Pagina 3 van 4

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 20:34
door Bemined
En de enige manier om die onduidelijkheid weg te nemen is een nieuw perron bouwen? :roll: Lijkt me dat er een goedkopere manier moet zijn om het onderscheid duidelijker te maken, maar omdat het gebruik van de sporen 11 en 12 tijdelijk was heeft men geen grote verbouwing gedaan hier en ziet het er op een paar details nog uit als het oude NS perron.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 21:11
door JWM
Mijn grootste bezwaar is dat de lijn nu niet doorgetrokken kan worden.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 21:22
door Geert
Dat was in de oude situatie ook geen optie en er is volgens mij de komende 10 jaar ook weinig animo voor. Wat ik vooral jammer vind is dat de HSE-perrons nogal ver van de hal komen (niveau 2, buiten de hal en buiten het zicht).
JeffreyMeijer schreef:NS kwam toch sporen tekort in Den Haag? Als ik het mis is moet je het zeggen maar dat is wat ik onthouden heb. Onduidelijk is het omdat men denkt dat het een trein is, terwijl het een metro is. Er is geen ruimtelijke scheiding tussen die twee vervoersstromen.
Op zich is dat ook niet zo'n ramp. Het is tot Rotterdam Centraal een soort sprinter die een paar keer extra stopt en niet eens echt veel langzamer is.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 21:25
door JWM
Geert schreef:Dat was in de oude situatie ook geen optie en er is volgens mij de komende 10 jaar ook weinig animo voor.
Voor de bestaande situatie is geen investering gedaan die dan weer teniet zou worden gedaan. Dat doortrekken de komende jaren niet in zit geloof ik wel maar doortrekken naar Scheveningen is best een interessante gedachte.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 21:42
door Jef400
Bemined schreef:En de enige manier om die onduidelijkheid weg te nemen is een nieuw perron bouwen? :roll: Lijkt me dat er een goedkopere manier moet zijn om het onderscheid duidelijker te maken, maar omdat het gebruik van de sporen 11 en 12 tijdelijk was heeft men geen grote verbouwing gedaan hier en ziet het er op een paar details nog uit als het oude NS perron.
Een scheiding ala Zwolle vind ik al veel beter. Waar het lijkt alsof de vechtdallijnen hun eigen achteraf stationnetje hebben.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 22:20
door Suus
Een pluspunt is wel dat het als noodvoorziening gebruikt kan worden voor de trams uit Zoetermeer, mocht CS Hoog niet bereikbaar zijn.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 22:31
door JWM
JeffreyMeijer schreef: Een scheiding ala Zwolle vind ik al veel beter. Waar het lijkt alsof de vechtdallijnen hun eigen achteraf stationnetje hebben.
Wat is daar het voordeel van?

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 22:34
door Jef400
Herkenbaarheid voor de reiziger waardoor de reizigers weten dat ze een ander gebied betreden.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 23:28
door JWM
Ik zie werkelijk waar de meerwaarde daarvan niet.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: do 03 mar 2016, 00:12
door Zugführer
Beter reed de metro uit Rotterdam óók gewoon via het Beatrixkwartier en vertrokken alle trams/metro's richting Leidschenveen en verder gewoon vanaf dezelfde plek op Den Haag Centraal. Maar ik ben dan ook niet zo'n fan van de huidige halve oplossing met verschillende perronhoogtes en materieel met verschillende vloerhoogtes. Snap dat dat niet even op korte termijn gelijk te trekken is en daarom voor de huidige oplossing gekozen is, maar mocht men in de toekomst toch tot het inzicht komen dat het verder integreren van het Rotterdamse en Haagse netwerk misschien toch een meer toekomstvaste oplossing is, dan is de huidige investering nogal zinloos geweest.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: do 03 mar 2016, 13:04
door Anne
Metro via Beatrixkwartier zal niet haalbaar zijn. Je krijgt deze niet naast de lijnen 2, 3, 4 en 6 via het viaduct en de tramtunnel (dit nog afgezien of het materieel geschikt is voor de bogen en het profiel).

Het station HSE is straks goed en overdekt te bereiken vanuit de hal. Ik zie in de vindbaarheid geen verschil met dat op Rotterdam CS.

Voor de oude, nu verlaten, situatie geldt dat die fysiek was gescheiden van het NS perron spoor 10 door een hek. Je moest vanuit de hal de "eigen RET perrons" oplopen langs de CiCo's. Vanaf het Bernhard viaduct was de afscheiding op het perron zo neer gezet dat je een aparte toegang had gekregen naar de spoor 10 (door poortje) en spoor 11 (langs CiCo's).

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: do 03 mar 2016, 13:42
door reisthijs
Zugführer schreef:Snap dat dat niet even op korte termijn gelijk te trekken is en daarom voor de huidige oplossing gekozen is, maar mocht men in de toekomst toch tot het inzicht komen dat het verder integreren van het Rotterdamse en Haagse netwerk misschien toch een meer toekomstvaste oplossing is, dan is de huidige investering nogal zinloos geweest.
Ik wilde al gaan zeggen dat een verdere integratie mij ook op lange termijn hoogst onwaarschijnlijk lijkt, en nu lees ik in een ander topic dat de HTM beide netwerken juist het liefst helemaal van elkaar wil scheiden...

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: do 03 mar 2016, 18:39
door Wubbo
Waarom rijdt de metro eigenlijk nu al niet meer naar Den Haag Centraal? Ik zie heel weinig gebeuren aan de huidige sporen van lijn E, als ik eerlijk ben.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: do 03 mar 2016, 21:31
door Hageneis
Het werk zit ook aan het aansluiten van de sporen op het viaduct. Dit is het beste te zien onder het Schenkviaduct.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: vr 11 mar 2016, 17:49
door MarkNL
JWM schreef:Mijn grootste bezwaar is dat de lijn nu niet doorgetrokken kan worden.
Deze doortrekking is door de Haagse politiek afgeschoten. Hieraan analoog lag ook het besluit om het nieuwe metrostation hoog aan te leggen in plaats van in een tunnel.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: za 04 jun 2016, 13:00
door Hageneis
Vandaag een uitnodiging in de bus voor een Voorpremière HSE

Op zaterdag 18 juni beleeft het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) haar voorpremière. Enz. Enz.

Zaterdag 18 juni van 10.00 tot 15.00 uur. Stationshal Den Haag Centraal, ingang Anna van Buerenplein op de busvide. Volg de bewegwijzering.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: za 04 jun 2016, 14:36
door Stadsbus
Mag iedereen daar heen? Ik heb er wel interesse in hoor :)

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: za 04 jun 2016, 15:05
door Hendrik

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: za 04 jun 2016, 16:24
door Hageneis
Misschien nog wetenswaardig: vooraf aanmelden is niet nodig. U kunt binnenlopen wanneer u wilt. Ongeveer ieder half uur vertrekt een groep voor de wandeling over het spoorviaduct.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: za 18 jun 2016, 18:03
door Geert
Vanmiddag bijtijds aan gedacht en meegelopen met een rondleiding :) Met mijn mobiel een paar foto's gemaakt.

Het schiet al aardig op met de afwerking. DRIM, tourniquets, verkoopautomaat, trap en roltrap zijn allemaal al geplaatst.
Afbeelding

Het lage perron in het midden is bedoeld voor HTM-trams, bij calamiteiten of werkzaamheden kan het lage perron dan worden gebruikt om uit- en in te stappen. Normaal zullen er alleen RET-metro's komen en dan kun je op het rechterperron instappen (incidenteel het linkerperron, net als in de oude situatie bij spoor 11/12).
Op deze foto zie je ook goed hoe weinig ruimte er is tussen de bestaande bebouwing en het nieuwe viaduct. Werken op een postzegel dus voor de bouwers.
Afbeelding

Zicht vanaf het overgangspunt tussen stalen viaduct en de toeleidende baan. In de verte zie je het overloopwissel om van rechterspoor naar linkerspoor te gaan. De wissels hebben extra veel wisselstellers om ontsporingen te voorkomen (zoals in de beginperiode van RandstadRail); de wisseltong heeft op die manier veel minder speling.
Afbeelding

Nog een foto vanaf het perron. Het dak boven de sporen is (en blijft) open om te voorkomen dat het nieuwe station een grote tochttunnel wordt.
Afbeelding

Alle foto's:
http://imgur.com/a/O6iQm

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: za 18 jun 2016, 18:32
door JWM
Ziet er fraai uit, per wanneer kunnen we hier instappen?

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: za 18 jun 2016, 19:09
door 010jongen
Mooi!

Hoop wel dat er nog iets van een abri of windschermen komen. Wel zo fijn.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: za 18 jun 2016, 19:51
door MetroRET
JWM schreef:Ziet er fraai uit, per wanneer kunnen we hier instappen?
22 augustus

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: za 18 jun 2016, 22:32
door Geert
010jongen schreef:Hoop wel dat er nog iets van een abri of windschermen komen. Wel zo fijn.
Waarom zou je die nodig hebben? Op de perrons sta je al droog. Vanmiddag plensde het aardig hard maar daar had je op het perron geen last van. En de wind zou dus niet al te sterk moeten zijn door het open deel in het dak.

Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn

Geplaatst: za 18 jun 2016, 22:57
door JWM
+ Dat het een eindpunt is dus een groot deel van de wachttijd kan je waarschijnlijk al doorbrengen in het voertuig.