OV Amsterdam over 5 jaar?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor Frans F » Di 13 Mei 2014, 12:48

verfmeer schreef:Ik ben juist blij dat Rotterdam een keuze maakt en niet voor de Nederlandse middenmoot, met 3 parallelle buslijnen via verschillende routes die allemaal halfvol zitten.

Ik vind dit soort keuzes ook verstandig, maar veel mensen kicken nu eenmaal op de aloude filosofie van Connexxion: als een buslijn om het halfuur rijdt dient hij te worden opgesplitst in twee parallelle uurdiensten met een andere route.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor VIRM » Di 13 Mei 2014, 13:29

@Frans F: maar zijn die Duitste steden ook niet over het algemeen vele malen groter dan Amsterdam?

De Stadsregio heeft zelf de visie voor de Amsterdamse Regiotrein (ART). Volgensmij houdt dat frequente sprinterverbindingen in. Maar je zit dan natuurlijk ook nog met de rest van de spoorgebruikers. Een frequente Sprinterverbinding naar het Gooi/Almere/Zaanstreek zou op zich niet verkeerd zijn.
Beul van de blindegeleidelijn

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor Alargule » Di 13 Mei 2014, 13:40

Ach, ART. Sinds 2008 niets meer over gehoord. Wel jammer inderdaad; in Utrecht ligt over een paar jaar een netwerk klaar dat als eerste 'echte' S-Bahn van Nederland geclassificeerd zou kunnen worden. Op een paar trajecten na heb je daar een volledige scheiding van sprinters en intercitytreinen.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor Frans F » Di 13 Mei 2014, 13:49

VIRM schreef:@Frans F: maar zijn die Duitste steden ook niet over het algemeen vele malen groter dan Amsterdam?

München is inderdaad groter, maar Frankfurt (< 700.000 inwoners) en Stuttgart (< 600.000 inwoners) zijn bijv. kleiner dan Amsterdam.

De Stadsregio heeft zelf de visie voor de Amsterdamse Regiotrein (ART). Volgensmij houdt dat frequente sprinterverbindingen in.

Met een S-bahn had je tegen veel lagere kosten dan die van de metro ook snelle railverbindingen naar bijv. Purmerend, Volendam, Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn, etc. kunnen realiseren. En de lijn naar de Bijlmer had je als S-bahn ook veel goedkoper kunnen realiseren. Het probleem is dat er in Amsterdam veel te lang gedacht is in termen van stadsvervoer in plaats van regiovervoer.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor Frans F » Di 13 Mei 2014, 14:02

Alargule schreef:Ach, ART. Sinds 2008 niets meer over gehoord. Wel jammer inderdaad; in Utrecht ligt over een paar jaar een netwerk klaar dat als eerste 'echte' S-Bahn van Nederland geclassificeerd zou kunnen worden. Op een paar trajecten na heb je daar een volledige scheiding van sprinters en intercitytreinen.

Het probleem blijft dat er geen enkele tariefsintegratie tussen trein en bus is en dat er geen afstemming tussen bus- en treindiensten is. De dwarsliggerij zit zowel bij de bus als bij de trein: de busbedrijven willen geen parallelle lijnen opgeven, de NS wil geen korte afstandvervoer doen.

Er zit dus een groot verschil met Duitsland en dat is ook de reden dat dit dure plan in Utrecht niet gaat werken.

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor Alargule » Di 13 Mei 2014, 14:07

Ik vind de vergelijking met Duitse steden toch een beetje mank gaan. Zo hebben Stuttgart en Frankfurt misschien (iets) minder inwoners dan Amsterdam, maar wonen in het invloedsgebied veel meer mensen dan rond Amsterdam: ca. 5 miljoen rond Stuttgart en Frankfurt tegen 1,5 à 2 miljoen rond Amsterdam (nee, ik ga geen definitiediscussie aan). Dat maakt exploitatie van een S-Bahnsysteem al zinvoller. Vergeet daarnaast niet dat Amsterdam deel uitmaakt van een veel groter metropolitaan gebied - de Randstad - waar ook steden als Utrecht, Den Haag en Rotterdam veel onderling verkeer en verkeer van daarbuiten genereren. Via het spoor is de intercity in de Randstad/Nederland een veel beter bezet en rendabeler product dan een regionaal opererende stoptrein.

Qua metro: zowel Stuttgart als Frankfurt hebben geen van beide een 'echte' metro, maar hebben de afgelopen decennia wel degelijk geïnvesteerd in hun 'Stadtbahn'-systemen door veel infrastructuur ondergronds te brengen op de knelpunten. Zoiets hebben we in Amsterdam/Amstelveen met de sneltram ook geprobeerd, maar dat is geen onverdeeld succes geworden...

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor Frans F » Di 13 Mei 2014, 14:12

Alargule schreef:Via het spoor is de intercity in de Randstad/Nederland een veel beter bezet en rendabeler product dan een regionaal opererende stoptrein

Het probleem is dat 80% van alle forensen in de Randstad over korte afstanden reist. Daar zijn door de eenzijdige focus op IC's en het ontbreken van voldoende regionale voorstadslijnen nauwelijks railvoorzieningen voor.

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor Alargule » Di 13 Mei 2014, 14:33

...en het lijkt me door de opzet van de RO in Nederland/de Randstad ook weinig zinvol daar heel veel verandering in aan te gaan brengen. Het aanleggen van P+R-voorzieningen en extra stations bij grote intercitycorridors alsmede het opvoeren van de frequentie lijkt zijn vruchten veel meer af te werpen. Maar misschien dat het eens tijd wordt dat de concessies worden opgesplitst in landelijke intercitydiensten en regionale stoptreindiensten...

Enfin, we dwalen een beetje af. Terug naar hoe het Amsterdamse OV er over vijf jaar uit zou kunnen zien ;)

CamilleKreemers
Berichten: 2324
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 13 Mei 2014, 14:43

wat is RO?

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor Alargule » Di 13 Mei 2014, 15:16

Ruimtelijke ordening.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor Vinny » Di 13 Mei 2014, 21:51

Nou vooruit een quick win dan maar. Het bouwen van een koek- en zopietent op overstapstation Amstelveen Westwijk en de lancering van een paar warmtezuilen daar. :Y

Het probleem is dat 80% van alle forensen in de Randstad over korte afstanden reist. Daar zijn door de eenzijdige focus op IC's en het ontbreken van voldoende regionale voorstadslijnen nauwelijks railvoorzieningen voor.
Dat ben ik met je eens, alleen R-net is dus niet de oplossing. Dat is rode haltes zwart verven. Oude wijn in nieuwe zakken en een hippe term er aangeven. Als R-net nou gebruikt zou worden om een hoogwaardige uitrol van openbaar vervoer te bewerkstelligen dan zou dat wel toe te juichen zijn, maar dat gebeurt juist niet.

Een tariefintegratie in de Randstad van alle vormen van openbaar vervoer, zoals bijvoorbeeld in veel Zwitserse steden het geval is valt ook toe te juichen. Gewoon de NS dwingen om in ieder geval in de regio Groot-Amsterdam het achterlijke degressieve tariefsysteem bij het grof vuil te gooien en daarvoor in de plaats een redelijk kilometertarief zodat ook voor korte afstanden de trein een financieel aantrekkelijk vervoersproduct kan worden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

krispinl
Berichten: 15
Lid geworden op: Ma 29 Nov 2010, 13:07
Locatie: Rotterdam

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor krispinl » Wo 14 Mei 2014, 00:14

Jullie hoeven niet ver te zoeken. Het is alles al in Rotterdam gebeurd. Tramplus/Stadstram concept bestaat hier al een paar jaar. Tramplus - hoogwaardig ov, snelle verbindingen voor middellange afstanden. Stadstram - ontsluitende netwerk vooral op stad zelf gericht. Echter na een paar jaar verschillen beide producten niet zo veel van elkaar. Er zijn dus de DRI panelen op de stadstramhaltes en het materieel is hetzelfde. Wel is er in de stadstramnetwerk sterk gesneden waardoor heel veel tramloze trajecten in Rotterdam liggen nu.
Dus de richting is goed, maar de vraag is hoe dit in Ams uitgewerkt gaat worden.
Alvast excuses voor alle fautjes die ik nog maak. Ik ben nog met mijn nederlands bezig :-) ja.. "fouten"... dat bedoel ik :-)

CamilleKreemers
Berichten: 2324
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 14 Mei 2014, 07:36

Vinny schreef:Een tariefintegratie in de Randstad van alle vormen van openbaar vervoer, zoals bijvoorbeeld in veel Zwitserse steden het geval is valt ook toe te juichen.
Dit had ook voor abbonementen moeten gelden. Er was een goed bus/trein abbonement, die door ruzie tussen vervoerders opgeheven werd.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor fred1954 » Wo 14 Mei 2014, 12:39

Zouden de OV-beleidsmakers in Amsterdam wel eens gehoord hebben van het zogenaamde "Karlsruher Modell"? Perfekte integratie van Strassenbahn (binnen de stad) en Stadtbahn (naar de regio). En ja, Karlsruhe zelf heeft maar 300.000 inwoners. En uiteraard gewoon standaard tarieven voor het hele vervoersgebied van de KVV (Karlsruher Verkehrs VERBUND) Let op het laatste woord! VERBOND tussen AVG, VBK én DB. (voor de afkortingen verwijs ik naar Google)

Om het naar de Amsterdamse situatie te vertalen: één verbond tussen CXX, EBS, GVB en NS binnen de regio. Het kan best! Als je maar wil!

Gebruikersavatar
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: Wo 14 Mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor loveov » Wo 14 Mei 2014, 18:05

Over 5 jaar?

Haha, geen geleden Jonkheer meer. Die dingen waren toch geen toevoeging.. Ze stonken, maakte teveel lawaai.
*O* *bus*
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OV Amsterdam over 5 jaar?

Berichtdoor Vinny » Wo 14 Mei 2014, 20:00

Een "Verkehrs Verbund" wat in de Duitstalige wereld de laatste jaren is opgetuigd mis ik dus wel in Nederland. De stadsregio's hadden daar een rol in kunnen spelen maar die hebben hun kruid verschoten voordat de prooi gevallen is..., je ziet toch wel dat dergelijke organisaties niet alleen in zeer grote maar ook in middelgrote steden in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk goede dingen hebben verricht.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google Adsense [Bot] en 7 gasten