worden, dan moeten er uitgebreide berekeningen uitgevoerd worden, geld weer verdeeld worden. Er is geld nodig voor de distributie, een klantenservice die o.a. restituties van sterabonnementen regelt.
Maar ik neem aan dat Arriva nog steeds vervoerbewijzen blijft verkopen (maar dan in de vorm van een anonieme chipkaart of wegwerpkaartje in plaats van losse stripkaarten). Misschien klaagt Arriva omdat de opbrengsten uit strippenkaarten later binnen komen dan die uit de chipkaart, maar het lijkt me in ieder geval niet dat het zoveel administratieve lasten zijn die bij de chipkaart ineens overbodig zijn.

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 21:16
door Suus
Maar de opbrengsten van kaartjes die Arriva zelf verkoopt in hun voertuigen kunnen ze direct in eigen zak steken. Bij strippenkaarten heb je een uitgebreide backoffice nodig. Dat heeft de OV-chipkaart ook, maar daar kunnen ze veel meer zelf regelen dan met de strippenkaart.

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 21:17
door Daniel
Arriva blijft vervoerbewijzen verkopen in de vorm van ritkaarten, maar ze zullen ongetwijfeld wat extra kosten hebben om voor die maand uitstel dalkaartjes bij te laten drukken. Die gaan namelijk nogal hard in de verkoop.

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 21:22
door Wubbo
De distributie van strippenkaarten is duurder dan van OV-chipkaarten. Er worden namelijk meer strippenkaarten verkocht dan OV-chipkaarten, en het zijn waardepapieren die daardoor relatief duur zijn in transport en opslag. Maar of dat zoveel duurder moet zijn vraag ik me af, daarvoor heb ik niet genoeg verstand van de materie en de verkoopcijfers.

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 21:42
door Bart
Daniel schreef:Arriva blijft vervoerbewijzen verkopen in de vorm van ritkaarten, maar ze zullen ongetwijfeld wat extra kosten hebben om voor die maand uitstel dalkaartjes bij te laten drukken. Die gaan namelijk nogal hard in de verkoop.
Is Arriva dan verplicht om dalkaartjes aan te blijven bieden? Het besluit ging toch over de strippenkaart volgens mij.
Wubbo schreef:De distributie van strippenkaarten is duurder dan van OV-chipkaarten. Er worden namelijk meer strippenkaarten verkocht dan OV-chipkaarten, en het zijn waardepapieren die daardoor relatief duur zijn in transport en opslag. Maar of dat zoveel duurder moet zijn vraag ik me af, daarvoor heb ik niet genoeg verstand van de materie en de verkoopcijfers.
Strippenkaarten worden al een tijdje niet meer verkocht, dus daar hebben ze ook geen kosten aan.

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 21:53
door Chauf21
Bart schreef:Wat zijn de kosten van de strippenkaart dan precies die in de tonnen gaan lopen? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze de hogere tarieven van de chipkaart mislopen. Maar dat kun je geen kostenpost noemen. En de inkt in de handstempels moet worden bijgevuld natuurlijk.
Bij het handhaven van twee systemen zullen reizigers over het algemeen het goedkoopste kaartje gebruiken (en geef ze eens ongelijk). Hierdoor loopt een vervoerder inkomsten mis en o.a. die misgelopen inkomsten worden gezien als 'kosten'.

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 21:59
door Daniel
Dat mislopen van inkomsten had men zodoende dus uitstekend kunnen voorkomen door gelijkwaardige tarieven te rekenen voor reizen met chipkaart of strippenkaart. Ze lopen nu alleen inkomsten mis (vooral Arriva aangezien ze daar de hoogste tarieven per kilometer rekenen) doordat het reizen niet gemiddeld even duur blijft.

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 22:07
door Chauf21
Nee, dat kan je niet voorkomen omdat mensen altijd kiezen voor de goedkoopste variant. Men gaat voor dit soort berekeningen uit van het volgende (weergegeven met een voorbeeld):

Kosten van twee reizen (reizigers):
Strippenkaart: 1x2 en 1x3 strippen
OV-chipkaart: 1x€0,90 en 1x€1,76

Verwachte inkomsten voor vervoerder bij het hanteren van één systeem:
Strippenkaart: 5x€0,50=€2,50
OV-chipkaart: €0,90+€1,76=€2,66

Verwachte inkomsten bij hanteren twee systemen:
€0,90+€1,50=€2,40

Zie hier een verschil van €0,26 (en €0,10 wanneer je het vergelijkt met de strippenkaart). Doe dat maal honderdduizenden reizen en je komt aan een aardig bedrag.

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: do 03 feb 2011, 17:21
door Fles
Er is een groot tekort aan strippenkaarten in Zuid-Holland, omdat de verkoop daarvan weken geleden is gestaakt wegens invoering van de ov-chipkaart. De kaarten waren deze week alleen nog mondjesmaat verkrijgbaar via enkele TNT-verkooppunten.
Link

Okee, niemand verbaasd, dit zat er aan te komen :)

Even verderop:
Reizigers moeten nu een kaartje kopen dat in verhouding veel duurder is. ''Beter dan een boete. Mensen moeten sowieso in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs’’, zegt een woordvoerder van regiovervoerder HTM
Blijkbaar zit onze vriend "Reizigers moeten niet zo zeuren" er nog steeds :')

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: do 03 feb 2011, 19:24
door Wubbo
*moeten*? Doet de OV-chipkaart het niet meer dan? DIe is tenslotte erg goedkoop tegenwoordig ;-)

Uitstel OV-chipkaart kost provincie meer dan miljoen euro

Geplaatst: do 03 feb 2011, 20:25
door Daniel
Uitstel OV-chipkaart kost provincie meer dan miljoen euro
Geplaatst op: donderdag 3 februari 2011 20:24
Laatst bijgewerkt: donderdag 3 februari 2011 20:25


De provincie Zuid-Holland wil de kosten van het langer aanhouden van de strippenkaart op het Rijk verhalen. Het uitstel, bedongen door de Tweede Kamer, kost zeker een miljoen euro.
De provincie laat weten dat de strippenkaarten tot aan de afschaffing alleen nog verkrijgbaar zijn bij de TNT-servicepunten. In andere winkels wordt de verkoop niet opnieuw opgestart.
Lees verder

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Geplaatst: wo 09 feb 2011, 19:04
door Daniel
Voor de liefhebbers: de provincie Zuid-Holland blijkt een wat afwijkende definitie van prijsneutraliteit te hebben gehanteerd bij de vaststelling van de OV-chipkaarttarieven. Niet dat het de reiziger gemiddeld niks extra mag kosten, maar dat de vervoersbedrijven gemiddeld geen inkomsten mogen derven...