BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Daniel » Ma 12 Mei 2014, 22:13

BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken
Geplaatst op: maandag 12 mei 2014 22:12
Laatst bijgewerkt: maandag 12 mei 2014 22:13


UTRECHT - Het Bestuur Regio Utrecht stelt een eigen onderzoek in naar het dodelijke tramongeval in de Utrechtse wijk Kanaleneiland van afgelopen zaterdag.
Een 24-jarige vrouw kwam bij de overgang ter hoogte van Park Transwijk onder de tram terecht en werd tientallen meters meegesleurd. Zij overleed ter plekke.
Lees verder | Dossier Ongevallen in het verkeer | Meer nieuws over Ongevallen in het verkeer | Dossier Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein | Meer nieuws over Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Busfoto.nl » Ma 12 Mei 2014, 22:58

Was deze kruising niet juist recentelijk vernieuwd?

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 13 Mei 2014, 09:41

waarom lijkt me dit een soort keuring van eigen vlees?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Daniel » Di 13 Mei 2014, 09:49

Busfoto.nl schreef:Was deze kruising niet juist recentelijk vernieuwd?

Daar hebben de bewoners het wel over in andere artikelen hierover ja.

Opvallend is dit berichtje trouwens ook. Zoiets zie je niet vaak op de site van de vervoerder.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 13 Mei 2014, 10:03

kennelijk heeft de vervoerder daar dat ze open moeten zijn over dit soort zaken. Het gebaar is natuurlijk wel dan weer goed.
Als NS daaraan beginnen moet, eindigt de lijst nooit.
Ook is dit tevens de eerste dodelijke ongeval voor Qbuzz.

donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor donny2290 » Di 13 Mei 2014, 11:27

Zover ik weet is er niks veranderd aan de oversteek situatie aldaar. Het is een simpele oversteek met wat hekwerk. Het is wel een overgang dat vaak met volle vaart gepasseerd wordt.
Ov liefhebber, reizen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Daniel » Di 13 Mei 2014, 11:31

Dat laatste is inderdaad ook nog het geval ja (volgens het overzichtje in het AD gisteren was de aanrijding op de kruising Valeriusbaan/Croeselaan met een Connexxion-bus)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MR92
Berichten: 230
Lid geworden op: Ma 13 Aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor MR92 » Di 13 Mei 2014, 12:27

Op die oversteek geld een maximumsnelheid van 70 km/u. Voor dat het spoor opnieuwe werd aangelegd, moest je oversteken, een stukje langs het spoor in de richting waar de tram vandaan kwam, en dan toen je pas oversteken. Je keek dus altijd bij het oversteken al uit naar de richting waar de tram vandaan kwam.

Sinds de renovatie is het gewoon rechtdoor oversteken. Iets wat ze dus niet hadden moeten doen..
Qbuzz Regio Utrecht. Tram & bus.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Michael » Di 13 Mei 2014, 12:38

Ik kwam een bericht van RTV Utrecht tegen waarin stond dat het waarschijnlijk om een noodlottig ongeval gaat. Volgens een eerste onderzoek van de politie zeggen diverse getuigen dat het slachtoffer niet goed oplette.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor microshit » Di 13 Mei 2014, 18:16

Ik ben er vandaag nog langs gereden met de tram, vanuit Kanaleneiland Zuid naar 5 Mei Plein. Wat mij opviel is dat enkele meters NA de oversteekplaats het hekwerk weg is, en vervangen door politielint. Daar liggen dan ook bloemen.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Busfoto.nl » Di 13 Mei 2014, 18:43

Afbeelding

Oude situatie. De rijrichting van de fietster is mij onbekend. Maar voorheen was het in elk geval in 1 richting voor een passant vrijwel onmogelijk om aankomende tram NIET te zien.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Daniel » Di 13 Mei 2014, 19:28

microshit schreef:Ik ben er vandaag nog langs gereden met de tram, vanuit Kanaleneiland Zuid naar 5 Mei Plein. Wat mij opviel is dat enkele meters NA de oversteekplaats het hekwerk weg is, en vervangen door politielint. Daar liggen dan ook bloemen.

Men heeft het hekwerk moeten verwijderen om de tram omhoog te kunnen heffen zodat het slachtoffer er onder vandaan gehaald kon worden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MR92
Berichten: 230
Lid geworden op: Ma 13 Aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor MR92 » Di 13 Mei 2014, 21:33

Busfoto.nl schreef:Afbeelding

Oude situatie. De rijrichting van de fietster is mij onbekend. Maar voorheen was het in elk geval in 1 richting voor een passant vrijwel onmogelijk om aankomende tram NIET te zien.


In beide gevallen was het onmogelijk om de tram te zien aankomen. In dit geval van deze foto kwam de fietster van de overkant (vanuit park) en de tram van links naar rechts (dus vanuit Utrecht). Ze was dus al 1 spoor overgestoken.
Qbuzz Regio Utrecht. Tram & bus.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Ardan » Di 13 Mei 2014, 23:13

MR92 schreef:In beide gevallen was het onmogelijk om de tram te zien aankomen.

Excuse me? :')

Ieder weldenkend mens kijkt toch uit zijn doppen, of hoort dat in ieder geval te doen als-ie wat dan ook voor baan oversteekt. Dat hoeft niet door hekjes en looprichting ofzo geleid te worden eigenlijk.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Suus » Wo 14 Mei 2014, 00:03

Het type oversteek op de foto kan overigens nog wel veiliger, door geen rechte oversteek te maken maar een schuine oversteek. Je loopt dan eerst parallel langs het spoor zodat je gedwongen wordt naar een aankomende tram van de dichtstbijzijnde spoor te kijken, daarna steek je het spoor schuin over zodat je gedwongen wordt in de rijrichting van het tweede spoor te kijken. De kans dat je zo een tram per ongeluk over het hoofd ziet is zo het kleinst.
Rame à l'approche

dennistd
Berichten: 1376
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor dennistd » Wo 14 Mei 2014, 00:09

Een schuine oversteek is alleen niet handig met de fiets, omdat je dan makkelijker tussen de sporen kunt komen met de wielen.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Suus » Wo 14 Mei 2014, 00:19

Als de overweg 45 graden gedraaid ligt ten opzichte van de sporen kan je met je fiets niet in de rails komen, daarvoor moet je nog schuiner fietsen. Bovendien staan die hekken er niet voor niets, het is een overweg voor voetgangers of voor met je fiets aan de hand.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3257
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Aking » Wo 14 Mei 2014, 00:41

Ik woon hier letterlijk om de hoek en heb deze overweg volgens mij nog nooit gebruikt. Hij ligt midden tussen 2 kruispunten in, en op de weg die er aan beide kanten naast loopt is niets om de auto;s te laten stoppen... Ik heb het eigenlijk altijd al een vrij nutteloze overweg gevonden.
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Busfoto.nl » Wo 14 Mei 2014, 01:15

Het is een voetpad richting het park om ook de inwoners van dit deel van Kanaleneiland snel torgang te geven tot groen.

Met Bee's reactie vraag ik me af of de vernieuwing vna de overwrg het geheel veiliger heeft gemaakt. Ik heb zo mijn bedenkingen

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3257
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Aking » Wo 14 Mei 2014, 01:34

Mjah loop 100 meter naar links of 100 meter naar rechts en je kunt met stoplichten en alles zo het park in... Zoals gezegd, ik vind m vrij kansloos... Maar wie ben ik? 8-)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Suus » Wo 14 Mei 2014, 02:03

Ik ben even in Duitsland gaan zoeken naar een voorbeeld van wat ik opschreef en ik vond dit overpad in Keulen:
Afbeelding

Wat ook scheelt is er dat er hier geen bovenleidingsmast direct naast het overpad staat.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Ardan » Wo 14 Mei 2014, 02:44

Kraak me maar af hoor... ik zie ook echt wel dat dit soort overwegconstructies mensen automatisch laten uitkijken naar de tram ( :pos: ), maar aan de andere kant vind ik niet dat dit relevant is. Ik hoop niet dat jullie willen zeggen dat de dood van de vrouw, of überhaupt dat dit soort ongelukken al dan niet met dodelijke afloop, 'de schuld' was van 'een verkeerd aangelegde overweg'. Mocht deze conclusie straks wel door 'de instanties' worden getrokken dan lach ik de billen uit mijn string (figuurlijk eah!)

Utrecht heeft geen gewone tram maar een sneltram. Grotere, zwaardere voertuigen over een grotendeels vrije baan op volle snelheid. Maar onveilig? Neuh. Kenmerk van de sneltram is dat er kruisingen zijn. En daar hoor je uit te kijken als je die oversteekt. Logisch toch? Als je een gewone weg oversteekt kijk je ook uit. Als je een trambaan oversteekt kijk je ook uit. Als je een spoorlijn oversteekt kijk je ook uit. Mijn conclusie: Hoe deze overweg ook geconstrueerd is, wie wil oversteken hoort hoe dan ook uit te kijken. Dan kun je nog ik weet niet hoeveel hekjes neerzetten zodat de passant dat automatisch doet, maar uiteindelijk komt het er gewoon op aan hoever diegene uit zijn doppen kijkt.

Een maand geleden is een fietser overleden doordat die op de spoorwegovergang Huttenweg/Kotmansweg in Miste nabij Winterswijk onder de trein kwam. Staan ZES schrikhekken. Nee, geen slagbomen. 'Gut we moeten misschien wel extra maatregelen nemen'. NEE. Je hoort uit te kijken als je een weg of tram/sneltram/spoorbaan oversteekt. Door die veiligheidsreut wordt men alleen maar lui denk ik. 'Er knippert niks en er zijn geen bomen die omlaag zijn DUS komt er niks'. NEE. Uitkijken, het zal maar een overweg zijn waar je normaal nooit langs komt waar dat niet is, terwijl je het wel gewend bent, en uit automatisme wel oversteekt omdat er niks knippert enzo. Je wint het niet van een tram die met 70 kph op je af komt.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Thom91 » Wo 14 Mei 2014, 06:57

De signalering is blijkbaar ook onvoldoende, ahob plaatsen..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor Busfoto.nl » Wo 14 Mei 2014, 09:44

Neem aan dat er wel een waarschuwingsbord ofzo stond? Je kunt ook niet van iedereen verwachten dat men weet dat daar een tram rijdt.

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: BRU gaat Utrechts tramongeluk zelf onderzoeken

Berichtdoor microshit » Wo 14 Mei 2014, 11:06

Een knipperlichtinstallatie en een bordje "PAS OP TRAM".


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 5 gasten