Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Als ik terugdenk aan wat daarvoor in de stad stond (herinnert u zich deze nog?) en hoe smerig en verwaarloosd die waren, met name buiten de binnenstad, dan moeten we concluderen dat Publex/JCDecaux zijn zaakjes al bijna een kwart eeuw prima voor elkaar heeft.
Die donkerblauwe Publex/JCDecaux abri’s zijn inderdaad ouder dan 15 jaar. Ze stammen uit het eind van de jaren ’80. Ze zijn bijna identiek aan wat er toen in Parijs stond (daar waren ze lichtbruin). Ze zijn functioneel, de meesten redelijk tot goed onderhouden, maar inmiddels ook gedateerd. Ik vind het dan ook prima dat men ze geleidelijk wil vervangen door iets moderners dat meer bij deze tijd past. Maar zoiets gaat niet van de ene op de andere dag. Van de oude hokjes uit de foto in de link hebben er ook nog een paar het lang uitgehouden (al laat mijn geheugen me in de steek en zou ik echt niet meer weten waar ik die overlevenden jaren later, volgens mij tot rond de eeuwwisseling, nog gezien had… Zuidoost, langs de dreven? Het oude dorp Sloten? Piet Heinkade? Ik weet het niet meer)
Die donkerblauwe Publex/JCDecaux abri’s zijn inderdaad ouder dan 15 jaar. Ze stammen uit het eind van de jaren ’80. Ze zijn bijna identiek aan wat er toen in Parijs stond (daar waren ze lichtbruin). Ze zijn functioneel, de meesten redelijk tot goed onderhouden, maar inmiddels ook gedateerd. Ik vind het dan ook prima dat men ze geleidelijk wil vervangen door iets moderners dat meer bij deze tijd past. Maar zoiets gaat niet van de ene op de andere dag. Van de oude hokjes uit de foto in de link hebben er ook nog een paar het lang uitgehouden (al laat mijn geheugen me in de steek en zou ik echt niet meer weten waar ik die overlevenden jaren later, volgens mij tot rond de eeuwwisseling, nog gezien had… Zuidoost, langs de dreven? Het oude dorp Sloten? Piet Heinkade? Ik weet het niet meer)
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Ik blijf de ontwerpen van JC Decaux mooi en tijdloos vinden. Was dan ook verbaasd toen ik er enkele jaren geleden achter kwam dat ze al uit de jaren '80 stammen. Zo zien ze er namelijk niet uit.
Qua beschutting tegen de regen kan het echter nog wel ietsje beter. Maar ja, ik denk dat daarbij ook de smalle tramhaltes in veel Amsterdamse straten an sich een beperkende factor zijn. Daar kun je abriën wat je wilt - tegen een Hollands stortbuitje is niets opgewassen.
Qua beschutting tegen de regen kan het echter nog wel ietsje beter. Maar ja, ik denk dat daarbij ook de smalle tramhaltes in veel Amsterdamse straten an sich een beperkende factor zijn. Daar kun je abriën wat je wilt - tegen een Hollands stortbuitje is niets opgewassen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
De abri's op de Paulus Potterstraat richting CS zijn verwijderd voor werkzaamheden. Erg benieuwd wat ervoor terug komt. De opknapbeurt van de hele straat gaat blijkbaar zes maanden duren (tot eind maart, 2013).
De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4
Wat is het nut van de rood-witte klapdeurtjes op de trambaan bij de Martelaarsgracht?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Voorkomen dat er taxi's op gaan rijden aangezien de trambaan verderop is opengebroken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Over klapdeurtjes gesproken, die permanente op de Willemsparkweg hangen er ook steeds zieliger bij.
Vraag me af of het niet handiger is om die zachte dingen te vervangen met normale slagboompjes die gewoon omhoog gaan. Zo'n minivariant die je ook bij bruggen e.d. voor voetgangers ziet.
Vraag me af of het niet handiger is om die zachte dingen te vervangen met normale slagboompjes die gewoon omhoog gaan. Zo'n minivariant die je ook bij bruggen e.d. voor voetgangers ziet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Voor de Blokkendoosliefhebber (waaronder ik): de 782, 785 en 810 worden op dit moment gereedgemaakt voor afvoer en zullen binnenkort het veld gaan ruimen. De bankjes uit wagen 785 zullen worden overgeplaatst op de 816 die sinds de jaren '90 met afwijkende bankjes rijdt (de voormalige bankjes van de 11G/12G wagens).
Blijven er nog 13 wagens over:
780, 781, 784, 786, 787, 794, 801, 804, 805, 809, 815 en de 816. De 809 en 816 rijden officieel alleen instructieritten maar deze wagens zijn de laatste tijd ook voortdurend in dienst op de Lekstraatlijnen aan te treffen.
Bron: GVB ingewijde.
Blijven er nog 13 wagens over:
780, 781, 784, 786, 787, 794, 801, 804, 805, 809, 815 en de 816. De 809 en 816 rijden officieel alleen instructieritten maar deze wagens zijn de laatste tijd ook voortdurend in dienst op de Lekstraatlijnen aan te treffen.
Bron: GVB ingewijde.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Drie blokkendozen eruit. Jammer, maar onvermijdelijk. De banken in de 816 waren toch een prototype? Volgens mij wijken ze namelijk net iets af van wat er in de 11G/12G heeft gezeten. Maar ik vind het wel bijzonder dat ze het zo lang uit hebben gehouden. De laatste keer dat ik in die tram heb gezeten vond ik het er wel erg aftands uit zien allemaal. Dat niemand op het idee is gekomen om ze eerder om te ruilen met de banken van afvoerkandidaten. Ben benieuwd hoe lang deze wagen nog rond mag rijden met zijn nieuwe bankjes.
足元にご注意下さい
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
En ze gaan ook trager open. Moest echt harder remmen dinsdag voordat die klapHEKJES open waren en erlangs kon.R-Flow schreef:Over klapdeurtjes gesproken, die permanente op de Willemsparkweg hangen er ook steeds zieliger bij.
Vraag me af of het niet handiger is om die zachte dingen te vervangen met normale slagboompjes die gewoon omhoog gaan. Zo'n minivariant die je ook bij bruggen e.d. voor voetgangers ziet.
Een slagboom is niet echt handig want mocht ie niet werken, dan staat die tram daar. Een klaphekje kun je eventueel openrijden (zoals sommigen al vaak genoeg doen omdat ze geen geduld hebben).
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Nog wat metro-ervaringen. :)
Op Amsterdam Lelylaan wilde het brede gehandicaptepoortje niet open voor mijn SOV. Tsk tsk.
En daarna: wauw, vandaag een bestuurder op lijn 50 die heel zachtzinnig met z'n drie stelletjes CAF omging. Verlichting en omroep waren in orde. Hij remde en trok goed op (dus niet van de standaard 'ruigheid') en ging op stukken tussen twee stations ook niet klooien met de tractiepedaal of de remmen. *O* Lees je dit mee, R-Flowtje?
Daarnaast op derdewereldstation Zuid een hele oplettende bestuurder van lijn 50, die mij kennelijk zag lopen via de Metro TV, aangezien er werd omgeroepen (in onvervalst Amsterdams) dat het de metro naar Isolatorweg was. :pos:
Op Amsterdam Lelylaan wilde het brede gehandicaptepoortje niet open voor mijn SOV. Tsk tsk.
En daarna: wauw, vandaag een bestuurder op lijn 50 die heel zachtzinnig met z'n drie stelletjes CAF omging. Verlichting en omroep waren in orde. Hij remde en trok goed op (dus niet van de standaard 'ruigheid') en ging op stukken tussen twee stations ook niet klooien met de tractiepedaal of de remmen. *O* Lees je dit mee, R-Flowtje?
Daarnaast op derdewereldstation Zuid een hele oplettende bestuurder van lijn 50, die mij kennelijk zag lopen via de Metro TV, aangezien er werd omgeroepen (in onvervalst Amsterdams) dat het de metro naar Isolatorweg was. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Klopt, probleem met die zachte dingen is alleen dat ze het niet lang vol lijken te houden.hauptbahnhof schreef:Een slagboom is niet echt handig want mocht ie niet werken, dan staat die tram daar. Een klaphekje kun je eventueel openrijden (zoals sommigen al vaak genoeg doen omdat ze geen geduld hebben).
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
En die zachte rubber flappen die er vroeger hingen beschadigden vooral de trams... Die zagen er niet uit, met strepen op de kop en zijkant van die flappen...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Ik zag dinsdag dat er 1 of 2 haltes nieuwe klaphekjes hebben gekregen.
De oudere zijn wat langer en hangen een beetje slap, de nieuwe zijn korter zijn harder en kaarsrecht.
De oudere zijn wat langer en hangen een beetje slap, de nieuwe zijn korter zijn harder en kaarsrecht.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Is iemand anders ook die poster met lingeriereclame in zo'n beetje elke GVB-bus opgevallen? Van mij mogen er gerust meer reclames komen waarin vrouwen weinig om het lijf hebben (en voor de roedel homo's die hier rondzwerven misschien nog wat mannen in boxershort) maar ik vind deze reclame eerlijk gezegd wat tegenvallen en dan met name het model dat echt kraak noch smaak is. Van de vele flyers die ik hier voor allerlei schimmige feesten in mijn brievenbus krijg wordt ik wilder zeg maar :')
Waarom ik hierover begin: Het valt mij de laatste tijd vaker op dat er vooral allerlei schimmige bedrijven (waar ik nog nooit van gehoord heb met rare websites en b-kwaliteit promomateriaal) adverteren in de bus, terwijl in de bushokjes juist allerlei normale reclame's hangen. Zit daar een of ander goedkoop bedrijf achter?
Waarom ik hierover begin: Het valt mij de laatste tijd vaker op dat er vooral allerlei schimmige bedrijven (waar ik nog nooit van gehoord heb met rare websites en b-kwaliteit promomateriaal) adverteren in de bus, terwijl in de bushokjes juist allerlei normale reclame's hangen. Zit daar een of ander goedkoop bedrijf achter?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
In de bushalte's is van JCDecaux als ik het goed heb, of CBS Outdoor. In de bussen is een ander bedrijf. ;)
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Volgens mij is er eentje richting Nieuw Sloten stuk. Was te laat met kijken, maar het was in ieder geval goed hoorbaar hoe dat ding tegen de zijkant van de tram schuurde. Toen ik uitstapte liep er een mooie donkere lijn langs de lengte van de tram die er daarvoor nog niet zat. :?hauptbahnhof schreef:Ik zag dinsdag dat er 1 of 2 haltes nieuwe klaphekjes hebben gekregen.
De oudere zijn wat langer en hangen een beetje slap, de nieuwe zijn korter zijn harder en kaarsrecht.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Zo, vandaag maar even mailtje gestuurd naar de Dienst IVV van de gemeente over de omroepen op Zuid ('Deze trein gaat naar Isolatorweg/Westwijk' laten omroepen zou echt fantastisch zijn!). Want de GVB klantenservice vond dat ze niet aan infrastructuur doen, dus hebben ze er ook verder niks mee gedaan (doorsturen naar de juiste instantie is ook echt teveel gevraagd, toch?). :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Typisch hoe "16" na bijna een jaar nog steeds die nare tik heeft tijdens het omroepen bij halte Spui. Linnaeusstraat zelfde bij "37" of "40".
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Dat van die 'tik' van 16 bui Spui is mij inderdaad ook een hele poos geleden opgevallen. Beetje maf dat ze er nog niks aan hebben gedaan...R-Flow schreef:Typisch hoe "16" na bijna een jaar nog steeds die nare tik heeft tijdens het omroepen bij halte Spui. Linnaeusstraat zelfde bij "37" of "40".
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Misschien is het gewoon niet bekend bij de betreffende afdeling.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Heb twee keer hier iets over gemeld via het formulier op de website. Zelfde geldt voor het "overstappen op 2" en "overstappen op 5" bij de Hobbemastraat. Wel goed geweest zo.hauptbahnhof schreef:Misschien is het gewoon niet bekend bij de betreffende afdeling.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Zijn er nog preventieve maatregelen bij het GVB in het kader van het verwachte winterweer, zoals minder trams/metro's?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Als die er zijn/komen, dan zal dat wel op de website verschijnen. Kan het me eigenlijk niet voorstellen want GVB weet meestal wel vrij goed met sneeuw om te springen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Alleen bij de eerste sneeuwwinter heeft een nacht het nachtnet niet uitgereden wegens extreme gladheid, voor de rest heeft men altijd een busdienst opgestart en maar gezien wat er van kwam. Tram en metro hebben eigenlijk nooit problemen gehad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Bij glad extreme gladheid heeft men er ook wel eens voor gekozen om geen gelede bussen in te zetten, maar enkel standaardbussen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten