HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor avl » Vr 09 Mei 2014, 00:29

BAM heeft de opdracht gekregen om het ontwerp voor het nieuwe metrostation Den Haag Centraal Station verder uit te werken en te bouwen. Het station gaat de bestaande sporen 11 en 12 vervangen die dan weer terug worden gegeven aan NS.
Het station komt een niveau hoger dan het busplatform en de ondersteuningsconstructie wordt direct naast het station geplaatst. Na eerdere afbeeldingen met een vrij lomp ontwerp dat iets meer boven het busplatform lag ziet dit er mooi uit.

Nieuws over gunning en Info BAM
Info over het metrostation op denhaagnieuwcentraal

Het ontwerp van ZJA

Als ik deze afbeelding bekijk zie ik dat er zijperrons komen op metroniveau; maar ik zie ook tussen de sporen een lager perron liggen. Dit zou dan kunnen zijn voor de Regio Citadissen van HTM. Daarmee ontstaat een uitwijk mogelijkheid als niet via de Netkous naar CS kan worden gereden. Ik heb dit alleen nog niet eerder ergens zo zien genoemd en architecten tekeningen kunnen wel eens misleiden; ben dus benieuwd.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Thom91 » Vr 09 Mei 2014, 06:33

40 miljoen kost het geintje.
Komt wel goed schatje.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor iljitsch » Vr 09 Mei 2014, 10:14

Ik snap niet dat ze niet die metro inkorten tot leidschenveen en dus loskoppelen van RR3/RR4, scheelt een hoop geld en zo kan de frequentie van 3 en 4 omhoog. De extra reistijd vanwege de overstap is minimaal.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Gekko123 » Vr 09 Mei 2014, 11:02

Ik denk niet dat je dat moet willen. Een groot deel van de reizigers die er nu instappen voor Leidschenveen reizen verder dan Leidschenveen en die zadel je dan op met een extra overstap (kost reizigers). Momenteel zitten (zeker in de spits) de metro vol, maar ook de lijnen 3 en 4. Er hebben een tijdje twee gekoppelde RR-trams op lijn 4 gereden in de spits, maar dat gebeurt tegenwoordig niet meer. Wat volgens mij ook mede komt doordat er nu meer Randstadrail-wagens nodig zijn doordat de lijnen 2 en 19 met deze voertuigen rijden ipv met GTL.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor iljitsch » Vr 09 Mei 2014, 11:27

Maar juist door het gezamelijke deel op te heffen kunnen alle lijnen frequenter rijden.

Ik zat ook te denken dat het handiger geweest was om een keerspoor aan te leggen tussen de tramsporen op CS hoog, alleen dan kom je natuurlijk in de knel op het stuk waar RR3/4/E samenkomen met trams 4 en 6 en zo te zien is er geen ruimte voor extra sporen op dat stuk.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Meltrain » Vr 09 Mei 2014, 12:19

Vergeet niet dat de capaciteit van een tram kleiner is dan van een metro en dan rijden de metro's meestal ook nog in dubbeltractie.
Voor 1 setje metro's heb je zo al minstens 3 trams nodig.
Het inkorten van de metro tot Leidschenveen spaart vermoedelijk 3 setjes uit (reistijd is 10 minuten).
Om de capaciteit hetzelfde te houden, heb je dus al 9 trams extra nodig.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Alargule » Vr 09 Mei 2014, 12:39

...of investeren en Leidschenveen-Laan van NOI viersporig maken.

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor avl » Vr 09 Mei 2014, 12:44

En die trams rijden niet alleen op het samenloop traject maar ook door naar Zoetermeer en Den Haag in waardoor er veel meer extra trams nodig zijn. Overstappen op Leidschenveen is niet gunstig voor de bezetting van de trams want er stappen daar niet zoveel reizigers van en naar Zoetermeer uit en in dat het voldoende ruimte geeft voor de metroreizigers. Je moet dan dus met een behoorlijke overcapaciteit gaan rijden op het traject naar Zoetermeer. Met de huidige opzet is er juist een goede verdeling over beide vervoermiddelen.

Als er meer capaciteit nodig is voor Zoetermeer Den Haag dan kan die worden verdubbeld door gekoppeld te gaan rijden.

In korten van lijn E tot Leidschenveen is ook voor de reizigers uit Nootdorp, Pijnacker en Berkel niet gewenst vanwege de extra overstap. Nu kan je met 1x overstappen naar het strand van Scheveningen en (bijna)alle bestemmingen in Den Haag komen. Ook voor het winkelbezoek is het uit concurrentie met Rotterdam ongunstiger. Met lijn E kom je in R'dam midden in de Koopgoot uit en moet je voor Den Haag een stukje lopen naar de winkels.
En ook de directe overstap naar NS richting Leiden/Amsterdam op LvNOI wordt slechter.

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor avl » Vr 09 Mei 2014, 12:47

iljitsch schreef:Ik zat ook te denken dat het handiger geweest was om een keerspoor aan te leggen tussen de tramsporen op CS hoog


Past niet:
- boogstralen tussen LvNOI en CS zullen te krap zijn.
- 2 metrostellen zijn veel te lang voor tramstation CS boven.
- verdere samenloop met lijn 2 en 6.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor iljitsch » Vr 09 Mei 2014, 13:32

Meltrain schreef:Vergeet niet dat de capaciteit van een tram kleiner is dan van een metro en dan rijden de metro's meestal ook nog in dubbeltractie.
Voor 1 setje metro's heb je zo al minstens 3 trams nodig.
Het inkorten van de metro tot Leidschenveen spaart vermoedelijk 3 setjes uit (reistijd is 10 minuten).
Om de capaciteit hetzelfde te houden, heb je dus al 9 trams extra nodig.

Hm, dat is wel een probleem, ja. Hoewel in mijn (beperkte) ervaring de metro's bepaald niet tot de nok toe vol zitten op het laatste stukje van/naar Den Haag CS.

Ok, nu ik toch op dreef ben nog maar een extra wild plan erbij:

RR E wordt ingekort tot leidschenveen, maar een tramlijn wordt verlengd naar Rotterdam, en wel tot het vliegveld.

Een redelijk voor de hand liggende kandidaat zou lijn 2 zijn, die dan vanaf CS gelijk op kan met 3 en 4 en dan na leidschenveen afbuigen naar Nootdorp. (Tram 19 kan de vervallen haltes van 2 in Voorburg bedienen en keren bij station Laan van NOI.) Maar je zit dan wel met drie parallelle tramlijnen tussen CS en leidschenveen, wat nogal veel van het goede is.

Een alternatief zou kunnen zijn om in Nootdorp een stukje extra spoor aan te leggen zodat 15 verder kan rijden naar Pijnacker en Zestienhoven. Maar dan zou 15 wel met RegioCitadissen moeten gaan rijden... Dat wordt natuurlijk een probleem in het centrum van Den Haag, maar laat 15 dan gewoon over nieuw spoor door de binkhorst naar CS rijden.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Statler Rail » Vr 09 Mei 2014, 14:04

Is het ook mogelijk om in de (verre) toekomst de Erasmuslijn door te trekken, of moet je dan dwars door een gebouw heen? Er is op dit moment van verlenging geen sprake, maar misschien dat over een jaar of 20 daar wél behoefte aan is.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor BrengMe » Vr 09 Mei 2014, 14:06

Volgens mij is dat met dit ontwerp onmogelijk geworden.
---

Gebruikersavatar
Srananbloke
Berichten: 418
Lid geworden op: Di 28 Sep 2010, 21:35

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Srananbloke » Vr 09 Mei 2014, 14:12

Was het in eerste instantie niet de bedoeling lijn E ondergronds op Den Haag Centraal te laten eindigen? Ik meen ooit ergens te hebben gelezen dat hier ruimte voor is vrijgehouden.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Joetoep <> Sauntklaut
Elke werkdag Arnhem - Driebergen-Zeist v.v.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Thom91 » Vr 09 Mei 2014, 14:17

BrengMe schreef:Volgens mij is dat met dit ontwerp onmogelijk geworden.

Niets is onmogelijk, zolang er maar voldoende budget is.
Komt wel goed schatje.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor iljitsch » Vr 09 Mei 2014, 14:38

Was er niet oorspronkelijk ruimte vrijgehouden om ondergronds richting Scheveningen te kunnen? Maar daar zit nu een autotunnel in de weg.

Op zich zou een metroverbinding naar Scheveningen natuurlijk wel interessant zijn, en je zou zelfs langs de route van tram 9 het spoor onder de weg kunnen leggen met een open bouwtunnel, dus zonder ondergrondse graafmachines.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor WSM » Vr 09 Mei 2014, 19:02

Een Health, Safety and Environment-station? Dat zal vast niet van Prorail zijn dan, die doen daar niet aan.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5588
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Hainje » Vr 09 Mei 2014, 19:07

Afbeelding
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor robert55 » Vr 09 Mei 2014, 19:17

De ondergrondse oplossing werd onbetaalbaar door de aanscherping van de veiligheidseisen voor ondergronds bouwen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Daniel » Vr 09 Mei 2014, 20:47

avl schreef:Als ik deze afbeelding bekijk zie ik dat er zijperrons komen op metroniveau; maar ik zie ook tussen de sporen een lager perron liggen. Dit zou dan kunnen zijn voor de Regio Citadissen van HTM. Daarmee ontstaat een uitwijk mogelijkheid als niet via de Netkous naar CS kan worden gereden. Ik heb dit alleen nog niet eerder ergens zo zien genoemd en architecten tekeningen kunnen wel eens misleiden; ben dus benieuwd.

Ik krijg eerder het idee dat ze hier een tekening van de Netkous bewerkt hebben. Merk ook op wat er op de DRIP staat (vooral in de vergrote versie goed te lezen): haltenaam Beatrixkwartier en als eerstvolgende voertuigen "4 DH De Uithof", "3 DH Loosduinen" en "4 DH De Uithof" :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

fred
Berichten: 20
Lid geworden op: Wo 14 Jul 2010, 09:35

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor fred » Za 10 Mei 2014, 10:30

HSE krijgt wel degelijk een verlaagd perron in het midden. Dit om de lijnen 3 en 4 toch bij Den Haag Centraal te kunnen laten komen als er in de netkous iets aan de hand is.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Geert » Di 04 Aug 2015, 00:31

Afgelopen weekend werd het eerste deel van het nieuwe viaduct ingeschoven. Aantal foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hendrik
Berichten: 1462
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Hendrik » Di 04 Aug 2015, 09:13

Gave foto's! Telkens als ik er langs kom, verbaast het me dat dit gevaarte zomaar overal tussendoor gebouwd kan en mag worden... :P

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Suus » Di 04 Aug 2015, 09:23

Ik heb zondagmiddag ook even een kwartiertje vanaf de tribune zitten kijken, je ziet niet elke dag viaducten bewegen :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Geert » Di 04 Aug 2015, 18:58

Oh, dan had je op de koffie kunnen komen :P
Zondagmiddag was het ook een stuk drukker dan zaterdagmiddag. Verder wel netjes geregeld zo met wat catering, infoborden en tribune :)

Ronaldussen
Berichten: 3113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Ronaldussen » Di 04 Aug 2015, 19:01

Blijft mooi werk! 8-)
*Doorfietsen maar*


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten