Pagina 4 van 39

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: ma 05 mar 2012, 19:42
door Daniel
@Thom91: die stonden ooit op Sporenplan, maar daar kan ik ze in ieder geval niet meer vinden.

@reisthijs: Tja, ze leren het ook nooit, 'tis bij elk perron wat aangepakt wordt hetzelfde liedje. En dat terwijl er als de kap er eenmaal staat geen reden meer is om het perron zo smal te maken.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 11:26
door reisthijs
We zijn weer een stapje verder: vanochtend was spoor 7 weer in gebruik.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 11:54
door ODRAIL
Dan is er zeker ook weer een ander spoor buiten dienst gegaan?

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 12:00
door webguy
Werd overigens goed omgeroepen in Arnhem en Nijmegen, dat de treinen naar Schiphol weer zelfde perron vertrekken in Utrecht. Beetje misleidend dat je nu "4x per uur een verbinding met Amsterdam en Schiphol" hebt want je had die eigenlijk nog steeds tijdens werkzaamheden, maar de overstap was krapper.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 12:15
door Daniel
KM46 schreef:Dan is er zeker ook weer een ander spoor buiten dienst gegaan?
Dat gebeurd pas m.i.v. het wijzigingsblad van 10 juni, dan gaat 18/19 er in z´n geheel uit. Tegelijk met de voortreinen uit de NoordOost want dat alles past dan niet echt goed meer.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 12:28
door Thijs
reisthijs schreef:We zijn weer een stapje verder: vanochtend was spoor 7 weer in gebruik.
Maar op de Actuele Vertrektijden zie ik dat de IC's Den Bosch - Amsterdam/Schiphol nog wel op spoor 8 worden behandeld (helaas).
webguy schreef:Werd overigens goed omgeroepen in Arnhem en Nijmegen, dat de treinen naar Schiphol weer zelfde perron vertrekken in Utrecht. Beetje misleidend dat je nu "4x per uur een verbinding met Amsterdam en Schiphol" hebt want je had die eigenlijk nog steeds tijdens werkzaamheden, maar de overstap was krapper.
Die mededeling is niet misleidend: de overstap s3100 > s800 (andersom s3500 > s3000) is er officieel uit. Dus inderdaad 2x/uur Arnhem - Amsterdam Centraal (alleen de s3000) en dat wordt weer 4x/uur, waarvan 2x/uur met overstap.
Daniel schreef:Dat gebeurd pas m.i.v. het wijzigingsblad van 10 juni, dan gaat 18/19 er in z´n geheel uit.
Volgens de reisplanner zijn spoor 18 en 19 volgende week nog in gebruik.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 13:40
door reisthijs
webguy schreef:Werd overigens goed omgeroepen in Arnhem en Nijmegen, dat de treinen naar Schiphol weer zelfde perron vertrekken in Utrecht.
Hopelijk werd daar ook bij vermeld dat het zondag pas zover is? Nu is spoor 7 nog even een reservespoor dat vanmorgen werd gebruikt voor een vertraagde ICE.
Daniel schreef:Dat gebeurd pas m.i.v. het wijzigingsblad van 10 juni, dan gaat 18/19 er in z´n geheel uit. Tegelijk met de voortreinen uit de NoordOost want dat alles past dan niet echt goed meer.
Weet je zeker dat dat niet bij het wijzigingsblad van juli hoort? In de zomervakantie kunnen die voortreinen toch wat makkelijker gemist worden.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 14:22
door webguy
reisthijs schreef:Hopelijk werd daar ook bij vermeld dat het zondag pas zover is? Nu is spoor 7 nog even een reservespoor dat vanmorgen werd gebruikt voor een vertraagde ICE.
"Vanaf zondag" geloof ik inderdaad

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 15:39
door ODRAIL
Daniel schreef:
KM46 schreef:Dan is er zeker ook weer een ander spoor buiten dienst gegaan?
Dat gebeurd pas m.i.v. het wijzigingsblad van 10 juni, dan gaat 18/19 er in z´n geheel uit. Tegelijk met de voortreinen uit de NoordOost want dat alles past dan niet echt goed meer.
Dus toch een soort van vakantiedienstregeling?

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 15:41
door Thijs
Het schrappen van de voortreinen heeft dan te maken met de verbouwing van Utrecht Centraal, en niet met een vakantiedienstregeling. Zijn twee verschillende dingen (hoewel ze in de verte natuurlijk wel met elkaar te maken hebben: in een rustigere periode kun je die voortreinen makkelijk schrappen, ten behoeve van Utrecht).

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 15:44
door ODRAIL
Je verwoord mijn gedachten :wink:.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 16:22
door reisthijs
Thijs schreef:Het schrappen van de voortreinen heeft dan te maken met de verbouwing van Utrecht Centraal, en niet met een vakantiedienstregeling.
Ik denk geen van beide. Voortreinen rijden alleen maar als er anders een capaciteitstekort zou zijn, dus worden in de zomer geschrapt als ze dan niet nodig zijn. Ook als er geen werkzaamheden zijn.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 16:23
door Daniel
Mwoh, die treinen hebben anders jaren gewoon in de zomer doorgereden hoor. Alleen vorig jaar niet maar dat had een infrastructurele reden: de s2800 was toen in de vakanties ingekort tot Amf in de spitsuren en dan passen de voortreinen niet meer in Amersfoort.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 08 jun 2012, 13:59
door Thijs
webguy schreef:
reisthijs schreef:Hopelijk werd daar ook bij vermeld dat het zondag pas zover is? Nu is spoor 7 nog even een reservespoor dat vanmorgen werd gebruikt voor een vertraagde ICE.
"Vanaf zondag" geloof ik inderdaad
In Nijmegen hangt deze poster.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 12 jun 2012, 20:19
door Daniel
Inmiddels is spoor 7 weer volledig in dienst en zijn de NoordOost naar Rotterdam/Den Haag en de s2800 naar spoor 8 verhuisd. Verder vooralsnog geen wijzigingen in de spoorbezetting, spoor 9 wordt nu slechts incidenteel gebruikt.

Aan de centrumzijde is de vloer van het voormalige De Tijd inmiddels compleet verdwenen en wordt de steigerconstructie verder opgebouwd om de laatste twee betonnen balken van het dak die nog tussen de hal en de gang naar Busstation Zuid hangen in stukken te kunnen zagen om ze vervolgens te verwijderen.

Aan de Jaarbeurszijde worden sinds deze week de contouren van de uitbreiding van de stationshal zichtbaar. Vanmiddag stonden er al twee rijen golvende liggers voor het dak.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 12 jun 2012, 21:08
door Thijs
Waarom vertrekken de IC's naar Enschede/Groningen soms van spoor 11 en soms van spoor 12? Je zou denken dat spoor 11 handiger is, gezien de s9800 en s17400 die kort daarna op 12a en 12b moeten binnenkomen.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 12 jun 2012, 21:15
door MdJ
Dat komt als er een voortrein op spoor 11 moet staan. Dat is handiger omdat de voortrein al kan vertrekken richting Amf/Lw om zo niet te kruisen met de NO naar uit Gvc van spoor 12. :wink:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 12 jun 2012, 21:19
door Thijs
Had die mogelijkheid ook bedacht, maar het komt ook voor in situaties dat er geen voortreinen rijden: Vertrekstaat in PDF

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 12 jun 2012, 21:36
door Daniel
In de avondspits zijn ze allemaal voortreingerelateerd, en in de ochtendspits ook. Vergeet niet dat ook de voortreinen naar Rotterdam op spoor 11 staan, ondanks dat het voor de overstappende reizigers handiger zou zijn ze op 9 te zetten. Verder is er ook nog eentje op zaterdagmorgen en da's als ik me niet vergis ook een tijd dat er een losse voortrein naar Rotterdam rijdt.

Zomerwerk op station Utrecht Centraal

Geplaatst: ma 16 jul 2012, 19:47
door Daniel
Zomerwerk op station Utrecht Centraal
Geplaatst op: maandag 16 juli 2012 19:45
Laatst bijgewerkt: maandag 16 juli 2012 19:47


Persbericht

Dak eraf en nieuw dak erop!
Komende zomerweken werkt ProRail door aan een nieuw, ruimer Utrecht Centraal. Aan de Jaarbeurskant is het nieuwe dak al goed zichtbaar. Het oude dak boven de stationshal wordt weggehaald. Ook aan de perrons worden werkzaamheden uitgevoerd. Treinen vertrekken komende weken van andere sporen dan gebruikelijk.

De uitbreiding van het station aan de Jaarbeurskant krijgt langzaam een herkenbare vorm. De constructie van het nieuwe golvende dak staat al voor deel. In het najaar kunnen de dakpanelen erop. De vloer van het nieuwe deel is al klaar. Straks is het station ca 25.000 m2, in plaats van de ca 7.800 m2 nu.
Komende maanden wordt het (oude) dak van Utrecht Centraal weggehaald. Daarna wordt de staalconstructie geplaatst voor de gevel en het dak.

Werkzaamheden aan de perrons - treinen vertrekken van andere sporen dan gebruikelijk
Ook op de perrons werkt ProRail aan een nieuw Utrecht Centraal. Het perron van spoor 18 en 19 is tijdens de zomer afgesloten voor werkzaamheden. ProRail heeft ervoor gekozen om dit in de zomerperiode te doen, zodat minder reizigers er last van hebben. De fundering van het station wordt verstevigd en in het perron, direct onderaan de lift, wordt een technische ruimte gemaakt. In die ruimte komen straks alle installaties voor bijvoorbeeld omroep en verlichting voor dit perron.
Lees verder | Dossier Verbouwing station Utrecht Centraal | Meer nieuws over Verbouwing station Utrecht Centraal

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: ma 16 jul 2012, 20:55
door Wubbo
Spoor 18/19 zijn buiten dienst. De treinen naar Leiden vertrekken van spoor 15, de IC's naar Den Haag vertrekken van spoor 14a en de Sprinters naar Geldermalsen en verder van spoor 14b. Treinen naar Eindhoven van spoor 12, naar Nijmegen van spoor 11, de Sprinters naar Den Haag van 9b en de IC's naar Amersfoort van 9a. Na de verbouwing van spoor 18/19 gaan spoor 14/15 buiten dienst, ook als geheel perron.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: ma 16 jul 2012, 21:07
door Daniel
Het verwijderen van het dak is trouwens ook goed te zien vanuit de traverse naar Busstation Zuid. Afgelopen vrijdagmiddag was het eerste stuk al weg direct naast de Katreinetoren.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 07 sep 2012, 14:01
door reisthijs
Een update over de planning: Veranderingen op perrons sporen 1-4 van Utrecht Centraal
Per 1 oktober gaat spoor 1 buiten dienst, het huidige spoor wordt opgebroken om ruimte te maken voor de perronverbreding. In juli volgend jaar wordt het nieuwe spoor 1 in gebruik genomen en komt spoor 2 aan de beurt.

Daarna is de volgende grote verandering begin 2013: Tijdelijk, tot 2015; nieuw busstation aan Jaarbeurskant
Busstation Noord (stadsbusstation) wordt dan gesloten, veel buslijnen gaan verhuizen naar de westzijde van het spoor, er komt een tijdelijk busstation bij aan de Mineurslaan (naast spoor 19b). Dit busstation wordt bereikbaar vanuit het eerste deel van de nieuwe stationshal.
Tegelijk verhuist de sneltram dan naar een nieuwe (ook weer tijdelijke) eindhalte op het Jaarbeursplein.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 07 sep 2012, 14:42
door Daniel
En als we dan toch aan het updaten zijn: inmiddels is het complete dak van de oude hal eraf in de eerste hoek die gesloopt wordt. Zag vanmorgen ook al een ondersteunende constructie staan t.b.v. het in stukjes zagen van de rode bogen waarop het dak rustte.
Voorbereidingen voor het stuk uitbreiding van de hal aan de centrumzijde / stationsplein Oost zijn inmiddels ook al in volle gang.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: do 11 okt 2012, 21:30
door Daniel
Inmiddels is men begonnen met het plaatsen van de dakplaten op de uitbreiding van de stationshal, zie de foto's hier. Nog ruim twee maandjes, dan kunnen we er als reiziger doorheen lopen.