Pagina 40 van 167

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 02 nov 2018, 22:26
door busfanNL
Zo'n idee had ik ook al Daniel. Weet jij ook wat voor materieel ze daarvoor krijgen? :wink: Oja sorry heb er overheen gelezen paar pagina's terug.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 02 nov 2018, 22:29
door Stefan
Als 't goed is zullen lijn 190, 191 en 192 door Qbuzz zelf gereden gaan worden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 02 nov 2018, 22:32
door busfanNL
@Stefan Heb jij als chauffeur enig idee wat ze gaan rijden?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 00:18
door Stefan
Ongeveer wel. Maar ook dit staat nog niet volledig vast, daarom ben ik nog wat voorzichtig met mijn uitspraken... :P Niet dat ik straks de boodschapper ben van het verkeerde nieuws... :mrgreen:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 08:59
door busfanNL
Ow okee vandaar. :wink: Wil he het wel laten weten op het forum zodra het mag? :D

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 15:35
door The Greyhound
StefanRijnhoutjes schreef:Is er eigenlijk al iets bekend van hoe het verder gaat met lijn 73?
De versie van de provincie Gelderland is wel interessant: lijn 73 behoorde eigenlijk gewoon tot de Zuid-Hollandse concessie. Besloten is zonder de provincie Gelderland te informeren deze lijn op te heffen vanwege het geringe aantal reizigers. Gelderland is sinds 2 weken bezig met het uitwerken van een oplossing voor de bewoners van de Gelderse plaatsen tussen Leerdam en Gorinchem

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 16:17
door Suus
En dit is waarom je niet zomaar eventjes de provinciegrenzen kan veranderen :X

Lijn 73 zou vanaf 1 januari van alle drie provincies waar wordt gereden het eennakortste stukje in Zuid-Holland hebben en dan moet Zuid-Holland ook nog eens de problemen gaan opruimen van Gelderland :')

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 16:28
door ArrivaBas
Een foto bovenaan dit artikel laat een reeks nieuwe Crossway's zien. Alleen de R-Netters zijn gestickerd en gekentekend.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 16:42
door Daniel
De Qbuzz/U-OV 4042 was net op station Dordrecht bezig met testritten, foto volgt :)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 16:43
door nv_busfreak
ArrivaBas schreef:Een foto bovenaan dit artikel laat een reeks nieuwe Crossway's zien. Alleen de R-Netters zijn gestickerd en gekentekend.
Betreft dus een 13 meter Iveco aldus de RDW.

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 17:03
door Daniel
The Greyhound schreef:De versie van de provincie Gelderland is wel interessant: lijn 73 behoorde eigenlijk gewoon tot de Zuid-Hollandse concessie. Besloten is zonder de provincie Gelderland te informeren deze lijn op te heffen vanwege het geringe aantal reizigers. Gelderland is sinds 2 weken bezig met het uitwerken van een oplossing voor de bewoners van de Gelderse plaatsen tussen Leerdam en Gorinchem
Wie er gelijk heeft laat zich eenvoudig vaststellen: als 73 bij de optie Vijfheerenlanden stond in het PvE hoort hij niet bij Zuid-Holland. Immers is DMG gegund zonder die optie.
In de eerste drie weken wordt de optie Vijfheerenlanden echter wel gelicht (omdat de provinciegrens pas op 1 januari wijzigt), dus formeel zou Qbuzz dan ook 73 nog moeten rijden. Opvallend is wel dat pas vrij recent het lijnnummer 73 überhaupt genoemd wordt op de pagina over Vijfheerenlanden op de site van Qbuzz DMG.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 19:00
door Daniel
Even in het definitief PvE gekeken...
Het Concessiegebied bestaat uit het grondgebied van de gemeenten:
a. Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht,
samenwerkend in de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden;
b. Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam (zal per 1 januari 2018 deel gaan
uitmaken van de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden), Molenwaard,
samenwerkend in de Gemeenschappelijke Regeling Alblasserwaard - Vijfheerenlanden
3. In aanvulling op de vorige twee leden is de Concessiehouder gerechtigd om - in het kader
van de uitvoering van de Concessie - Openbaar Vervoer per Bus en/of Auto uit te voeren
buiten de grenzen van het Concessiegebied, doch slechts op de in Bijlage B2 vermelde
concessiegrensoverschrijdende verbindingen van en naar aangrenzende concessiegebieden,
dan wel indien de Concessieverlener daarmee schriftelijk heeft ingestemd.
4. De gemeenten Leerdam en Zederik (Provincie Zuid-Holland) en Vianen (Provincie Utrecht)
gaan tijdens de Concessieduur (momenteel wordt 1 januari 2019 beoogd) mogelijk fuseren
tot de gemeente Vijfheerenlanden, die dan deel gaat uitmaken van de provincie Utrecht of de
Provincie Zuid-Holland. In dit Programma van Eisen wordt ervan uitgegaan dat de
gemeenten Leerdam en Zederik geen deel uitmaken van de nieuwe Concessie:
En bijlage B2 staat alleen de volgende concessiegrensoverschrijdende verbindingen toe:
Het is de Concessiehouder toegestaan om vanuit het Concessiegebied Openbaar Vervoer te
verrichten van en naar de volgende punten:
 Rotterdam Zuidplein;
 Rotterdam Kralingse Zoom;
 Rotterdam Capelsebrug;
 Rotterdam Lombardijen;
 Utrecht Centraal Station, waarbij de provincie Utrecht de voorkeur geeft aan de route
Papendorp-Van Zijstweg. Deze route zal op termijn volledig als HOV-route worden ingericht;
 Zwijndrecht - Barendrecht.
Tussengelegen Haltes mogen worden aangedaan.
Oftewel: Qbuzz mag vanuit DMG nieteens een concessiegrensoverschrijdende lijn naar Leerdam rijden, dus de huidige lijn 73 kan nooit bij Zuid-Holland horen. Interessant geval is echter dat lijn 73 ook niet bij het overzicht van in DMG te gedogen lijnen van andere concessieverleners staat.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 19:10
door dylanwild94
Ik vind Rotterdam Capelsebrug er een beetje raar tussen staan. Volgens mij is daarheen geen verbinding voorzien vanuit Qbuzz.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 19:15
door Daniel
Klopt, maar het mag wel. Net als dat er elders in die bijlage vermeld wordt dat het toegestaan is verbindingen vanaf Vianen Lekbrug via de A2 naar Nieuwegein Stadscentrum te laten lopen.
Verder zijn er voor Utrecht nog behoorlijk wat beperkingen in de vorm van maximale frequenties i.v.m. de capaciteit van het busstation bij Utrecht Centraal.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 19:20
door Daniel
Qbuzz gaat de dingen anders doen: Wen maar aan de belbus
De grootste verandering in het streekvervoer blijft nog even uit, als Qbuzz het stokje over vijf weken overneemt van Arriva. De reiziger mag wennen aan de belbus en de fiets.

Qbuzz gaat het anders doen dan Arriva, was de aankondiging toen het bedrijf de aanbesteding in de Drechtsteden en de Alblasserwaard won. Vooral in de Alblasserwaard ziet het bedrijf mogelijkheden om veel tijdwinst te boeken door lijnen te strekken. Niet langer allerlei kronkels langs dorpen waar vaak niemand in- of uitstapt, maar zo snel mogelijk van A naar B. De afstand van de voordeur naar de bushalte wordt dan flink groter, maar daar heeft Qbuzz wat op bedacht: wie daar niet met de fiets of de auto naar toe kan, kan een beroep doen op de Bestelbuzz. Zeg maar gewoon een flexibele belbus.

Lees verder

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 19:20
door dylanwild94
Zou wel een goede verbetering zijn dat de halte midden op de Abram van Rijckevorselweg weer eens gebruikt buiten de bob-bus. :Y

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 19:47
door ArrivaBas
Dat was precies het artikel dat ik linkte, Daniel. :')

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 19:54
door The Greyhound
Daniel schreef:Even in het definitief PvE gekeken...

Oftewel: Qbuzz mag vanuit DMG nieteens een concessiegrensoverschrijdende lijn naar Leerdam rijden, dus de huidige lijn 73 kan nooit bij Zuid-Holland horen. Interessant geval is echter dat lijn 73 ook niet bij het overzicht van in DMG te gedogen lijnen van andere concessieverleners staat.
Hieruit blijkt dus dat de Provincie Zuid Holland de omschrijving van het vervoersgebied veranderd heeft op een zodanige wijze dat een verbinding Gorinchem-Leerdam niet meer onder de verantwoordelijkheid van de provincie Zuid Holland valt en ook niet gedoogd dat deze verbinding vanuit een andere concessie wordt verzorgd. Heel veel gekker kan het toch niet worden. Staat lijn 47 vanuit Geldermalsen wel als een te gedogen lijn in het pve?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 19:57
door Meltrain
Pas in de loop van volgend jaar wordt bekeken welke lijnen rechtgetrokken kunnen worden.
Praktisch alle dorpen blijven vanaf december nog wel bediend worden (al is dat in sommige gevallen per BuurtBuzz), maar vaak niet meer op alle tijdstippen.
Met R-net en de SnelBuzz wordt er al heel erg ingespeeld op gestrekte lijnen, dus ik ben benieuwd wat men in (december) 2019 dan nog meer wil strekken.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 20:26
door Daniel
The Greyhound schreef:Hieruit blijkt dus dat de Provincie Zuid Holland de omschrijving van het vervoersgebied veranderd heeft op een zodanige wijze dat een verbinding Gorinchem-Leerdam niet meer onder de verantwoordelijkheid van de provincie Zuid Holland valt en ook niet gedoogd dat deze verbinding vanuit een andere concessie wordt verzorgd. Heel veel gekker kan het toch niet worden. Staat lijn 47 vanuit Geldermalsen wel als een te gedogen lijn in het pve?
Ja, lijn 47 staat erin. Zie trouwens hier de download van het definitieve PvE. Er staat daar ook een reactienota waarin ook een reactie van de provincie Gelderland is opgenomen, die daarin geen opmerkingen over lijn 73 maakt.

Overigens is de meerwerkoptie Vijfheerenlanden niet in het PvE te vinden, die zal wel in een nota van inlichtingen gedeeld zijn dan.

En owja, had nog een foto beloofd dus hierbij de eerste testritten in beeld...
Afbeelding
Qbuzz 4042 - Dordrecht, Burgemeester de Raadtsingel by Daniël Bleumink, on Flickr

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 22:05
door ArnoArriva
Mooi foto Daniel, is deze bus ook naar Sliedrecht geweest? Want de bus toont lijnfilm lijn 8 :)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 22:11
door Daniel
Geen idee, 't kan immers goed dat men in het testprogramma de lijnen in delen inmeet. De bus stond even eerder in elk geval als "3 Testrit" op het station en in afwachting van zijn vertrek heb ik er ook nog "93 Groot-Ammers" en "Sliedrecht" op het koersdisplay zien staan.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 nov 2018, 23:13
door The Greyhound
Suus schreef:En dit is waarom je niet zomaar eventjes de provinciegrenzen kan veranderen :X

Lijn 73 zou vanaf 1 januari van alle drie provincies waar wordt gereden het eennakortste stukje in Zuid-Holland hebben en dan moet Zuid-Holland ook nog eens de problemen gaan opruimen van Gelderland :')
Dan moet de provincie Gelderland wel weten dat er iets op te ruimen is. Blijkbaar is de communicatie tussen zuid-Holland en Gelderland niet optimaal geweest.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 04 nov 2018, 00:36
door ArnoArriva
Misschien komen de bussen uit Utrecht hier tijdelijk rijden zodat alle 37 Ebusco's in dienst?
Is dat 27 Hybride Volvo 7700 genoeg voor stad dienst in Dordrecht en omgeving?
Dus hoeveel bussen hebben in Dordrecht en omgeving nodig?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 04 nov 2018, 01:18
door Z2N
Het zal eerder zijn voor routeverkenning en het testen van de boordsystemen, Utrecht heeft zijn eigen bussen nodig. :wink: