Pagina 2 van 4

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 29 apr 2014, 20:33
door Hainje
Combino is dat inderdaad ook, maar zeg nu zelf:

Dit:
Afbeelding

of dit:
Afbeelding

Dan zien die Amsterdamse trams er aan de zijkant toch een stuk strakker uit hoor.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 29 apr 2014, 20:41
door Suus
Ik vind die retrolook van de ramen en deuren wel leuk, maakt het niet zo'n standaard hoekige doos.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 29 apr 2014, 20:57
door FLJ
Ik vind het ook wel wat hebben ja, vind het een geslaagd ontwerp wat betreft het uiterlijk, alleen de kleurstelling is niet mijn smaak.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 29 apr 2014, 21:13
door Ardan
Ik vind het ook wel wat hebben maar ze ogen wel een beetje lomp en zwaar.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: za 03 mei 2014, 21:12
door DrechtBlub
Ardan schreef:Ik vind het ook wel wat hebben maar ze ogen wel een beetje lomp en zwaar.
Ze ogen inderdaad (naar mijn mening) erg zwaar en lomp, de binnenkant vind ik erg kaal, saai. Wel (eindelijk) een gesloten cabine voor de trambestuurder. De deuren lijken me ook zo laag, of licht dat aan mij?

Al met al vind ik het een saaie, moderne, kale en karakterloze tram. :neg:

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: za 03 mei 2014, 23:56
door dylanwild94
De regiocitadissen hebben ook een gesloten bestuurderscabine.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: zo 04 mei 2014, 08:23
door fred1954
Ardan schreef:Ik vind het ook wel wat hebben maar ze ogen wel een beetje lomp en zwaar.
Ik denk dat uiteindelijk de rij-eigenschappen/rij-comfort het belangrijkste zijn. Ik ken die eigenschappen van de Avenio niet, maar kan je vertellen, dat de Combino alles behalve comfortabel rijdt. :( Het ergste van alles is, dat we hier in Amsterdam nog vele jaren aan deze voertuigen vastzitten. M.i. een slechte koop geweest.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: zo 04 mei 2014, 14:52
door Ardan
fred1954 schreef:Ik denk dat uiteindelijk de rij-eigenschappen/rij-comfort het belangrijkste zijn.
Uiteraard, uiteraard. En veiligheidsdingen. Hoe het eruit ziet zien we dan wel weer :P

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: zo 04 mei 2014, 17:29
door Anne
wilburg22 schreef:Wel (eindelijk) een gesloten cabine voor de trambestuurder.
dylanwild94 schreef:De regiocitadissen hebben ook een gesloten bestuurderscabine.
Die gesloten cabine was er ook al in de GTL8. Bestuurders hadden echter liever een open cabine.

Zie het dossier GTL-8 op Haags Tramnieuws.
* De schuifruit waarmee de bestuurder zijn cabine kan afsluiten stuit op problemen. De Hagenaar is niet gewend aan een trambestuurder in een hokje. Verder zijn er problemen met een hinderlijke reflectie in de voorruit. De meeste bestuurders houden hun cabine dan ook gewoon open. In geopende toestand stoten echter velen hun hoofd aan de circa 30 cm brede strook glas die aan de bovenkant van de deur zat. Om ongelukken te voorkomen wordt hier later een gele strook op geplakt. Rond 1985 wordt de schuifruit en bijbehorende constructie verwijderd.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: zo 04 mei 2014, 17:56
door DrechtBlub
Daar zit wat in, gesloten cabine is veiliger voor bestuurder aangezien er de laatste nog al welles wat geweld is in het OV maar (blijkbaar) voor de bestuurders minder fijn....

Ik wil de smoel van die bestuurders welles zien als ze open cabine willen en dit voor hun neus krijge (A) (dit laatste is niet offensief bedoeld, alleen bedoeld als grapje)

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 12:46
door fred1954
FLJ schreef:Ik vind het ook wel wat hebben ja, vind het een geslaagd ontwerp wat betreft het uiterlijk, alleen de kleurstelling is niet mijn smaak.
Helemaal mee eens, maar helaas, dat is de kleurstelling van de R-net formule in de Randstad. Ik vind het er ook niet uitzien, die bussen hier met die donkergrijze zijkanten, maar blijkbaar vonden de mensen die het product R-net aan het ontwikkelen waren, dat die kleur wel bij die formule pastte. Nou, niet dus. :( Bij een snelnet denk je eerder aan een flitsende/opvallende kleur, geel met strepen o.i.d., maar geen grijze muizen kleur.

Off-topic: Ik kan me nog herinneren, dat de lichtgrijze gelede trams ( "bolkoppen") in Amsterdam (type 1G - 7G) een kleur moesten krijgen. De Amsterdammers mochten van het GVB kiezen (!) welke kleur ze mooier vonden: een signaal-oranje kleur of een signaal-gele kleur. Uiteindelijk hebben we in Amsterdam voor de gele kleur gekozen en in die kleur zijn de bolkoppen toen ook allemaal geschilderd. Maar ja, dat was nog in de tijd dat de burger nog iets te vertellen had. :?

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 13:12
door Frans F
fred1954 schreef:Bij een snelnet denk je eerder aan een flitsende/opvallende kleur, geel met strepen o.i.d., maar geen grijze muizen kleur.
Voordeel van deze kleurstelling is dat het wat minder besmettelijk is dan hip geel of oranje.
Wel handig met al dat steeds stakende schoonmaakpersoneel. :wink:

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 16:26
door robert55
Overigens is het idee nog niet eens origineel. Het busbedrijf bij Bolzano (SAD) rijdt al jaren in zo'n lay-out, alleen gebruiken ze daar oranje. waarschijnlijk te gewaagd voor NL.
Het is vooral een marketing verhaal. Van Amsterdam naar Zaanstad rijden de lijnen 391-394 R-net, ik geloof dat je Connexxion moet aanspreken als er iets is. Een paar jaar terug was dat Cxx 91-94, en ooit Enhabo 1-4. In essentie dezelfde lijnen

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: ma 05 mei 2014, 23:04
door DrechtBlub
fred1954 schreef:
FLJ schreef:Ik vind het ook wel wat hebben ja, vind het een geslaagd ontwerp wat betreft het uiterlijk, alleen de kleurstelling is niet mijn smaak.
Helemaal mee eens, maar helaas, dat is de kleurstelling van de R-net formule in de Randstad. Ik vind het er ook niet uitzien, die bussen hier met die donkergrijze zijkanten, maar blijkbaar vonden de mensen die het product R-net aan het ontwikkelen waren, dat die kleur wel bij die formule pastte. Nou, niet dus. :( Bij een snelnet denk je eerder aan een flitsende/opvallende kleur, geel met strepen o.i.d., maar geen grijze muizen kleur.

Off-topic: Ik kan me nog herinneren, dat de lichtgrijze gelede trams ( "bolkoppen") in Amsterdam (type 1G - 7G) een kleur moesten krijgen. De Amsterdammers mochten van het GVB kiezen (!) welke kleur ze mooier vonden: een signaal-oranje kleur of een signaal-gele kleur. Uiteindelijk hebben we in Amsterdam voor de gele kleur gekozen en in die kleur zijn de bolkoppen toen ook allemaal geschilderd. Maar ja, dat was nog in de tijd dat de burger nog iets te vertellen had. :?
De kleur van de trein op je profielfoto past beter bij R-net denk ik :Y

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 06 mei 2014, 07:41
door fred1954
wilburg22 schreef: De kleur van de trein op je profielfoto past beter bij R-net denk ik :Y
Inderdaad, dit is de nieuwe Flexity Swift, een 2-systemen (kan rijden op 750 V gelijkstroom of op 15 kV wisselstroom) Stadtbahn van Bombardier, waarvan er 30 gaan rijden in Karlsruhe en omgeving, via het stadstramnet en via het buiten-net (deels DB-net) Zien er mooi uit. Ik heb op Youtube wat filmpjes gevonden, maar ga ze hier niet posten, want dan gaan we wel erg off-topic. :oops:

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 06 mei 2014, 08:41
door Frans F
robert55 schreef:Overigens is het idee nog niet eens origineel. Het busbedrijf bij Bolzano (SAD) rijdt al jaren in zo'n lay-out, alleen gebruiken ze daar oranje. waarschijnlijk te gewaagd voor NL.
Wat heet origineel? De tram in Casablanca rijdt ook in vrijwel dezelfde kleuren als R-net.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 06 mei 2014, 08:45
door htm_tram
Eerste groep HTM'ers zijn ook al in Duitsland voor de testen en instructie.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 06 mei 2014, 09:47
door iljitsch
Enig idee wanneer de nieuwe trams in Den Haag te zien zullen zijn? 5 juli misschien?

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 06 mei 2014, 09:57
door Anne
iljitsch schreef:5 juli misschien?
Denk het niet want er is geen route tussen Scheveningen en Centrum die geschikt is voor die trams.
Eerst moet lijn 9 op de Nieuwe Parklaan nog omgebouwd worden (en ook nog een deel op de Koninginnegracht).

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 06 mei 2014, 11:38
door iljitsch
Maar ik neem aan dat ze wel al kunnen rijden waar nu de RegioCitadissen komen. Het zou overigens wel leuker zijn als die ook meededen aan de tramoptocht.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 06 mei 2014, 17:06
door Gekko123
avl schreef:Denk het niet want er is geen route tussen Scheveningen en Centrum die geschikt is voor die trams.
Eerst moet lijn 9 op de Nieuwe Parklaan nog omgebouwd worden (en ook nog een deel op de Koninginnegracht).
Het is dan ook niet de bedoeling dat de eerste lijn waar ze op ingezet gaan worden lijn 19 is. De huidige plannen hebben het namelijk over lijn 11 en de nieuwe combinatielijn 15/17.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 06 mei 2014, 18:03
door BrengMe
Lijn 19, die rijdt toch met RegioCitadis trams?

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 06 mei 2014, 18:30
door Ardan
Ja.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 06 mei 2014, 18:37
door BrengMe
Dan is het toch logisch dat ze daar niet als eerste op ingezet worden?

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: wo 14 mei 2014, 17:29
door Z2N
We hebben beeld: