Pagina 31 van 75

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 05 aug 2015, 19:07
door nvdw
Lijn 74 heeft in de middag altijd het ziekenhuis overgeslagen om zo de dagelijkse file op de Banneweg te kunnen omzeilen via de snelweg.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 05 aug 2015, 20:29
door OVwatcher
nvdw schreef:In het DAV-gebied gaat per 23 augustus een nieuwe dienstregeling in. Het gros van de wijzigingen zijn kleine aanpassingen in rij- en vertrektijden maar hier en daar zitten er toch wel wat opvallende nieuwe zaken.

Lijn 6 is een nieuwe lijn die in de ochtend- en avondspits twee keer per uur van station Gorinchem naar industrieterrein Avelingen-West rijdt. Daar zijn twee nieuwe haltes aangelegd bij de Avelingen Groep en Damen Shipyards.

Lijn 76 (Gorinchem - Hardinxveld-Giessendam) wordt weer de hele dag door taxibussen gereden. In Gorinchem rijdt lijn 76 voortaan via industrieterrein Avelingen-West, zoals de nieuwe lijn 6 (zie ook daar). 's Avonds en in het weekend rijdt lijn 76 wel zijn 'oude' route via Schelluinen en het Beatrixziekenhuis in Gorinchem.
Waarom gaan deze lijnen niet stoppen bij de haltes Ambonstraat en Krinkelwinkel van lijn 121?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 08 aug 2015, 22:18
door DrechtBlub
Dat staat er niet, er staat alleen dat er 2 nieuwe haltes worden aangelegd, niet dat de oude niet worden bediend.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 08 aug 2015, 23:00
door nvdw
De haltes waar OVwatcher het over heeft liggen wel op de route van lijn 6 (en 76) maar zijn niet opgenomen in de dienstregeling. Ik weet niet wat daar de reden van is.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 11 aug 2015, 08:50
door nvdw
Gisteren bleken er toch stickers van lijn 6 op de halteborden aangebracht. Blijkbaar stopt hij er straks dus toch...

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 00:29
door DrechtBlub
Daniel schreef:Nog een wijziging die nvdw gemist heeft: lijn 501 rijdt alleen nog in de wintermaanden, van mei t/m september 2016 wordt deze vervangen door lijn 801 die weer als vaste lijn met een taxibusje gaat rijden. Ben inmiddels de tel kwijt hoe vaak die lijn al van vaste lijn naar belbus naar taxibusje en v.v. gegaan is.
Fout, belbus 501 rijd nog gewoon s'avonds in de zomer. (Waarom heb je in het biezelig bosje s'avonds een bus nodig?!)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 13:47
door Daelea
Uit het topic over HWGO maar daar ietwat off-topic, blijkbaar voegt Arriva sinds kort bij stremmingen op de website een document voor chauffeurs toe met de omleidingsroute, vervallen haltes, etc. Ik hoop dat dit een permanente keuze is en niet een tijdelijk initiatief van een goede stagiair:
Daniel schreef:Zo te zien komt dat verschil per regio gewoon door hoe ze het overgenomen hebben van hun voorganger. Zo ziet het format in Brabant er nogal uit zoals het er bij Veolia uit zag. Voor Zuid-Holland-Zuid zijn er zo te zien nog geen echt recent geplaatste omleidingen dus daar kan ik nog niet zien hoe het format er in DAV nu uit ziet, daar kwam ik alleen een omleiding tegen die al een ruime week geleden eindigde...
U wordt op uw wenken bediend: http://www.arriva.nl/uploads/media/20_a ... _90_93.pdf

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 14:15
door Michael
Bij de nieuwe omleidingen in Brabant zijn er ook PDFjes bijgeplaatst zie ik net.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 12:02
door regenmaker
Ik zie op de Arriva site een lijn 801 (Dodrecht CS - Bezoekerscentrum Biesbosch) per 23 augustus.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 12:09
door Daniel
De dienstregeling gaat inderdaad per 23 augustus in, maar in de voetnoten kan je zien dat de lijn pas in 2016 daadwerkelijk ook gaat rijden. Buiten voorjaar en zomer rijdt hier immers de belbus 501.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 12:14
door regenmaker
Hmm, dat zie ik dan weer nergens staan bij de dienstregeling. Veder zie ik ook dat lijn 9 vervalt.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 12:54
door Daniel
Owja, dat was idd de blunder van Arriva... er staat bij lijn 501 wel dat die in voorjaar en zomer als vaste lijn 801 rijdt, maar bij 801 staat juist weer niet dat 'ie in najaar en winter als belbus 501 rijdt :P
Lijn 9 was al bekend, staat eerder in dit topic.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 18:25
door gliderfighter
Ik reed vanmorgen langs de A15 en ik dacht even een Arriva Depot langs de snelweg te zien! Bleek dat er heel wat Scania's stonden bij de Scania dealer.
Op de terugweg heb ik er 3 ingehaald, met voorop een Volvo Hybrid. Waar gaan deze naartoe?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 20:16
door Stefan
Naar Meppel. De Volvo in ieder geval voor inbouw van Albatros 2.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 23:25
door CX1000
Tijdens mijn rijles vanmiddag zag ik inderdaad drie Arriva bussen de snelweg afrijden richting de Arriva werkplaats in Meppel.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 22 aug 2015, 08:38
door ArrivaBas
gliderfighter schreef:Ik reed vanmorgen langs de A15 en ik dacht even een Arriva Depot langs de snelweg te zien! Bleek dat er heel wat Scania's stonden bij de Scania dealer.
Op de terugweg heb ik er 3 ingehaald, met voorop een Volvo Hybrid. Waar gaan deze naartoe?
Bij Alblasserdam toch? Dan staan ze inderdaad bij de dealer. Nu de oprit van de N3 richting Bd dicht kom ik daar vaker langs.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 28 aug 2015, 23:54
door OVwatcher
nvdw schreef: Sowieso is heel duidelijk te zien dat er veel dienstritten feitelijk verkapte materiaalritten zijn, met al die ritten in de tegenspits naar de Hoogendijk (stalling Alblasserdam) en een gigantische hoeveelheid busritten op de 81/181 richting Gorinchem zo rond 9.00 uur. Lijn 191 rijdt vanaf Zuidplein zelfs om 8.30, 8.31 en 8.32 naar de Hoogendijk. Dat deze concessie werkt op basis van gereden kilometers in plaats van DRU's (zie Programma van Eisen) is op die manier duidelijk te zien. Het schrappen van die laatste ritjes in Gorinchem is waarschijnlijk eerder gedaan om kilometers vrij te maken voor die lijn 6 dan om de bezetting.
Ook de MAT-ritten van Stalling Schelluinen naar Leerdam en Ameide zijn omgezet in open busritten op lijn 285 (Schelluinen, Rijksweg - Leerdam, Station) en lijn 294 (Schelluinen, Griendweg - Ameide, Prinsengracht). Alleen staan deze ritten niet in het nieuwe dienstregelingboekje, niet op de site van Arriva en ook 9292 kent deze ritten niet. Tevens bestaat de halte Griendweg van lijn 294 nergens.
Nou zullen deze ritten geen volle bussen trekken, maar als je niemand ervan vertelt gaat er zeker niemand mee. Buiten dat is het volgens de OV-wet toch verplicht om al je ritten te publiceren?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 29 aug 2015, 11:02
door Wubbo
Wat is "de OV-wet"?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 29 aug 2015, 16:52
door Daelea
Wet Personenvervoer 2000? Volgens mij is het al dan niet verplicht publiceren van je dienstregeling via bepaalde kanalen echter geregeld in de concessie, ik weet niet wat de eisen voor DAV zijn die in de concessie opgenomen zijn.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 20:31
door ArrivaBas
Sinds de nieuwe dienstregeling ligt DAV eruit op OVaub. _O-

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 04 sep 2015, 00:07
door W0rteltje
Weet men trouwens waarom er connexxion boten (van Amsterdam) liggen in Ridderkerk?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 04 sep 2015, 01:32
door Michael
Die zijn niet meer in gebruik. Zijn te koop.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 01 okt 2015, 20:25
door Daniel
Het duurt nog wel even, maar kwam laatst nog wat nieuws tegen wat mogelijk invloed kan gaan hebben op een volgende DAV-concessie. Er is namelijk sprake van plannen voor een fusie tussen de gemeenten Vianen, Zederik en Leerdam waarbij men een voorkeur zou hebben om met de fusiegemeente deel uit te gaan maken van de provincie Utrecht. Dat alles staat op de rol voor 2018, dus vlak voor de nieuwe DAV-concessie vanaf 2019 waar dan toch wel een behoorlijke hap uit genomen zou worden.
Lijnen als 72 en 85 ben je dan eigenlijk sowieso al kwijt gezien die (vrijwel) volledig in de provincie Utrecht zouden belanden dan, maar ook op andere lijnen worden de verhoudingen behoorlijk anders: 81 en 181 zouden dan bv. al bij Meerkerk Bazelbrug de provinciegrens over gaan waarmee je maar een heel klein Zuid-Hollands stukje over houdt en voor een lijn als 90 zou het weleens op een knip van deze behoorlijk oude lijn kunnen uitdraaien.
Interessante gevallen zijn uiteraard ook de MerwedeLingeLijn die opeens door drie provincies zou lopen, net als een lijn als 73 wat nu al een apart geval is maar dan eigenlijk alleen in de gemeente Gorinchem nog in Zuid-Holland zou rijden. Waarmee die lijn weer veel beter bij Gelderland zou passen waar hij het grootste deel doorheen rijdt.

Al met al een gemeentelijke herindeling die het concessielandschap aardig op zijn kop kan gaan zetten en zelfs nog verdergaande gevolgen kan hebben. Afhankelijk van wat waar belandt houdt je in het oostelijk deel van het DAV-gebied dan immers maar weinig noemenswaardigs over. In het meest verstrekkende geval rijdt alleen de stadsdienst Gorinchem dan nog met constant iets groters dan een taxibusje in die hoek van het gebied voor de vervoerder die de DAV-concessie heeft.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 02 okt 2015, 01:49
door Suus
Ik verwacht niet dat die fusie door gaat. Het gebied rondom Gorinchem en Leerdam past echt totaal niet bij de provincie Utrecht maar is in mentaliteit overduidelijk landelijk Zuid-Hollands zoals ik dat ook boven de Lek ken, het is ook helemaal niet zo op Utrecht gericht als bijvoorbeeld Vianen, dat net zoals Woerden daarom ooit van provincie gewisseld is.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 02 okt 2015, 09:24
door zone5324bericht...
en zelfs al komt het tot een verschuiving van de provinciegrens.
je geeft zelf al aan, dat lijn 73 nu ook al deels door Gelderland rijdt, maar de lijn valt niet onder de concessie Rivierenland.
een concessiegrens wil niet persé gelijk zijn aan een provinciegrens.