HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Bemined
Berichten: 724
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Bemined » Wo 02 Mar 2016, 20:34

En de enige manier om die onduidelijkheid weg te nemen is een nieuw perron bouwen? :roll: Lijkt me dat er een goedkopere manier moet zijn om het onderscheid duidelijker te maken, maar omdat het gebruik van de sporen 11 en 12 tijdelijk was heeft men geen grote verbouwing gedaan hier en ziet het er op een paar details nog uit als het oude NS perron.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor JWM » Wo 02 Mar 2016, 21:11

Mijn grootste bezwaar is dat de lijn nu niet doorgetrokken kan worden.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Geert » Wo 02 Mar 2016, 21:22

Dat was in de oude situatie ook geen optie en er is volgens mij de komende 10 jaar ook weinig animo voor. Wat ik vooral jammer vind is dat de HSE-perrons nogal ver van de hal komen (niveau 2, buiten de hal en buiten het zicht).
JeffreyMeijer schreef:NS kwam toch sporen tekort in Den Haag? Als ik het mis is moet je het zeggen maar dat is wat ik onthouden heb. Onduidelijk is het omdat men denkt dat het een trein is, terwijl het een metro is. Er is geen ruimtelijke scheiding tussen die twee vervoersstromen.

Op zich is dat ook niet zo'n ramp. Het is tot Rotterdam Centraal een soort sprinter die een paar keer extra stopt en niet eens echt veel langzamer is.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor JWM » Wo 02 Mar 2016, 21:25

Geert schreef:Dat was in de oude situatie ook geen optie en er is volgens mij de komende 10 jaar ook weinig animo voor.

Voor de bestaande situatie is geen investering gedaan die dan weer teniet zou worden gedaan. Dat doortrekken de komende jaren niet in zit geloof ik wel maar doortrekken naar Scheveningen is best een interessante gedachte.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3743
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 02 Mar 2016, 21:42

Bemined schreef:En de enige manier om die onduidelijkheid weg te nemen is een nieuw perron bouwen? :roll: Lijkt me dat er een goedkopere manier moet zijn om het onderscheid duidelijker te maken, maar omdat het gebruik van de sporen 11 en 12 tijdelijk was heeft men geen grote verbouwing gedaan hier en ziet het er op een paar details nog uit als het oude NS perron.
Een scheiding ala Zwolle vind ik al veel beter. Waar het lijkt alsof de vechtdallijnen hun eigen achteraf stationnetje hebben.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Suus » Wo 02 Mar 2016, 22:20

Een pluspunt is wel dat het als noodvoorziening gebruikt kan worden voor de trams uit Zoetermeer, mocht CS Hoog niet bereikbaar zijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor JWM » Wo 02 Mar 2016, 22:31

JeffreyMeijer schreef: Een scheiding ala Zwolle vind ik al veel beter. Waar het lijkt alsof de vechtdallijnen hun eigen achteraf stationnetje hebben.


Wat is daar het voordeel van?

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3743
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 02 Mar 2016, 22:34

Herkenbaarheid voor de reiziger waardoor de reizigers weten dat ze een ander gebied betreden.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor JWM » Wo 02 Mar 2016, 23:28

Ik zie werkelijk waar de meerwaarde daarvan niet.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Zugführer » Do 03 Mar 2016, 00:12

Beter reed de metro uit Rotterdam óók gewoon via het Beatrixkwartier en vertrokken alle trams/metro's richting Leidschenveen en verder gewoon vanaf dezelfde plek op Den Haag Centraal. Maar ik ben dan ook niet zo'n fan van de huidige halve oplossing met verschillende perronhoogtes en materieel met verschillende vloerhoogtes. Snap dat dat niet even op korte termijn gelijk te trekken is en daarom voor de huidige oplossing gekozen is, maar mocht men in de toekomst toch tot het inzicht komen dat het verder integreren van het Rotterdamse en Haagse netwerk misschien toch een meer toekomstvaste oplossing is, dan is de huidige investering nogal zinloos geweest.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor avl » Do 03 Mar 2016, 13:04

Metro via Beatrixkwartier zal niet haalbaar zijn. Je krijgt deze niet naast de lijnen 2, 3, 4 en 6 via het viaduct en de tramtunnel (dit nog afgezien of het materieel geschikt is voor de bogen en het profiel).

Het station HSE is straks goed en overdekt te bereiken vanuit de hal. Ik zie in de vindbaarheid geen verschil met dat op Rotterdam CS.

Voor de oude, nu verlaten, situatie geldt dat die fysiek was gescheiden van het NS perron spoor 10 door een hek. Je moest vanuit de hal de "eigen RET perrons" oplopen langs de CiCo's. Vanaf het Bernhard viaduct was de afscheiding op het perron zo neer gezet dat je een aparte toegang had gekregen naar de spoor 10 (door poortje) en spoor 11 (langs CiCo's).

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor reisthijs » Do 03 Mar 2016, 13:42

Zugführer schreef:Snap dat dat niet even op korte termijn gelijk te trekken is en daarom voor de huidige oplossing gekozen is, maar mocht men in de toekomst toch tot het inzicht komen dat het verder integreren van het Rotterdamse en Haagse netwerk misschien toch een meer toekomstvaste oplossing is, dan is de huidige investering nogal zinloos geweest.
Ik wilde al gaan zeggen dat een verdere integratie mij ook op lange termijn hoogst onwaarschijnlijk lijkt, en nu lees ik in een ander topic dat de HTM beide netwerken juist het liefst helemaal van elkaar wil scheiden...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Wubbo » Do 03 Mar 2016, 18:39

Waarom rijdt de metro eigenlijk nu al niet meer naar Den Haag Centraal? Ik zie heel weinig gebeuren aan de huidige sporen van lijn E, als ik eerlijk ben.

Hageneis
Berichten: 206
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Hageneis » Do 03 Mar 2016, 21:31

Het werk zit ook aan het aansluiten van de sporen op het viaduct. Dit is het beste te zien onder het Schenkviaduct.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 133
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor MarkNL » Vr 11 Mar 2016, 17:49

JWM schreef:Mijn grootste bezwaar is dat de lijn nu niet doorgetrokken kan worden.

Deze doortrekking is door de Haagse politiek afgeschoten. Hieraan analoog lag ook het besluit om het nieuwe metrostation hoog aan te leggen in plaats van in een tunnel.

Hageneis
Berichten: 206
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Hageneis » Za 04 Jun 2016, 13:00

Vandaag een uitnodiging in de bus voor een Voorpremière HSE

Op zaterdag 18 juni beleeft het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) haar voorpremière. Enz. Enz.

Zaterdag 18 juni van 10.00 tot 15.00 uur. Stationshal Den Haag Centraal, ingang Anna van Buerenplein op de busvide. Volg de bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Renebussen
Berichten: 189
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Renebussen » Za 04 Jun 2016, 14:36

Mag iedereen daar heen? Ik heb er wel interesse in hoor :)

Hendrik
Berichten: 1456
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Hendrik » Za 04 Jun 2016, 15:05


Hageneis
Berichten: 206
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Hageneis » Za 04 Jun 2016, 16:24

Misschien nog wetenswaardig: vooraf aanmelden is niet nodig. U kunt binnenlopen wanneer u wilt. Ongeveer ieder half uur vertrekt een groep voor de wandeling over het spoorviaduct.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Geert » Za 18 Jun 2016, 18:03

Vanmiddag bijtijds aan gedacht en meegelopen met een rondleiding :) Met mijn mobiel een paar foto's gemaakt.

Het schiet al aardig op met de afwerking. DRIM, tourniquets, verkoopautomaat, trap en roltrap zijn allemaal al geplaatst.
Afbeelding

Het lage perron in het midden is bedoeld voor HTM-trams, bij calamiteiten of werkzaamheden kan het lage perron dan worden gebruikt om uit- en in te stappen. Normaal zullen er alleen RET-metro's komen en dan kun je op het rechterperron instappen (incidenteel het linkerperron, net als in de oude situatie bij spoor 11/12).
Op deze foto zie je ook goed hoe weinig ruimte er is tussen de bestaande bebouwing en het nieuwe viaduct. Werken op een postzegel dus voor de bouwers.
Afbeelding

Zicht vanaf het overgangspunt tussen stalen viaduct en de toeleidende baan. In de verte zie je het overloopwissel om van rechterspoor naar linkerspoor te gaan. De wissels hebben extra veel wisselstellers om ontsporingen te voorkomen (zoals in de beginperiode van RandstadRail); de wisseltong heeft op die manier veel minder speling.
Afbeelding

Nog een foto vanaf het perron. Het dak boven de sporen is (en blijft) open om te voorkomen dat het nieuwe station een grote tochttunnel wordt.
Afbeelding

Alle foto's:
http://imgur.com/a/O6iQm

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor JWM » Za 18 Jun 2016, 18:32

Ziet er fraai uit, per wanneer kunnen we hier instappen?

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor 010jongen » Za 18 Jun 2016, 19:09

Mooi!

Hoop wel dat er nog iets van een abri of windschermen komen. Wel zo fijn.

MetroRET
Berichten: 734
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor MetroRET » Za 18 Jun 2016, 19:51

JWM schreef:Ziet er fraai uit, per wanneer kunnen we hier instappen?


22 augustus

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Geert » Za 18 Jun 2016, 22:32

010jongen schreef:Hoop wel dat er nog iets van een abri of windschermen komen. Wel zo fijn.

Waarom zou je die nodig hebben? Op de perrons sta je al droog. Vanmiddag plensde het aardig hard maar daar had je op het perron geen last van. En de wind zou dus niet al te sterk moeten zijn door het open deel in het dak.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor JWM » Za 18 Jun 2016, 22:57

+ Dat het een eindpunt is dus een groot deel van de wachttijd kan je waarschijnlijk al doorbrengen in het voertuig.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 5 gasten