Pagina 1 van 2

Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 12:16
door Meltrain
Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Geplaatst op: woensdag 12 maart 2014 12:14
Laatst bijgewerkt: woensdag 12 maart 2014 12:16


Rotterdam/The Hague Airport krijgt een directe tramverbinding vanuit Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal. Dat hebben de Stadsregio Rotterdam en de regio Haaglanden met elkaar afgesproken, maakte de Rotterdamse regiobestuurder Jeannette Baljeu vanmorgen bekend tijdens een mobiliteitsdebat in het NN Douwe Egberts Café.

De nieuwe tram, die ook door Delft gaat rijden, zorgt ook meteen voor een (tweede) rechtstreekse tramverbinding tussen beide steden. Tussen Rotterdam en Den Haag bestaat al een metroverbinding (Randstadrail). Voor de aanleg van de nieuwe tramlijn, die voor de ingang van het vliegveld loopt, is 200 miljoen euro nodig.

Exploitatie
Het plan is om vanuit Rotterdam tramlijn 25 en vanuit Den Haag tramlijn 1 door te trekken naar Rotterdam/The Hague Airport. Daar sluiten beide tramlijnen vervolgens op elkaar aan. Wie de exploitatie van de nieuwe tram voor zijn rekening neemt, is nog niet afgesproken.
Lees verder

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 12:28
door Gekko123
Eerst zien dan geloven. Zeker nu het verkiezingstijd is zijn dit soort ideeën snel geopperd.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 12:29
door Suus
Dit gaat mij iets te gemakkelijk inderdaad...

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 12:32
door Daantje
Het zal wel weer een tien jaren project worden.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 13:02
door 010jongen
Ik zou eerder lijn 19 vanaf het TU Verlengen. En in 10 min vanaf Rotterdam C. Naar AirPort lijkt me niet erg realistisch. Zeker via de route van lijn 25 niet, in die tien min ben je als het meezit gearriveerd op de schiekade.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 13:15
door tjitte19
Ik dacht dat dat ook de bedoeling was. Heb ik gehoord / gelezen in diverse boeken en websites.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 16:00
door reisthijs
Lijn 1 moet in dit plan dus naar de TU gaan rijden :wink:
Zie bericht van omroep West: Rotterdam The Hague Airport straks ook bereikbaar per tram.
010jongen schreef:En in 10 min vanaf Rotterdam C. Naar AirPort lijkt me niet erg realistisch.
Dat kan alleen met een metro. Zijtakje aanleggen vanaf Melanchthonweg en lijn D doortrekken zou ik dan denken.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 17:27
door VIRM
Ik las onlangs ergens dat Rotterdam-The Hague Airport plannen had om de passagiersterminal verder uit te breiden (aangezien dat een belangrijke belemmering schijnt te zijn voor een uitbreiding van passagiersvluchten). Dus als je een aantrekkelijke OV-verbinding aanlegt, kun je beter concurreren tegen Schiphol.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 18:27
door Suus
Volgens mij is RTHA gewoon eigendom van Schiphol, echt van concurrentie kan je volgens mij niet spreken.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 18:30
door Ardan
Bee schreef:Volgens mij is RTHA gewoon eigendom van Schiphol, echt van concurrentie kan je volgens mij niet spreken.
Schiphol is toch maar deels eigenaar?

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 18:33
door Suus
Ow, er zullen vast wel wat overheden zijn die aandelen hebben, maar het is geen particulier die tegen de Schiphol groep op bokst.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 18:40
door Thom91
Schiphol Group is voor 100% eigenaar van Rotterdam Airport.

Eigenaar van Schiphol Groep:
- Nederlandse staat (69,77%)
- Gemeente Amsterdam (20,03%)
- Aéroports de Paris (8,0%)
- Gemeente Rotterdam (2,2%)

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 20:37
door jesse-cruzu
En dan maar steeds vastberaden zijn in een andere topic dat er niet meer OV nodig is van en naar Rotterdam Airport. Ik had het al eerder gemeld dat men schreeuwt naar betere bereikbaarheid van de luchthaven. Maar een tramverbinding lijkt mij nu ook een beetje onrealistisch. :')

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 20:50
door donny2290
Er kan nog het nodige verbeterd worden door een aantal sneldiensten in te stellen tussen Den Haag resp. Rotterdam CS en Airport. Al vraag ik me af of daar wel echt behoefte aan is, laat staan een tramverbinding.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 21:50
door Meltrain
jesse-cruzu schreef:En dan maar steeds vastberaden zijn in een andere topic dat er niet meer OV nodig is van en naar Rotterdam Airport. Ik had het al eerder gemeld dat men schreeuwt naar betere bereikbaarheid van de luchthaven. Maar een tramverbinding lijkt mij nu ook een beetje onrealistisch. :')
Nee, daar ging het om een nachtbus. :wink:

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 21:57
door Karl
Eerlijk gezegd heb ik nooit zo goed begrepen waarom de Randstadrail niet op Airport werd aangesloten. Net zo min heb ik begrepen waarom lijn D perse op station Rotterdam Centraal moest eindigen: ten noorden van Rotterdam Centraal ligt ook een wijk met een hoop inwoners. Wat mij betreft had men dan lijn D naar het vliegveld laten aftakken.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 22:01
door Suus
Doorrijden van lijn D is niet opportuun zolang het huidige materieel er nog rijdt, de beveiliging van RandstadRail is anders dan van de "oude" metrolijn. De metro's van lijn D gaan net de midlife-revisie in, pas over een jaar of 15-20 zou je dus iets kunnen doen met het doorrijden van lijn D.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 22:12
door Karl
Bee schreef:Doorrijden van lijn D is niet opportuun zolang het huidige materieel er nog rijdt, de beveiliging van RandstadRail is anders dan van de "oude" metrolijn. De metro's van lijn D gaan net de midlife-revisie in, pas over een jaar of 15-20 zou je dus iets kunnen doen met het doorrijden van lijn D.
Dat snap ik nu wel, maar die tunnel is toch aangelegd met (hopelijk) een idee erachter? Dan had je daar destijds ook je materieel op moeten afstemmen.
Niet dat je vandaag denkt "Goh, wat gaan we vanmiddag eens doen? Ah, kijk, een tunnelboor..."

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 22:17
door greyhound
De reistijd vanaf Den Haag CS zou 40 minuten worden. Dat wordt vast een groot succes...

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 22:35
door reisthijs
Bee schreef:Doorrijden van lijn D is niet opportuun zolang het huidige materieel er nog rijdt, de beveiliging van RandstadRail is anders dan van de "oude" metrolijn. De metro's van lijn D gaan net de midlife-revisie in, pas over een jaar of 15-20 zou je dus iets kunnen doen met het doorrijden van lijn D.
Want het is zo omdat het zo is, en waar geen wil is, is geen weg....

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 22:45
door Geert
Het gedeelte tussen Rotterdam Centraal de afsplitsing naar Zestienhoven had ook met het bestaande beveiligingssysteem uitgerust kunnen worden. Ik vind het niet echt een sterk argument. (Gebrek aan financiering klinkt eerlijk gezegd een stuk aannemelijker..)

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 22:52
door Meltrain
Karl schreef:
Bee schreef:Doorrijden van lijn D is niet opportuun zolang het huidige materieel er nog rijdt, de beveiliging van RandstadRail is anders dan van de "oude" metrolijn. De metro's van lijn D gaan net de midlife-revisie in, pas over een jaar of 15-20 zou je dus iets kunnen doen met het doorrijden van lijn D.
Dat snap ik nu wel, maar die tunnel is toch aangelegd met (hopelijk) een idee erachter? Dan had je daar destijds ook je materieel op moeten afstemmen.
Dat is dus ook gebeurd, daarvoor is het RSG gekomen.
Het MG2/1 is volgens mij in 1996 besteld (eerste stel kwam in 1998 in dienst), dus net voordat de plannen van RandstadRail concreet werden.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: do 13 mar 2014, 15:39
door jesse-cruzu
Meltrain schreef:
jesse-cruzu schreef:En dan maar steeds vastberaden zijn in een andere topic dat er niet meer OV nodig is van en naar Rotterdam Airport. Ik had het al eerder gemeld dat men schreeuwt naar betere bereikbaarheid van de luchthaven. Maar een tramverbinding lijkt mij nu ook een beetje onrealistisch. :')
Nee, daar ging het om een nachtbus. :wink:
Uhm, ik heb het niet over een nachtbus gehad... :')

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: za 15 mar 2014, 10:37
door hauptbahnhof
Het zou toch geen probleem moeten zijn om de MG2/1-rijtuigen van ZUB te voorzien (naast ATB)?

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Geplaatst: wo 26 mar 2014, 21:25
door dylanwild94
maar ZUB instaleren kost wel geld en ga zo maar door.