Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja maar maar maar, een halve kleine koelkast is net zo nuttig als een halve grote koelkast. Ze zijn allebei kapoet.
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk dat KM46 een tafelmodel koelkast bedoelt. Jij wilt zeker een hele SMEG?
Maar goed.. misschien dat ik dan voor de vriezer kan gaan... Wát is het probleem met een niet werkend OVC systeem bij dubbeltractie?
Zit er een sensor in de bestuurdersstoel die de apparatuur inschakelt ofzo?
Heel apart dat zo'n koppelmechanisme ineens dat soort problemen met zich meebrengen..
Maar goed.. misschien dat ik dan voor de vriezer kan gaan... Wát is het probleem met een niet werkend OVC systeem bij dubbeltractie?
Zit er een sensor in de bestuurdersstoel die de apparatuur inschakelt ofzo?
Heel apart dat zo'n koppelmechanisme ineens dat soort problemen met zich meebrengen..
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is al eerder gezegd: de OVC 'hangt' aan de mobilofoon, waar ook het reisinfosysteem aan hangt. Er is nooit voorzien in een doorkoppeling naar een tweede tram, dus in die tweede tram is de mobilofoon e.d. niet ingelogd, waardoor de OVC niet weet waar hij is :')
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En wat is die mobilofoon voor ding? Kun je die niet gewoon aanzetten in de tweede tram? Kan de conducteur niet in die tram gaan zitten in plaats van het eerste?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik noemde het ook maar zo, omdat dat woord hier eerder werd gebruikt. Volgens mij hebben we het over het voertuigvolgsysteem, waar dus tegenwoordig 'alles' van afhangt. Dus de communicatie met de verkeersleiding, de dienstregelinginfo voor de bestuurder, de reisinfo, de halte-afroepen, de OVC-plaatsbepaling en ga zo maar door.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oh, dan heb ik daar overheen gelezen.tsov schreef:Is al eerder gezegd: de OVC 'hangt' aan de mobilofoon, waar ook het reisinfosysteem aan hangt.
Waarom doorkoppelen?tsov schreef: Er is nooit voorzien in een doorkoppeling naar een tweede tram, dus in die tweede tram is de mobilofoon e.d. niet ingelogd, waardoor de OVC niet weet waar hij is :')
Je zou ook kunnen denken dat beide voertuigen 'stand alone' rijden maar fysiek een koppeling hebben..
Ik begrijp wel dat dat verkeersleidingstechnisch wat lastig is.. want die koppeling is dan niet zichtbaar in het systeem.. maar een workaround zou daarvoor toch een oplossing kunnen zijn?
Een post-it naast het beeldscherm met de betreffende stelnummers..
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk dat er een best aantal heel simpele oplossingen te bedenken is, maar dat dat allemaal niet mag onder het mom van 'veiligheid'. Want Piet Heintunnel en zo, dus da's eng.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oh ja, opvolgtijd.. 2 gekoppelde stand-alone's zal in het systeem gelijk staan aan een mega botsing. *O*
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 15 jun 2017, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Neem aan dat dit probleem al sinds de instroming van de Combino's in 2002 bekend is? Of is dit zo'n beetje de eerste keer dat dubbeltractie getest wordt?
De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In de tijd dat de Combino's instroomden was er nog niet zoveel aan het mobilofoon-systeem opgehangen als nu. Chipapparatuur e.d. is later ingebouwd. Ook reed de IJburgtram toen nog niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op de één of andere manier komt de gedachte bij me op, dat dat inderdaad bekend was, maar er verder geen aandacht aan besteed is, "want er zou toch nooit in dubbeltractie gereden gaan worden" :')
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tsja. Men had bij de aanleg van de IJtram natuurlijk ook nooit kunnen voorzien dat dat stuk infrastructuur allerlei stedenbouwkundige ontwikkelingen zou aantrekken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Klopt. Voor die paar huisjes die in die hoek gebouwd moesten gaan worden, zou een metro echt flauwekul zijn. Een tram was méér dan voldoende. En als het echt uit de klauw loopt, dan kan je zo'n tram altijd nog in dubbeltractie bedienen, toch?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voor je het weet zit je als GVB zijnde in je maag gespitst met niet één maar misschien wel twee tramlijnen die zo geëxploiteerd moeten worden. Het moet niet gekker worden. :')trolly schreef:Op de één of andere manier komt de gedachte bij me op, dat dat inderdaad bekend was, maar er verder geen aandacht aan besteed is, "want er zou toch nooit in dubbeltractie gereden gaan worden" :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een groot verschil tussen IJburg en andere wijken is, dat IJburg relatief ver van andere stadsdelen vandaan ligt, en maar een paar ontsluitingsroutes heeft. Daarom moet je voor IJburg uitgaan van een veel hoger aandeel OV-gebruik dan bij andere wijken. Niet te vergelijken met bijv. Java-eiland, dat toch veel meer op fietsafstand van de binnenstad ligt.trolly schreef:Klopt. Voor die paar huisjes die in die hoek gebouwd moesten gaan worden, zou een metro echt flauwekul zijn. Een tram was méér dan voldoende. En als het echt uit de klauw loopt, dan kan je zo'n tram altijd nog in dubbeltractie bedienen, toch?
En het huidige IJburg staat niet op zichzelf, maar achter het bestaande IJburg komt straks IJburg-II en daarnaast wordt ook Zeeburgereiland ontwikkeld. En die mensen willen ook graag van het eiland af.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Yup. Ook voor IJburg geldt misschien wel hetzelfde als voor Amstelveen: hadden ze er nu toch maar een metrolijn heen aangelegd...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens Twitter is lijn 26 net weer een keer ingekort wegens een seinwisselstoring, dat hoor je bijna nooit op dat traject. :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ga nou niet te moeilijk doen, ze kunnen prima gekoppeld rijden en alles werkt, allen de OVC is nog een dingetje. Dat heeft zo zijn reden. Omdat de dubbelkoppen (14G) natuurlijk aan beide kanten een mobilofoon hebben en kunnen aanmelden wordt degene in de niet-bediende cabine automatisch in slave-modus gezet. Aangezien de CiCo's al door de master worden aangestuurd, stuurt de slave geen CiCo's meer aan. Nu gebeurt hetzelfde met gekoppeld rijden, de tweede tram gaat in slave-modus, maar stuurt daardoor de CiCo's niet meer aan. Er wordt aan een oplossing gewerkt, daarvoor moet er een extra verbinding in de koppeling worden gemaakt die een aanmelding naar de mobilofoon die in slave staat stuurt.Durashift schreef:Oh, dan heb ik daar overheen gelezen.tsov schreef:Is al eerder gezegd: de OVC 'hangt' aan de mobilofoon, waar ook het reisinfosysteem aan hangt.
Waarom doorkoppelen?tsov schreef: Er is nooit voorzien in een doorkoppeling naar een tweede tram, dus in die tweede tram is de mobilofoon e.d. niet ingelogd, waardoor de OVC niet weet waar hij is :')
Je zou ook kunnen denken dat beide voertuigen 'stand alone' rijden maar fysiek een koppeling hebben..
Ik begrijp wel dat dat verkeersleidingstechnisch wat lastig is.. want die koppeling is dan niet zichtbaar in het systeem.. maar een workaround zou daarvoor toch een oplossing kunnen zijn?
Een post-it naast het beeldscherm met de betreffende stelnummers..
Zoals eerder gezegd, de Combino's zijn altijd al geschikt geweest voor dubbeltractie en hebben daar ook altijd de mogelijkheid toe gehad, maar de OVC-appartuur is later ingebouwd en toen heeft men geen rekening met dubbeltractie gehouden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat is nou precies wat ik bedoelde.Roeland schreef:[Heel verhaal...] En die mensen willen ook graag van het eiland af.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De nieuwe lijnnummers (vanaf 22 juli 2018) voor metro en tram...blijven hetzelfde als nu! Eén opvallende wijziging: voor de nieuwe lijn 9 Diemen-Sloterdijk wordt het lijnnummer 19 in het leven geroepen.
De gehele lijst:
De gehele lijst:
- 1: Muiderpoort-Osdorp
- 2: CS-Nieuw Sloten
- 3: Zoutkeetsgracht-Flevopark
- 4: CS-RAI
- 5: Stadshart-Westerpark
- 7: Slotermeer-Azartplein
- 11: CS-Surinameplein
- 12: CS-Amstel
- 13: CS-Geuzenveld
- 14: CS-Flevopark
- 17: CS-Dijkgraafplein
- 19: Diemen-Sloterdijk
- 24: CS-VU
- 26: CS-IJburg
- 50: Isolatorweg-Gein
- 51: CS-Westwijk
- 52: Noord-Zuid
- 53: CS-Gaasperplas
- 54: CS-Gein
Laatst gewijzigd door Alargule op do 15 jun 2017, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er is wel een wens bij GVB om de metro naar Rotterdams voorbeeld met letters aan te duiden. Ben benieuwd of het er ooit écht van komt. Jammer dat de lijnnummers 6, 8, 9 én 10 allemaal uit gebruik zijn straks.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zie lijn 1 in het document als De Aker naar Muiderpoort, niet CS?
Edit: zie 3 lijnen door Leidsestraat: 2-11-12, men wilde toch 1 lijn uit de Leidsestraat halen, wegens drukte
Edit: zie 3 lijnen door Leidsestraat: 2-11-12, men wilde toch 1 lijn uit de Leidsestraat halen, wegens drukte
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat klopt. Tram 1 wordt omgelegd naar Muiderpoort vanaf het Leidseplein. Zo staat het al een tijdje in het vervoersplan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Alargule begint zijn lijstje met lijn 1 CS- Osdorp, vandaar mijn opmerking.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 15 jun 2017, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten