Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Ja maar maar maar, een halve kleine koelkast is net zo nuttig als een halve grote koelkast. Ze zijn allebei kapoet. :cry:
🍉
Durashift
Berichten: 5706
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Ik denk dat KM46 een tafelmodel koelkast bedoelt. Jij wilt zeker een hele SMEG? :wink:

Maar goed.. misschien dat ik dan voor de vriezer kan gaan... Wát is het probleem met een niet werkend OVC systeem bij dubbeltractie?
Zit er een sensor in de bestuurdersstoel die de apparatuur inschakelt ofzo?

Heel apart dat zo'n koppelmechanisme ineens dat soort problemen met zich meebrengen.. :?:
tsov
Berichten: 4087
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tsov »

Is al eerder gezegd: de OVC 'hangt' aan de mobilofoon, waar ook het reisinfosysteem aan hangt. Er is nooit voorzien in een doorkoppeling naar een tweede tram, dus in die tweede tram is de mobilofoon e.d. niet ingelogd, waardoor de OVC niet weet waar hij is :')
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13067
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

En wat is die mobilofoon voor ding? Kun je die niet gewoon aanzetten in de tweede tram? Kan de conducteur niet in die tram gaan zitten in plaats van het eerste?
Ik doe ook maar wat
tsov
Berichten: 4087
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tsov »

Ik noemde het ook maar zo, omdat dat woord hier eerder werd gebruikt. Volgens mij hebben we het over het voertuigvolgsysteem, waar dus tegenwoordig 'alles' van afhangt. Dus de communicatie met de verkeersleiding, de dienstregelinginfo voor de bestuurder, de reisinfo, de halte-afroepen, de OVC-plaatsbepaling en ga zo maar door.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Durashift
Berichten: 5706
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

tsov schreef:Is al eerder gezegd: de OVC 'hangt' aan de mobilofoon, waar ook het reisinfosysteem aan hangt.
Oh, dan heb ik daar overheen gelezen.
tsov schreef: Er is nooit voorzien in een doorkoppeling naar een tweede tram, dus in die tweede tram is de mobilofoon e.d. niet ingelogd, waardoor de OVC niet weet waar hij is :')
Waarom doorkoppelen?
Je zou ook kunnen denken dat beide voertuigen 'stand alone' rijden maar fysiek een koppeling hebben..
Ik begrijp wel dat dat verkeersleidingstechnisch wat lastig is.. want die koppeling is dan niet zichtbaar in het systeem.. maar een workaround zou daarvoor toch een oplossing kunnen zijn?

Een post-it naast het beeldscherm met de betreffende stelnummers.. :?: :wink:
tsov
Berichten: 4087
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tsov »

Ik denk dat er een best aantal heel simpele oplossingen te bedenken is, maar dat dat allemaal niet mag onder het mom van 'veiligheid'. Want Piet Heintunnel en zo, dus da's eng.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Durashift
Berichten: 5706
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Oh ja, opvolgtijd.. 2 gekoppelde stand-alone's zal in het systeem gelijk staan aan een mega botsing. *O* :shock:
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 15 jun 2017, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
n-evo
Berichten: 3418
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Neem aan dat dit probleem al sinds de instroming van de Combino's in 2002 bekend is? Of is dit zo'n beetje de eerste keer dat dubbeltractie getest wordt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51008
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

In de tijd dat de Combino's instroomden was er nog niet zoveel aan het mobilofoon-systeem opgehangen als nu. Chipapparatuur e.d. is later ingebouwd. Ook reed de IJburgtram toen nog niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10655
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Op de één of andere manier komt de gedachte bij me op, dat dat inderdaad bekend was, maar er verder geen aandacht aan besteed is, "want er zou toch nooit in dubbeltractie gereden gaan worden" :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Tsja. Men had bij de aanleg van de IJtram natuurlijk ook nooit kunnen voorzien dat dat stuk infrastructuur allerlei stedenbouwkundige ontwikkelingen zou aantrekken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10655
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Klopt. Voor die paar huisjes die in die hoek gebouwd moesten gaan worden, zou een metro echt flauwekul zijn. Een tram was méér dan voldoende. En als het echt uit de klauw loopt, dan kan je zo'n tram altijd nog in dubbeltractie bedienen, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3418
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Op de één of andere manier komt de gedachte bij me op, dat dat inderdaad bekend was, maar er verder geen aandacht aan besteed is, "want er zou toch nooit in dubbeltractie gereden gaan worden" :')
Voor je het weet zit je als GVB zijnde in je maag gespitst met niet één maar misschien wel twee tramlijnen die zo geëxploiteerd moeten worden. Het moet niet gekker worden. :')
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

trolly schreef:Klopt. Voor die paar huisjes die in die hoek gebouwd moesten gaan worden, zou een metro echt flauwekul zijn. Een tram was méér dan voldoende. En als het echt uit de klauw loopt, dan kan je zo'n tram altijd nog in dubbeltractie bedienen, toch?
Een groot verschil tussen IJburg en andere wijken is, dat IJburg relatief ver van andere stadsdelen vandaan ligt, en maar een paar ontsluitingsroutes heeft. Daarom moet je voor IJburg uitgaan van een veel hoger aandeel OV-gebruik dan bij andere wijken. Niet te vergelijken met bijv. Java-eiland, dat toch veel meer op fietsafstand van de binnenstad ligt.
En het huidige IJburg staat niet op zichzelf, maar achter het bestaande IJburg komt straks IJburg-II en daarnaast wordt ook Zeeburgereiland ontwikkeld. En die mensen willen ook graag van het eiland af.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Yup. Ook voor IJburg geldt misschien wel hetzelfde als voor Amstelveen: hadden ze er nu toch maar een metrolijn heen aangelegd...
fred1954
Berichten: 3490
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Volgens Twitter is lijn 26 net weer een keer ingekort wegens een seinwisselstoring, dat hoor je bijna nooit op dat traject. :)
DingeZ
Berichten: 460
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Durashift schreef:
tsov schreef:Is al eerder gezegd: de OVC 'hangt' aan de mobilofoon, waar ook het reisinfosysteem aan hangt.
Oh, dan heb ik daar overheen gelezen.
tsov schreef: Er is nooit voorzien in een doorkoppeling naar een tweede tram, dus in die tweede tram is de mobilofoon e.d. niet ingelogd, waardoor de OVC niet weet waar hij is :')
Waarom doorkoppelen?
Je zou ook kunnen denken dat beide voertuigen 'stand alone' rijden maar fysiek een koppeling hebben..
Ik begrijp wel dat dat verkeersleidingstechnisch wat lastig is.. want die koppeling is dan niet zichtbaar in het systeem.. maar een workaround zou daarvoor toch een oplossing kunnen zijn?

Een post-it naast het beeldscherm met de betreffende stelnummers.. :?: :wink:
Ga nou niet te moeilijk doen, ze kunnen prima gekoppeld rijden en alles werkt, allen de OVC is nog een dingetje. Dat heeft zo zijn reden. Omdat de dubbelkoppen (14G) natuurlijk aan beide kanten een mobilofoon hebben en kunnen aanmelden wordt degene in de niet-bediende cabine automatisch in slave-modus gezet. Aangezien de CiCo's al door de master worden aangestuurd, stuurt de slave geen CiCo's meer aan. Nu gebeurt hetzelfde met gekoppeld rijden, de tweede tram gaat in slave-modus, maar stuurt daardoor de CiCo's niet meer aan. Er wordt aan een oplossing gewerkt, daarvoor moet er een extra verbinding in de koppeling worden gemaakt die een aanmelding naar de mobilofoon die in slave staat stuurt.

Zoals eerder gezegd, de Combino's zijn altijd al geschikt geweest voor dubbeltractie en hebben daar ook altijd de mogelijkheid toe gehad, maar de OVC-appartuur is later ingebouwd en toen heeft men geen rekening met dubbeltractie gehouden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10655
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Roeland schreef:[Heel verhaal...] En die mensen willen ook graag van het eiland af.
Dat is nou precies wat ik bedoelde.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De nieuwe lijnnummers (vanaf 22 juli 2018) voor metro en tram...blijven hetzelfde als nu! Eén opvallende wijziging: voor de nieuwe lijn 9 Diemen-Sloterdijk wordt het lijnnummer 19 in het leven geroepen.

De gehele lijst:
  • 1: Muiderpoort-Osdorp
  • 2: CS-Nieuw Sloten
  • 3: Zoutkeetsgracht-Flevopark
  • 4: CS-RAI
  • 5: Stadshart-Westerpark
  • 7: Slotermeer-Azartplein
  • 11: CS-Surinameplein
  • 12: CS-Amstel
  • 13: CS-Geuzenveld
  • 14: CS-Flevopark
  • 17: CS-Dijkgraafplein
  • 19: Diemen-Sloterdijk
  • 24: CS-VU
  • 26: CS-IJburg
  • 50: Isolatorweg-Gein
  • 51: CS-Westwijk
  • 52: Noord-Zuid
  • 53: CS-Gaasperplas
  • 54: CS-Gein
En natuurlijk hoort daar ook een nieuw kaartje bij.
Laatst gewijzigd door Alargule op do 15 jun 2017, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3418
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Er is wel een wens bij GVB om de metro naar Rotterdams voorbeeld met letters aan te duiden. Ben benieuwd of het er ooit écht van komt. Jammer dat de lijnnummers 6, 8, 9 én 10 allemaal uit gebruik zijn straks.
fred1954
Berichten: 3490
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik zie lijn 1 in het document als De Aker naar Muiderpoort, niet CS?
Edit: zie 3 lijnen door Leidsestraat: 2-11-12, men wilde toch 1 lijn uit de Leidsestraat halen, wegens drukte
n-evo
Berichten: 3418
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat klopt. Tram 1 wordt omgelegd naar Muiderpoort vanaf het Leidseplein. Zo staat het al een tijdje in het vervoersplan.
fred1954
Berichten: 3490
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Alargule begint zijn lijstje met lijn 1 CS- Osdorp, vandaar mijn opmerking.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 15 jun 2017, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Excusez.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten