Dordrecht wil toch nieuw station aan zuidkant

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
OVinspecteur
Berichten: 156
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Dordrecht wil toch nieuw station aan zuidkant

Berichtdoor OVinspecteur » Vr 04 Apr 2014, 15:37

http://www.rijnmond.nl/nieuws/03-04-2014/dordrecht-wil-toch-nieuw-station-aan-zuidkant

De titel van het nieuwsbericht klopt niet helemaal. Blijkbaar wordt het opknappen van het huidige station Zuid nu afgewogen tegen het aanleggen van een vervangend station ter hoogte van de Copernicusweg.

Het probleem bij dit station zit 'm volgens mij vooral in de dienstregeling buiten de spits. Tot december jl. twee uurdiensten met onregelmatig interval; nu 30 min. frequentie, maar alleen richting het noorden. Vanaf december a.s. wordt de frequentie van maandag t/m vrijdag tot 20.00u verhoogd naar iedere 30 min. richting Breda en Roosendaal en ieder kwartier richting het noorden. NS heeft dat al bij het LOCOV aangegeven (http://www.locov.nl/Images/Locov%202014 ... 350129.pdf).

Wanneer je de perrons wat naar het noorden verplaatst, tussen Spirea/Oudendijk (met een nieuw tunneltje daar) en de Galileïlaan, kun je vrij makkelijk een korte looproute naar ASZ/Sportboulevard maken. :idea: Ook de bussen richting Hoeksche Waard zouden er kunnen stoppen door ter plaatse langs de N3 bushavens aan te leggen (zoals langs de A50). Op termijn is een extra station verder zuidelijk (bijv. bij de Kilweg) wel logisch lijkt me.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dordrecht wil toch nieuw station aan zuidkant

Berichtdoor Daniel » Vr 04 Apr 2014, 20:08

Naar het noorden verplaatsen is helemaal de doodsteek voor dat station, daar heb je veel minder achterland en ga je alleen maar concurreren met bussen tussen Gezondheidspark/Sportboulevard en het centraal station (die er toch al rijden om het ziekenhuis uit de regio te ontsluiten, waarmee je juist een hele hoge frequentie voor het vervoer binnen de stad hebt ook)

De huidige plek is suboptimaal door de behoorlijk lange aanreistijd vanuit Sterrenburg, wat met een station bij de Copernicusweg wel verbeterd omdat je dan wat centraler naast die wijk zit. Echter zit je dan weer behoorlijk ongunstiger t.o.v. Crabbehof en ook is een busaansluiting daar onhandig te maken. Het huidige station heeft een logische verbinding: lijn 5 stopt bij Station Zuid en gaat naar het stuk van Sterrenburg wat daar het verst vandaan ligt, maar bij een station Copernicusweg zou de aansluitende bus vooral het gebied dat binnen het bereik te voet of per fiets ligt.

Als je kijkt naar wat belangrijke relaties voor forensen vanuit Dordrecht zijn, daar zal je het immers wel van moeten hebben met dit station, dan kom je toch vooral rond Rotterdam Blaak en Centraal uit. Voor die bestemmingen is het qua reistijd echter veel aantrekkelijker om de dichtbij huis stoppende stadsbus naar het centraal station te nemen en daar op een IC te stappen. De bussen vanuit Sterrenburg zijn daar immers behoorlijk snel en rijden in de spitsrichting sowieso veel frequenter dan de trein (6x/uur op zowel lijn 5 als 7). Niet voor niets behoren ze tot de populairste buslijnen. Sluiting van station Zuid zou daarom eigenlijk helemaal zo erg niet zijn, want de sneltrein (de enige echte redding qua aantrekkingskracht voor meer klanten) komt er toch niet terug.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

OVinspecteur
Berichten: 156
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dordrecht wil toch nieuw station aan zuidkant

Berichtdoor OVinspecteur » Za 05 Apr 2014, 08:02

Ik bedoel aan de noordzijde van het huidige viaduct. Lijn 5 blijft dan dus gewoon halteren, maar je kunt extra een tunnel Spirea - Oudendijk aanleggen met een korte looproute naar het ziekenhuis en de sportboulevard.

Locatie Copernicusweg ligt inderdaad beroerd voor de stadsbussen, maar bij de op-/afritten van de N3 kun je wel eenvoudig haltes aanleggen. Voor reizigers uit de Hoeksche Waard is dit het dichtstbijzijnde station en een logische overstapplaats richting Zuid-Nederland bijvoorbeeld. Het is trouwens de hoogste tijd dat ze eens gaan nadenken hoe Amstelwijck en Wilgenwende aangesloten kunnen worden op het busnet. Misschien wel met een lijn die via locatie Copernicusweg rijdt.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op Za 05 Apr 2014, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dordrecht wil toch nieuw station aan zuidkant

Berichtdoor Daniel » Za 05 Apr 2014, 13:12

OVinspecteur schreef:Ik bedoel aan de noordzijde van het huidige viaduct. Lijn 5 blijft dan dus gewoon halteren, maar je kunt extra een tunnel Spirea - Oudendijk aanleggen met een korte looproute naar het ziekenhuis en de sportboulevard.

Zoveel korter is dat niet en je overschat wel een beetje waar de reizigers daarheen vandaan zullen komen: vooral uit de stad zelf en de Drechtsteden waarvoor de bus veel aantrekkelijker is. Vanuit Brabant hoef je geen drommen reizigers die kant op te verwachten.

Locatie Copernicusweg ligt inderdaad beroert voor de stadsbussen, maar bij de op-/afritten van de N3 kun je wel eenvoudig haltes aanleggen. Voor reizigers uit de Hoeksche Waard is dit het dichtstbijzijnde station en een logische overstapplaats richting Zuid-Nederland bijvoorbeeld.

Ook hier overschat je de reizigersstromen nogal. Daarnaast heb je er alleen richting Breda nog wat aan, moet je verder dan is het al handiger gewoon een stukje door te reizen en de IC te pakken. Richting Roosendaal en Bergen op Zoom zijn er daarnaast al reismogelijkheden per bus (al dan niet met een overstap) die aannemelijk nog sneller zijn dan eerst een stuk de verkeerde kant op reizen.

Het is trouwens de hoogste tijd dat ze eens gaan nadenken hoe Amstelwijck en Wilgenwende aangesloten kunnen worden op het busnet. Misschien wel met een lijn die via locatie Copernicusweg rijdt.

Amstelwijck heeft al een busje gehad ooit wat hopeloos geflopt is, Wilgenwende lijkt me niet bepaald een wijk om veel OV-gebruikers in te verwachten trouwens.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dordrecht wil toch nieuw station aan zuidkant

Berichtdoor Meltrain » Za 05 Apr 2014, 13:17

Daniel schreef:
Het is trouwens de hoogste tijd dat ze eens gaan nadenken hoe Amstelwijck en Wilgenwende aangesloten kunnen worden op het busnet. Misschien wel met een lijn die via locatie Copernicusweg rijdt.

Amstelwijck heeft al een busje gehad ooit wat hopeloos geflopt is,

Dat was toch die lijn 4T? :D
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dordrecht wil toch nieuw station aan zuidkant

Berichtdoor Daniel » Za 05 Apr 2014, 13:31

Dat was deze lijn ja :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

OVinspecteur
Berichten: 156
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dordrecht wil toch nieuw station aan zuidkant

Berichtdoor OVinspecteur » Za 05 Apr 2014, 19:56

Amstelwijck en Wilgenwende zijn nu natuurlijk nog in een pril ontwikkelstadium. Het probleem daar is een beetje dat een busverbinding eerst een groot stuk niemandsland door moet en dat is niet rendabel. Wanneer je een nieuw station bij de Copernicusweg bouwt, biedt dat de kans om dit niemandsland te ontwikkelen. Rond een station wordt bij voorkeur in een hoge dichtheid gebouwd, zowel vanwege het gebruikerspotentieel als de sociale veiligheid. Maar dan is het wel handig om alvast na te denken hoe de bussen in de toekomst zouden kunnen rijden, want de ontsluitingsstructuur is nu knap lastig.

Wat de looproute naar ASZ/sportboulevard betreft; die zou ook door passagiers uit Zwijndrecht en overstappers uit de MLL gebruikt kunnen worden. Veel mensen gaan nou eenmaal liever met de trein, ook als ze dan iets langer moeten lopen of fietsen. Zonder zo'n herbouw tussen Galileïlaan en Spirea/Oudendijk denk ik dat het station beter kan verhuizen naar de Copernicusweg. Ook als een extra halte zuidelijker echt wordt uitgesloten. Anders blijft een veel te groot deel van de stad verstoken van een snelle toegang tot het spoornet.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten