Randstadrail op zoek naar doortocht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Randstadrail op zoek naar doortocht

Berichtdoor Daniel » Di 22 Jul 2008, 23:00

Randstadrail op zoek naar doortocht

Door MAARTEN BRAKEMA

DEN HAAG - Trambestuurder Peter Scheepmaker kijkt vorsend naar de rails voor hem. Hij wijst naar een betonnen koker voor elektriciteitsleidingen die volgens hem wel erg dicht naast het traject ligt. „We kunnen beter niet doorrijden,’’ zegt hij tegen zijn collega’s van de HTM. „Als we die raken, hebben we al gauw 10.000 euro schade. Niet nodig, als we dat kunnen voorkomen.’’

Het is een uur of drie in de nacht van zondag op maandag. Het centrum van Den Haag oogt verlaten, het waait hard. Toch is een groepje HTM-medewerkers bezig met een bijzondere missie. De mannen onderzoeken of een voertuig van Randstadrail op belangrijke plekken in de stad ook over de rails kunnen rijden die tot dusver alleen worden gebruikt door de gewone trams.

Deze ‘beproeving’ kan het best in het holst van de nacht worden gedaan, omdat er dan geen andere trams rijden.

Het onderzoek is nodig omdat de Randstadrail-voertuigen veel breder en hoger zijn dan de normale trams. De HTM wil graag zogenaamde calamiteitenroutes wil hebben. Als de tramtunnel om de een of andere reden moet worden gesloten, kan Randstadrail niet meer rijden en is een belangrijke slagader van het openbaar vervoer buiten gebruik. Hetzelfde geldt voor de momenten waarop het hard waait en er platen van de Hoftoren vliegen. Ook dan mag Randstadrail niet over de gewone route rijden en is de reiziger de dupe.

Een tweede reden is dat de HTM over drie jaar begint met het vervangen van de 147 gewone trams die inmiddels tussen de 22 en 25 jaar oud zijn. Misschien door bredere types zodat er meer mensen in passen. Dit onderzoek moet ook leren of die dan wel door heel Den Haag kunnen rijden.

„We zijn bezig om de pijnpunten in beeld te krijgen,’’ zegt chef projectvoorbereiding Ron de Jager, tijdens de briefing aan het begin van de nacht. „We weten dat die er zijn. Dus als we ze tegen komen is er niets aan de hand.’’

Een van de kritische punten die wordt onderzocht is het traject tussen de het Centraal Station en het stadhuis. De mannen weten al dat in de Resident - het gebouw waar de tram op de begane grond doorheen rijdt - mogelijk problemen zijn. Dat blijkt ook de praktijk. De bovenleidingen hangen te laag en een grote pilaar die de Resident stut is te breed: Randstadrailvoertuigen passen er maar nauwelijks langs.

Daar, in het donkere gangstelsel vol rails en wissels, doen de HTM’ers nog een bijzondere ontdekking. In een beschut hoekje liggen twee mensen op een stuk karton te slapen. Ze worden niet wakker van de heen-en-weer stekende trams en het gepraat en snurken rustig door.

Scheepmaker, in het dagelijks leven technisch adviseur van de directie van HTM, haalt de spiegels van het voertuig, waarna de rit toch kan worden vervolgd. Even later rijdt er voor het eerst een Randstadrailvoertuig over de Turfmarkt. „Dit is toch wel een bijzondere ervaring,’’ zegt Scheepmaker. „Zo’n wit voertuig naast het witte stadhuis. Maar belangrijker is dat we dit voor de reiziger doen. We willen meer passagiers beter helpen.’’

Alle plekken waar problemen zijn worden zorgvuldig genoteerd. Een bovenleiding iets hoger hangen is een klus die niet zo heel lastig is. Maar wat moet gebeuren met de pilaar die een vrije doortochte belemmerd, is een heel andere kwestie. Rails verleggen of de pilaar aanpassen? Daarover moet eerst nog eens flink worden nagedacht. Scheepmaker: „We zijn inderdaad wel wat obstakels tegen gekomen waar iets mee moet gebeuren. Maar daar doen we het ook voor, deze proefrit.’’

Test in Voorburg toonde ook problemen aan
Een gewone tram heet eigenlijk Gelede Tram Lang (GTL).

Hij is 2,34 meter breed. Het voertuig van Randstadrail is een Regio Citadis van de Franse fabrikant Alstom. Deze kruising tussen een tram en trein is 2,65 meter breed. Daarom kan de Randstadrail nu nog niet overal komen.

Bovendien zijn Citadis-voertuigen ook hoger dan de gewone trams en is een deel van de elektronica op het dak aangebracht. Daarom mogen de bovenleidingen niet lager hangen dan 3,90 meter. Als er vonken overslaan, kunnen die de apparatuur beschadigen.

De ploeg van de HTM heeft twee weken geleden een deel van het traject van tramlijn 2 in Voorburg gecontroleerd. Van station Laan van Nieuw Oostindië reed het Randstadrailvoertuig naar de halte Prinses Beatrixlaan op de Mgr. van Steelaan. Ook daar bleek dat er nog wel obstakels zijn te overwinnen. die moeten in de toekomst misschien toch echt worden opgelost, want tijdens de gemeenteraadsvergadering van 24 juni heeft de politiek van Leidschendam-Voorburg ingestemd met een voorstel van de PvdA om de kwaliteit van de tramverbinding met Voorburg te verbeteren. op het traject van tram 2 moet ook een Randstadrail gaan rijden. Het stadsgewest Haaglanden beslist hier uiteindelijk over.

Bron: Algemeen Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:40

Re: Randstadrail op zoek naar doortocht

Berichtdoor math1985 » Zo 27 Jul 2008, 02:41

Wat is er ineens mis met een meetlatje?


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten