HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door htm_tram »

Als goed is zit nu of volgende week de 2e groep HTM'ers voor instructie in Duitsland.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door dylanwild94 »

wanneer gaat bovengenoemde naar Duitsland?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door htm_tram »

Hoe bedoelt u?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door Geert »

Hij vraagt wanneer jij mag lessen in zo'n nieuwe tram ;)
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door htm_tram »

Ik mag niet. Ik zit bij de oude trammetjes. ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door Anne »

Volgens bericht op RTV-West wordt de tram vandaag officieel onthuld en maken directie HTM, politici en consumentenorganisaties een ritje met de tram.

Binnenkort komt de eerste Avenio dus in Den Haag aan.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door Busfoto.nl »

Afbeelding

Ik werd nog op dit plaatje gewezen, was die al geplaatst hier?
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door FLJ »

En op de website van Railway Gazette nog een foto van het interieur.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door Meltrain »

Ik zie geen interieurfoto. :S
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door FLJ »

Zie de verkleinde foto rechts ;-)
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door hauptbahnhof »

Zowel van buiten als binnen stralen deze trams niks moderns uit. Krijg er echt geen bolle broek van.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door koekje »

Wel leuk om te zien dat het nieuwste type OV Chipkaart validator er al in zit.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door n-evo »

Hi! Las mee en was even benieuwd naar iets, dus denk toch maar accountje aanmaken.

Weet iemand waarom Den Haag ervoor gekozen heeft tweerichtingstrams aan te schaffen? Lijkt zo'n aparte keuze voor een stad die nagenoeg volledig geschikt is voor eenrichtingstrams. Amsterdam en Rotterdam hebben destijds gewoon nieuwe eenrichtingstrams gekocht. In Amsterdam met uitzondering van lijn 5 uiteraard.

Moeten de keerlussen in Den Haag verdwijnen?

Over de tram zelf: Vind 'm er nogal log uitzien t.o.v. z'n voorganger de Combino. De ramen ogen extreem oubollig en passen slecht bij de rest van de tram. Hoop eerlijk gezegd niet dat dit model ook straks op de nieuwe AVL komt. :?
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door Anne »

n-evo schreef:Weet iemand waarom Den Haag ervoor gekozen heeft tweerichtingstrams aan te schaffen? Lijkt zo'n aparte keuze voor een stad die nagenoeg volledig geschikt is voor eenrichtingstrams. Amsterdam en Rotterdam hebben destijds gewoon nieuwe eenrichtingstrams gekocht. In Amsterdam met uitzondering van lijn 5 uiteraard.

Moeten de keerlussen in Den Haag verdwijnen?
Zie paragraaf 6.5 in dit stuk voor de keuze tweerichtingtrams.

Op een aantal plaatsen verdwijnen de keerlussen i.v.m. ruimte beslag.
Is al in Leidschendam Anthoniushove en gaat ook weg in Nootdorp.
Daarnaast komen er keer voorzieningen voor kort trajectdiensten of bij verstoringen (o.a de onlangs aangelegde bij de Wouwermanstraat.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door dylanwild94 »

ik dat het er te maken heeft met het verdwijnen van keerlus bij leidsehagen. en omdat de misschien incidenteel de tailtrack('s) gebruikt kunnen worden in oa. delft.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door Suus »

Wat voor keerpunt heeft men eigenlijk in gedachte voor lijn 19 op het universiteitsterrein in Delft?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door Anne »

Keerpunt komt in Technopolis; nieuwe bedrijven/kantorenpark ten zuiden van TU.

Zag laatst een tekening voor de inrichting van Technopolis met daarop een keerlus.

Zie ook dit RAPPORT n.a.v. zorgen van VSL op bestemmingsplan; zie beantwoorden zienswijzen
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door htm_tram »

Van HTM'ers begrepen dat de Avenio echt heerlijk rijdt. Gaat dan over het test traject in Duitsland. Storingen schijnen goed opgelost te kunnen worden. En met de voet bediening is het ook prima. Werd al geroepen dat de Avenio simpeler is dan de GTL.

Toch ben ik benieuwd hoe de Avenio zich houd in het Haagse.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door FLJ »

Vooral het rijgedrag in (scherpe) bochten is iets waar ik toch wel erg nieuwsgierig naar ben. Door de constructie maakt vooral de middelste geleding een vreemde knik, zoals op dit filmpje (Combino Supra in Budapest, de voorganger van de Avenio) goed te zien is.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eDcA23COiTQ[/youtube]
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door n-evo »

avl schreef:Zie paragraaf 6.5 in dit stuk voor de keuze tweerichtingtrams.
Tnx voor de info! :pos:

Vind het wel mooi om te zien dat Den Haag actief bezig is met het moderniseren van het tramnetwerk. Rotterdam heeft al een hele reorganisatie achter de rug. Alleen in Amsterdam is het steeds gevalletje mañana, mañana, mañana wat betreft moderniseringen doorvoeren.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door iljitsch »

Tja het verschil is natuurlijk wel dat in Den Haag de tram het vervoermiddel is terwijl Amsterdam en Rotterdam ook een metro hebben. In delen van Amsterdam (veel van de binnenstad) is de tram ook zeer onaantrekkelijk door de beroerde snelheden vanwege het vele andere verkeer en het ontbreken van vrije banen. Bredere trams die ruimere bogen nodig hebben en grotere haltes zijn daar niet echt een voor de hand liggende optie.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door n-evo »

Volgens mij vervoert de tram nog altijd de meeste passagiers in Amsterdam. De metro is leuk als je toevallig in de buurt zit, voor het bulk van de bestemmingen zit je toch aan de tram vast. In Rotterdam vormt de metro een echte ruggengraat en is het tramnetwerk ook gemoderniseerd. In Amsterdam zitten we nog altijd vast aan grotendeels hetzelfde tramnet als in 1970.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door iljitsch »

Er zijn natuurlijk ook sneltramlijnen zoals naar IJburg, niet echt te vergelijken met over de Dam naar 't Leidseplein slingeren...

Wat me opviel toen ik zaterdag door Amsterdam wandelde vanaf het Muiderpoortstation, maar ik kan me vergissen, is dat er best veel tramlijnen paralel vrij dicht bij elkaar lopen. In Den Haag zit er toch een stuk meer afstand tussen bijvoorbeeld 9, 4, 2 en 3.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door Anne »

We dwalen wat af maar toch nog even off topic.
In Amsterdam gaan wel de meeste reizigers per tram, maar de afstanden zijn veel korter dan per metro. De meeste reizigers KM zijn per metro.
GVB Jaarverslag 2013
bus = 46,7 milj. reizigers / 171,2 milj. reizigers-km
metro = 59,4 milj. reizigers / 326,4 milj. reizigers-km
tram= 104,5 milj. reizigers / 290,2 milj. reizigers km.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Bericht door Frans F »

n-evo schreef:Alleen in Amsterdam is het steeds gevalletje mañana, mañana, mañana wat betreft moderniseringen doorvoeren.
Ik denk dat dat pas komt met de opening van de NoordZuidLijn. Pas dan kun je een slag maken net als in Rotterdam en zal het tramnet fors ingekrompen en versneld worden. Den Haag heeft dat probleem niet, daar is het tramnet traditioneel al goed ontwikkeld met een redelijke gemiddelde snelheid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten