Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 27 feb 2014, 17:49
Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Hallo alle OV-forummers,
Ik ging vandaag de kieswijzer van de gemeente Pijnacker-Nootdorp doen. Daardoor kwam ik er achter dat er plannen zijn voor een tramverbinding tussen Delft en Zoeter via de gemeente Pijnacker-Nootdorp (waar ik dus woon). Ik ben wel nieuwsgierig naar dat traject, maar ik heb er op internet verder niks over kunnen vinden. Weet er iemand meer?
Alvast bedankt, Thomas
Ik ging vandaag de kieswijzer van de gemeente Pijnacker-Nootdorp doen. Daardoor kwam ik er achter dat er plannen zijn voor een tramverbinding tussen Delft en Zoeter via de gemeente Pijnacker-Nootdorp (waar ik dus woon). Ik ben wel nieuwsgierig naar dat traject, maar ik heb er op internet verder niks over kunnen vinden. Weet er iemand meer?
Alvast bedankt, Thomas
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Nou kom ik zelf uit Pijnacker en zelfs ik heb er niks van kunnen vinden. Maar voorlopig voorziet lijn 121 nog in de behoefte en lijkt een tramverbinding nog ver, ver......weg.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Plannen...
Zal het niet meer zijn dan een vaag ideetje van een kandidaats-raadslid van een lokale partij die op zo'n manier de pagina over mobiliteit invulling gaf?
Zal het niet meer zijn dan een vaag ideetje van een kandidaats-raadslid van een lokale partij die op zo'n manier de pagina over mobiliteit invulling gaf?
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Plannen (lees: ideetjes) voor een tramlijn Zoetermeer – Pijnacker – Delft zijn al redelijk antiek. In de eerste plannen voor RandstadRail (eind jaren 80, begin jaren 90) werd daarover gesproken. Hoe het trace tussen Pijnacker en Delft eruit had moeten zien is me niet bekend. Tussen Zoetermeer en Pijnacker is het trace natuurlijk wel (grofweg) bekend, en vooral binnen Rokkeveen ook echt zichtbaar als ruimtereservering. Dit deel zou door de ZoRo-lijn gebruikt worden.
Stadsgewest Haaglanden heeft enige tijd een soort ‘light’ variant in de plannen gehad, namelijk HOV-lijn 37 (Leyenburg – Delft – Zoetermeer). Ik dacht dat deze als bus enige tijd tussen Leyenburg en Delft heeft gereden, maar dat is niet bepaald succesvol geweest.
Stadsgewest Haaglanden heeft enige tijd een soort ‘light’ variant in de plannen gehad, namelijk HOV-lijn 37 (Leyenburg – Delft – Zoetermeer). Ik dacht dat deze als bus enige tijd tussen Leyenburg en Delft heeft gereden, maar dat is niet bepaald succesvol geweest.
-
- Berichten: 1198
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Hij rijdt er nog steeds.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6458
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Maar lijn 37 is niet bepaald HOV in de huidige vorm.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 27 feb 2014, 17:49
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik ben trouwens vandaag achter het plan voor een tramlijn tussen Pijnacker en de Lier gekomen.
Ik snap niet waarom dat plan bestaat. Lijn 121 is er al en bij een tramlijn zouden er haltes in het buitengebied verdwijnen. Naar mijn weten zijn er ook niet veel mensen die vanuit Pijnacker naar de Lier gaan en vice versa.
bron: http://www.infrastruct.worldpress.com/2 ... ft-de-lier
Een eventuele tram of buslijn vanuit Delft (of Pijnacker) naar Zoetermeer via Pijnacker én Nootdorp lijkt mij op zich wel een goed idee, afhankelijk van het traject en wat de frequentie is. Dan komt er hopelijk eindelijk (weer) een fatsoenlijke verbinding tussen Pijnacker en Nootdorp en tussen Nootdorp en Zoetermeer.
Ik ben trouwens vandaag achter het plan voor een tramlijn tussen Pijnacker en de Lier gekomen.
Ik snap niet waarom dat plan bestaat. Lijn 121 is er al en bij een tramlijn zouden er haltes in het buitengebied verdwijnen. Naar mijn weten zijn er ook niet veel mensen die vanuit Pijnacker naar de Lier gaan en vice versa.
bron: http://www.infrastruct.worldpress.com/2 ... ft-de-lier
Een eventuele tram of buslijn vanuit Delft (of Pijnacker) naar Zoetermeer via Pijnacker én Nootdorp lijkt mij op zich wel een goed idee, afhankelijk van het traject en wat de frequentie is. Dan komt er hopelijk eindelijk (weer) een fatsoenlijke verbinding tussen Pijnacker en Nootdorp en tussen Nootdorp en Zoetermeer.
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Het is een spectrum.
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Infrastruct.wordpress is een hobbyprojectje van iemand vol onrealistische plannen, HSL's door heel Nederland, alle middelgrote steden een metro/tram en een viersporige Maasspoorlijn. Nee dit zijn hersenspinsels en geen serieuze doordachte plannen!
Overigens voldoet lijn 121 goed, zes keer per uur in de spits en daarbuiten twee keer is ruim voldoende, ik woon naast de halte bij de TU en de bus zit zelden "te vol".
Overigens voldoet lijn 121 goed, zes keer per uur in de spits en daarbuiten twee keer is ruim voldoende, ik woon naast de halte bij de TU en de bus zit zelden "te vol".
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Een ander leuk aspect van die site is dat kritische commentaren niet geplaatst worden...
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Een goede busverbinding tussen Pijnacker en Nootdorp zal er m.i. nooit meer komen, wat wil je eigenlijk ook met een 6x/uur rijdende metro (die overigens in de stille uren wel een onderbezetting kent).Thomasdef03 schreef: Een eventuele tram of buslijn vanuit Delft (of Pijnacker) naar Zoetermeer via Pijnacker én Nootdorp lijkt mij op zich wel een goed idee, afhankelijk van het traject en wat de frequentie is. Dan komt er hopelijk eindelijk (weer) een fatsoenlijke verbinding tussen Pijnacker en Nootdorp en tussen Nootdorp en Zoetermeer.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
In oudere plannen was Haaglanden uitgegaan van een lightraillijn tussen Kijkduin-Wateringseveld-Delft-Pijnacker-Delft.
Dit is al weer een aantal jaren terug bijgesteld in een HOV buslijn - zie o.a blz 19.
De verbinding Pijnacker - Zoetermeer was ook nog een van de varianten voor de ZORO-lijn.
Dit was het Katwijkerlaan tracé. Dat zou ten noorden van station Pijnacker aftakken van de Hofpleinlijn en dan via Rokkeveen aansluiten op de Krakeling van de Zoetermeerlijn tussen Driemanspolder en Delftsewallen.
Deze raillijn zou dan tussen de Katwijkerlaan (de weg waarover lijn 121 rijdt) in het Balijbos liggen.
Uit de alternatieven is het inmiddels gerealiseerde Landscheidings tracé gekozen.
In opdracht van de gemeente Delft heeft Movin nog een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de raillijn 37.
Maar daaruit blijkt dat alleen tussen Leyenburg en Delft er mogelijk voldoende vervoersvraag is.
BRON
Dit is al weer een aantal jaren terug bijgesteld in een HOV buslijn - zie o.a blz 19.
De verbinding Pijnacker - Zoetermeer was ook nog een van de varianten voor de ZORO-lijn.
Dit was het Katwijkerlaan tracé. Dat zou ten noorden van station Pijnacker aftakken van de Hofpleinlijn en dan via Rokkeveen aansluiten op de Krakeling van de Zoetermeerlijn tussen Driemanspolder en Delftsewallen.
Deze raillijn zou dan tussen de Katwijkerlaan (de weg waarover lijn 121 rijdt) in het Balijbos liggen.
Uit de alternatieven is het inmiddels gerealiseerde Landscheidings tracé gekozen.
In opdracht van de gemeente Delft heeft Movin nog een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de raillijn 37.
Maar daaruit blijkt dat alleen tussen Leyenburg en Delft er mogelijk voldoende vervoersvraag is.
BRON
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 27 feb 2014, 17:49
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
In Nootdorp ligt het station ver buiten het centrum. Ik woon zelf in Pijnacker en ook niet dichtbij een station. Een goede buslijn die de stations in Pijnacker bereikbaarder maakt en het centrum van Nootdorp vanuit Pijnacker zou toch echt nuttig zijn.Etienne schreef:Een goede busverbinding tussen Pijnacker en Nootdorp zal er m.i. nooit meer komen, wat wil je eigenlijk ook met een 6x/uur rijdende metro (die overigens in de stille uren wel een onderbezetting kent).Thomasdef03 schreef: Een eventuele tram of buslijn vanuit Delft (of Pijnacker) naar Zoetermeer via Pijnacker én Nootdorp lijkt mij op zich wel een goed idee, afhankelijk van het traject en wat de frequentie is. Dan komt er hopelijk eindelijk (weer) een fatsoenlijke verbinding tussen Pijnacker en Nootdorp en tussen Nootdorp en Zoetermeer.
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Lijkt mij zo gek nog niet! Er was rond de eeuwwisseling een lijntje (131, dacht ik) Pijnacker - Rijswijk (Plaspoelpolder - Station - In de Boogaard) v.v. via Nootdorp, die aardig begon te lopen, maar vervolgens het loodje legde vanwege de komst van lijn 33 tussen Leidschenveen en Rijswijk (thans opgenomen in lijn 30). Voorlopig zal het geld ervoor wel ontbreken, mede dankzij de kapitaalverslindende tramlijn 19, maar bij een doortrekking naar Rijswijk èn goede aansluitingen (vooral op lijn 121 te Pijnacker) zou ik mij wel een herleving van die lijn 131 kunnen voorstellen.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 04 mar 2014, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Er is momenteel wel degelijk een busverbinding tussen het centrum van Nootdorp en de drie Randstadrail-stations in Pijnacker en Nootdorp. Alleen is dat een buurtbus (lijn 484). En volgens mij zit dat ding nou niet bepaald vol tussen Nootdorp en Pijnacker.
Neemt niet weg dat ik als inwoner van Nootdorp een nieuwe (betere) verbinding met Pijnacker zeker wel waarderen.
Overigens denk ik dat die buslijn (als die er überhaupt komt) niet doorgetrokken gaat worden naar Rijswijk, want daar hebben we tram 15 al voor.
Neemt niet weg dat ik als inwoner van Nootdorp een nieuwe (betere) verbinding met Pijnacker zeker wel waarderen.
Overigens denk ik dat die buslijn (als die er überhaupt komt) niet doorgetrokken gaat worden naar Rijswijk, want daar hebben we tram 15 al voor.
Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer
Je hebt gelijk dat ik die buurtbus even ben vergeten. Nog niet zo lang geleden bleek mij dat deze vanuit Pijnacker is doorgetrokken naar Nootdorp (plus een nogal oneigenlijk stukje Den Haag). Die lijn staat niet in de busboekjes van VEOLIA-Haaglanden, wel op Internet.
De gebrekkige aansluiting op lijn 121, en waarschijnlijk ook gebrek aan publiciteit, beperken de aantrekkelijkheid van de buurtbus.
Lijn 15 bedient een heel ander gedeelte van Rijswijk dan ik bedoelde. Je kunt dan wel weer overstappen op buslijn 23, maar ja, we proberen bij dit onderwerp juist te bedenken of er tegen aanvaardbare kosten nog wat meer kan komen dan wat er nu is.
Juist nu lijn 19 voor een aantal jaren in Delft zelfs het Station niet bereikt (maar helaas nog wel het punt waarop hij met lijn 1 wordt samengevoegd, waarmee we een paar dagen geleden heftig werden geconfronteerd), zou zich een vervoersstroom vanuit Ypenburg richting Rotterdam via Pijnacker kunnen ontwikkelen, mits de opvolger van lijn 131 voortaan ook het Randstadrailstation te Pijnacker zal bedienen.
De gebrekkige aansluiting op lijn 121, en waarschijnlijk ook gebrek aan publiciteit, beperken de aantrekkelijkheid van de buurtbus.
Lijn 15 bedient een heel ander gedeelte van Rijswijk dan ik bedoelde. Je kunt dan wel weer overstappen op buslijn 23, maar ja, we proberen bij dit onderwerp juist te bedenken of er tegen aanvaardbare kosten nog wat meer kan komen dan wat er nu is.
Juist nu lijn 19 voor een aantal jaren in Delft zelfs het Station niet bereikt (maar helaas nog wel het punt waarop hij met lijn 1 wordt samengevoegd, waarmee we een paar dagen geleden heftig werden geconfronteerd), zou zich een vervoersstroom vanuit Ypenburg richting Rotterdam via Pijnacker kunnen ontwikkelen, mits de opvolger van lijn 131 voortaan ook het Randstadrailstation te Pijnacker zal bedienen.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 04 mar 2014, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 48 gasten